עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מותה של התינוקת באשקלון: השוהה הבלתי חוקי הפך לחשוד ברצח

 

המשטרה החליטה להחמיר את החשדות נגד זיאד אעביד, השוהה הבלתי חוקי ששמר על התינוקת בדירה באשקלון בזמן שאמה בילתה בב"ש. לאחר דיון בעניינו, הוחלט להאריך את מעצר החשוד ברצח ב-5 ימים נוספים

בשבוע שעבר דווח לראשונה על תינוקת במצב אנוש כתוצאה מפגיעה בראשה באשקלון. שכנים אשר שמעו את התינוקת בוכה הזעיקו את שירותי ההצלה שפינו אותה לברזילי, ולאחר מכן הוחלט להעבירה לבית החולים סורוקה שבבאר שבע, ושם כעבור מספר ימים התקבלה הבשורה המרה אודות מותה. בן זוגה של האם, זיעד אביד, נעצר לראשונה ומאז הוא שוהה במעצר. בדיון להארכת מעצרו, קבעה המשטרה כי זיעד חשוד ברצח, עקב מזכר ראשוני מטעם המכון לרפואה משפטית באבו כביר, אותו הציג נציג המשטרה בדיון – המזכר קובע כי מעשי ידיו של זיעד הם אלו שגרמו למצבה האנוש של התינוקת.               

 

בשבוע שעבר, ביום רביעי ה-23.10.19 נקבע מותה של התינוקת לאחר מאמצי החייאה ממושכים. כזכור האירוע התחיל, לאחר שדווח במוקד מד"א כי תינוקת נמצא בביתה כאשר היא מחוסרת הכרה. פראמדיקים של מד"א שהגיעו למקום העניקו לתינוקת טיפול רפואי ראשוני ופינו אותה לבית החולים ברזילי כשהיא במצב אנוש, מורדמת ומונשמת. בהמשך הלילה צוות מיוחד של מד"א העביר את הפעוטה לביה"ח סורוקה בבאר שבע. מבדיקות רפואיות נקבע כי היא סובלת מפגיעת ראש קשה שעל פי החשד נגרמה כתוצאה מטלטול או מכה.

החשוד, זיעד אביד, הובא ביום (27.10.19) להארכת מעצר בבית משפט השלום באשקלון, והמשטרה מבקשת להאריך את מעצרו בחמישה ימים. ביום רביעי האחרון שוחררה ממעצר אמה של התינוקת, לאחר שהשופט קבע כי אינה חשודה בדבר וכי יש לשחררה ללא תנאים מגבילים. מחקירת המשטרה עד כה עולה כי החשוד הפלסטיני שהה עם הפעוטה, פגע בה פיזית , ולאחר הדיווח למשטרה נמלט מהמקום ואף עזב את העיר אשקלון. תוך זמן קצר החשוד אותר ונעצר בכביש 35 סמוך לצומת פלוגות כשהיה בדרכו לביתו שבחברון. אמה של התינוקת מסרה את גרסתה לאירועים וסיפרה למקורביה כי: "אני לא יודעת מה קרה אחרי שעזבתי את הבית ויצאתי לפגוש חברים בבאר שבע. השארתי את התינוקת כשהיא בריאה עם הבחור הזה".                                                                                    

בני משפחתו של החשוד, אשר שנכחו בדיון העידו וסיפרו כי אעביד "טיפל בתינוקת חמישה חודשים, הוא אהב אותה והתנהג כאילו הוא אבא שלה – הוא לא רצח אותה". לדבריהם, האם "השאירה אותו עם התינוקת והאשימה אותו במעשיה". עורך הדין ליאור רונן, שמייצג את תושב השטחים, אמר בבית המשפט: "אעביד נפל עם התינוקות, טיפל בה לאחר הנפילה והרדים אותה. לדבריו, הוא לא הבין שמצבה מדרדר בעקבות הנפילה, אלא חשב שזה עקב החום שהיה לה". מאוחר יותר מסר סנגורו של החשוד: "זיאד טיפל בתינוקת במסירות בחודשים האחרונים וכתוצאה מהאירוע הטרגי נמצא במצב קשה. הוא משתף פעולה עם החוקרים ומסר גרסה להשתלשלות האירועים. לצערנו הרב המשטרה לא ביצעה בדיקות פורנזיות כדי לבדוק את גרסתו ובמקום זאת יצאו בהצהרות שמדובר בחשדות לרצח. כלל לא ברור, מדוע המשטרה חושדת, שזיאד הזניח ונטש את התינוקת כשלפי כל העדויות הוא זה שהזעיק עזרה ודאג שהתינוקת תקבל טיפול רפואי".                                                                                  

התינוקת הובאה למנוחות בבית העלמין שבאשקלון בשבוע שעבר. בין עשרות המשתתפים שהגיעו להלוויה הייתה גם אם התינוקת, שנעצרה תחילה בחשד להתעללות והזנחה ושוחררה יום לפני כן ללא תנאים מגבילים, בטענה כי לא קיים חשד סביר שהיא תבצע עבירה מחוץ למעצר.

אחד השכנים שפגש את האימא סיפר כי פגש אותה מספר פעמים בעבר אך לא ידע שיש לה חבר פלסטיני מהשטחים. אך הוסיף ואמר כי אינו מופתע מהעניין – השוהים הבלתי חוקיים מתרועעים בשכונה לעיתים קרובות, לפעמים למטרת עבודה ולפעמים למטרת הסתתרות מהרשויות. עוד הוא סיפר כי השבח"ים מגיעים לשכונה בשעות הלילה מאוחרות ומתחילים עם בנות השכונה הצעירות. השכן ציין כי תושבי השכונה כבר התריעו בעבר ואף דיווחו למשטרה אודות השוטטות שלהם בשכונה. "הסיבה להימצאותם בשכונה היא ברורה, אומר השכן, "הם יוצרים קשרים עם הבנות כי הם מחפשים מקום מסתור בדירותיהם". "יש כאן ניצול של הבנות שמגיעות מבתים קשים ושסובלים ממצוקה כלכלית. הם (השבח"ים) מרעיפים על הצעירות מתנות וככה הם בעצם מתחברים איתן, אחר כך הם מבקשים לישון איתן בדירה ובעצם להסתתר מגורמי אכיפת החוק". 

 

 האם, צעירה בת 22 המוכרת לשירותי הרווחה באשקלון, פנתה רק לפני חודשיים לרשויות הרווחה בעיר וביקשה סיוע במימון מעון יום לילדה ובקשתה אושרה. בימים האחרונים החלה לקחת אותה מדי יום למעון.  בשירותי הרווחה לא הבחינו בסכנה ואף להיפך: העובדות הסוציאליות התרשמו שהיא מטפלת בילדה כראוי ומסורה לה. הקשר הזוגי של האם לשוהה הבלתי חוקי לא היה ידוע לשירותי הרווחה.

שכן נוסף המתגורר השכונה סיפר: "הם (השבח"ים) מסתובבים כאן כל היום ומחפשים {…} זה ברור לכולם מה. הם לא ככה סתם באים לשכונה הזאת – כאן קל למצוא בנות צעירות שיענו לחיזורים שלהם". "לצערי לאף אחד לא אכפת ממה שקורה כאן, כי אנחנו שכונה שקופה, לא רואים אותנו. אנחנו החצר האחורית של העיר" אמר השכן.

לפי הדירוג החברת-כלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – שכונה "עתיקות" מדורגת בתחתית ומשתייכת לאשכול 2. מעבר להזנחה שיש בשכונה הישנה, ישנה גם תופעת אלימות גוברת שבמסגרתה כבר בוצעו מספר חיסולים לאור יום של העולם התחתון. עוד מוסיף השכן: "אנשים אומרים: 'אם זה קרה בשכונת עתיקות באשקלון זה לא נחשב, זה מקום אחר'. כאילו כאן אפשר לעשות הכול. חיים כאן בשכונה עולים מאתיופיה, מרוסיה, יחד עם מעט משפחות וותיקות שעוד נשארו כאן. יש כאן מצוקה קשה שלצערי נחשפת רק כאשר נופל עלינו אסון. אם אתה שואל אותי, רשויות הרווחה היו יכולות לזהות את המקרה הזה לפני ואולי להציל את החיים של הפעוטה המסכנה הזאת. אימא שלה חייה כאן לבד, לאיש לא אכפת ממנה. יש לה משפחה מעבר לרחוב והם לא בקשר אתה".                                                            

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה:  "משתתפים בצערה של המשפחה על מותה של הפעוטה. צוותים סוציאליים מטעם אגף הרווחה והשירותים החברתיים מעניקים וימשיכו להעניק כל סיוע ותמיכה שהמשפחה תזדקק להם בשעה קשה זו. אנו סומכים ידינו על רשויות החוק שיבצעו את עבודתם על הצד הטוב ביותר וימצו את הדין עם מבצעי המעשה הטראגי".