עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מה תושבי אשקלון לא יודעים עליו, המסר שרוצה להעביר ומהו פסח עבורו – ראיון עם ראש העיר תומר גלאם

 

 

חצי השנה האחרונה הייתה מאוד מאוד אינטנסיבית ולחוצה עבור ראש העיר אשקלון, תומר גלאם: בסיומה של מערכת בחירות לא קלה, אחת מהצמודות שידעה העיר בתולדותיה, הוא גבר על ראש העיר לשעבר, איתמר שמעוני, והוריד מהגב את הקוף, את אותה תוספת מחויבת המציאות לתארו. כעת, כאשר הוא כבר לא בפועל ונבחר לתפקיד על ידי רוב של תושבי העיר הוא מסתכל קדימה ונחוש להגשים את התכניות שלו לפיתוח העיר והפיכתה לאחת הערים המובילות בישראל.

 

אנחנו ערב חג הפסח, כמעט חצי שנה לאחר הבחירות. איך אתה מסכם את ששת החודשים האחרונים?

"אני לא עוסק בסיכומים, אלא בעשייה. כפי שהבטחנו לתושבים, המשכנו בהצלחה של השנתיים האחרונות והעבודות שאפיינו את התקופה ההיא נמשכות ביתר שאת. ניתן לראות את העבודות על היציאה הצפונית החדשה שמתקדמות בקצב מואץ ואת השלמת כביש 3, עוקף הרצוג, שיחד יתנו מענה משמעותי לסוגיית עומסי התנועה בשכונות הצפוניות. סיימנו את פיתוח שכונת עיר ימים, שתהיה השכונה הכי יפה בישראל, ממש על קו המים, ואנחנו סוללים את התשתיות לשכונת עיר היין. לצד זה, אנחנו משפרים את התשתיות בשכונות הוותיקות, אם זה בשכונת שמשון, גבעת ציון ורמת אשכול, הוספנו למעלה מ-2,500 מקומות חניה בכל רחבי העיר.

200 קווי אוטובוס לרכבת וממנה, השקענו סכומים רבים בפיתוח שכונת אגמים ושדרוג כביש רבין – עופר, אנחנו בונים בית ספר יסודי חדש בשכונת אגמים ושוקדים על פתיחת שנת הלימודים הקרובה, הן מבחינת בינוי ושיפוץ והן מבחינת תוכניות פדגוגיות חדשניות שייכנסו לתוכנית הלימודים בגני הילדים ובבתי הספר. אנחנו משקיעים גם בצעירים שלנו ומספקים להם מענה איכותי, תעסוקתי וחברתי באמצעות מרכז הצעירים שלנו שתופס תאוצה ומתכננים מהפכה של ממש בתחום האירועים. התפיסה שלי אומרת – יותר אירועים איכותיים בפריסה רחבה יותר לקהל רחב יותר של תושבים ואפשר לבצע את זה".

את הקדנציה הקודמת התחלת כממלא מקום, המשכת כסגן וסיימת כראש עיר בפועל. מה אתה יכול לומר על חמש השנים הסוערות שעברו על העיר ועליך ברמה האישית?

"אני נמצא בשירות הציבורי כבר כמעט 10 שנים ובאמת אפשר לומר שעשיתי כמעט כל תפקיד אפשרי עד שהגעתי ללשכת ראש העיר. אני רואה בכך הבעת אמון מלאה מצד הציבור ומצד שותפיי לדרך וניצחון הדרך שבה הלכתי לאורך כל השנים. אין לי ספק שהתפקידים שביצעתי חישלו אותי יותר והכינו אותי לתפקיד המשמעותי ביותר שאני מבצע כיום – ראש העיר".

מהי עמדתך בכל הקשור להגבלת כהונת ראשי ערים? לכמה זמן הגעת לתפקיד?

"בכוונתי להישאר בתפקיד כל עוד ארגיש שיש לי מה לתרום לעיר וכל עוד הציבור ירצה בכך. בעיניי, אין שליחות גדולה יותר מלשרת את הציבור שבחר בך, תמך בך ורואה בך את המנהיג שיוביל אותו לעתיד טוב יותר ואני יכול להבטיח לתושבים שאנחנו בדרך לשם".

מהי תפיסתך בעניין פיתוח העיר? האם אתה שואף לראות את אשקלון מגיעה לגודל של אשדוד? במה כרוך הגידול מבחינתך?

"הדבר היחיד שעומד לנגד עיניי הוא טובת תושבי אשקלון. על פי הסכם הגג, בעוד כעשור אשקלון הולכת להיות העיר השישית בגודלה אבל גם לגדול צריך לדעת איך והתפקיד שלי, כראש עיר, הוא לדאוג שזה יבוצע בצורה חכמה, אחראית ועל הצד הטוב ביותר. זה אומר, שלא יהיה שיווק של קרקעות ויחידות דיור עד שלא יהיו תשתיות באותן שכונות, מוסדות ציבור, מוסדות חינוך, כבישים, מדרכות. צריך לזכור שלצד הגידול, הסכם הגג מביא איתו תקציבים גדולים לטובת פתרונות תחבורה ברחבי העיר, שדרוג רצועת החוף, התחדשות עירונית, שיקום שכונות ותיקות וחדשות ועוד".

מדוע תחום התיירות בעיר אינו מתרומם ולא מגיע לפוטנציאל הגלום בו? כיצד אתה מתכוון לשנות את פני הדברים?

"זה לא מדויק שתחום התיירות אינו מתרומם, כ-300 אלף תיירים מהארץ ומחו"ל ביקרו בעיר בשנה האחרונה והמלונות בתפוסה טובה, גם בחג הזה, וגם בכלל, זה נע בסביבות 170 אלף לינות בשנה. כמובן שיש לנו עוד דרך לעשות כדי למצב את אשקלון כעיר תיירותית ואנחנו כבר עכשיו פועלים בנושא ומשווקים את העיר בירידי תיירות בארץ ובעולם. שדרגנו את רצועת החוף, אנחנו משחררים חסמים אצל יזמים לבניית בתי מלון חדשים ודירות נופש ואנחנו עובדים על תכנון פארק המים הגדול ביותר בישראל שיוקם בעיר ויהווה מוקד משיכה לעשרות אלפי תיירים. יש לעיר אשקלון את כל הנתונים הטבעיים להיות עיר תיירות אטרקטיבית ברמה בינלאומית ואנחנו בדרך לשם".

מה דעתך על תפקודו של השוק החדש אשקלון מרקט? האם בדיעבד ההשקעה הכספית הגדולה בו הוכיחה את עצמה?

"תכנון השוק על ידי הנהלת העירייה הקודמת בוצע בצורה לא נכונה בלשון המעטה והוא חוטא למטרה שלשמה הוא נבנה. בתפיסה שלי, שוק צריך להיות פתוח ולא מקורה ויש מודלים מוצלחים בארץ של שווקים כאלה שפועלים בהצלחה, משגשגים ופורחים, כמו מחנה יהודה, שוק הכרמל ועוד רבים וטובים. לצערי, הלכו פה על מודל שלא מתאים לעיר ושפכו על זה תקציבי עתק, היום אנחנו רואים את התוצאות של זה ואכן, צריך לבחון את הכיוון שאליו הולך השוק ולראות את טובת הסוחרים והקונים יחד נגד עינינו".

נכון להיום לאשקלון אין רב ראשי. האם הדבר צפוי להשתנות מקרוב? האם יש רב מסוים שלדעתך ראוי לתפקיד? האם העיר זקוקה לשני רבנים ראשיים בשנת 2019 או שמא די לה ברב ראשי אחד?

"כן, הכוונה היא שאכן יהיו שני רבנים לעיר, כמקובל בערים בסדר גודל כזה. כשזה ייצא לפועל, אנחנו נפרסם זאת".

האם ישנן בשורות עבור תושבי שכונת 'עתיקות' הממתינים במשך שנים רבות לפרויקט התחדשות עירונית? עד כמה העירייה תהיה מעורבת בנושא ותקל על יזמים?

"היום, יש חוסר אמון כלפי הנושא מצד התושבים, ובצדק, מאחר והיו דיבורים על התחדשות עירונית כבר לפני 5 שנים ולא נעשה עם זה כלום. לכן, עם כניסתי לתפקיד, ביקשתי לגבש מסמך מדיניות ולהכין תוכנית עבודה סדורה ומפורטת, הסברה ומיתוג מחדש לכל הנושא ורק לאחר מכן להביא זאת בפני התושבים. במקביל, התבשרנו על שני פרויקטים משמעותיים של התחדשות עירונית בגבעת ציון בהיקף של חמישה מיליון שקלים ואנחנו מקדמים את זה. העירייה תהיה חלק בלתי נפרד מכל תוכנית של התחדשות עירונית ותסייע כמה שניתן, גם ליזמים וגם לתושבים לקבל את כל המידע לפני שהם חותמים. במקביל, אנחנו משקיעים המון תקציבים ומשאבים לטובת פיתוח ושיקום השכונות הוותיקות, עשינו מהפיכה של ממש ביהודה הלוי וברחובות הסמוכים, שיקמנו בניינים שלא נגעו בהם במשך עשרות שנים, שדרגנו כבישים ותשתיות ואנחנו נגיע לכל שכונה ושכונה כדי לאפשר לתושבים איכות חיים ברמה ובסטנדרטים הגבוהים ביותר".

כיצד אתה יכול לתאר את עבודתה של האופוזיציה עד עתה?

"עם אפי מור יש לי יחסי עבודה מצוינים והוא באמת נרתם לסייע בענייני חירום וביטחון. בימים של ההסלמה האחרונה ביקשתי ממנו להיות שם והוא אכן התייצב ותרם לנו מניסיונו. תראה, בתפיסה שלי, טובת העיר מעל הכל וגם אם חברי האופוזיציה יבואו עם יוזמות למען התושבים, דלתי פתוחה עבורם".

מהו חג הפסח מבחינתך? ספר על ליל הסדר בבית אבא ז"ל ועל הסדר אותו תערוך השנה?

"חג הפסח הוא החג האהוב עליי, מעבר לחשיבות שיש לו לעם היהודי, הוא מגיע בדיוק בעונת האביב, עונה של התחדשות, פריחה, צמיחה, במיוחד לאחר עונת החורף וזה מרגש ומשמח מאוד בעיניי. השנה, נחגוג את החג אצל חמתי. החיסרון של אבא שלי מורגש ומלווה אותי כל יום, לא רק בחגים, אבל במיוחד בימים האלה ובליל הסדר עצמו. אני רוצה בהזדמנות הזאת להודות לאשתי היקרה, טלי, שנותנת לי את הגיבוי המלא לקום בכל בוקר ולעשות את התפקיד שלי עם המון תמיכה, אכפתיות ורגישות מצדה, בצורה מעוררת הערצה".

מהו המאכל האהוב עליך בשולחן החג ומדוע?

"אני אוהב את כל המאכלים של פסח כי אמא שלי, שתזכה לחיים ארוכים, טוחנת בעצמה את כל התבלינים ולא קונה שום דבר מוכן, אז זה משדרג משמעותית את הטעם של האוכל. הכל טרי, חדש והכי כשר שאפשר. האמת שהאוכל של אמא שלי תמיד טעים, אבל בפסח הוא טעים במיוחד".

מה תושבי אשקלון לא יודעים עליך?

"שאני מאוד רגיש. אני יכול להתרגש בשניות מעוולה שאני רואה, מחוסר צדק, ולצד זה גם עשייה למען האחר ולמען השונה מרגשת אותי מאוד, כשאני רואה את התושבים שלנו בשיאם ביום מעשים טובים, מתנדבים ופועלים למען הקהילה, אני לא לוקח את זה כמובן מאליו וזה מרגש אותי מאוד. ויש עוד משהו שאני חושב שיש כבר חלק שיודעים וזה שאני אוהב לשיר, במיוחד את השירים של פעם".

איזה מסר תרצה להעביר לתושבים לרגל החג?

"שיהיה חג שמח, חג של אחדות, משפחתיות. חג של ביחד, שנשב כולנו סביב שולחן החג ופשוט נשמח על כל הטוב שזכינו לו, כעם סגולה ונייחל לשלום בתוכנו ולשלום בינינו לבין העמים הסובבים אותנו, לביטחון, לשקט כדי שנוכל להמשיך בעשייה שלנו ובהישגים שלנו למען מטרה אחת – להפוך את אשקלון לעיר המובילה והאטרקטיבית ביותר בישראל ואנחנו כבר בדרך הנכונה לשם".