עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מהפח החינוך באשקלון

פרויקט מיוחד של ידיעות אחרונות בשיתוף התנועה לחופש המידע חושף לראשונה את ציוני הבגרות של 2019, השנה שלפני הקורונה. בו ניתן לבדוק מה הציון הממוצע בכל יישוב ובית ספר.  הנתונים מגלים כי באשקלון החינוך לא העבר מהפך, אלא נמצא בצניחה תלולה.

תוצאות הפרויקט שפורסם בחול המועד מרכז את הנתונים ואת המגמות של בתי הספר בכל עיר במקצועות הליבה, אלא שיתנו לילדינו את העתיד האקדמי. בעיריית אשקלון לא פתחו את בקבוקי השמפניה, דוברות העירייה לא העבירה כל ידיעה בעניין, כולם בהנהלת העיר מעדיפים כי הנתונים הלא מחמיאים שלא מתאימים להודעות על מהפך במערכת החינוך, לא יהיו חלק מידיעת הציבור.

הנתונים שפורסמו מגלים כי באשקלון, מזה כ 4 שנים יש ירידה משמעותית בתוצאות הבגרות במקצועות הליבה, אנגלית, מתמטיקה, היסטוריה  ואזרחות.  רוב הניגשים לבגרות הנם ביחידות הנמוכות, ומעט מאוד ניגשים לבגרויות ב 5 יחידות. יש מקצועות שבעיר אין כלל נתונים על ניגשים לבגרות ב 5 יחידות, כל הנראה אין בכלל.

מתמטיקה:

רוב מוחלט של הנבחנים בבגרות במתמטיקה , ניגשים ל 3 יחידות בגרות,  השאר מחצית מחצית ל 4 ו- 5 יחידות. גם בכל המדדים, תוצאות הבגרות הנה מתחת לממוצע הארצי ובמגמת ירידה תלולה.

אנגלית:

רוב הנבחני לבגרות באנגלית, הנה ליחידות 4-5 יחידות. תוצאות הבגרות הנה מתחת לממוצע הארצי ובמגמת ירידה תלולה.

אזרחות:

באשקלון אין נתונים או אין נבחנים באזרחות 5 יחידות, אלא רק ב 2 יחידות. גם בזה תוצאות הבגרות הנה מתחת לממוצע הארצי ובמגמת ירידה תלולה.

היסטוריה:

באשקלון אין נתונים או אין נבחנים באזרחות 5 יחידות.

בעולם המודרני ודרישות הקבלה של המוסדות האקדמיים, אסור לעירית אשקלון ולראש העיר להניח להידרדרות החינוך בעיר, אלא חובה על ההנהגה לשפר את הכלים של הדור הצעיר לתעודה איכותית.  כל עוד תמשיך הנהלת העיר בתרדמה החינוכית ותעדיף קידוש האגו והאבנים המשתלבות, עתיד ילדינו מובטח בקופות הסופר או מחוץ לעיר. 8200, טייס, לימודי רפואה והייטק, חלום רחוק לרבים. על פי תוצאות הבגרות והמגמה התלולה בשנים האחרונות בניהוגו של ראש העיר תומר גלאם, מבקשת הנהגת העיר לגדוע חלומות על מקצועות איכותיים ועושה כל שביכולתה בכדי שילדינו יהיו חוטבי עצים ושואבי מים.

רק 5.8% מתלמידי העיר מחזיקים בתעודת בגרות איכותית. בעיריית אשקלון התפארו ש כ- 79% אוחזים בבגרות, רק שכחו לציין כי הבגרות אותה מחזיקים מסיימי תלמידי העיר, הנם תעודות בגרות הנושאות ציוני בגרות ב 3 ו 4 יחידות. פרסום נתוני משרד החינוך קובעים כי רק 5.8% מכלל התלמידים מחזיקים בבגרות עם 5 יחידות מתמטיקה ואנגלית. וזאת עוד בטרם תוצאות שנת הקורונה.

במסגרת הכשרת התלמיד למיומנויות המאה ה- 21, משרד החינוך פעל לבניית אמון ושיתופי פעולה בין מערכת החינוך לבין אקדמיה, נקבעה תוכנית שבה כל המבקש לימודים אקדמאים לא יצטרך פסיכומטרי, אלא קבלתו תתבסס על תעודת הבגרות, שתהייה כרטיס הכניסה לאוניברסיטה ו/או למכללה.

חיזוק מעמדה של תעודת הבגרות יתרום תרומה משמעותית לשיפור איכות ההוראה ולחיזוק מעמדם של המורים בבתי הספר. ההבנה כי תעודת בגרות איכותית תהווה מסלול כניסה לאקדמיה תעודד את המורים והתלמידים להגשמה עצמית, יצירתיות, מקוריות ושיפור איכות ההוראה. נקבע גם כי תעודת הבגרות תאפשר קבלה גם למסלולי הנדסה ומדעים (בהתאם לרמת ההישגים). המטרה לעודד את התלמידים להעמיק במסלולים מוגברים באנגלית, מתמטיקה ומדעים. התכנית החדשה פותחת את שערי האקדמיה גם לתלמידים מהפריפריה החברתית שידם אינה משגת לשלם עבור הבחינה הפסיכומטרית או כל השלמה ושיפור ציונים לאחר תום השירות.

איכות התעודה נבחנת גם במסלולי יחידות הלימוד שבה. באם מגלמת לימוד מקצועות של 5 יחידות או מסתפק הבוגר ב 3 יחידות.  היום זה נכון יותר מתמיד וגם מוכח מחקרית, הבחירה במסלול של 5 יחידות לימוד במתמטיקה פותחת דלתות למסלולי לימוד נחשקים יותר ולתחומים יוקרתיים (כמו כלכלה ומנהל עסקים, הנדסה, מדעים מדויקים ומדעי המחשב) ומשפיעה על משלח היד וגובה השכר העתידי בשוק העבודה. גם אם הציון שיוציאו ב-5 יחידות יהיה נמוך יותר מהציון שיקבלו ב-3 או 4 יחידות. עדיף עדיין ללמוד 5 יחידות.

גם הדרישה לעמידה בבחינות באנגלית 5 יחידות הנה מפתח להמשך הצלחה. יש מקצועות שהחשיבות שלהם אפילו גדולה יותר מאחרים, כאלה שיתרמו לילדינו גם בעתיד. לימודי אנגלית עונים על ההגדרה הזו בדיוק, כאשר ציון גבוה בהם מהווה פתח עיקרי ללימודים אקדמיים. בהרבה מאד תחומים לימודיים אנגלית ברמה גבוהה היא דרישת חובה. המקצועות הללו בהחלט יכולים להיות אלה הנחשקים ביותר, למשל לימודי מחשבים או הנדסה. הסיבה היא שמקצועות אלה מבוססים במידה רבה על אנגלית. וזאת מעבר לחשיבות הברורה מאליה, של ידיעת השפה הבינלאומית והשימוש הנרחב בשירותי מחשב.

העיסוק בחינוך בעיר מסתכם בבנייה ו/או שיפוץ כבישים כיכרות וגני ילדים, עניין חשוב אך לא רק. חינוך הנו שאיפה מתמדת, מה שהיה טוב לפני מספר שנים, כבר אינו מספיק ומספק בכפר הגלובאלי. מערכת חינוך עירונית צריכה לבחון עצמה משנה לשנה ולקדם תהליכי בנייה ותקציב בהתאם.

הנהגת עיר חזון צריכה לקיים מיפוי של איכות התעודות בעיר, זה התנאי הבסיסי בכדי לקיים תוכנית עבודה. לאחר מכן עליה לקבוע מטרה לשנים הבאות, איכות תעודת הבגרות. כזו שתיתן לילדינו את האפשרות להמשיך ללימודים גבוהים עם תעודה שעליה השקיעו מספר שנים, ולא יצטרכו לבזבז שנים נוספות וכסף על שיפור ציוני הבגרות.