עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מהכח אל הפועל

 

 

המשרד להגנת הסביבה החל בהליכי אכיפה נגד חברת החשמל בגין הפרות לכאורה של תנאי היתר הפליטה בניגוד להוראות חוק אוויר נקי בתחנת הכח רוטנברג באשקלון * בשבועות האחרונים התקבלו תלונות רבות של תושבים על מטרדי ריח קשים מכיוון התחנה * מנכ"לית 

איגוד ערים לאיכות הסביבה: "רק מדיניות נחושה כנגד מפגעי סביבה תוביל לתוצאות מעשיות"

 

שימוע לחברת חשמל בגין חשש להפרת תנאי היתר הפליטה בניגוד להוראות חוק אוויר נקי:

בעקבות השימוע החל המשרד להגנת הסביבה בהליכי אכיפה נגד החברה.

מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה ברוך ובר קיים שימוע לחברת החשמל בגין הפרות לכאורה של תנאי היתר הפליטה בניגוד להוראות חוק אוויר נקי בתחנת הכח רוטנברג שבאשקלון. זאת בעקבות פנייתה של מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון מיטל אמיתי למנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, ברוך ובר, בבקשה כי המשרד יפעיל את סמכויות האכיפה שבידיו כנגד חברת החשמל בגין מפגעים סביבתיים שהתגלו בביקורת שערך פקח האיגוד בתחנת הכוח.

בפנייתה ציינה המנכ"לית כי במשרדי האיגוד התקבלו עשרות תלונות מתושבים על מפגעי ריח קשים באזור אשקלון, חוף-אשקלון ובעיקר בקיבוץ זיקים. בעקבות התלונות פעלו פקחי האיגוד לאיתור מקור מטרדי הריח, ובמהלך סיוריהם גילו תימרות עשן ממתחם אחסנת הפחם בתחנת הכוח רוטנברג, אשר לא דווחו לאיגוד ואף לא טופלו כנדרש.

מנכ"לית האיגוד ביקשה מהמשרד כי יפעל כנגד המקור למפגע שאותר בתחנת הכוח רוטנברג, על מנת להפסיקו לאלתר ולאכוף את הדין על האחראים לו.

במהלך השימוע ציין מנהל המחוז, כי המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה רבה את הפרות תנאי היתר הפליטה והוראות חוק למניעת מפגעים, וכי רשם בפניו את טענות נציגי חברת החשמל והודיע שלאחר שעיין במסמכי השימוע והמסמכים הנלווים אליו, החליט להמליץ על פתיחה בהליכי אכיפה כנגד חברת החשמל.

מנכ"לית האיגוד מיטל אמיתי שנכחה בשימוע מסרה כי היא מברכת על החלטת המשרד להגנת הסביבה להתחיל בהליכי אכיפה והוסיפה כי רק מדיניות נחושה של אפס סובלנות כנגד מפגעי סביבה תוביל לתוצאות מעשיות שעיקרן הפחתת הזיהום ושמירה על איכות אוויר נאותה לתושבי נפת אשקלון.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "ב-19 ביוני 2019 התקיים במשרדי מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה בשיתוף עם איגוד ערים אשקלון, שימוע לחברת החשמל לישראל – תחנת הכוח רוטנברג, בעניין הפרות לכאורה של תנאי היתר הפליטה בניגוד להוראות חוק אוויר נקי, וכן עבירות לכאורה לפי החוק למניעת מפגעים. זאת, בשל שריפה בלתי מבוקרת של פחם במערומי הפחם בשטח התחנה, אשר התרחשה בלילה שבין 28 במאי ל-29 במאי 2019.

לאחר שנבחנו טיעוני מנהלי התחנה, לרבות במסמכים משלימים שהוגשו לאחר השימוע לבקשת המשרד, החליט המשרד על פתיחה בהליכי אכיפה כנגד החברה".

 

 "למצות עם האחראים את הדין"

 

כזכור, בעקבות פרסומים על עשרות תלונות של תושבים באזור אשקלון והמועצה האזורית חוף אשקלון על מטרדי ריח קשים מכיוון תחנת הכח רוטנברג באשקלון, זומנו מנהלי תחנת הכח לשימוע במשרד להגנת הסביבה. נראה כי מקור הריח הוא בשל שימוש בפחם המיובא מקולומביה, אשר גורם לזיהום מוגבר ולענני ריח חריפים באזור אשר עלולים להזיק לבריאות התושבים. אדם טבע ודין קורא למשרד להגנת הסביבה לחקור ביסודיות מי אחראי על ייבוא הפחם מקולומביה אשר נחשב למזהם יותר ולפרסם את תוצאותיו לציבור.

ד"ר אריה ונגר, ראש תחום אוויר ואנרגיה בעמותת אדם טבע ודין אמר השבוע: "זיהום האוויר שהתגלה באשקלון ככל הנראה בשל השימוש בפחם מזהם במיוחד אינו מתקבל על הדעת ומעיד כי המאבק ארוך השנים בפחם עוד לא בא לסיומו. פחם הוא דלק מזהם במיוחד הפוגע בסביבה ובבריאות הציבור, ופחם נחות גורם לזיהום מוגבר. לכן נאבקנו בעבר כדי למנוע את הקמתה של תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון. כעת יש צורך להגיע להפסקת השימוש בפחם ולביסוס משק החשמל על אנרגיות מתחדשות ועל התייעלות אנרגטית. עד שזה יקרה יש צורך לצמצם ככל האפשר את השימוש בתחנות הפחמיות הקיימות, להמשיך בבניית הסולקנים והפילטרים שהוחלט עליהם, ולוודא בקפדנות עמידה מוחלטת בתקנים המתקדמים ביותר. בהמשך לשימוע של מנהלי תחנת הכוח באשקלון שזימן המשרד להגנת הסביבה, אנו דורשים לחקור ביסודיות את הסיבה לזיהום האוויר החריג, למצות עם האחראים את הדין ולפרסם את כל המידע בשקיפות לציבור".

הדברים מגיעים לאחר שראש העיר אשקלון, תומר גלאם, שיגר לאחרונה מכתב חריף לשר הגנת הסביבה בו ציין בין היתר: "כל הנימוקים מצדיקים ביתר שאת את הרחבת תחום השיפוט של עיריית אשקלון לשטחי פעילות האסדה ומתן מענה מוניציפאלי לחששות מפני חשיפה לסיכונים סביבתיים ולפגיעה בבריאות הציבור. אנו מבקשים כי תפעיל את סמכויותיך על פי פקודת העיריות ותרחיב את תחום השיפוט של עיריית אשקלון גם על שטחה של אסדת "תמר" לצורך קיומו של פיקוח סביבתי של איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון על פעילות האסדה. כל זאת על מנת שיינתן מענה לאינטרס הציבורי בהגנה על הסביבה ובריאות תושבי נפת אשקלון".