עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מדבר על הכל

איתמר שימעוני

מדבר על הכל

 

איתמר שמעוני, ראש העיר לשעבר, ומי שהשאיר חותם על העיר ועל תושביה, מתפנה לראיון קצר להכרת תודה, להעברת מסר של אחדות והעברת תחושות לאחר פסיקת בית המשפט בעניינו. בימיו של חודש אדר ופתחו של חג החירות, מאחל שמעוני לכולנו ולעצמו אור גדול.

מהם התחושות שלך אחרי פסק הדין?

התחושות באופן טבעי לא היו פשוטות, גזר דין היה קשה, במיוחד לאור האמונה בחפותי, ולאור הכרת רף הענישה בפסיקה דומה, לא תיארתי שזה יהיה גזר הדין. גם הכרעת הדין הייתה לי קשה. לא ציפיתי כלל להרשעה. התחושות שהכל חשוך ואפל ואתה צריך להתעשת מהר, להבין את גודל השעה ולחשב את הדרך להמשך המלחמה על חפותי.

להבדיל מהמגמה הכללית של המערכת הציבורית שיוצאת כנגד המערכת המשפטית, אני מאמין באופן מוחלט בצדק ויש לי אמון מלא במערכת המשפט ושופטי בית המשפט, גם בשעתי הקשה. אני גם בטוח משלא צלחנו בערכאה הנוכחית נצליח בערכאה הבאה- בבית המשפט העליון, שבו ייבחן ענייני על פי כללי הפסיקה והחוק, ויראה ויעשה הצדק. יש בי אמונה ב"ה כי פסק הדין יתהפך, מעבר לאמונה הרוחנית. יש בי גם את האמונה הגשמית, שבה הצדק יעשה ע"י שופטי בית המשפט העליון שיפעל על פי כללי החוק והפסיקה, שמחייבים קביעות  אחרות מאשר נקבעו בהכרעת הדין וגזר הדין.

התחושות בחיי, אינם מסתכמים רק בהליך המשפטי והמועקות המתלוות אילו, בתוך כל החושך הזה יש גם אורות אחרים, יש לי משפחה, חגגנו לבני הבכור יגל חגיגת בר מצווה, אני רואה אור מחמשת ילדיי הקטנטנים, שמחבקים וממלאים אותי באהבה. יש לי אישה חזקה ומדהימה, אנחנו משפחה חמה ומלוכדת, וזו תמצית החיים, גם שמחות וגם התמודדות עם משברים שאינם קלים, כולם חלק מהחיים.

על פי גזר הדין, רמת הענישה שנהג בית המשפט כנגד פונטה ודוידי היו מקלות, אתה רואה בזה פתח לשינוי בפסק הדין?   

בראש ובראשונה אני שמח מאוד שכך נגמר עניינים העונשי של דוידי ופונטה, למרות שאני מאמין בטוח שעניינם היה צריך להיגמר אחרת, בזיכוי מוחלט. יואל לא נתן שוחד וכך יוכח בבית המשפט העליון. כל מי שלא בתיק הזה ויוצא החוצה בענישה לא מחמירה אני שמח ואין עיני צרה ואין אני מסתמך על כך. באם יפנו פונטה ודוידי לערעור איני יודע, כל אחד עושה את חשבונו האישי. אני באופן אישי מתכונן לדיון בערעור תוך פירוט טענות שאינן קשורות לענישה של דוידי ופונטה. אני מאמין שפעולותיי שלי אין בהם בכדי לבסס הרשעה, ומאמין שכך יהיה

לעניין העונש, מבלי להיכנס לשאלה באם אני אם אשם או לא, הענישה לא מידתית. גם אם חשבתי שיכול ותהייה ענישה לאור הכרעת הדין, ציפיתי לענישה מידתית על פי הפסיקה הכללית ועל פי הענישה אל מול שאר המעורבים בתיק ולא ענישה שאינה תואמת את הפסיקה.  אם לשיטת הפרקליטות דוידי ופונטה אשמים, והם מבקשים ענישה כפי שנקבע ,אז צריך כי באופן מידתי ינהג החוק גם כלפיי, לא הגיוני שאני אקבל ענישה מחמירה ביחס לשאר הנאשמים, וענישה מחמירה גם בייחס לפסיקה הכללית.

לדוגמא, ראש עיריית רמת גן שהורשע בשוחד בגובה 1.9 מיליון שקל נגזר דינו ב 3 שנות מאסר. חברי כנסת, שרים הורשעו בשוחד וגניבה של מאות אלפי שקלים, הענישה גם בגינם לא הייתה מחמירה. לענישה כזו לא מידתית לא ציפיתי לאחר הכרעת הדין .

למרות כל זאת אני חזק, אני מאמין בדרך ובאמת שלי,  אני מאמין שכפי שהערעור יוגש בחודש אדר, שהוא חודש "ונהפוך הוא" ואני מאמין שכך יהיה גם  ופסק הדין יבוטל.

 

 

לאחר פסק הדין, זכית לתגובות מאות חמות ומאמינות מתושבי העיר, למרות אמרתו של בית המשפט.  

תגובת תושבע העיר והתמיכה שלהם בי, נובעת מהידיעה האישית של כל אחד ואחת מהם כי תושבי אני איש עשייה שפעל למען העיר, נעשו בדרך טעויות, אבל אף אחד לא יכול לקחת את העשייה שקדמתי בעיר. מרגע שנבחרתי החלטתי שאני בא לעבוד, את הספינה הזו שנקראת העיר אשקלון היא לא תהיה תקועה על שרטון, אלא אקח אותה למקום טוב יותר. את מה שעשיתי בשנתיים זה מה שהבטחתי ב 300 חוגי בית במשך שנתיים, את מה שעשיתי אנשים לא ראו בעיר ב 40 שנה. יותר מזאת, השארתי גם תוכניות מסודרות לעתיד ל- 15 שנים קדימה תוכניות שהיו מובילות את העיר קדימה . חתמתי על הסכם הגג עם בנימין נתניהו, הסכם שרואים את תוצאותיו היום בבנייה מסיבית בעיר . בצעתי את המהפכה בחינוך ובבניית תשתיות החינוך שכיום משרתות את אלפי הילדים בעיר, את המהפכה ברצועת החוף, העיר הפכה להיות  אטרקטיבית ומדוברת תקשורתית. גם בהתמודדות במצבים קשים לעיר, כדוגמאת "צוק איתן". אני, הנהגת העיר והתושבים עברנו את זה כעיר לדוגמא ומופת. לא לחינם החלה הגירה חיובית לעיר למרות איום הטילים, העיר לאחר עשרות שנים גדלה במספר התושבים וממשיכה לאור ההחלטות שבצעתי.

את העשייה הזו אי אפשר להשכיח לתושבים, תושבי העיר זוכרים את מה שעשיתי לטובת העיר ולכן התגובות החמות והתומכות. תגובות התושבים והחיזוקים מחזקות אותי וגם את משפחתי. וזו הזדמנות לומר להם תודה על כל התמיכה בכל הרגעים, ואני מאחל שהקב"ה יזכה אותי להחזיר להם על כל הכרת הטוב.

איך אתה רואה את ניהול העיר כיום?

לצערי הלכנו שנים אחורה בכל מה שקשור לניהול העיר, קח לדוגמא את המשבר הנוכחי, אם בצוק איתן, שהעיר הייתה מאוימת ועשרות טילים נחתו על העיר, ניהלו את העיר למופת, היינו דוגמא לערים אחרות בארץ ובעולם. וכיום אנחנו רואים שניהול העיר במשבר הנוכחי, הנה התנהלות ללא עבודת מטה מסודרת לשעת חירום, שעוקבת , מלווה, מנהלת ומפקדת על כל האירוע. זה לא קיים לצערי.

במקום לשלוט ולנווט על התחלואה בעיר, אנו רואים את צבעי התחלואה משתנים. במקום לחלק את העיר לשכונות, ועל כל שכונה לקבוע ראש מטה קורונה שיקבל את כל הנתונים ויפעל לקיום הנחיות העירייה ופיקוד העורף באזור עליו הוא מופקד ולכוון אותם. אין כלום, ממתינים למחלה שתחלוף. כל פעולה מסודרת לא נעשית, ולכן מגפת הקורונה מכה בנו בעיר באופן קשה וחבל שכך . אני מודאג שחלילה באם יהיה עוד סבב לחימה, ניהול הלחימה בעיר יהיה כמו ניהול המלחמה בקורונה, או כפי שהיה בימי הלחימה הקודמים. שוב, ללא עבודת מטה מסודרת, ללא פיקוח וניהול וללא הערכות מצב יומיות כפי המתבקש. אני מקווה שהנהגת העיר תתעשת ותכין את עצמה לניהול מערכי חירום באופן ראוי שישמור על חיי תושבי העיר.

אחד הדברים שעשיתי בשנה האחרונה לכהונתי, הייתה לחתום על הסכם הגג ולהכין תוכניות לעתיד העיר, עמלנו עליהם קשה מאוד למרות רבים שאמרו שאי אפשר. לקחתי את כל הידע והניסיון שלי, כמי  שניהל את חברת  "אתרים"  וכמי שממונה על פיתוח רצועת חופי תל אביב. הבאתי את הידע, ואנשי המקצוע, ועמדתי על כל פסיק ופסיק וצביעת תקציב מאת ראש הממשלה. תוך זמן קצר החלו פעולות פיתוח רצועת החוף, התחלנו את בניית הטיילת ואת הקמת הסי פארק, השארתי תוכניות מפורטות להמשך ואם היו מבצעים אותם, אז כיום אשקלון הייתה כמעט מתחברת לאשדוד בטיילת, ברצועת החוף הסיפארק ודרומה היו מתוכננות טיילות מתחמי נופש תיירות ובילוי, לצערי זה לא קרה. ביצוע התכניות לא קיים, ואם חלק ממנו נעשה , הוא נעשה באופן גרוע.

רצועת החוף היא מינוף כלכלי לעיר, ומוקד תעסוקה לאלפים. השארתי תוכניות בהסכם הגג מתוקפות לפיתוח פארק הייטק, פארק תעשיה, זה לא נעשה. תכנית להקמת תחנה רכבת חדשה, תחנה מרכזית חדשה, כלום לא נעשה. איצטדיון עירוני חדש, לא נעשה, הקמת קריית חינוך ואוניברסיטה, גם לא נעשה, למרות שהכל מתוקצב. להנהגה הנוכחית השארתי גם אגוזים וגם שיניים, והם לא יודעים איך לפצח.

בעיר כמו אשקלון, כל שנה בדחיית תכניות קיימות, מעכבות את פיתוח העיר ב 5 שנים. אני רוצה ולתושבים מגיע שהדברים ינוהלו אחרת. שהרמה הניהולית תשתנה ויישמו תכניות שתשאיר את הצעירים בעיר ולא נדשדש אחורה.

חלק נכבד מהפיתוח העירוני כיום מתרכז רק בתשתיות, חלק נכבד מזה אני קבעתי ותכננתי, חלק מבוצע ומתוכנן על ידי ההנהגה הנוכחית, אך אין פיתוח תשתית וכבישים חלק מחזון. אין מחשבה קדימה, פיתוח כביש אינו הקמת תחנת רכבת חדשה שתוכננה, אינו הקמת תחנה מרכזית שתוכננה, לא פיתוח פארק ההייטק, לא פיתוח מזרח העיר וחיבורה למבקיעים ושדרות. לא פיתוח צפון העיר, לא פיתוח והקמת קריית חינוך או מציאת מקורות תעסוקה לאלפי צעירי העיר.

פיתוח תשתיות אינו חזון שמעלה את תדמית העיר ואיכותה קדימה. פיתוח רק תשתיות עירוניות לא יביא תעסוקה חדשה, לא יביא יזמים, לא יביא השקעות, לא יביא פיתוח תשתיות חינוך. פיתוח תשתית זה ניהול רגיל, הדבר דומה לספינה שמנהגת עצמה על זרם, ללא קברניט, הגנה ותכנית הפלגה.  כך לא מראים אופק לתושבים.

מה התכנית שלך לעתיד?

אני בטבעי אופטימי, כרגע אני שואף לחזק את הבית שלי, את התא המשפחתי שלי, את הילדים ואשתי. כל מה שחשוב לי כרגע לעתיד, זה להישאר יחד עם משפחתי בבית. לחבק אותם, להפוך את גזר הדין ולראות קצת אור. מגיע לי שלווה ואור לאחר תקופה קשה שאני מקווה שתסתיים בזיכוי.

גם בבית דין של מעלה וגם בבית דין של מטה, צריכים לבחון את הסבל שעברתי. ולומר ונהפוך הוא. אני רוצה כרגע להתרכז רק בזה, לאחר מכן בורא עולם יכוון אותי לעשייה.

מילות סיכום:

אני רוצה לפנות לתושבים ולפני הכל לבקש מהם שילכו להתחסן, זה חשוב מאוד, אני רוצה למסור להנהגת העיר מסר של אחדות. אנחנו בתקופה קשה לכולם וצריכים לשלב ידיים לעשייה עירונית לטובת תושבי העיר. שכל אחד יראה ילדיו ויראה את העתיד של כולנו, שנסתכל על הורינו ועל כלל האוכלוסייה הבוגרת ונסייע להם ולהבין שיש לנו עיר מדהימה. ולפני פסח אני מאחל לכולנו שנצא מעבדות הקורונה לחירות החיים, חיים טובים ומאושרים. מודה לתושבים על התמיכה ועל כל האהבה.