עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מדברים מיניות עם מי שמדבר עליה

ראיון עם אלעד קויאטק, כתב מדור המיניות של עיתון סטאר

מדור 'מדברים מיניות' בעיתון סטאר הכיל כבר קרוב לשלושים כתבות על מיניות, בנושאים שונים ומגוונים. לקראת ראש השנה בחרנו לראיין ולהציג בפניכם את אלעד קויאטק, כתב המדור, שהוא להפתעת רבים אדם דתי שכותב על מיניות בצורה פתוחה אך מכובדת.

לא סתם בחרנו להעלות את הכתבה לפני ראש השנה שיחול שבוע הבא. ראש השנה הוא סימן להתחלות חדשות, ואלעד מסמל באופן מעורר השראה מה כוחה של החלטה המובילה להתחלות חדשות.

אלעד הוא חוזר בתשובה פתוח מאד, יועץ זוגי ומיני מוסמך, שמכיר טוב מאד גם את העולם החילוני על בוריו, שמגשים היום המון חלומות ומעיד על עצמו שהוא במצב הכי מאושר שלו מ-אי פעם. אך זה לא קרה ככה פתאום. ההתחלה והבסיס של כל העשייה שלו היו כאב וצער עמוקים – מחלה קשה שסבל ממנה שבגינה עבר אשפוזים רבים ושלושה ניתוחים, גירושים בנסיבות כואבות והרגשת קיפוח וחוסר צדק כלפי אברכים בעודו לומד בכולל. מהמקום הנמוך ביותר שהיה בו לפני כמה שנים, החליט אלעד שמכאן הוא הולך רק לצמוח ולהגשים את עצמו. וכמו שהוא אוהב לומר: "את מה שהעולם מכנה כישלונות אני מכנה אתגרים". ולא… הוא לא חזר בשאלה.

ספר לנו קצת רקע על עצמך למי שלא מכיר אותך

בתחילת שנות נישואיי התמסרתי כולי ללימוד התורה, בעקבות אירוע דרמטי שקרה לי בעודי נשוי, החלטתי ללמוד מה היא נשיות, בצורה העמוקה ביותר שלה, זאת הייתה נקודת המוצא שלי. לא הנחתי פינה וזווית שלא חקרתי, בעזרת מורים שרובם היו מארה"ב ואירופה, בשילוב של ספרים והרצאות. את החומר שלי כתבתי במחשב לסיכום, מבלי לתכנן בכלל שאני הולך לעשות אתו משהו. פעם אחת נתקל בחומרים המוקלדים שלי אחד מאנשי הרוח הגדולים ואמר לי שאני חייב לפרסם את הדברים בספר. הוא דאג לי למימון וכך יצא הספר הראשון שלי – הסוד שמאחורי האישה שאיתך, ספר מדריך לגברים.

כשאתה אברך, שמוסר שיעורים, תרצה או לא יגיעו אליך בעיות. אנשים חושבים שכל אברך או אפילו רב, הוא קוסם, מאמן, פסיכולוג, ויועץ זוגי ומיני. לא שאין כאלה שבאמת מוכשרים לכך, אך לרבים אין בכלל מושג בתחומים הללו והם עסוקים יותר בהנחת פלסטרים או ניחושים של ניסוי ותהייה. בעודי צעיר, כשפנו אלי עם בעיות, הרגשתי שאין לי באמת מספיק כלים כדי לתת לאנשים פתרונות בתחום הזוגי או המיני, והכלים שהיו ברשותי, שהכרתי דרך העולם הדתי/חרדי לא היו מספיקים. בהליך הגירושים שלי וגם אחריו, הייתי עסוק בלמידה טוטאלית של כל מה שקשור למערכות יחסים, אבל בעיקר בשביל עצמי – פסיכולוגיה מגדרית, הבדלים בין גברים לנשים, כללים במערכות זוגיות, בגידות, גירושים, שקרים, דילמות זוגיות, המון סקסולוגיה ומה לא.

אחרי שהכרתי מקרוב את התכנים הדתיים על זוגיות ומין, מקורות המידע העיקריים שלי היו דווקא מקורות לא דתיים, כולל ספרים ומורים חילונים ואפילו אינם יהודים. את האמת אני מוכן לקבל מכל אחד – כשהיא אמת כמובן – חוכמה בגויים תאמין, אבל אינני מתפשר על לקבל וללמוד מכל אחד אם לא דקדקתי ובררתי עליו קודם. במשך שנות מחקרי על עולם מערכות היחסים, קראתי מעל 500 ספרים בעברית ובאנגלית ולאט לאט התחלתי לקבל כיוון מחשבה משלי. עם הזמן יצאו עוד שלושה ספרים שלי בסדרה, קיבלתי טורים על זוגיות בעיתונות מקומית וגם הייתה לי הזכות להתארח בהרבה תוכניות רדיו וגם קצת בטלוויזיה, לדבר על נושאים מגוונים בתחום הזוגיות.

מכיוון שידעתי שהעולם עצמו הוא מאד ביקורתי ושיפוטי, ובקלות יכולים לקטלג אותי כשרלטן, למדתי במקביל את תחום הייעוץ המיני והזוגי בצורה מסודרת של לימודי תעודה ואף נגעתי בתחום הסקסולוגיה שאני עדיין לומד עד היום.

כמה זמן כבר אתה כותב על מיניות בצורה גלויה ופתוחה?

לא הרבה. אולי שנה בערך. עיתון סטאר היה אמיץ דיו כדי לתת לי את הפלטפורמה הראשונה לכתוב במדור העוסק במיניות בלבד, אחרי שהגדרנו גבולות מראש, מאז יצא לי לכתוב על מיניות בעוד כמה מקומות כולל כתבה שהעליתי במאקו, שהיא הפלטפורמה הגדולה ביותר שכתבתי בה אי פעם עד היום.

מה מאפיין את סוג הכתיבה שלך?

את הצורה הפתוחה של הכתיבה שלי על מין צריך לסייג. אני אומנם קורא לילד בשמו – אורגזמות, תנוחות, גניחות, סקס וכיו"ב, אך עדיין אני מדבר בעיקר על ערך. מין בעיניי הוא דבר מקודש, מחבר, טהור, שהוא מכלול של המון רגשות המושפע מאד ממצבי החיים שלנו. מהילדות ועד ההווה ולפעמים גם ממחשבות על העתיד. העומק הפסיכולוגי הריגשי הוא כל כך גדול ונרחב, שאם מבינים אותו, מקבלים תשובות להמון שאלות וסיטואציות בעייתיות כגון, חוסר חשק, אי יכולת לגמור, כאבים של אישה בזמן יחסים, זיוף אורגזמות, שפיכה מוקדמת ועוד. הכתיבה שלי היא בעיקר ערכית וגורמת להמון מחשבה והתבוננות על דברים שנראים לנו ברובד השטחי כתאוות ומשחקי בשרים נטו. לא תמצאו בכתבים שלי הסברים מיניים פרקטיים.

למה חשוב לך כל כך לכתוב וללמד על מיניות בהיבט הזוגי בצורה פתוחה?

משום שזוגיות טובה יושבת על אינטימיות. ישנה האינטימיות הרגשית וישנה האינטימיות הפיזית. האינטימיות הרגשית יושבת על שיח, פתיחות, כנות ואמון, זה מה שיוצר ומקבע את החבירות. האינטימיות הפיזית היא המגע, העירום הפיזי, ששיאו הוא חיבור הגוף לגוף ביחסי המין עצמם. כשיש שילוב מנצח בין האינטימיות הפיזית לאינטימיות הרגשית במהלך הסקס, זהו האושר הכי גדול עלי אדמות. סיפרו לי לא מזמן זוג אחד, ששיא החיבור ביניהם היה כשהגבר הזיל דמעות ואף בכה תוך כדי הסקס עם בת הזוג שלו מרוב עוצמת החיבור הרגשי שהייתה ביניהם תוך כדי האקט. זה היה נפלא בעיניי.

זוגות רבים לא נותנים את הדגש הראוי לחשיבותם של יחסי המין בזוגיות שלהם, נוטים לזלזל בהם ולא להשקיע בהם. אם רק היו יודעים כמה מין טוב ובריא הוא אחד המרכיבים הישירים בזוגיות בריאה… יחסי מין ואינטימיות פיזית בזוגיות הם לפעמים כמו חמצן לנשימת האדם. הם ההופכים את הקשר מטכני, יבש, שותפות לדירה, ל-עמוק, מרגש, גורם אושר ונותן חשק לחיות.

האם לדעתך המדיות החברתיות הם בשורה טובה לזוגות בתחום המיני?

כן ולא. כיום, המון דברים פרקטיים אפשר ללמוד בקלות דרך הרשת, גם בצורה צנועה ומכובדת, אך מצד שני לא מדברים מספיק על ההיבט הרגשי, על נשים שלא מרגישות נוח בסיטואציות, על לדעת מתי לעצור, איך עוצרים, מה אומרים, וכיצד מתנהגים נכון בסיטואציה של סירוב, כשהצד השני לא חפץ במין כרגע, או שרוצה לעצור באמצע כי הוא מרגיש לא בנוח.

כמו כן, הרשתות החברתיות הפכו את המין למשהו מאד זול בעיניי, שאנשים הופכים את המין למטרה ולא לאמצעי חיבור שבין גבר ואישה בהיבט הרומנטי והזוגיות הארוכה והיציבה. הרשתות הפכו לכלי לחיפוש מין מזדמן, שגם חלק מהנשים משתפות אתו פעולה, אך לרובן הגדול זה פשוט סיוט בגלל כל הפניות של סוטים למיניהם, שלפעמים מדובר גם על כמה פעמים ביום. לא יאוחר היום שהטרדה מינית דרך רשתות חברתיות תהיה מעוגנת בחוק בצורה ברורה ביותר.

אני קורא כל שבוע את דבריך ושואל את עצמי, מאיפה מגיעים הרעיונות על מה לכתוב?

הרעיונות הם החלק הקל. הם בנויים מדילמות שחווים זוגות רבים, שמגיעים אלי ומשתפים אותי בהם. החלק המאתגר יותר הוא לקחת בעיה, לנתח אותה לעומק, לחשוב על פתרון או לתת עצה, ולתמצת הכול לכתבה של עמוד שמוגבלת במספר מילים.

כתבת כבר ארבעה ספרים, רמזת לנו שהספר החמישי בדרך, אתה הולך להפתיע?

אכן כן. עוד ארוכה הדרך אמנם, אך הוא בהחלט בעשייה אינטנסיבית. בפעם הראשונה אייחד ספר שלם שיעסוק אך ורק באינטימיות וסקס. בניגוד לספרים הקודמים שלי שהתייחסתי למין וסקס רק בפרק אחד, הספר החדש יהיה מוקדש כולו לנושא הזה, בהיבט הטהור והעמוק שלו. אם הקוראים שלי יחפשו הדרכה פרקטית על תנוחות, אביזרים, שיפור ביצועים וכיו"ב, הם לא ימצאו שם את מבוקשם. אך מצד שני, הערך הפסיכולוגי העצום שהם הולכים לקבל, הוא חשוב לדעתי אפילו הרבה יותר מאשר לקרוא על ביצועים שזה כבר שלב מאוחר יותר.

מה תרצה לומר לסיום?

שאני רוצה להודות למערכת עיתון סטאר מקרב לב על ההזדמנות שקיבלתי, להעביר לקוראים תכנים שהם כל כך חשובים לזוגיות טובה ודווקא בהיבט המיני. אני בטוח שהמדור שלי תורם להמון זוגות לקבל השקפה ישרה על מיניות האדם בפן הזוגי.

ולכל אותם אלה שנמצאים בזוגיות אני אומר – תשקיעו בחיי המין שלכם! לא מזמן פגשתי איזה זוג בשנות הארבעים המאוחרות, ראיתי אצלם אהבה נדירה שאינני רואה כל יום. לא יכולתי שלא לשאול אותם – מה הסוד שלכם? ענתה לי האישה: "תקשורת מעולה וסקס מהסרטים!". אני מאמין לה.

כמובן שאסיים בברכת שנה טובה ומבורכת לכלל ישראל.