עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מאחורי הסורגים

בית המעצר שיקמה

מה אתם יודעים על תנאי המעצר בכלא שקמה? דוח מיוחד של הסניגוריה הציבורית שפורסם לאחרונה מספק הצצה מטרידה * מתקנים מיושנים, שימוש בכבילה באופן לא מידתי וענישה פוגענית בדרך של בידוד והפרדה * הסניגור הציבורי הארצי: "יש לקוות כי הממצאים המפורטים בדוח יטופלו ותינתן תשומת הלב הראויה לכל הסוגיות הדורשות תיקון"

דו"ח הסניגוריה הציבורית בדבר תנאי המעצר והמאסר במתקני הכליאה בישראל , פורסם בשבוע שעבר ומציג תמונה מדאיגה באשר למתרחש מאחורי הסורגים. בדו"ח יש גם התייחסות לכלא שקמה באשקלון בו מוחזקים אסירים פליליים לצד אסירים ביטחוניים. הדו"ח מהווה סיכום דו-שנתי של הליקויים המרכזיים שנמצאו בביקורים הרשמיים שערכו אנשי הסניגוריה הציבורית במהלך השנים 2018-2017.
מהדוח עולה כי: "על אף מאמצי שירות בתי הסוהר לשפר את תנאי הכליאה ולתקן את הליקויים עליהם הצבענו בדוחות קודמים, עדיין מתרחשות בישראל הפרות קשות של זכויות הכלואים. אלפי כלואים מוחזקים בתנאי מחיה בלתי ראויים, במתקנים מיושנים שחלקם אינם מתאימים למגורי אדם ובתנאי תברואה ירודים. רבים מהכלואים, ובמיוחד קטינים, חשופים למדיניות מחמירה של ענישה פוגענית בדרך של בידוד והפרדה, ושימוש לא מידתי בכבילה".
ממצא מדאיג במיוחד עולה ביחס לאוכלוסיית הכלואים הסובלים מלקויות נפשיות, אשר מוחזקים במקרים רבים בתנאי הפרדה והשגחה שאינם נותנים מענה לצרכיהם – ואף עשויים להחמיר את מצבם, כשלעיתים נעשה כלפיהם שימוש באמצעי ריסון באופן לא מידתי ובניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים בתחום.
בבית סוהר שקמה עלו תלונות חוזרות ונשנות מצד כלואים ששהו במקום אודות הנסיעות לבתי משפט. משיחות עם הכלואים עולה כי מסלול הנסיעה מבית סוהר שקמה לבתי המשפט בדרום עובר דרך המעבר ברמלה, כך שעל אף המרחק הקצר, נסיעה זו עשויה להימשך שעות ארוכות. הכלואים מסרו כי רכב ה"פוסטה" הוא צפוף ומחניק, ולעיתים הם נשארים להמתין ברכב במשך שעות בעת השהייה במעבר רמלה ללא אפשרות לצאת לשירותים.


תגובת גנ"מ דניאל חי עזרא משירות בתי הסוהר לדו"ח: "רכבי הליווי ביחידת נחשון הינם רכבים ממוזגים, אשר הנסיעה בהם בהתאם לכללי התעבורה ובהתאם למקומות הישיבה ולא מעבר לכך. פיקוד יחידת נחשון דואג לפני כל משימה, לתדרך באופן מקיף את צוות הליווי להקפיד על מתן נוחיות לאסירים ועל שמירה על כבודם. צוות יחידת נחשון מודע לצרכי האסירים והעצורים ברכבי הליווי ובהתאם לתנאים מאפשר ירידה לנוחיות בכל תחנה הקיימת במסלול הנסיעה של הליווי. יחידת נחשון מבצעת תיאום מול בית סוהר שקמה, על מנת לאפשר שינוי מועד ביקור התייחדות במטרה לצמצם הפגיעה באסיר. אסיר שנקבעה לו התייחדות בוקר, ייצא יום קודם לכן למעבר הקרוב ואילו אסיר שלו התייחדות צהריים/ לילה, ייצא באותו היום ויקיים את הביקור בהתאם. יחידת נחשון ביצעה התייעלות פנימית, בכל הקשור למסלולי הליוויים הקיימים, אשר הובילה, לצמצום זמני שהייתם של העצורים והאסירים ברכבי הליווי ובמעברים

בית המעצר שקמה

בהתאם ליעדי נסיעתם. מסלולי הליווי במחוז הדרומי מנקודה אחת לאחרת הינם כשעה בממוצע ובהתאם למסלול הליווי הקבוע מראש. זמן ההמתנה על רכב הליווי בנקודת היעד בה נמסרים העצורים והאסירים לבתי הסוהר מידי צוות הליווי לא עולים על חצי שעה. יחד עם זאת, נבקש לציין שמסלולי הנסיעה לבתי המשפט בדרום, בדגש על נסיעתם מאזור מרכז הארץ, נבחנים בימים אלו במטרה לצמצם שהייתם של עצורים ואסירים על רכבי הליווי".
בבית סוהר שקמה ביקרו המבקרים בתא כבילה, המכיל מיטה עם לולאות המיועדות לכבילת הידיים והרגליים של הכלוא. מדובר בתא קטן, בגודל של כ-4 מ"ר. בתא אין חלון והמבקרים התרשמו כי שוררת בו תחושת מחנק. בתא שירותי כריעה שאינם מופרדים משטח התא וכיור. השירותים חשופים לעיני העוברים והשבים ליד התא באופן שפוגע בפרטיות הכלוא. למבקרים נמסר כי במקרים בהם יש חשש שהכלוא עשוי לפגוע בעצמו הוא נכבל כשידיו כלפי מעלה לצדי הראש. המבקרים סברו כי מדובר בתנוחה מכאיבה הגורמת לסבל מיותר ואין לה הצדקה.
גנ"מ דניאל חי עזרא מסר כי: "בעקבות הערת המבקרות, הוצאה הנחייה כלל ארגונית של אגף הביטחון והמבצעים האוסרת על כבילה לצידי הראש. כבילה למיטה תהיה מותרת ידיים צמודות למותן ולא לראש".

"הדוח משקף מציאות קשה"

בבית סוהר שקמה נמצא כי הכלואים המסווגים כביטחוניים אינם משולבים בפעילויות חינוך. המבקרים פגשו כלוא ביטחוני ששהה בתא הפרדה אשר הלין על כך שלא מתאפשר לו להכניס ספרי לימוד וקריאה לתאו . בבית הסוהר שהו שני אסירים ביטחוניים בתא הכבילה. לפני כן שהו השניים באגף המעבר מפאת חוסר התאמה ,האחד המתין להשמה, והשני – בעל רקע פסיכיאטרי – התעתד לעבור למתקן כליאה אחר, והועברו לתא כ-24 שעות טרם הביקור בשל שיפוץ. שטחו של התא 56.3 מ"ר, כולל שירותי כריעה בגודל 36.0 מ"ר ומיטות קומתיים שממדיהן 36.1 מ"ר, כך ששטח המחיה הפנוי עומד על פחות מ-5.1 מ"ר. המבקרים התרשמו כי תא זה אינו יכול לאכלס שני אנשים בשום פנים ואופן.


תגובת גנ"מ דניאל חי עזרא: "מדובר בתא, בו אכלוס שני עצורים הינו נדיר מאוד וכפוף לקשיי שיבוץ במסגרת הבימ"ר. נושא שירותי הכריעה יטופל ותוקם חציצה לצורך שמירה על צנעת הפרט". לאחר הביקור נמסר מטעם סגל המתקן שהכלואים הוחזרו לאגף המעבר, בעקבות סיום השיפוץ.
בשמונה מתקני כליאה בהם ביקרו אנשי הסניגוריה הציבורית התגלו ליקויים הנוגעים לאי הקפדה על הפרדה בין אוכלוסיות כלואים שונות, כגון הפרדה בין אסירים לעצורים, הפרדה בין קטינים לבגירים ועוד. בבית הסוהר שקמה מוחזקים כלואים קטינים במתחם הכולל תא של כלואות ותא של כלואים טעוני הגנה. תא הקטינים ממוקם מול תא בגירים המוגדרים טעוני הגנה דלת מול דלת כאשר ביניהם מפריד וילון אמבטיה. הווילון בין התאים אמנם מונע קשר עין בין הבגירים לקטינים, אך אינו מונע קיום שיחות בין הצדדים. מדובר במצב המנוגד להוראות חוק הנוער בנושא, אשר על אף התראות חוזרות בדוחות קודמים של הסניגוריה הציבורית לא זכה להתייחסות ראויה.
תגובת גנ"מ דניאל חי עזרא: "מאחר ובאופן מובהק נעצרים יותר קטינים מנשים. ישנו צורך במספר מיטות גדול יותר לקטינים. כל עוד שב"ס ממתין לאישורי הבניה של אגף המעבר, אין כל אפשרות של שינוי בתאים. קרי העברת הקטינים לתאי הנשים. לכשיסתיים הליך הבינוי של אגף המעבר, תבחן העתקת תא הקטינים לתא באזור מבודד באגף זה. עד אז, תיבנה מחיצת עץ קבועה בין תאי הקטינים לאסירים טעוני פיקוח".

הסניגור הציבורי הארצי, ד"ר יואב ספיר, התייחס לממצאי הדוח ומסר: "הדוח משקף מציאות קשה שלא ניתן להתעלם ממנה ביחס לתנאי הכליאה בהם מוחזקים עצורים ואסירים בישראל. מציאות זו פוגעת בגופם ובכבודם של האסירים, אך לא פחות מכך פוגעת גם באינטרס הציבורי המשותף לכלל החברה, שכן תנאי כליאה הולמים והליכי שיקום נרחבים הם בעלי תרומה מכרעת להפחתת עבריינות חוזרת. דוחות הביקורת של הסניגוריה הציבורית הביאו לשיפורים רבים בתנאי הכליאה בישראל לאורך השנים. יש לקוות כי הממצאים המפורטים בדוח יטופלו ברוח זו, ותינתן תשומת הלב הראויה לכל הסוגיות הדורשות תיקון".