עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

ליאן קטני מאשקלון מוציאה סינגל המתאר את המצב הביטחוני הבלתי-אפשרי שילדים גדלים לתוכו

כאשר שומעים את השיר "ילדה מהדרום" (מילים חיים אוסידון – "הדוד חיים") בפעם הראשונה, קשה להאמין שמי שמבצעת אותו בכישרון וברגישות היא ילדה שטרם מלאו לה 11.

 

אבל הסביבה הקרובה של ליאן קטני קצת פחות מופתעת – כבר לפני מספר שנים היא נחשפה ליכולת השירה של ליאן שהפליאה בקולה באירועים משפחתיים ואף שרה לנשיא המדינה, רובי ריבלין, כאשר הגיע להתארח בחגיגת המימונה המפורסמת של הסבא פיני סבח.

בשבוע שעבר היא הוציאה לאור את הסינגל הראשון שלה שכמו מתכתב עם המציאות הרגישה והבלתי אפשרית שנכפתה עליה ועל ילדות רבות מהאזור בשל המצב הביטחוני. השיר זכה להצלחה עצומה ותוך פרק זמן קצר ביותר הגיע לעשרות אלפי צפיות וקצר מחמאות. כעת מכוונת קטני אל עבר קריירת שירה בהובלת הדוד מאיר סבח שתומך ומכוון ללא הפסקה.

קטני היא הבת הבכורה של מורן וארז, אחות להילי בת השבע, מיי בת השלוש ואמי בת החודש. האמא עו"ד מורן קטני סיפרה השבוע ל"סטאר": "המצב הביטחוני מאוד השפיע על ליאן. היא מאוד נכנסה ללחץ, אני יכולה להגיד לך שהבת האמצעית שלי הילי התחילה לגמגם. הן מאוד מבוהלות כשיש אזעקות, ליאן שומרת על איפוק כי היא נורא בוגרת ומבינה את המצב אבל הקטנות מאוד בלחץ".

דיברתן על המצב?

"כשאני רואה שיש התראות אני מסבירה לבנות שלא ייכנסו ללחץ, שנלך לממ"ד. אני מנסה לייפות את המצב שמה מזרונים, מארגנת מסיבת פיג'מות. ליאן יותר מבינה אז זה פחות משחק בשבילה. למרות זאת היא שומרת על בגרות. היא פוחדת מהמצב אבל עוזרת לשמור על הילדות האחרות ולשעשע אותן. היא מרימה את מיי, מחבקת אותה, מסבירה לה שאין ממה לפחד למרות שהיא עצמה נורא מפחדת".

מתי למעשה החלה קריירת השירה של ליאן?

"מגיל ארבע היא בתיאטרון העירוני של אשקלון, לומדת משחק אצל חני אלימלך. היא שיחקה בהמון הצגות בהיכל התרבות, במחזות זמ.ר בחנוכה האחרון היא שיחקה במחזמר 'אוליבר טוויסט' לצד טוביה צפיר. הפעם הראשונה שבה היא שרה הייתה בגיל שלוש וחצי היא שרה בבריתה של הילי שבדיוק נולדה אבל אז עדיין לא ממש הבנו את הפוטנציאל שלה. בגיל שש יצא השיר של אייל גולן והבת שלו ולבעלי ארז התחשק לבצע את השיר הזה אתה. באופן ספונטני הוא לקח אותה לאולפן הקלטות. הוא רצה לעשות לי הפתעה אז הקליטו את השיר של אייל גולן ואלין ושם גילינו שהילדה יודעת לשיר, באולפן ממש התלהבו ממנה".

ומה קרה לאחר מכן?

"היא עלתה לכיתה א' ונכנסה לבית הספר לאומניות וכל הזמן פיתחה את הקול, היא כל הזמן מוציאה קאברים, היא הכניסה המון כלות לערבי מקווה, בחודש יוני היא תשיר בשלוש חופות שאליהן היא הוזמנה מראש ועכשיו היא עובדת על מחזמר חדש במסגרת התיאטרון העירוני באשקלון. לפני שבוע יצא הסינגל הראשון שלה ילדה מהדרום ועכשיו אנחנו כבר חושבים לעבוד על הסינגל הבא".

ליאן התחברה אל המילים?

"היא ממש התחברה אליו ומאוד הזדהתה אתו. החלטנו שאנחנו מוציאים את הסינגל על רקע המצב הביטחוני. העלנו אותו ליו טיוב והוא זכה להרבה צפיות ולתגובות מאוד חיוביות".

את השיר כתב כוכב ילדים מפורסם, איך למעשה הגעתם אליו?

"הדוד חיים הגיע אלינו בעבר דרך מכרים לשיר מעמד הביניים שהוא כתב והוא חיפש ילדה לדואט עם נועם דדון מכרים משותפים הפנו אותו אלינו , הוא התלהב מליאן והיא ביצעה את השיר עבורו, כעבור זמן מה הוא שלח לי לשמוע את השיר ילדה מהדרום הוא סיפר לי שכתב אותו באותו יום שנפלה רקטה בגן שעשועים בשדרות ושאל את דעתי עליו, התרגשתי מאוד ואפילו דמעתי  ליאן שמעה אותו והתחילה לבכות מרוב שזה נגע בה והיא התרגשה, והיא מאוד רצתה לשיר אותו אמרה שהיא מזדהה עם על מילה.

בשבוע שבו המצב בדרום התחיל להתחמם ונכנסנו בנו פחדים באמצע הלילה, ליאן אמרה לי שחייבים להוציא את השיר במיידי, מאיר סבח (אחי) אמר שהיא צודקת ולכן כבר יום למחרת  פנינו למוטי סיימון מעבד בחסד עליון שהקלטנו אצלו שירים בעבר שיעשה עיבוד ללחן המדהים של ליאור דטאוקר, הוא הכין לנו את השיר ביום אחד , למחרת צילמנו את הקליפ וכעבור יום השיר כבר היה באוויר, מאיר סבח דאג לכל ההפקה המדהימה הזאת ולכל מה שאתם רואים בקליפ כמובן בעזרת הצלם המדהים תומר שונם לוי".

 

את לא חוששת שפיתוח קריירת השירה תפגע בלימודים של ליאן?

"אני תמיד דואגת להשאיר אותה עם הרגליים על הקרקע. אנחנו תמיד מסבירים לה שקודם כל מה שחשוב זה הלימודים והחברים ושאנחנו עושים את זה בשביל הכיף. היא תעשה רק את מה שהיא אוהבת, אבל היא כל כך אוהבת את המשחק והשירה וזה החלום שלה כך שאני באמת אחריה בהכל. כמובן שתוך כדי אני באמת בודקת שהיא נשארת בלימודים באותה רמה כי היא תלמידה טובה. היא יודעת שהיא מגיעה הבייתה וקודם כל עושה שיעורים ומבחנים ולאחר מכן כל השאר. היא לומדת במגמת תיאטרון בבית הספר כך שהיא באמת כל היום סביב זה".

אלו תגובות אתם מקבלים על השירה שלה?

"תגובות מאוד טובות, הרבה פרגונים. מאז שהשיר יצא קיבלנו הרבה הודעות, טלפונים, שיתופים בפייסבוק, החברים בכיתה שלה מאוד מפרגנים, המורים והמנהלת וכמובן המשפחה שסביבה".

איך התקבלה ההחלטה על התזמון של הוצאת הסינגל עם המסר המאוד חשוב?

"השיר היה אצלנו תקופה וחשבנו להוציא אותו כבר קודם לכן. לפני שבועיים הייתה התחממות ביטחונית ובעלי בדיוק טס לחו"ל. הייתי לבד עם הבנות בבית וההתראות לא הפסיקו לקפוץ. מרוב פחד מצאתי את עצמי בשעה אחת עשרה בלילה מרימה את הילדות ומעבירה אותן לאמא שלי. כשהגעתי לשם אמרתי למאיר – אנחנו חייבים להוציא את השיר וחייבים לתת קול זעקה שהמצב הזה לא יכול להימשך. כבר יום למחרת אחי מאיר שמנהל את ליאן, לקח אותה להקליט את השיר. הם סיימו אותו אחרי יום ואז הוא לחץ על הצלם שיצלמו את הקליפ ויערכו אותו כך שיעלה ליוטיוב במהירות בגלל שהמצב הביטחוני מעורער ועדיין מתוח".

בשיר יש הרבה מילות תקווה, אפשר לומר שהוא מבטא את התחושה האישית שלכם כמשפחה שורשית באשקלון?

"אנחנו סומכים על הצבא ועל הממשלה שלנו אבל עם זאת מקווים שיהיה סוף למצב הזה ולילדים שסובלים מחרדות ולא יכולים לשחק בשקט. הילדים בעוטף עזה חיים את זה בשגרה שלהם ואין להם רגע מנוחה. השיר לא מדבר רק על הדרום, כי במדינה שלנו אתה אף פעם לא יכול לדעת מאיפה זה מגיע וזו באמת זעקה של כל ילד. חשוב לליאן שישמעו את זעקתה ושהיא לא תצטרך לפחד יותר ושכל ילדי הדרום יוכלו לחיות בשקט בשלווה לשחק ולצחוק, לישון טוב בלילה מבלי לפחד שהצבע האדום יקטע להם את החלום, וכך כל ילדי ישראל במדינה שלנו שבה לעולם אנו לא יודעים מאיפה נותקף. המשפחה מאוד מפרגנת ותומכת וכך כל הסביבה, סבא פיני וסבתא נורית שתמכו ותומכים ומתרגשים מאוד וסבא אורי וסבתא אתי שבכו והתרגשו כאשר שמעו את השיר".

למרות הניסיון שהספיקה לצבור בעולם המוזיקה והמשחק קטני שומרת על צניעות. היא חולמת על פריצה גדולה אבל בינתיים לא שוכחת להכין את שיעורי הבית בזמן ולשחק עם החברות הטובות. בין לבין היא מכניסה כלות לחופות ועורכת ערבי מקווה בהצלחה רבה. על הסינגל שהוציאה היא סיפרה ל"סטאר": "התקופה הזו מאוד מלחיצה, האזעקות שמגיעות בפתאומיות כולם רצים לממדים זה משהו שקשה לחוות בתור ילדה. התקופה האחרונה הייתה מאוד קשה לתושבי הדרום. מאז שיצא השיר הרבה חברות בכיתה מדברות איתי עליו, כל מי ששמע אותו אמר שהוא מזדהה עם המילים. כולם התרגשו, שומעים את השיר ממש בלופים, בלי הפסקה. אפילו סבא שלי בכה כשהוא שמע את השיר".

 

איזה מסר רצית להעביר באמצעות השיר?

"המסר שרציתי להעביר הוא שכולם יבינו מה אני חווה באשקלון. בצילומים היו הרבה פלאשבקים החזיר אותי לאותם רגעים קשים של הסלמה. בפעם הראשונה בכיתי כששמעתי את המילים ומאוד הזדהיתי איתן. זה שיר ראשון שלי והרבה יותר קל להוציא שיר כשאתה מזדהה אתו. אני חושבת שזה שיר מאוד עמוק ואני מאחלת לעצמי שהשיר הזה יעבור הלאה ויגיע למקבלי ההחלטות, שהשיר הבא שלי יהיה על שלום. העיר אשקלון היא עיר מדהימה והדרום כולו מדהים. מה שמפריע לי זה המצב הביטחוני, הייתי מאוד רוצה שהשיר יגיע רחוק ושבאמת ישמעו את הזעקה שלנו".

מה משך אותך לשירה בגיל כל כך צעיר?

"מאז שאני זוכרת את עצמי, השירה הייתה אצלי. בפעם הראשונה זה היה עם אבא שלי ונורא התלהבתי מזה בפעם הראשונה שהבנתי מה זה. שם גיליתי שזה מה שאני רוצה לעשות ואני שמחה שאני ממש יכולה לבטא את עצמי בשירה ולהוציא רגשות ותחושות. אני מרגישה שזה ממש מדבר מבפנים, שאת כל מה שיש לי על הלב אני פורקת דרך השיר".

מי המודל לחיקוי שלך?

"קודם כל אני רוצה להוכיח את עצמי ולהצליח בלי קשר לזמרות אחרות, אבל אני מאוד אוהבת את הדרך של נועה קירל שפרצה בגיל מאוד צעיר ומראה שזה אפשרי. אם היא עשתה את זה, גם אני יכולה".


חולמת על היום שבו תופיעי בפני כלל תושבי אשקלון?

"ברור, אני חולמת על היום שבו אופיע על הבמה באשקלון ביום העצמאות ואולי אפילו יותר מזה, מי יודע? כרגע אני מתמקדת במשחק ובשירה כי זה מי שאני. בבית ספר כולם דוחפים אותי קדימה וכולם תומכים ואוהבים והתמיכה שלהם זה מאוד חשוב לי. אני חושבת על להוציא עוד שיר ואני מקווה שזה יבוא בקרוב".

עד כמה המשפחה שלך לוקחת חלק פעיל בדחיפת הקריירה שלך קדימה?

"מאוד. אני רוצה להגיד תודה לדוד שלי מאיר סבח וסבא שלי פיני סבח שהם עמוד השדרה שלי ותומכים בי הכי בעולם ומאוד חשובה לי התמיכה שלהם וכמובן להורים שלי. התמיכה של המשפחה שלי זה מה שמחזיק אותי בעצם. בלעדיהם לא הייתי עושה את זה".

 

 

לצד קריירת השירה של ליאן, במשפחת סבח צומח לו כישרון מוזיקלי נוסף כאשר בן דודה איליי חיים מכלוף בן השמונה וחצי הקסים את השומעים בקולו ואף ביצע דואט עם ליאן מול נשיא המדינה. הסבא הגאה איש העסקים פיני סבח מציין כי גם איליי כבר עשה מספר קאברים וכי נשמע גם עליו בעתיד הקרוב. כהרגלו בקודש הוא מקפיד לתמוך מאחורי הקלעים ומשתדל להגשים את חלומותיה של נכדתו וחלומו של נכדו.

במשפחה מספרים כי סבח הזיל דמעה כאשר שמע את הסינגל של ליאן וכי הוא תומך בה בכל כוחו.

 

ילדה מהדרום/ ליאן קטני

מילים: חיים אוסידון

 

אני רק ילדה מהדרום

שכמו כולם רוצה לחלום

על שקט בלילה וביום

בלי טילים וצבע אדום

ילדות בין טילים ותהלים

נושאת תפילה לאלוהים

שישמור עלינו ממרום

ושיגיע כבר השלום

פזמון:

רוצה לשחק בגן שעשועים

רוצה להרגיש כמו כל הילדים

רוצה לצחוק ולא לפחוד

לשמוע את השקט עוד ועוד

 

עכשיו נשאר להתפלל

להגיד תודה לאל

מאין יבוא עזרי

בך כל מבטחי

נביט לשמיים הכחולים

נגיד תודה לחיילים

מתי כל זה ייגמר?

רוצה לשיר כבר שיר אחר!