עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

"לחקור את מקורות הזיהום"

עמותת אדם טבע ודין מתריעה: "מפקירים את בריאותם של תושבי אשקלון והסביבה. צריך לחקור את מנהלי תחנת הכח באשקלון ולפרסם את התוצאות" * המשרד להגנת הסביבה בתגובה: "מקדיש מאמצים רבים למציאת המקור למפגעי הריח והפסקתם, וקשוב לתושבים"

 

החשש לזיהום אוויר חמור באשקלון לא יורד מהכותרות: בעקבות פרסומים על עשרות תלונות של תושבים באזור אשקלון ומועצה אזורית חוף אשקלון על מטרדי ריח קשים מכיוון תחנת הכח רוטנברג באשקלון, זומנו מנהלי תחנת הכח לשימוע במשרד להגנת הסביבה. נראה כי מקור הריח הוא בשל שימוש בפחם המיובא מקולומביה, אשר גורם לזיהום מוגבר ולענני ריח חריפים באזור אשר עלולים להזיק לבריאות התושבים. אדם טבע ודין קורא למשרד להגנת הסביבה לחקור ביסודיות מי אחראי על ייבוא הפחם מקולומביה אשר נחשב למזהם יותר ולפרסם את תוצאותיו לציבור.

ד"ר אריה ונגר, ראש תחום אוויר ואנרגיה בעמותת אדם טבע ודין אמר השבוע: "זיהום האוויר שהתגלה באשקלון ככל הנראה בשל השימוש בפחם מזהם במיוחד אינו מתקבל על הדעת ומעיד כי המאבק ארוך השנים בפחם עוד לא בא לסיומו. פחם הוא דלק מזהם במיוחד הפוגע בסביבה ובבריאות הציבור, ופחם נחות גורם לזיהום מוגבר. לכן נאבקנו בעבר כדי למנוע את הקמתה של תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון. כעת יש צורך להגיע להפסקת השימוש בפחם ולביסוס משק החשמל על אנרגיות מתחדשות ועל התייעלות אנרגטית. עד שזה יקרה יש צורך לצמצם ככל האפשר את השימוש בתחנות הפחמיות הקיימות, להמשיך בבניית הסולקנים והפילטרים שהוחלט עליהם, ולוודא בקפדנות עמידה מוחלטת בתקנים המתקדמים ביותר. בהמשך לשימוע של מנהלי תחנת הכוח באשקלון שזימן המשרד להגנת הסביבה, אנו דורשים לחקור ביסודיות את הסיבה לזיהום האוויר החריג, למצות עם האחראים את הדין ולפרסם את כל המידע בשקיפות לציבור".

הדברים מגיעים לאחר שראש העיר אשקלון, תומר גלאם, שיגר לאחרונה מכתב חריף לשר הגנת הסביבה בו ציין בין היתר: "כל הנימוקים מצדיקים ביתר שאת את הרחבת תחום השיפוט של עיריית אשקלון לשטחי פעילות האסדה ומתן מענה מוניציפאלי לחששות מפני חשיפה לסיכונים סביבתיים ולפגיעה בבריאות הציבור. אנו מבקשים כי תפעיל את סמכויותיך על פי פקודת העיריות ותרחיב את תחום השיפוט של עיריית אשקלון גם על שטחה של אסדת "תמר" לצורך קיומו של פיקוח סביבתי של איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון על פעילות האסדה. כל זאת על מנת שיינתן מענה לאינטרס הציבורי בהגנה על הסביבה ובריאות תושבי נפת אשקלון".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה מקדיש מאמצים רבים למציאת המקור למפגעי הריח והפסקתם, וקשוב לתושבים. מנהל מחוז דרום, ברוך ובר וצוותו, ביחד עם נציגי איגוד ערים לאיכות הסביבה נפגשו אתמול (ג') עם נציגי קיבוץ זיקים ופירטו את הצעדים הננקטים לפתרון הבעיה. באזור יש מתקני תשתית רבים מענף הדלק והאנרגיה, שלהם פוטנציאל לייצר מפגעי ריח מסוג זה. המשרד להגנת הסביבה הוציא ביום ג' האחרון התראה לחברת חשמל בשל חשד להפרת תנאי הפליטה, וזימן את מנהלי התחנה לשימוע – זאת, בעקבות מקרה שבו המשרד מצא ראיות לכאורה לליקויים בתפקוד תחנת הכוח רוטנברג. מטבע הדברים, המשרד לא יכול להרחיב מעבר לכך בשלב זה.

המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה מרחיבים את פעילות הניטור כדי להפסיק בהקדם את מפגעי הריח שמהם סובלים תושבי זיקים".