עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

להתגרש בגיל 75

מדור בנו לבנה

בשנות ה – 70 לא היה אחד שלא הכיר את רפי. הוא היה צעיר, יפה, שרמנטי, מצליחן ועשיר. חלומה של כל אישה. הוא היה בליין שלא ידע שובע. חרש את כל הברים, פיזז ברחבות הריקודים של כל המועדונים הנחשבים ותמיד היה מוקף נשים יפות. הוא טרף מכל הבא ליד והיה מכור לכיבושים ולהתאהבויות. הוא התחתן והתגרש בקלות כאילו שידרג את מכוניתו ותוך כדי כך עשה ילדים מארבע נשים שונות. הוא בלע את החיים. הוא חשב שלעולם חוסן.  אבל זהו – שלא.

פגשתי את רפי בנקודת שבר בחייו. מבוגר, עצוב ומתוסכל. אישתי רוצה לעזוב אותי –  אמר לי בקול מרוסק. נמאסתי עליה. היא אשתי הרביעית. האמנתי שהיא האחרונה. פעם חשבתי שאני שולט בחיים, ההגה תמיד היה בידיי, תמיד הייתי תמיד הכי שווה. ככה לפחות חשבתי.

שולי צעירה ממני ב – 24 שנה. היא יפה וחתיכה עד היום.. אבל אני כבר לא אטרקטיבי מבחינתה. אנחנו נשואים  20 שנה. זו האישה היחידה שהייתי איתה כל כך הרבה שנים. אולי כי אלה שנות הבגרות שלי ואין לי מספיק פיתויים, אולי כי נגמרו לי שנות הזוהר ושעון החול כבר מראה שמאוחר. כשהכרתי אותה לא חשבתי על כלום. היא היתה הכי נכונה לי. היא היתה רווקה צעירה, בלונדינית הורסת. כל הגברים ריירו עליה ואני השגתי אותה. הרעפתי עליה פינוקים מכל כיוון וגוון. היא לבשה את הבגדים הכי יקרים, התבשמה בבשמים הכי אופנתיים ונסעה במכונית יוקרתית שחורה. חיינו בסרט הוליוודי. טסנו המון לחו"ל, אכלנו על שולחנם של השפים הגדולים בעולם. הכל היה צפיחית בדבש. יש לנו 3 ילדים משותפים (אני נראה סבא שלהם). חשבתי שהגעתי לנחלה ולמנוחה.

לפני שנה זה התחיל.  ליתר דיוק, לפני שנה כבר אי אפשר היה להתחמק מזה. זה הקיש לי על כל חלון, זה נכתב  לי על כל קיר. שולי הפסיקה להתייחס אלי. היא יוצאת לאירועים בלעדי, היא בקושי מחייכת אלי. לא מסתכלת  עלי, כאילו הייתי אויר. סקס? אני כבר לא ילד, אבל גם את המעט- אין. זה הלך וכבה עם הזמן. הרגשתי דחוי ולא הרפיתי. הפכתי לאובססיבי. דאגתי כל הזמן, חששתי שאולי יש לה מישהו אחר. שאלתי ובדקתי אותה על כל תנועה שעשתה, חיטטתי בטלפון שלה, הייתי מרחרח את הבגדים שלה כשחזרה. אנדרדוג של ממש. המאסתי את עצמי לגמרי. אני מבין אותה. היא עדיין צעירה ואני כבר קשיש. רציתי אישה צעירה –  קיבלתי!

נכנסתי למשבר לא הצלחתי להתרכז בעבודה והעסק נפל. הפסדתי את הכל. אין לי כסף. בגילי אני מתחיל לחפש תעסוקה. פניי חרושות קמטי דאגה. איך אשרוד את עשרים השנים האחרונות של חיי? מה אעשה אם היא תעזוב אותי? אני נע בין  פאניקה לדיכאון. יש לי התקפי חרדה נוראיים, אני לא ישן בלילות, לא אוכל בימים. אני שבר כלי. אני מתחנף אליה כל הזמן ומקבל דחייה, אני מתקרב אליה ,היא בועטת. אתמול היא אמרה: זהו! בוא נסיים את זה! האדמה רעדה מתחת לרגליי".

לגיל יש משמעות. רפי בן 74. הוא אמנם נראה צעיר מכפי גילו אבל 74 זה 74. גם לי קשה לדמיין סיטואציה של גירושין בגיל כזה. מעבר לפחדים השכיחים במצבים כאלה נוסף אלמנט הזקנה. קיים פחד חזק יותר מבדידות, פחד מפני הקושי למצוא שוב זוגיות, פחד לחלות באין מי שיסעד אותך, פחד להזדקן לבד ולמות לבד.

אני בהחלט יכולה להבין הרבה זוגות מעל גיל 70 שהשלימו עם היחסים השוררים ביניהם, בין אם הם טובים ובין אם פחות. הם נשארים כבר ביחד ומעדיפים להזדקן יחד. שרדנו את היחסים הרעועים בעבר, עכשיו כבר מאוחר לנסות לשנות או להיפרד, נהנה מהנכדים ובאמת רק המוות יפריד בינינו. אבל על רפי נכפה להתמודד עם פחדיו ועם מציאות חדשה. אשתו החליטה בשבילו. היא צעירה ורוצה לחיות אחרת.

ברגע הזה, על רפי לקבל החלטה אמיצה, לקחת אחריות, לנקות את הכעס, לדבר עם עצמו בכנות ולאסוף את עצמו. מומלץ להיעזר בשיחות עם מטפל ולא להתמודד לבד. לא לוותר על שעה ספורט ביום ולחזור לחיי גבר פנוי, לצאת לבלות, להצטרף לטיולים, להכיר נשים. להתיידד עם עולם ההיכרויות באינטרנט הנגיש והנוח שלא היה מוכר לו. הוא הרי מכיר את החיים האלה היטב. צריך לחזור ולשמן את מיומנויות החיזור שלו. הן עדיין שם מחכות שיגלה אותן מחדש. כך גם הנשים, שמספרן במסגרות להיכרויות רציניות לגילאי 50 ומעלה עולה על זה של הגברים בהרבה.

בנישואים שבהם יש פער של למעלה משני עשורים בין בני הזוג, הסיכוי לגירושין גדול יותר באופן מובהק לעומת זוגות קרובים יותר בגיל. הזמן שחולף וההגעה לשלבי חיים שונים, עלולים להדגיש את פערי הגיל. ההבדל בין אישה בת 50 לגבר בן 74 שונה מפער בין אישה בת 30 לגבר בן 54. במקרה השני שני בני הזוג נמצאים בשלב מתאים של בנייה ועשייה ואילו גבר בן 74 נמצא כבר, לרוב, הרבה מעבר לשיא כוחו ואונו בעוד אשתו בת ה-50 חשה עצמה עדיין חיונית ונמרצת ממנו. הסיבות לגירושים בגיל מאוחר אינן קשורות בהכרח רק להפרשי גילאים והן רבות ומגוונות אך בשורה התחתונה, לפחות אחד מבני הזוג מיצה את הקשר.

רפי הוא שועל קרבות ותיק ונראה עדיין אטרקטיבי לגילו. לא יהיה לו מנוס מלעבור תקופה קשה ומטלטלת. יהיה עליו להסתגל לחיים אחרים. הבדידות מפחידה אבל מפחיד הרבה יותר לחיות עם אשה שלא אוהבת אותך ואינך רצוי בסביבתה.