עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

לא ראו את הנולד

בית חולים ברזילי

תביעת מיליונים נגד בית החולים ברזילי – למרות שאובחנה כבעלת רחם עם מחיצה תושבת אשקלון נשלחה לעשרות טיפולי הפריה עקרים לאורך 24 שנה ובגיל 48 ילדה בת בריאה * ברזילי: "מדובר בניסיון להשפעה לא הוגנת על ההליך משפטי שמתנהל מוכחשת טענת הרשלנות כנגד המרכז הרפואי, התובעת קיבלה טיפול מיטבי אשר תואם את מצבה"

 

זה לא סוד שישראל היא מובילה עולמית בטיפולי הפרייה, ושתופעה זו הולידה תעשייה משגשגת. אך מסתבר שיש לתופעה זו גם קורבנות – כך נטען לפחות בתביעה אותה הגישו עוה"ד רן שפירא ועוה"ד שמואל קשיוב נגד קופת חולים מכבי, ובית החולים ברזילי באשקלון.

בתביעה נטען שכבר בתחילת שנות ה-90, כאשר התובעת הייתה נשואה טרייה בשנות ה-20 המוקדמות של חייה, העריך גניקולוג מומחה כי היא סובלת מרחם עם מחיצה – תופעה נדירה בה קיימת מחיצה בין שני חלקי הרחם – המקשה מאד על האפשרות להיכנס להיריון. בתביעה נטען כי הרופא לא מסר לאישה את דבר האבחנה, לא הסביר לה את משמעותה מבחינת הסיכוי להיכנס להיריון – ושלח אותה לבצע טיפולי הפרייה מבלי שנמסר לה כי קיים טיפול הכולל הסרה של המחיצה.

האבחנה על רחם בעל מחיצה התחזקה בבדיקות אותן ערכה האישה – אך חרף כך לא צוינה יותר ברשומות הרפואיות, וכל הרופאים שטיפלו באישה לאחר מכן התייחסו אל האישה כסובלת מרחם דו-קרני – תופעה אחרת המקשה על כניסה להיריון ואשר אין לה פתרון ניתוחי פשוט.

לדברי עוה"ד שפירא, לאורך 24 שנים עברה האישה עשרות טיפוליי הפרייה, שכולם הסתיימו במפח נפש. כעבור מספר שנים של ניסיונות לא מוצלחים התגרשה האישה מבעלה, וניסתה להביא ילד בכוחות עצמה, אך גם ניסיונות אלה העלו חרס.

רק בשנת 2012 אובחנה האשה על ידי רופא קופת חולים מכבי כי היא סובלת מרחם מחיצתי, ולאחר בדיקה נוספת בשיבא, עברה האישה מידיו ניתוח להסרת המחיצה, וזמן קצר לאחר מכן נכנסה להיריון. לדאבונה, התגלה כי העובר סובל ממומים קשים והיא עברה הפלה. כעבור מספר חודשים, ולאחר ביצוע הפריית מבחנה מביצית זרה – נכנסה האישה להיריון תקין שהסתיים בלידה קיסרית ובתינוקת בריאה.

ד"ר אליעזר הורנשטיין, מומחה למיילדות, שחוות דעתו צורפה לתביעה, קבע כי התובעת נאלצה לעבור שנים רבות של טיפול, במהלכן התייחסו הרופאים אל מצבה כ'רחם דו קרני' במקום ל'רחם עם מחיצה', מבלי שנעשתה בחינה מחודשת.

לדבריו: "התובעת נכנסה להריון אחרי שנודע לה על המחיצה ואחרי שבוצעה הכריתה, אך היה זה אחרי 24 שנות טיפול מיותרות וחסרות סיכוי".

 

13 טיפולי פוריות שלא צלחו

 

תושבת אשקלון (53) שהתחתנה בגיל 21, הגיעה בשנים הראשונות לנישואיה מספר פעמים אל בית החולים ברזילי עם תלונות על מיחושים בבטן. ב-1993 פנתה האישה לגניקולוג קופת החולים מכבי, אשר  לאחר שבדק אותה העריך כי היא סובלת מעקרות ראשונית ומשנית. הרופא העלה הערכות שונות לסיבת העקרות, וביניהן גם קיום של מחיצה ברחם, ורחם דו קרני. בהתייחס למחיצה כתב הרופא כי היא תופסת כמחצית מחלל הרחם, אורכה כ-3 ס"מ והחלל הימני גדול יותר מהשמאלי. חרף הערכתו, מסר הרופא לאישה כי עליה לבצע טיפולי הפריה. בהתאם להמלצתו, ביצעה האישה כ-13 טיפולי הפריה, שלא צלחו. לדברי עוה"ד שפירא, לא נמסר לאישה דבר וחצי דבר אודות אבחנה של רחם עם מחיצה, לא כל שכן משמעות הדבר והשפעתו על הפריון.

בדצמבר 1993 עברה האישה שאיבת ביציות בבית החולים 'ברזילי', ובמהלכה נשאבו משחלותיה 14 ביציות לצורך הפריה חוץ גופית. באבחנות נכתב בין היתר "עקרות ראשונית, רחם עם מחיצה, גורם מכני לעקרות". בהמשך, ובאופן שאינו ברור, שונתה האבחנה של רחם עם מחיצה לרחם דו קרני. כך לדוגמה, בשנת 1994 נרשם במהלך טיפולי הפריה חוץ גופית: "עקרות ראשונית…כמו כן ידוע על רחם דו קרני".

בשנת 1998 התגרשה האישה מבעלה, אך בשל רצונה העז להרות ניסתה שוב לבצע שלושה טיפולי הפריה בבית החולים איכילוב, בסיוע תרומת זרע. גם ניסיונות אלה כשלו.

ב-2005 התחתנה האישה בשנית, ושנה לאחר מכן החלה לבצע 7 טיפולי הפרייה חוץ-גופית בבית החולים "ברזילי". ניסיונות אלה כשלו גם הם.

בהמשך, תמכו הרופאים בהתערבות כירורגית לכריתת חצוצרה – וגם אז צוין כי האישה סובלת מרחם דו-קרני. בניתוח נמצאו הידבקויות רבות ברחם, ולא ניתן היה לצפות בחצוצרה השמאלית – אך הרחם נמצא תקין.

"בפועל, למרות שהאמור מעיד על רחם עם מחיצה, גם הפעם סוכם כי התובעת סובלת מרחם דו קרני", טוען עו"ד שפירא. "לא עלה כל דיון בדבר הצורך בכריתת המחיצה ברחם, ולא נמסר לתובעת דבר וחצי דבר בעניין".

לאחר הניתוח ביצעה התובעת עוד שני טיפולי הפריה חוץ גופית נוספים שגם הם הסתיימו בכישלון – ובאבחנה של צילום הרחם נרשם כי נצפה רחם דו-קרני.

ב-2012 ביצעה האישה 3 טיפולי הפריה נוספים עם עוברים מחו"ל, תוך הפשרת עוברים מוקפאים. היא טסה פעמיים לקייב לשם ביצוע ניסיונות אלה.

בחודש אוגוסט 2012 היא נבדקה במרכז לבריאות האישה של קופת חולים מכבי שם נקבע כי קיימת מחיצה רחמית התופסת 80% מגודל החלל, והמליץ על ניתוח לחיתוך המחיצה.

בהמשך החודש נבדקה האישה בבית החולים שיבא, שהפנה אותה לכריתת המחיצה – כריתה שנעשתה במהלך אוגוסט 2012. במהלך הניתוח אכן נמצאה מחיצה גדולה שתפסה 80% מחלל הרחם. מיד לאחר כריתת המחיצה החלה האישה בטיפולים נוספים בשיבא, ובדצמבר 2012 הרתה מתרומת ביצית, כשהיא בת 46. בשל מום קשה שאובחן אצל העובר בוצעה הפסקת הריון. בגיל 48, ולאחר מספר ניסיונות כושלים נוספים, הצליחה האישה להרות מתרומת ביצית. ההיריון הסתיים בניתוח קיסרי שבוצע בברזילי, במהלכו נולדה בת בריאה במשקל 2.642 ק"ג.

לתביעת האישה צורפה חוות דעת של ד"ר אליעזר הורנשטיין – מומחה במיילדות וגניקולוגיה.

חוות דעתה של ד"ר רבקה כהן, מומחית בפסיכיאטריה, צורפה אף היא לתביעה. ד"ר כהן קובעת כי בעקבות טיפולי הפיריון הרבים סובלת התובעת מהפרעה נפשית קשה ביותר המשליכה על יכולות התפקוד שלה, ובעקבות כך היא נזקקת לטיפולי נפש יקרים ומתמשכים. ד"ר כהן העריכה את נכותה הנפשית הצמיתה של האישה בשיעור של 40%.

כאמור בימים אלו הגישו עוה"ד רן שפירא ועוה"ד שמואל קשיוב תביעה לפיצויים בגין רשלנות רפואית נגד 'מכבי שירותי בריאות' ונגד משרד הבריאות המפעיל את בית החולים ברזילי באשקלון. התביעה הועמדה על הסכום המקסימלי הקבוע בחוק (2.5 מיליון שקל), ונדונה בימים אלה בבית משפט השלום בתל אביב-יפו.

מהמרכז הרפואי ברזילי נמסר בתגובה: "התיק כרגע נמצא לפני שלב ההוכחות בבית המשפט. פרסום הכתבה במועד זה אינו מקרי, מדובר בניסיון להשפעה לא הוגנת ולא ראויה על ההליך משפטי שמתנהל. לגופו של עניין, מוכחשת טענת הרשלנות כנגד המרכז הרפואי התובעת קיבלה טיפול מיטבי אשר תואם את מצבה. שאר הטיעונים וההוכחות יובאו כמובן בפני הערכאה המשפטית".