עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

"לא ייתכן שגננת תגיד לילדים – 'ההורים לא שילמו ולא תקבלו ארוחת בוקר'"

האם פרויקט ההזנה המשותפת של גני הילדים באשקלון יגיע בקרוב אל קצו? ועד הגננות והסתדרות המורים מאיימים שלא לפתוח את שנת הלימודים הקרובה עקב סירובה של העירייה לגבות את התשלום עבור הארוחות מההורים: "העירייה חושפת את הגננות לעבירות, לא נאפשר זאת" * העירייה: שוקדים בימים אלו על מציאת חלופה

האם הגננות באשקלון לא יפתחו את שנת הלימודים הקרובה? בשבועות האחרונים מובילות מנהלות הגנים בעיר מאבק עקרוני מבחינתן הנוגע לגביית תשלומי ההזנה מההורים. הגננות מבקשות כי העירייה תהיה זו שתגבה את הכספים מההורים במהלך שיחסוך מהן התעסקות מיותרת ולא מעט מצבים לא נעימים אולם נכון לכתיבת שורות אלו נראה כי המשבר עודנו רחוק מסיום. 

בחודש שעבר התקיימה פגישה בין הגננות ובין ראש מינהל החינוך בעירייה, יובל זוזט. בפגישה הועלתה בקשה מצדו של זוזט כי גננות אשקלון ימשיכו לגבות את כספי ההזנה בשנת הלימודים הבאה וזאת למרות שלטענת הגננות על פי סיכום מוקדם העירייה היא זו שאמורה הייתה לדאוג לגביית כספים המיועדים להזנת ארוחת בוקר בגני הילדים. בסופו של דבר הפגישה הסתיימה ללא תוצאות כאשר הגננות סירבו למלא את בקשתו של זוזט. 

יצוין כי עד שנת הלימודים תשע"ט גננות אשקלון הנחילו הזנה משותפת בגני הילדים בה צוות הגן רכש את המצרכים לארוחות הבוקר מכספי ההורים. לטענתן, תפקידן של הגננות הוא פדגוגי ואיננו כולל גביית כספים אך על מנת לממש את פרוייקט הזנה משותפת בגן, נאלצו גננות לבצע גם גביית כספים בפועל. 

 

ניסיונות ליישם חוק בנושא 

 

הגננות מציינות כי לאחר שיחות עם רכזת גני הילדים ליז כהן הוסכם כי הרשות תגבה את כספי ההזנה והדבר אף פורסם בעלון מידע להורים. ועד הגננות פנה באמצעות הסתדרות המורים מספר פעמים לזוזט אך עד עתה זכה להתעלמות. הגננות ציינו כי במידה ולא יוסדר העניין הן יכריזו על סכסוך עבודה בין הגננות לעיריית אשקלון. 

 

יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון, שיגרה כאמור מכתב לזוזט שטרם זכה למענה. במכתב נאמר בין היתר: "ראשית, אני מוצאת לנכון לברך אותך על תהליכים חינוכיים יפים המתרחשים בעיר אשקלון. אני פונה אליך בעניין קיום החוק העוסק בגביית כספי הורים בגני ילדים. המטלות של גננות הן מורכבות, רבות ומגוונות וגביית כספי הורים אינה אחת מהם. האחריות על גביית כספי הורים, מוטלת על הרשות המקומית ובשום מקרה לא על הגננות. הובא לידיעתי, שלמרות בקשת הגננות ופנייתן אליך בנושא, הורית להן להמשיך גם בשנת תש"פ לגבות כספי הורים. ככל שלא יוסדר נושא הגבייה ע"י הרשות, לא יוכל להתקיים מפעל ההזנה המשותפת בגני הילדים בעיר אשקלון. אבקשך להורות על שינוי נוהל לא חוקי זה, ולהסדיר באופן מיידי את עניין גביית כספי הורים בעיר אשקלון, כך ששנת הלימודים תש"פ תוכל להיפתח כסדרה וללא תקלות. בכל מקרה, הוריתי לכל גננות אשקלון לא לגבות כספי הורים".

 

דדון אמרה השבוע ל"סטאר": "אני יכולה להגיד שהסתדרות המורים מנסה כבר שנים רבות ליישם חוק שהועבר בכנסת והחוק אומר שגננת לא יכולה לגבות כספים, שזה אסור לה. כי בעצם מדובר בכספי ציבור. לא רק שאסור להן לגבות, ישנו גם כל העניין של חשבונות הבנקים שעדיין לא מסודר".

 

מה הכוונה?

"עדיין ישנן גננות באשקלון שחשבון הבנק של הגן רשום על שמן הפרטי וזה – לא נעים לי להגיד – עבירה פלילית. העירייה חושפת את הגננות לעבירות שהסתדרות המורים לא תאפשר אותן. מבחינתי ששנת הלימודים לא תיפתח וגני הילדים יהיו סגורים. יואיל בטובו מר זוזט להתייחס למכתבים ששולחים לו, אחרת ביום ראשון הקרוב נכריז על סכסוך עבודה מה שמאפשר לנו להשבית את המערכת תוך 14 יום".

 

איזה מענה קיבלתן עד עכשיו מעיריית אשקלון?

"כלום, שום התייחסות. בעירייה לא שמעו אפילו על נימוסים בסיסיים של מענה שאומר שהנושא נמצא בבדיקה. אם כך מתייחסים לאנשי חינוך בעירייה זה עצוב מאוד. אני מטפלת ברשויות בכל הארץ ואין רשויות שלא מתייחסות אלינו. אני בהחלט מבקשת ופונה למר זוזט להפסיק לגרום לגננות לעבור עבירות פליליות, לסדר את עניין הגבייה בגני הילדים באשקלון על פי החוק במדינת ישראל. כבר לפני 15 שנה מבקר המדינה גילה שגננות עושות משהו שאסור להן לעשות ופנה להפסיק את הנושא ואני מתפלאה שלעירייה לוקח 15 שנה לקיים את החוק. 

חשוב לציין שהמעסיק של הגננות הוא משרד החינוך ולא הרשות ואנחנו דורשים ממשרד החינוך להתערב בהפרה כזו בוטה של החוקים".

 

 "גביית כספים במקום פדגוגיה"

 

ומה אומרות מנהלות הגנים עצמן על הסוגיה? אחת ממנהלות הגנים אמרה השבוע ל"סטאר": "במשך שנים גננות אשקלון היו גובות את כספי ההזנה מההורים באופן עצמאי על מנת לקדם את נושא ההזנה המשותפת בגנים כלומר שצוות הגן מכין את ארוחת הבוקר וכולם אוכלים ארוחה משותפת. המצרכים נקנים במשותף מתוך כוונה לשמירה על אחידות ואורח חיים בריא. למעשה הקניית הרגלי אכילה נכונים זה מה שעמד סביב זה".

 

איפה מתחילה הבעיה?

"גננות רבות לא מעוניינות לגבות את הכספים וטוענות שלא נעים להן לבקש. יש הורים שלא רוצים לשלם, יש כאלו שדוחים אותנו עד ליום האחרון של שנת הלימודים ואם אנחנו רוצות לנהל נכון את התקציב כמנהלות גנים אנחנו צריכות לקבל את התקציב במלואו מתחילת השנה. אי אפשר בכל חודש מחדש להגיד 'מה אני קונה ומה אני לא קונה, ההורה הזה לא שילם וזה כן שילם'. זה לא מתאים שגננת שתפקידה לעסוק בפדגוגיה תעסוק בגביית כספים".

 

מה קורה כשיש מצב בו חלק מההורים לא משלמים על ההזנה?

"המזון הוא לא חובה שמשרד החינוך קבע, יש ערים שבהן יש הזנה מהבית וכל ילד מביא את הכריך שלו. במקומות כאלו כשיש הורים שהמצב הסוציו אקונומי שלהם נמוך יכול להיות מצב בו הילד מגיע בלי כריך. באשקלון בה יש הזנה, יש הורים שלא משלמים ואז מה שקורה זה שהגננת סופגת את זה. כשיש ילדים עם קשיים כלכליים, הגננת צריכה להסתדר עם הכסף שיש לה ביד ולחפות על אלו שלא שילמו. לא ייתכן שגננת תגיד לילדים ההורים לא שילמו ולא תקבלו ארוחת בוקר. הגננת מוצאת את עצמה מתמרנת עם הכסף הקיים כדי לתת לכולם ארוחת בוקר משביעה ועשירה כמו שצריך עם הסכום הנוכחי".

 

למעשה היא צריכה להוציא את הכסף החסר מהכיס שלה?

"בהחלט ישנם פעמים שבהן גננת מוציאה מכספה האישי כדי לתת לילדים שמצבם הסוציו אקונומי נמוך, למרות שהיא מעבירה לפעמים דיווח לרווחה, יש מצבים שבהם ההורים מתביישים ולא רוצים להיות מוכרי רווחה. אתה לא יכול להגיד לילד 'אל תאכל' אז בינתיים אתה מוציא כסף ומזין את הילדים".

 

מה הסכום אותו מתבקשים ההורים לשלם עבור פרויקט ההזנה?

" 500 שקלים לשנה לילד, ביקשנו להעלות את הסכום במאה שקלים כי יוקר המחייה עלה והסכום הזה נשאר שנים. הוא ינוע בין 500 ל- 600. יש הורים שמשלמים את כל הסכום בתחילת שנה ובזה הם סיימו את עניין התשלום ויש הורים שיותר קשה להם אז הם מבקשים שנתחשב ונפרוס להם את זה, אנחנו מאוד גמישות כי אין לנו ברירה".

 

ממה מורכבת ארוחת בוקר ממוצעת בגן?

"הילדים בגילאי 3-5 מקבלים לחם, מריחה, ביצים, גבינות, חומוס, ירקות בחמישה צבעים ופרי בסיום הארוחה. בחלק מהגנים אפילו נותנים לילדים לחם מקמח מלא". 

 

 תחושת זלזול מצד העירייה 

 

כאמור המצב הקיים מתסכל לא מעט גננות באשקלון שנקרעות בין החובות החינוכיות שלהן ובין שאלות מוסריות. גם הן מבינות את חשיבותו של פרויקט ההזנה ולא מעוניינות כי ייפסק, אולם מקוות למצוא אוזן קשבת בעירייה.

 

גננת ותיקה הסבירה כך את המצב הקיים: "הסתדרות המורים שלחה מכתב לראש מינהל החינוך בעירייה יובל זוזט, אבל למרות שחלפו שלושה שבועות לא התקבלה תגובה בנושא. כרגע אנחנו מתכוונות להכריז על סכסוך עבודה במידה ולא יימצא פתרון והעירייה לא תגבה את הכספים או שתמנה מישהו מטעמה שיעשה זאת. אחרת הגננות פשוט יודיעו להורים שההזנה תתקיים מהבית ולא תהיה הזנה משותפת מהגן". 

 

איך אפשר להגדיר את התחושות של הגננות?

"מנהלות הגנים מרגישות שהעירייה מזלזלת בהן ולא נותנת מענה הולם לבעיותיהן ולקשיים שלהן למרות החשיבות הערכית והחינוכית של הדבר. אנחנו מאוד מאמינות בזה ולא עושות את זה רק בגלל שמשרד החינוך מבקש. אם לא ננהיג הזנה משותפת הרעיון של גן מקדם בריאות ואורח חיים בריא פשוט יירד לטימיון וזה מאוד חבל. נגיע למצבים שילד יביא כריך עם שוקולד או דברי מתיקה שלא מתאימים למה שאנחנו מנסות להנחיל כי הילדים הם אחרי הכל השגרירים שלנו".

 

אחת האמהות הוסיפה: "אני משלמת על ההזנה כבר בתחילת השנה אבל אני יודעת שיש הורים שקשה להן. לא הייתי רוצה להיות במצב לא נעים שבו אני צריכה לרדוף אחרי מישהו בשביל שיעביר סכום כסף שגם ככה הוא לא כל כך גבוה אם מסתכלים על מה שהילדים מקבלים ואני חושבת שהטענות של הגננות מוצדקות. אני מאוד מקווה שיימצא פתרון לנושא".

 

מהעירייה נמסר בתגובה: לאורך השנים הגננות היו אלו שגבו את נושא ההזנה ובצעד חד צדדי שאנו רואים בו פגיעה בציבור ההורים והילדים החליטו להפסיק זאת עיריית אשקלון שוקדת בימים אלו על מציאת חלופה לגביית ההזנה כאשר טובת ההורים והילדים היא הדבר היחיד העומד לנגד עיניה ולא כל אינטרס אחר

ממחוז דרום של משרד החינוך נמסר בתגובה: לא נימסרה התיחסות עד למועד סגירת הגיליון