עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

לאחר עשרות שנים בארץ ומחייה מקצבה זעומה של ביטוח לאומי – הוכרה יפה כניצולת שואה

רינה, ניצולת שואה בת 86 מאשקלון, נולדה בעיר יאשי ברומניה.

בחודש יוני 1941, כשהייתה בת שמונה, התרחשו בעיר פרעות דמים – מהפוגרומים האכזריים ביותר בהיסטוריה של יהודי מזרח אירופה. בפוגרום שתוכנן ובוצע על-ידי השלטון הפשיסטי ברומניה יחד עם גרמניה הנאצית, נרצחו אלפי יהודים, אלפי יהודים נוספים נפצעו, משפחות רבות נכחדו ורבים איבדו בני משפחה. כשרינה ומשפחתה עלתה לארץ עם בני משפחתה, התברר להם שעל פי הסכם השילומים שנחתם עם גרמניה, הם לא זכאים לזכויות של ניצולי שואה, רק משום שעלו לארץ אחרי 1953. כך, במשך שנים רבות, רינה לא קיבלה קצבה חודשית וזכויות נוספות. לפני כמה חודשים נודע לרינה שמציעים לניצולי שואה במיצוי זכויות ללא כל תשלום בנקודת זכות אשקלון, מרכז סיוע במיצוי זכויות שמפעילה עמותת אביב לניצולי השואה, בשיתוף מועדון "עמך" ובתמיכתה של חברת הביטוח מגדל.

רינה נפגשה עם יועץ הזכויות של העמותה, דניאל רום, שסיפר לה שכשנה קודם לכן, ועידת התביעות הכירה ביוצאי העיר יאשי כניצולי שואה. רום הגיש עבור רינה בקשה לקבלת קצבה של קרן סעיף 2 מוועידת התביעות ולאחר שהבקשה אושרה ורינה החלה לקבל קצבה רבעונית, רום הגיש עבורה גם בקשה להשלמה לקצבה חודשית מהרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר. גם הבקשה הזו אושרה וכיום רינה מקבלת קצבה חודשית בסך 2,325 ₪ ואת כל ההטבות הנלוות, המגיעות לה על פי חוק.

רום, יועץ הזכויות של העמותה, מספר שהוא מתרגש בכל פעם מחדש מהמפגש עם ניצולי השואה באשקלון. "זו זכות גדולה עבורי לסייע לניצולות השואה לקבל את הזכויות המגיעות להם", הוא אומר ומסביר כי עבור ניצולי שואה שמקבלים קצבה חודשית, הסיוע במיצוי זכויות יכול לעשות את ההבדל בין חיים בעוני לחיים בכבוד וסיפורה של יפה, ניצולת שואה, אלמנה מאשקלון שמזה שנים רבות מתקיימת בדוחק רק מקצבה חודשית של האוצר בסך 2,325 ומקצבת זקנה של ביטוח לאומי, הוא דוגמה לכך. "סייענו ליפה להגדיל את אחוזי הנכות שלה ולקבל תגמול מוגדל לפי הכנסה וכיום יפה חיה מקצבה חודשית של 9,695 ₪, מספר רום בהתרגשות.

לעתים יועצי הזכויות של העמותה נאלצים להתמודד עם מהמורות ומכשולים בתהליך מיצוי הזכויות של ניצולי השואה, כך קרה לרום כשהתגייס לסייע למרים, ניצולת שואה בת 77 מאשקלון, שבדומה לרינה, גם היא לא קיבלה קצבה חודשית רק משום שעלתה לארץ אחרי שנת 1953. בחודש יוני 2106, נקבע  שגם ילדים שהתלוו להוריהם בעבודות כפייה יוכלו לקבל קצבה חודשית. מרים התייתמה מאמה בגיל חודשיים. אביה שאולץ מדי יום לצאת לעבודות כפייה, לקח עמו את מרים התינוקת בתוך קופסת קרטון.

כשמרים הגישה בקשה לאוצר לקצבה חודשית, הבקשה נדחתה בטענה שילדים התלוו רק לאמהות בעבודות כפייה ולא לאבות. מרים פנתה לנקודת הזכות באשקלון וביקשה שיסייעו לה לקבל את הזכויות המגיעות לה. רום התגייס לסייע, הוא הציג בפני אנשי הרשות לזכויות ניצולי שואה מקרים תקדימיים שבהם ילדים התלוו לאבות בעבודות כפייה ולבסוף המאמץ נשא פרי, אושרה למרים קצבה חודשית בסך 2,325 ואת כל ההטבות הנלוות. מרים הודתה לרום על מאמציו אמרה שללא הסיוע במיצוי זכויות כנראה שלא היתה מצליחה לעולם לקבל את הזכויות שמגיעות לה.

נקודת זכות אשקלון נפתחה בשנת 2017 במסגרת מיזם "נקודות זכות"- מיצוי זכויות בקהילה, שמפעיל 18 נקודות ייעוץ ברחבי הארץ, בשיתוף רשויות מקומיות וארגונים יועץ הזכויות של העמותה דניאל רום, נפגש עם ניצולי השואה בנקודת זכות אשקלון ומסייע להם במיצוי מכלול זכויותיהם בארץ ובעולם – במילוי טפסים, בהגשת בקשות ועוד. רום מלווה את ניצולי השואה לאורך כל התהליך עד למימוש זכויותיהם.

במהלך שנת 2108 למעלה מ-150 ניצולי שואה קיבלו סיוע וליווי אישי בתהליך מיצוי זכויותיהם על ידי יועצי הזכויות של העמותה בנקודת זכות אשקלון והומלצו להם זכויות והטבות אשר מגיעות להם על – פי חוק בארץ ובעולם, בשווי מצטבר של כ-1,140,000 ₪.

אורלי סיון, מנכ"לית עמותת אביב לניצולי השואה: "אלפי ניצולי שואה בישראל טרם מיצו את זכויותיהם, ולעיתים הזכויות יכולות להוות את ההבדל בין עוני לחיים בכבוד וברווחה. יועצי הזכויות של עמותת אביב לניצולי השואה ממתינים לכם בנקודות הזכות בכל רחבי הארץ. אנחנו קוראים לכל ניצולי השואה ובני משפחותיהם לפנות לנקודת הזכות בעירם או למוקד הסיוע הארצי של העמותה: 5711* עוד היום. הסיוע  ניתן במקצועיות, במסירות  – וללא תשלום".

נקודת זכות אשקלון פועלת בימי חמישי בצהריים בסניף עמך אשקלון, ב"בית פרנק", רחוב הרצל 3. טל' לתיאום פגישה: 03-6444851