עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

כבוד הנשיא

עוזי ברזילי – נשיא "רוטרי צוותא" אשקלון

 

עוזי ברזילי שירת כל חייו בכוחות הביטחון במגוון תפקידים בכירים. כשפרש, לפני כשלוש שנים, החל לעסוק בהפקות סרטים וסדרות טלוויזיה וביזמות היי-טק. בתוך כך, עיקר הפעילות שלו מתרכזת סביב תפקידו בהתנדבות כנשיא מועדון 'רוטרי צוותא' אשקלון

 

 

עד לפני כשלוש עוזי ברזילאי היה שושואיסט. אחד כזה שהולך עם סכין בין השיניים, אבל מעטים בלבד ידעו על כך. "שכן בבניין פנה אליי לפני כשנתיים בלובי: 'תגיד, אתה מהשב"כ?' פרצתי בצחוק. שנים אנחנו נתקלים זה בזה, מחליפים מחוות נימוסין קטנות, ועכשיו, אחרי שכבר פרשתי מחיי הביטחוניים, הוא נזכר לשאול אותי. אמרתי לו – לא! עם חיוך מרוח על הפנים". מאז פרישתו הוא מתעסק למחייתו בהפקות של סרטים וסדרות טלוויזיה וביזמות היי-טק.

 

במקביל ליציאתו ממערכת הביטחון, הפציר בו חבר שיצטרף לפעילות ההתנדבותית של מועדון רוטרי צוותא באשקלון. לא זו בלבד שעוזי נתן את הסכמתו, הוא נבחר תוך זמן קצר לנשיא המועדון, ומאז, לעיתים נדמה, בעיקר לאשתו, שהחמ"ל בבית שב ונפתח אחת לכמה שבועות. כשהגיע נגיף הקורונה בסערה, כבר היה קשה להבדיל בין עוזי הביטחוניסט לעוזי האחראי על הפעילות ההתנדבותית של המועדון בראשו הוא עומד.

ברזילי מפקח על חלוקת דברי מתיקה למתנדבי ועובדי מד"א במהלך חגיגות המימונה

 

ארגון למען הקהילה

רוטרי הוא ארגון ביו-לאומי שהוקם ב-1905 ע"י פול האריס בשיקגו. הארגון מתפרס כיום על כ-200 מדינות בעולם, בהן כ-35 אלף מועדונים. מועדון רוטרי הראשון בארץ נפתח ב-1929 בירושלים. כיום יש בישראל כ-60 מועדונים, מנהריה בצפון ועד אילת בדרום, כשבמספר ערים, כמו אשקלון, יש יותר ממועדון רוטרי אחד.

 

באשקלון נפתח מועדון רוטרי הראשון בסביבות 1955, אולם הוא נסגר. לאחר מכן נפתחו עוד שני מועדונים שנסגרו, וכיום קיימים בעיר שני מועדונים פעילים: 'רוטרי צוותא'ו'רוטרי'.יודעי דבר מספרים כי מלחמות אגו גרמו לפיצול ולפתיחת המועדון השני – 'רוטרי צוותא'. שדרת הניהול של כל מועדון כוללת נשיא, מזכיר וגזבר.

 

הארגון כולו נוסד לפי חזונו של האריס שראה אנשים רבים שהגיעו לעיר הגדולה (שיקגו) מחוות קטנות וגדולות, מכפרים ומצורות יישוב שונות, וחשב שראוי לחבר ביניהם על מנת ליצור חברויות חדשות ושיתופי פעולה יעילים. כיום רוטרי הוא למעשה מועדון של יזמות חברתית, והחברים בו הם אנשי עסקים ויזמים מעולמות תוכן שונים.

 

בכל מועדון יש שאיפה לחברים ממנעד רחב של בעלי מקצועות. לרוב אלו אנשים ממעמד סוציואקונומי גבוה מהממוצע, הן בגלל גביית תשלום מסים חודשי, והן בגלל שנדרשים להירתם לפעילות בזמנם החופשי, וכמובן על חשבון שעות העבודה והפרנסה. ב'רוטרי צוותא' אשקלון משלמים חברי המועדון 100 שקלים בחודש, מהם שליש מופרשלרוטרי העולמי, שליש לרוטרי ישראל ושליש לתפעול המועדון– כיבוד, רכישות מגנים, תעודת הוקרה וכיו"ב.

 

כל יעודו של ארגון רוטרי, כיום, בדומה לפעם, הוא תרומה לקהילה. התשלום החודשי והתרומות שמצליחים לגייס החברים נועדו אך ורק לפעילויות שהמועדון מבצע במהלך השנה. כל שנה מוציאים לפועל תכנית עבודה שהוכנה מראשבמסגרת התקציב. כל מועדון בוחר לו באילו תחומי עשייה הוא רוצה לפעול, כל עוד זה מוגדר לפעילות חברתית.

 

ארגון רוטרי העולמי לוקח על עצמו פרויקטים ברמה בינלאומית, כמו לדוגמה מיגור נגיף הפוליו בכל העולם – פרויקט בו השקיע גם ביל גייטס כסף רב. נותרו מדינות בודדות, בעיקר כאלו שהתנהלה או מתנהלת בהן מלחמות אזרחים, שמתנדבי רוטריטרם הצליחו להגיע אליהן. בפרויקט הזה הושקעו מיליוני דולרים רבים. כל שנה גייטס תרם כ-50 מיליון דולר, והפרויקט הזה נמצא על סף סיומו.

 

פרויקט בינלאומי ענק נוסף הוא פרויקט סניטציה, במסגרתו הוגדרה מטרה ברורה –שכלאדם בעולם יהיה במרחק מקסימלי של 1 ק"מ ממים. נראה לכם אולי טריוויאלי? יש אנשים שעבורם הטריוויאליות הזו לא קיימת.

להתנדב… להתנדב… להתנדב…

 

השינויים בעקבות התפרצות הקורונה

עם התפרצות הקורונה נעשתהב'רוטרי צוותא' הערכת מצב מהירה על מנת להתאים את עצמם למצב החדש. "מי שלא מצליח להתאים עצמו", טוען עוזי, "עלול לגלות שהוא לא רלוונטי".כך נוצר מצב ששליש מחברי המועדון –הצעירים– היו מנוטרלים עם ילדים בבית או תפקידים חיוניים, ולא יכולנו להשתמש בהם", מסביר עוזי. "שליש המבוגרים היה או בקבוצת סיכון או בתפקידים חיוניים. נשארנו למעשה קבוצה קטנה שעבדה כמו סיירת ותיקה.ביצענו פעילות של גיוס אנשים שישבו בבית ושיוועו לעשות משהו. גייסנו הרבה אמהות שבישלו. פתחתי חמ"ל בבית. יצרתי קשר עם הגורמים העירוניים. קיבלתי חמישה מתנ"סים שהיינו צריכים לחלק מזון לחברים מקבוצת הגיל השלישי שהיו בהם לפני התפרצות הקורונה ולא יכלו להגיע יותר בגלל המגבלות". למעשה חבורת המתנדבים של עוזי לקחה על עצמה את הטיפולבקבוצת הגיל השלישי. הן בחלוקת מזון, הן ברכישת תרופות, הן בחבר טלפוני להפיג את הבדידות שלהם. "בנוסף", מספר עוזי,"יצרנו דרכים נוספות לעשות טוב לקהילות אחרות באמצעות ההתנדבות– הבאנובערב המימונה מופלטות למתנדבי ועובדי מד"א, חילקנו מסכות פנים שקיבלנו בתרומה. למעשה כל דבר שהיה חסר, דאגנו לגייס ולשחרר לנזקקים".

 

לאחרונה התקבל במועדון מכתב הוקרה מנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מכתב הוקרה למועדון על פועלו הרב בתקופת הקורונה.

עם דגל המועדון

 

תכנון שנתי

אחד מתפקידיו החשובים של הנשיא הוא ביצוע תכנון שנתי, לפיו יפעל המועדון. בתכנית השנתית של 'רוטרי צוותא'נבחרו מספר פרויקטים להתמקדות:

'חיבוק חם' לאזרחים הוותיקים– בחג השבועותחילקנו חבילות מזון. במסגרת ה'חיבוק חם'בכוונתנו להמשיך את נושא ה'חבר הטלפוני' להפגת הבדידות בקרב אנשי הגיל השלישי שחלקם חיים בבדידות מסוכנת.

 

'סיבה למסיבה'–לחגוג ימי הולדת לאזרחים ותיקים, ביניהם ניצולי שואה. אנחנו עושים זאת בשת"פ עם מועדון צעירים באשקלון שיש בו גם ליצנית. ביום הולדת הם יבקרו את חתן השמחה עם עוגה, מתנה קטנה ואיחולי מזל טוב לבביים.

 

'הָקְדֶם תרופה' –ביצועבדיקות מקדימות לאבחון לקויות כמו שמיעה, ראייה… הניסיון מלמד שמערכת הבריאות מבצעת בדיקות בקבועי זמן בלתי מספקים. ככל שמקדימים לאתר את הלקויות הללו, ניתן לתת להן מענה טוב יותר. אחת המתנדבות שלנו היא אחות במקצועה ואמא שלה רופאת עיניים ואופטומטריסטית מומחית ונעשה אצלם חדר בדיקות.

 

סיוע לחיילים בודדים מחו"ל על מנת לגרום להם להכות שורשים בארץ ושלא יחזרו לחו"ל.

 

'התחלה טובה'–לילדיםשמגיעים ממשפחות קשות יום וידם אינה משגת ספרי לימוד.הכוונה לשכור עבורם ספרי לימוד.גיוס 9000 ₪ עבור השכרת ספרי לימוד לכ-30 ילדים, שיוכלו לפתוח את שנת הלימודים כראוי.