עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

כאן גרים ברגשות מעורבים

שכונת אגמים ההולכת ומתהווה מושכת אליה לא מעט משפרי דיור מאשקלון ומחוצה לה שחלמו על שכונה פסטורלית ושקטה בה יוכלו לרכוש דירה חדשה במחיר שפוי * יצאנו לבקר בהבטחה הגדולה של עולם הנדל"ן האשקלוני ופגשנו תושבים שהתרגלו למצב התשתיות, לחוסר במבני ציבור ולקרבה לעזה וכעת יכולים להישען לאחור על הכסא בדירת הגן ולהאמין שממש עוד מעט יהיה כאן מעולה  

טל בן אלישע

מחירי הדיור האטרקטיביים ביחס לערי החוף האחרות היא הסיבה העיקרית לנדידה של תושבים לעיר אשקלון. ההגירה הינה בעיקר של זוגות צעירים מהעיר אשדוד הסמוכה לשכונת "אגמים" באשקלון, מהמטרה הפשוטה –  לרכוש דירה במחיר שפוי. בנוסף לאלו, רוכשים נוספים הם תושבים מהשכונות הצפוניות בעיר וזוגות צעירים המתגוררים באזור השפלה שנואשו מהאפשרות לרכוש דירה במחיר שפוי בעיר מגוריהם.

"אגמים" היא השכונה בין הגדולות בעיר אשר נמצאת בשלבי פיתוח וצפויה לאכלס כ-11 אלף תושבים. אחת הסיבות להצלחתה היא שהדירות שווקו במחירי שוק מה שהקל על זוגות צעירים שנמצאים בראשית דרכם ומחפשים להשתקע.

ההגירה החיובית לשכונה מהווה יתרון משמעותי לחברות הפרויקטים למגורים ברחבי בעיר. הבנייה החדשה של השכונה מאופיינת במרחבים פתוחים, בניינים נמוכים בעלי ארבע קומות בלבד, מה ששומר על פרטיות המשתכן. כמו כן מבחינה חזותית האזור כולל  מדשאות ירוקות, פארקים וגני שעשועים. אולם עוד לפני הנהירה לשכונה היו לא מעט חששות שעלו לגבי הצלחתה וזה בשל מיקומה הגאוגרפי של השכונה וקרבתה לחלק הדרומי של העיר ולעזה.

מור בוניה בת ה-26 ובעלה גרים בשכונת "אגמים" מזה כתשעה חודשים, היא מספרת כי "בהתחלה הלכנו לבנק כמו כל זוג ואישרו לנו משכנתא, לאחר האישור התחלנו לחפש דירות יד שנייה וראינו שהמחירים ממש יקרים או שמצריכים שיפוץ. אחרי חשיבה מעמיקה אני ובעלי החלטנו להשקיע את הכסף בקניית דירה חדשה באזור לא צפוף כמו ברנע".

מור משתפת בחשש שלה לרכוש דירה בשכונה החדשה: "היה חשש האמת לקנות דווקא כאן כי בעבר האזור היה שטח ביצות. עברנו אצל כל הקבלנים וכל אחד כמובן הציע עסקה אחרת. אחד הציע דירה שקרובה לאגם המלאכותי שיבנו בעתיד, השני הציע דירה במרכז השכונה והשלישי בקצה השכונה".

כדי לייעל את התהליך ולעזור לזוג בקבלת ההחלטה הגורלית הם קיבלו פרוספקטים מחברות שונות, כך יכלו להשוות בין אחד לשני ולעמוד על היתרונות והחסרונות כמו למשל: מיקום הבניין, מה מקבלים מהקבלן, היכן יקום בעתיד פארק שעשועים וכדומה. "לבסוף בחרנו בחברת 'דונה', ומחתימת החוזה חיכינו כמעט שנתיים עד לקבלת המפתח. כמובן שכמו כל זוג צעיר היינו מבקרים פעם בחודש באתר כדי לראות את ההתקדמות" מוסיפה בוניה.

 

נערכה היכרות בין הדיירים אחרי שכולם קיבלו את המפתח לדירה?

"כן הייתה פגישה בין הדיירים, כדי להכיר וגם בשביל להחליט מי יהיה ועד הבית ושאר דברים נוספים בבניין. יש לציין שישנה קבוצת ווטסאפ בעזרתה אנו מעלים כל מיני הצעות, חוויות וגם תלונות".

 

את מרוצה שקנית דירה בשכונה הזו?

"אני ממש מרוצה, זו סביבה שקטה ונעימה"

"כשמסתיים לי החוזה אני עף מכאן"

אולם לכל מטבע יש שני צדדים, כלומר בשכונה ישנן דירות פחות אטרקטיביות לקנייה. כמו למשל הדירות שפונות לחלק הפנימי של העיר, לרחוב 'מילרוד' בעתיקות שהביקוש אליהן נמוך משמעותית בהשוואה לדירות שפונות לחלק השני, אל הכביש הצפוני או למדשאות. כך שעבור חלק מדייריי האזור בחירת המיקום המדויק של דירתם ואיזו נקודת תצפית משקיפה מחלונם היוותה פקטור חשוב מאוד בעת הרכישה. אחד התושבים מספר: "הציעו למשפחתי תחילה דירה שהמרפסת שלה פונה לשכונת עתיקות והיא התנגדה רק מהעובדה שרצינו נוף אחר, חדש שתואם את השכונה החדשה ולא הפוך".

 

לעומת מור בוניה ובעלה יש גם כאלו שפחות מרוצים מהשכונה וההתנהלות שלה ומחכים לסיום חוזה השכירות כדי לצאת מהאתר בנייה שקרוי בשם שכונה.  כמו למשל ניר ואשתו שמתגוררים עם שני ילדיהם הקטנים. "עברנו לשם לשכירות לפני חצי שנה, לא גרנו שם לפני. וואלה על הפנים שם" הוא משתף בגילוי לב, "אם זה הכבישים, השכנים. כל שני וחמישי מתפנצ'רים לנו הצמיגים של הרכב בגלל הכבישים. יש הרבה צעקות וריבים של השכנים, שנשמעים עד הדירה שלנו. תשתיות על הפנים, כשמסתיים לי החוזה אני עף מכאן" הוא מסכם בהחלטיות.

 

יש שם חניות שעוזרות לכם לא להיכנס לתוך העיר עצמה? כמו מכולת לדוגמא

"יש לנו בסך הכל סופר אחד, שבגלל שהוא סופר אחד מרשה לעצמו לדפוק לנו מחירים של החיים. תושב שאין לו רכב לצאת לקנות בתוך העיר עצמה, במחירים מוזלים והגיוניים – אכל אותה".

 

ניר משתף אותנו שלצד החסרונות, מבחינת מסגרות חינוך לילדים הוא מרוצה, "גנים טובים, אין בעיה". אולם לצערו זה היתרון או אפשר לומר ההקלה היחידה שהוא מוצא בשכונה החדשה: "מי שטוען שהמחייה באזור שקטה מדבר שטויות מהסיבה הפשוטה שאנו גרים באתר בנייה, כל הזמן בונים לידך וכל היום שומעים את הצעקות של העובדים, טרקטורים, מנופים, שומעים הכל". לנוכח הרעשים שמלווים במהלך היום ניר משתף כי הזמן היחיד שיש לו לנוח באמת זה בלילה.

למרות מחשבותיו לגבי השכונה ניר מגיע למסקנה אופטימית: "אני חושב שיהיה פה טוב אבל לא עכשיו. לפחות שנתיים קדימה, אין מצב לפני. הכבישים פה זה מכה, יש לי אופנוע שהחלפתי לו בחצי השנה האחרונה שלוש פעמים צמיגים בגלל במפרים והשבירות שיש בכביש, זה כמו לנסוע בסג'עיה בעזה. מי שקנה דירה אין לו ברירה אלא לחכות שהשכונה תבנה את כל היסודות שלה. אישית, זה בלתי נסבל עבורי"

 

אפרופו עזה, ניר מזכיר את הקרבה של השכונה החדשה אליה: "אגמים מאוד קרובה לעזה, שומעים פה את כל הבומים וכבר מחירי הדיור כאן נהיו גבוהים, דירה של ארבעה חדרים עולה בסביבות 4,800. אני יכול למצוא אחלה דירה במחיר של כ- 3,600 בשכונות טובות כמו ברנע או אפרידר".

 "הכל היה נראה ורוד"

שכונת אגמים היא שכונה ההולכת ומתהווה כאשר כמות התושבים המתגוררים בה הולכת וגדלה משנה לשנה. גורמים בעירייה הדגישו השבוע את המאמצים הכבירים שנעשו ונעשים על מנת לפתח אותה ולהשלים את הפיתוח הסביבתי שלה. עם זאת התושבים שהחליטו לקבוע בה את משכנם היו מעוניינים שהדברים יתקדמו בקצה מהיר יותר. כבר בשנת 2016 הם הביעו את מחאתם על גובה הארנונה בשכונה והעבירו לעירייה מכתב בו נאמר בין היתר: "ברצוננו להביע מחאה על גובה התשלום בעבור הארנונה בשכונת אגמים. אנחנו גרים באתר בניה אחד גדול וישנם מגוון דברים שאנחנו לא מקבלים מפני שאנחנו שכונה בהקמה".

במכתב ציינו התושבים בין היתר את העובדה שבשכונה אין כבישים סלולים, פינוי הזבל מתבצע בתדירות נמוכה, אין מתקני שעשועים לילדי השכונה, אין שירותי ניקיון ברחובות ואין הסעות לתלמידים.

שכונת אגמים שכאמור עדיין נמצאת בעיצומה של בניה מאסיבית, שווקה בשנים האחרונות כשכונת דגל בעיר, כזאת שאמורה למשוך אליה אנשים מערים אחרות. לדבריה של לאה, תושבת השכונה שהגיעה לעיר מאשדוד, המרחק בין השיווק למציאות גדול משמעותית: "כשבעלי הציע לי לעבור לאשקלון מאשדוד הוא הראה לי את החזון של העירייה בנוגע לשכונה. הכל היה נראה ורוד, המחיר היה מאוד אטרקטיבי וראינו שהעירייה הבטיחה להשקיע רבות בשכונה ואין ספק שהמכלול הוא שגרם לנו לקבל החלטה לעבור לאשקלון. בפועל, השכונה שלנו היא אתר בנייה אחד גדול. לעמים זה מרגיש לנו שאין כאן כלום ושום דבר ושהפיתוח מתקדם לאט מדי".

תושבת נוספת בשכונה, סיפרה: "אנחנו משלמים היום בדיוק כמו שכונת ברנע וזה בדוק, ההבדל הוא שבשכונת ברנע יש את כל השירותים שהעירייה אמורה לספק גם לנו. אנחנו ממש לא כמו ברנע. אין לנו קו אוטובוס, אין כאן כלום. זה ממש סיוט לחיות ככה. הבת שלי שובצה במקיף ד', וכשניגשתי לעירייה ואמרתי שזה רחוק, אמרו לי מה הבעיה הרי יש רב קו. הבעיה היא שכדי להגיע לבית הספר היא צריכה לצעוד לעתיקות. אין לי בעיה שהיא נוסעת בתחבורה ציבורית, אבל היא צריכה לחזור הביתה דרך שדות ואתרי בנייה. את היית מרשה לבת 12 לחזור דרך אתרי בנייה? לא נראה לי".

תושב נוסף בשכונה, אבי ברבי, עבר אליה לפני כשנתיים מרחוב שי עגנון בשכונת עתיקות. אם תשאלו אותו הוא יאמר לכם שהוא שמח על ההחלטה שקיבל: "אני לא מתחרט שעברתי זה אזור חדש אתה מצפה להרגיש שם כמו באזור חדש ובינתיים לא מרגישים ככה".

מהן הבעיות העיקריות מבחינתך?

"מטפלים במדשאות, זה נכון, אבל מעבר לזה לא עושים יותר מדי. יש כאן בעיה במדרכות שעדיין לא השלימו, לדעתי התחושה של אתר בניה קצת ירדה כי הרוב כבר בנוי אבל נשארו תשתיות שהקידום שלהן נעשה אבל בצורה מאוד איטית.

יש לנו רק סופר אחד, פתחו מאפייה לא מזמן אבל קופות חולים לא פתחו ולא נראה שיפתחו בזמן הקרוב, אנחנו רק רואים שלטים שזה יקרה בקרוב.  

בנוסף משנים לנו את המיקום של תחנות אוטובוס בכל חודש מחדש שהילדים כבר לא יודעים איפה לעמוד. אנחנו מצפים שהדברים האלו כבר יסתדרו כי אחרי הכל זו שכונה שברובה כבר מאוכלסת".

 

נראה כי אי אפשר לגבש דעה נחרצת על השכונה, שכן היא כמו כל שכונה אחרת מכילה יתרונות וחסרונות. תמיד יהיו תושבים שיחליטו לעזוב וכאלו שנודדים מערים אחרות ובוחרים להשתקע. מה שבטוח זה שהשכונה מלאת פוטנציאל להצלחה והעובדה שהיא עוד בצמיחתה משדרת אופטימיות בכך שהיא עתידה לגדול, להשתכלל. והחשוב מכל – תדע למצוא איזון בין רצון התושבים לשאר המוסדות שקמים ויקומו בשכונה.

מהעירייה נמסר בתגובה:: "שכונות אגמים הולכת להיות אחת השכונות היפות והמושקעות בישראל בכלל ובאשקלון בפרט. למרות שהשכונה טרם אוכלסה במלואה, מתבצע בה פיתוח בהיקפים נרחבים, הכולל כבישים, מדרכות, גינון, תשתיות ועוד. ראש העיר נמצא בקשר שוטף עם גורמי המקצוע הרלוונטיים על מנת לוודא שהעבודות מתבצעות במהירות האפשרית ועל הצד הטוב ביותר. כמו כן נפגש ראש העיר עם נציגי ועד השכונה ויחד דנו בנושאים הנוגעים לרווחת תושבי השכונה במטרה לקדמם".