עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

"טענות האיגוד אינן רלוונטיות"

אסדת תמר

שבוע שעבר ראש העיר אשקלון, תומר גלאם, המשמש גם כיו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה דרש להגדיל את סמכויות הפיקוח והאכיפה על אסדת "תמר" * כעת מבהירים במשרד להגנת הסביבה את עמדתם בסוגייה: "מפקחים על מתקני תעשייה שלהם השפעה סביבתית"

יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון וראש עיריית אשקלון תומר גלאם פנה השבוע לשרי הפנים, הגנת הסביבה והאנרגיה כי יפעילו את סמכותם החוקית למתן סמכויות פיקוח לאיגוד כל אחד בתחומו על אסדת הגז "תמר" הפועלת מול חופי אשקלון. במשרד להגנת הסביבה הבהירו את עמדתם בסוגיה החשובה: "המשרד להגנת הסביבה מפקח על מתקני תעשייה שלהם השפעה סביבתית. ליחידות הסביבתיות ברשויות המקומיות נתונות סמכויות שונות מכוח דיני השלטון המקומי, והן שותפות לפיקוח על מתקנים המצויים בתחומן, בהתאם לשטחי השיפוט של הרשויות. אסדת הגז תמר, הנמצאת 25 ק"מ מערבית לחוף ומחוץ למים הריבוניים של ישראל, אינה בתחום השיפוט של רשות מקומית. קביעת תחומי השיפוט של השלטון המקומי בישראל היא בסמכות משרד הפנים ויש לפנות אליהם בנושא זה".
עוד ציינו במשרד השבוע: "לעניין השפעת אסדת תמר על איכות האוויר בסביבתה: טענות האיגוד אינן רלוונטיות, שכן הפליטה המוגברת מן האסדה שאיתר המשרד ב-2017 הופסקה זה מכבר, ובעקבות דרישת המשרד מופעלים באסדה מתקנים להפחתת פליטות לאוויר. באשר להיתרים: המשרד להגנת הסביבה פרסם להערות הציבור את טיוטת היתר הפליטה לאסדת תמר ובה תנאים ודרישות המבוססים על הדירקטיבה האירופית והטכניקה המתקדמת ביותר הזמינה לאסדות ימיות; טיוטת ההיתר מחייבת ניטור ודיגום מחמירים, קובעת מגבלות פליטה למזהמים, ולראשונה מחייבת הפחתת פליטות גזי חממה. המשרד קורא לציבור לשלוח הערותיו עד ל-12 ביוני 2019. יישום ההיתר יפחית כ-98% מפליטת חומרים אורגניים נדיפים ובהם בנזן".
כזכור, גלאם ציין בפנייתו כי יש להשלים בהקדם את הליכי הנפקת ההיתרים והרישיונות הסביבתיים הנדרשים לפעילות האסדה, לאור העובדה כי הפעלת האסדה כיום ללא היתרים ורישיונות סביבתיים הנדרשים הינה בניגוד לחוק, מהווה פגיעה בשלטון החוק ועלולה לסכן את בריאות הציבור בשטח נפת אשקלון המונה כ 350,000 תושבים.
במכתב שהעביר לשר הפנים, אריה דרעי, הוא ציין בין היתר: "כל הנימוקים מצדיקים ביתר שאת את הרחבת תחום השיפוט של עיריית אשקלון לשטחי פעילות האסדה ומתן מענה מוניציפאלי לחששות מפני חשיפה לסיכונים סביבתיים ולפגיעה בבריאות הציבור. אנו מבקשים כי תפעיל את סמכויותיך על פי פקודת העיריות ותרחיב את תחום השיפוט של עיריית אשקלון גם על שטחה של אסדת "תמר" לצורך קיומו של פיקוח סביבתי של איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון על פעילות האסדה. כל זאת על מנת שיינתן מענה לאינטרס הציבורי בהגנה על הסביבה ובריאות תושבי נפת אשקלון".
גלאם הדגיש: "בנושא בריאות הציבור אין ולא יהיו פשרות. אין בכוונתי להרפות מהנושא עד לקבלת סמכויות מלאות לפיקוח ואכיפה. נדהמתי למצוא כי בשנים האחרונות יש מגמה של עליה בהיקף פליטת החומרים המזהמים מהאסדה וכי בקשות היתר הפליטה שהגישה חברת נובל אנרג'י לא אושרו עד היום על ידי המשרד להגנת הסביבה"
אסדת ההפקה של מאגר הגז "תמר" ממוקמת במרחק של כ-25 ק"מ מערבית לחופי אשקלון, האסדה החלה בפעילותה לפני כ 7 שנים, בשנת 2012. באיגוד ציינו כי במהלך החודשים האחרונים חלה עליה משמעותית במספר תלונות הציבור המתקבלות באיגוד בגין מפגעי זיהום אוויר של אדי דלק בכלל, וחשש מפעילותה של אסדת "תמר" בפרט.