עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

חסר בטחון

 

זה היה כתוב בענק על הקיר ועל דוחות המודיעין של משטרת ישראל, מחסל יורה בבנו של דומרני במגדל הצפופה, מכוניות תופת מתפוצצות בשכונה מלאה בילדים, מכת פריצות וסחיטות באיומים באפרידר ומשטרת ישראל יוצאת כנגד ראש העיר, שבוחר להתעלם מביטחון התושבים ולהעלות תמונות של כיכרות, "סיפורה של עיר ללא רחמים".

ניסיון חיסולו של נינה ( ניסים) דומרני השבוע, מביא עמו חשש להמשך והחמרה של מלחמות השליטה של ארגוני הפשע על העיר אשקלון. השתיקה של ראש העיר לאחר חיסולו של אבי ביטון והתגובה הלקונית והמקוממת של ראש העיר לאחר ניסיון החיסול השבוע, הביאו אפילו את משטרת ישראל לצאת בתגובה חריפה כנגד התנהלות ראש העיר.

"אף אחד לא רוצה להתחלף עם המשטרה בשמירה על התושבים אבל רגע לפני שראש העיר מוציא הודעות כל כך בומבסטיות, הוא מוזמן לדאוג לרשת את העיר במצלמות, דבר שהוכח כתורם מאוד לביטחון התושבים. למרות פניות חוזרות ונשנות מצדנו, ולמרות שבתיקים מאוד חשובים היו חסרים לנו סרטוני אבטחה, עד כה אין התקדמות בעניין והעיר עדיין לא מרושתת. אפשר לפתור את העניין במספר ימים, הכדור במגרש של העירייה".

האירוע השבוע הוא המשך ועליית מדרגה באיומים על שגרת החיים בעיר.  "שלום לא ישתוק", מציין עבריין מאשקלון. "הוא בודק לעומק את המצב באופן קר לברר מי ניסה לרצוח את בנו ומי ששלח אותם ישלמו בחייהם. נקודה. שלום חייב להגיב אחרת זה ייראה שהוא חלש בעולם התחתון. התגובה שלו תהיה אכזרית מאוד. הוא צריך להראות לכולם שיש לו עוצמה ושהתגובה תהיה אכזרית וקשה שלא ישכחו הרבה מאוד זמן". כאשר זה תרחיש הייחוס לביטחון התושבים , ראש העיר מעדיף עוד לצלם עוד כיכר.

ניסיון חיסולו של נינה דומרני

בבוקרו של יום שני השבוע, נכחתי בסניף הדואר בכיכר גולומב, מרחק קצר ממכון השטיפה בו נורה נינה דומרני.  בעוד אני ואחרים ממתינים לתורנו נשמעו קולות נפץ, בתחילה המוח תרגם את הרעשים לרעשי פורים שחלף לא מזמן, אך מהר מאוד נופלת ההבנה כי מדובר באירוע אחר, ירי ממשי. שניות מהירי חולפות וקהל אשקלונים המומים מתרכז סביב מגרש השטיפה בניסיון להבין את מהות האירוע.

לא חולפות דקות בודדות, ועוברת ההודעה בין כל התושבים ההמומים, בנו של דומרני נורה על ידי מחסל עם קפוצ'ון. לא חולפות דקות וניידת טיפול נמרץ מגיע אל המקום ולאחריה ניידות משטרה שחוסמות את הזירה.

זירת האירוע, בסמוך לכיכר גולומב ולבית הקפה הומה היושבים, מתחיל להתמלא בתושבים מסוקרנים מהחנויות הסמוכות ובאי מגדל, השיח בן מה שהיה עובר בין אחד שראה לבין אחד שרק הגיע. השיח מפוחד, כאילו לא מאמינים שהעיר הגיע למצבה הנוכחי.

סניף הדואר הפך ברגע לחלופי דעות, אחת מבהירה כי רק לפני דקה חלפה ליד המגרש, ואיזה מזל היה לה שלא נכחה דקה מאוחר יותר. שניים אחרים מעלים את החשש כי כעת יעלה שלב המלחמות, ובטוח שדומרני האב ינקום על ניסיון החיסול של בנו ואנחנו נחייה בסיכון.

הטלפונים בין כל הנוכחים בזירה לא מפסיקים לצלצל, כולם בשיח נכנס או יוצא על האירוע ועל מקומם ביחס לזירת האירוע. גברת צעירה שנמצאת בקשר עם עובד במכון השטיפה מספרת כי נינה, בעוד הוא שוכב פצוע ופגוע ביקש כי יתקשרו לאימא שלו " תתקשרו לעפרה תקשרו לעפרה".

בחנות ליד פגשתי בעל עסק שנמצא צמוד לזירת החיסול,  הא הבהיר כי ראה את הכל, אך גם  ביקש כי לא אפרט את שמו ואת עסקו. הוא סיפר במדויק את מה שכולנו ראינו מאוחר יותר בסרטי האבטחה. צעיר עם קפוצ'ון שחור, רודף אחרי נינה דומרני, יורה בו ונמלט.

מתברר כי רבים ראו את האירוע שהיה בשעת בוקר הומה בתנועה, בכולם אחז הפחד, אף אחד לא רצה להביע דעה בקול או לציין בפני כולם כי ראה את האירוע או חלק ממנו, היו בעלי עסקים שלאחר הירי, פשוט סגרו את החנות וסיימו את היום.

חצי שעה לאחר האירוע וההלם,  החלו תושבים להביע את דעתם על מצב הביטחון בעיר, לכולם היה ברור כי המצב רק יחמיר וכבר מפחיד להסתובב בעיר. אחת ספרה כי מתגוררת בשכונה ליד ביתו החדש של דומרני "הוא קנה פנטהאוז ברח' …. אי אפשר להיכנס לבניין, יש שומרי ראש שמבקשים לדעת מי נכנס לבניין, מפחיד, דיירים רבים שמו שלט למכירה".

אחרים זעמו והבהירו כי העירייה וראש העיר לא עושים כלום " למה שראש העיר יעשה משו, הוא מוקף  קומבינות ועבריינים שהוא יוצא איתם לסופי שבוע לאילת, אז למה שיכנס בהם? " .

שעתיים לאחר האירוע והשקט לא חזר על הכיכר, תושבים עדיין מתגודדים לראות את שאריות האירוע, לשמוע חלקי מידע ולהיות חלק מאירוע קשה ולא בודד שנוחת על העיר. השיח הוא על מציאות של עיר מוכת אלימות ופשע. על מחדלי העירייה ועל אובדן שליטה בארגוני הפשע.

בתיעוד מהזירה, נראה אלמוני לבוש בבגדים שחורים רץ לעבר מכונית  מסחרית בה שהה ניסים דומרני, יורה בו מטווח אפס גם כאשר נינה בורח ומנסה להסתתר ונמלט. 6 יריות נורו לכיוונו של נינה, אשר פונה חסר הכרה לבית החולים כשהוא סובל מפציעות חודרות ומצבו מוגדר קשה ולא יציב.

לאחר האירוע מצאה משטרת ישראל רכב שרוף, ששימש את חוליות החיסול, חוקרי היחידה המרכזית במשטרת מרחב לכיש עצרו אתמול שלושה חברים במאפיה הקווקזית באשקלון, שלפי החשד היו בדרכם לדירת מסתור באזור אילת לאחר ניסיון החיסול של ניסים "נינה".  במשטרה חושדים כי בין העצורים שנתפסו בזמן מנוסתם נמצא גם האיש שירה בדומרני.

רגעי המעצר של השלושה תועד בכביש היורד לאילת. השלושה נתפסו לא הרחק מדימונה על ידי בלשי ימ"ר לכיש, כשעתיים וחצי לאחר ניסיון הרצח. במשטרה מעריכים שהירי יפוענח כבר בימים הקרובים גם אם השלושה ישמרו על זכות השתיקה בחקירותיהם. "היורה עצור ובידינו נמצאת ראיית הזהב שמפלילה אותו", ציין קצין משטרה במחוז הדרומי. "הפעילות המהירה של שוטרי ימ"ר לכיש הביאה למעצר המעורבים בניסיון הרצח. היינו חייבים לפעול מהר לפני שייעלמו ויעלימו מידע  חשוב שישבש לנו את החקירה. יש לנו די ראיות נגדם שנאספו מרגע הירי ועד המעצר".

 

לדברי החוקרים השלושה, בשנות השלושים לחייהם, היו בהלם מוחלט בעת מעצרם. חברי המאפיה הקווקזית היו בעבר חלק מברית עם דומרני האב, ובשנים האחרונות הם מזוהים עם יריביו, ראש ארגון הפשע בני שלמה ויד ימינו אייל נגר.

 

הם עקבו תקופה ארוכה אחרי נינה דומרני, התחקו אחר עקבותיו ותכננו הכל לפרטי פרטים", הסביר קצין משטרה. "רואים שהיורה עצמו לא מקצועי, היד שלו רעדה והוא היה מבולבל מאוד בזמן הירי, אחרת נינה היה מחוסל מיד. היה לו מזל גדול. רוצח שכיר היה גומר את זה בכדור בראש ושניים בחזה".

ניסים דומרני שהה במגרש, בו מספר רכבים נמצאים בבעלותו. לפי הערכות במשטרה, מדובר בניסיון חיסול על רקע סכסוך עצמאי של בנו של דומרני – שאינו קשור לאביו או לארגון הפשיעה. בשנים האחרונות, ישנו נתק בין ניסים דומרני לארגון הפשיעה של אביו וגורמים טוענים כי אין עוד קשר בין הבן לארגון. "בעבר היה קשר ועכשיו נינה לא מעורב, נינה מנסה להתרחק מהפשע וכבר שנים, מאז שוחרר ממאסר אינו מעורב". הסביר.

נו בן ה-26 של שלום דומרני ריצה בעבר עונשי מאסר ונחשב בעבר לדמות המעורבת באופן ישיר במלחמת ארגוני הפשיעה בדרום. הוא בנם של שלום ועופרה דומרני. במשטרה האמינו אז כי הוא הפך למנהיג עצמאי בקרב "דור הילדים" בארגוני הפשיעה באשקלון, סימנו אותו כיעד מודיעיני חדש, והעריכו כי הוא מעורב לכאורה בסחיטה ובאירועי אלימות בעיר. לפי מידע מודיעיני שאספה אז המשטרה, בשנים שקדמו לכך אסף דומרני הבן סביבו צעירים רבים שסרו למרותו מאחר שראו באביו מודל לחיקוי, ולפיכך החשש במשטרה היה כי עם צאתו מהכלא הם יבעירו את רחובות הדרום, כחלק ממלחמתם בצעירים שערקו לארגונו של בני שלמה. גורמים המעורים בפרטים סיפרו אז לוואלה! כי "נינה" היה מעורב באופן ישיר במלחמה בין שני הארגונים.

אשקלון לקראת הסלמה במלחמת ארגוני הפשיעה

על רקע החשש לחיסול חשבונות ופגיעה בבני המשפחה של העצורים בחשד לניסיון החיסול של ניסים דומרני, המשטרה הרחיקה את אביו, שלום דומרני ואחד מבכירי הארגון, צ'יקו דהן מהעיר למשך 15 ימים בשלב זה. במשטרה קיים חשש ממשי שדומרני, גם כשהוא מורחק, יבקש לנקום את ניסיון הרצח של בנו.

בחודש שעבר, אבי ביטון, אחד מבכירי ארגון הפשיעה של שלום דומרני, נהרג ככל הנראה ממטען שהוטמן ברכבו מבעוד מועד, כשעל פי החשד היה בדרכו לפגישה עם הבוס בביתו ברחוב בן צבי שבאשקלון. ככל הנראה, המחסלים ידעו מהו כיוון הנסיעה של השלושה.

"שלום לא ישתוק", מציין עבריין מאשקלון. "הוא בודק לעומק את המצב באופן קר לברר מי ניסה לרצוח את בנו ומי ששלח אותם ישלמו בחייהם. נקודה. שלום חייב להגיב אחרת זה ייראה שהוא חלש בעולם התחתון. התגובה שלו תהיה אכזרית מאוד. הוא צריך להראות לכולם שיש לו עוצמה ושהתגובה תהיה אכזרית וקשה שלא ישכחו הרבה מאוד זמן".

פשיעה גואה בשכונות אפרידר וברנע

מספר רב של רכבים של בעלי עסקים ובני משפחותיהם נפרצו בשבועות האחרונים בשכונות הצפוניות בעיר, במסגרת מסע סחיטה והפחדות של בעלי עסקים וקבלנים מוכרים בעיר.

תושבי רחובות גדעון בן יואש וצבי סגל סובלים בשבועות האחרונים ממכת פריצות ונזקים לרכבים הפרטיים שלהם. למרות תלונות שהוגשו לתחנת המשטרה באשקלון, ופוסטים שעלו ברשתות החברתיות בתקופה האחרונה בנוגע להיעדר מצלמות, עיריית אשקלון לוקחת את הזמן ולא ממהרת לרשת את העיר כפי שנעשה באשדוד וקריית גת.

במשטרה סיפרו כי הערים הסמוכות מרושתות כמעט לחלוטין בניגוד לאשקלון שלמרות ריבוי אירועים פליליים ברף הגבוה והנמוך, לא ממהרת לטפל בסוגיה.

תושב צבי סגל אמר היום: "רחוב שלם הולך לישון בלילה ולא יודע עם איזה נזק הוא יקום בבוקר. יש לנו מצלמות בתוך גבולות הבתים אבל אנחנו לא אחראיים על צילום הרחובות. בכל עיר מתקדמת ישנן מצלמות אבטחה בכל פינה ובאשקלון, פורצי הרכבים יודעים שהם יכולים להסתובב חופשי ולעשות כרצונם ואיש לא יעלה על זה כי הם לא משאירים עקבות וגם אין תיעוד".

ראש עיר עסוק בתמונות ולא בחיי אדם

מזה זמן שנושא הביטחון האישי בעיר בשפל, הוא גם לא מעניין את ראש העיר, ומעדיף להתעלם מאירועים שלא מצטלמים טוב. ביום חיסולו של אבי ביטון, בעוד תושבי השכונה רועדים מפחד מחליט ראש העיר לפרסם פוסט בעניין פעילות המכללה העירונית שלא קשורה אליו בכלל, וללא כל התייחסות לאירוע ולחומרתו. גם השבוע בעת ניסיון החיסול, בעת תושבי העיר חוששים לחייהם, מעלה ראש העיר פוסט על עוד כיכר ששופצה. נראה  כי ראש העיר ויועציו רואים בחיי התושבים עניין פעוט, הם מעדיפים שנשכח ולא נשאל שאלות, ולהקסים אותנו בתמונות ותגובות של "אוהדים מובילים".

עיריית אשקלון והעומד בראשה חסרי אונים וחסרי רצון לטפל בענייני בטחון העיר, כישלונו של ראש העיר לטפל בביטחון התושבים מאיומי החמאס, ממשיך גם בכל הקשור לביטחון האישי של התושבים. תגובות העירייה הלקוניות נלקחו ככל הנראה מספר בדיוני, שהקשר בינו לבין המציאות לא קיים.

מלחמות ארגוני הפשיעה בעיר אינה חדשה, בשלוש השנים האחרונות, תושבי אשקלון נחשפו למלחמות על השליטה בעיר כאשר לפעמים, נפגעו חפים מפשע. המציאות העגומה לא הביאה את ראש העיר לקיים הערכת מצב ביטחונית ולבחון יחד עם משטרת ישראל דרכי פעולה בכדי לשמור על חיי התושבים.

כיר בארגונו של דומרני חוסל בפיצוץ רכב באשקלון, שניים אחרים נפצעו קשאבי ביטון, חבר בארגון הפשע של שלום דומרני, חוסל ושניים אחרים נפצעו באורח קשה בפיצוץ ברכבם, עת שנסעו ברחוב יצחק בן צבי בעיר. לפני כ-9 שנים נפצע ביטון אנוש באירוע אבי ביטון, בכיר בארגונו של שלום דומרני, נרצח הלילה (בין ראשון לשני) ושניים נוספים נפצעו באורח קשה בפיצוץ מטען ברכבם, עת שנסעו ברחוב יצחק בן צבי באשקלון. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום קבעו את מותו של הקורבן שנלכד ברכב, ופינו לבית החולים ברזילי גבר כבן 31 בהכרה, עם חבלה רב מערכתית, וגבר כבן 26 עם פגיעות הדף.לא בעצמאות שנה שעברה נורה למוות צעיר בן 28 ברחוב מונטיפיורי בעיר, וצעיר נוסף נפצע קשה כאשר על פי החשד, היורה הגיע לפתח בניין בעיר ונמלט מהמקום. כמו כן, שני הצעירים מוכרים למשטרה ומשויכים לארגון הפשע של שלום דומרני.לאחר

לאחר כישלונו של ראש העיר לקיים הערכת מצב לאחר חיסולו של ביטון, ניסה השבוע תומר גלאם לצאת בהצהרה, לכאורה משותפת עם משטרת ישראל, בכדי להראות את עשייתו הביטחונית למען תושבי העיר. אך תומר גלאם לא הבין כי משטרת ישראל לא נתונה למרותו או להוראות החצר, והבהירו כי ראש העיר "הבומבסתי" צריך לפעול.

מתברר כי במשך זמן רב מצלמות העיר לא תקינות ואין רישות של העיר בכדי לשמור על בטחון חיי התושבים, גם מערכת העיתון הבהירה פעמים רבות כי מצלמות העיר לא פועלות, יש כאלה שטוענים כי בכוונה מצלמות העיר לא פועלות, בכדי לא להפריע לעבריינים.

ראש העיר הצליח לקומם את משרת ישראל, אשר לכאורה העביר עליהם את הנטל הבלעדי לטיפול במפגעי הביטחון בעיר, משטרת ישראל לא נותרה חייבת והבהירה :

"אף אחד לא רוצה להתחלף עם המשטרה בשמירה על התושבים אבל רגע לפני שראש העיר מוציא הודעות כל כך בומבסטיות, הוא מוזמן לדאוג לרשת את העיר במצלמות, דבר שהוכח כתורם מאוד לביטחון התושבים. למרות פניות חוזרות ונשנות מצדנו, ולמרות שבתיקים מאוד חשובים היו חסרים לנו סרטוני אבטחה, עד כה אין התקדמות בעניין והעיר עדיין לא מרושתת. אפשר לפתור את העניין במספר ימים, הכדור במגרש של העירייה".

בעיר אשר הפשע בה משתולל ואמור להחמיר, נדרשת הערכת מצב ביטחונית בכדי למזער את יכולות הפעולה של ארגוני הפשע. באשקלון אשר בה רוב המצלמות אינן עובדות ואורגני העירייה שותקים, עבודתם של ארגוני הפשיעה קלה יותר.

בעיר כ 200 מצלמות הממוקמות ברחובות העיר ובמוסדות חינוך וציבור, חשיבותן של המצלמות למיגור הפשיעה הנו קריטי גם במניעה וגם בחקירה ותפיסת העבריינים.  העירייה הציבה מצלמות מעקב במרחב הציבורי הן במסגרת תכנית המשרד לביטחון פנים והן כיוזמה עצמאית לצורכיהן השונים. לרבות בצמתים מרכזיים, בפארקים ובגינות ציבוריות, במוסדות עירוניים ובחופי הים. המצלמות מחוברות למוקדים העירוניים.

כ -78% מהמצלמות המותקנות בעיר תקולות ולא עובדות, במוסדות החינוך קרוב ל 100% מהמצלמות תקולות. דו"חות מבקר עיריית אשקלון מפרטים את הנתונים באופן חד משמעי, העניין אינו חדש, כך גם הטיפול.

זוכרים את החלטות הממשלה לסיוע בביטחון העיר שתומר התגאה בה? אז בתוכנית זו, הוקצו 9 מיליון ₪ לטובת הקמת מצלמות גבוהות לניטור נפילות בעיר ואשר יכולות לפעול גם בענייני הביטחון האישי, אך בין החלטה לבין ביצוע המרחק והמחדל רב.

מבקר העירייה הבהיר כי למעשה אין צפייה במצלמות ( אלו שכבר עובדות) באופן ראוי. הצפייה במצלמות האבטחה במוקדים העירוניים צריכה להתבצע על ידי גוף נפרד מהמוקד העירוני, מוקד שאמור לנתר את המצלמות ואת האירועים בזמן אמת. בין היתר, בעקבות פניות או התרעות שמקבלים במוקד, בעת אירועים עירוניים, וזאת בזמן שהמוקדן במוקד העירוני אינו מטפל בפנייה טלפונית או באירוע. הצופים במצלמות צריכים לעשות זאת בהתאם לתכנית סריקה כתובה ותדירה, לאיתור תקלות או אירועים ולטיפול בהם בזמן אמת ועל בסיס אזורים "אדומים" לאיתור וזיהוי של גורמי סיכון ואירועי אלימות והפעלת גורמי תגובה למניעתם.

המצב בעיר לא נראה מבטיח, אין אחראי מטעם הרשות המקומית שעניינו הכנת תכנית למניעת פשיעה יחד עם משטרת ישראל, אין אכיפה של תקנות העירייה, אין טיפול במצלמות התקולות שיכולות למנוע מפגעים רבים ואין מי שיפעיל תכנית עבודה עירונית למניעת הפשיעה. לפעמים נראה כי את ראש העיר זה ממש לא מעניין, הוא עסוק בפייסבוק, בצילומי רחפן, בשיפוצים ועוד צילומי תדמית, ורבים מתושבי העיר נאלצים למצוא מזור אחר לפעילות העבריינית בתחומי העיר.

פשיעה עירונית אינה גזירה משמים, אולי לא ניתן למגר אותה לחלוטין, אך ניתן לבטח לצמצם אותה. בראש ובראשונה על עיריית אשקלון להבין כי זו גם אחריותה, לא רק אחריות המשטרה, אשר בשנים האחרונות הייתה לגוף המשימות הארצי, כל משימה הפכה להיות באחריות המשטרה והשוטרים ראו את הבית במשקפת.

ראש עיר, כאחראי על התושבים צריך לקחת אחריות ולסייע במיגור הפשיעה יחד עם משטרת ישראל, ראש עיר צריך להקצות תקציבים מתאימים ולא להתרכז רק בכיכרות שבהם ניתן להסתובב בשיא הרעש ב 2 לאחר חצות ברחובות ברנע אפרידר.

בתפיסת ההפעלה העירונית של מערכי האכיפה העירוניים. למערך זה צריכה להיות תכניות עבודה אחודות ומשותפות למשטרה ולעירייה, ברמה השנתית והחודשית, שאמורות לכלול, בין היתר, תכנון של הפעילות היזומה של המערך, לרבות הפעילות המבצעית והמשאבים הדרושים לביצועה; זאת בניגוד לאמור בתפיסת ההפעלה של מערכי האכיפה העירוניים שקובע מנהל האגף הרלוונטי. העירייה כיום אינה מקיימת ישיבות בעניין אכיפה עירונית וניתוח הפשיעה העירונית, מה זה בכלל מעניין את ראש העיר?