עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

חייבים שינוי באשקלון  – ד"ר ( סא"ל) סויסה שלמה לראשות העיר אשקלון

ד"ר שלמה סויסה, סא"ל ( במיל ), מועמד מטעם סיעת "עיר אחת" לראשות העיר. "הגיע הזמן להפסיק להתלונן על המציאות בעיר, לראות את המחדלים והשחיתות ולהתפלל למשיח שיציל את העיר. צו השעה, לקום ולעשות מעשה, גם אם הוא לא קל, ולהתמודד למען טובת הציבור הכללי ולא רק לטובת זה שמקורב להנהגת העיר".

"אשקלון בשנים האחרונות מתנהלת על פי סדר יום של קבלנים, יזמים ורבנים ולא על פי טובת הציבור. ראש העיר מתנהל ללא חזון וללא כל השקעה בחינוך, בתעסוקה, במיגון העיר, במלחמה בזיהום האוויר בתרבות ובספורט. התקציב השנתי מופנה רק לפעילות של שיפוץ מדרכות ובניית כיכרות, שיטת ה"מה שרואים לא מה שצריך". שיטה שבה אי אפשר לבנות תהליכי עבודה לחזון עירוני, ולכן בכל התחומים אשקלון בתחתית הרשימה מול שאר הערים.

ילדינו נכשלים בכל פרמטר ממבחני המיצ"ב ועד לתעודות הבגרות, אלפי תושבים עוזבים את העיר בכל יום לעבודה מחוץ לעיר, כי באשקלון כמעט שאין עבודה איכותית. אשקלון מקום שני אחרי חיפה בזיהום אוויר ומאות בכל שנה מתים מסרטן, בכל מספר חודשים כולנו בסבב לחימה וחצי עיר ללא מיגון וללא כל פעולה של העירייה למיגון. חצי עיר, הוותיקה מוזנחת והתושבים בה, כלל לא מעניינים את הנהגת העירייה. אגודות ספורט נמחקו כי לא הסכימו למנות מקורבים בניהול, ומקורבים חסרי כישורים, מקבלים תפקידי ניהול בעירייה ללא כל יכולת וכישורים.

במשך 10 השנים האחרונות, מעבר לעיסוקי, אני מביע את הזעקה הפנימית שלי על מחדלי העיר בעיתונות המקומית, בתקווה כי ההנהגה המקומית, גם ראש העיר וגם חברי המועצה אולי ישמעו דעה אחרת וישנו את הנדרש שינוי. השנים חלפו, המחדלים גדלו ורוב הרשלנים מציעים את עצמם לא כל בושה שוב לתפקיד ראש העיר או לתפקיד חבר מועצה. ממש לא חשוב שהכל קורס, וממש לא חשוב אם מועמד הוא נציגו של קבלן, העיקר להיות קרוב לאינטרסים האישיים, הציבור, פחות חשוב.

ראש עיר ראוי לדעתי, אסור שינהל את החזון שלו תוך מחויבות לקבלנים שתרמו לו את הכסף למסע הבחירות. או לחצר הרב שממנה הגיע, או לחברת החשמל שאצלה הוא עובד/עבד או עדיין מחזיק תפקיד. מצב דברים זה הביא את מנהיגות העיר לפעול לא לפי צורכי העיר. תושבים רבים כיום מיואשים מהמציאות שמעדיפה את החצר של הרב והמינויים של המקורבים ולא את העתיד שלהם.

מציאות זו של מחויבות אישית ולא ציבורית, הביאה על העיר כישלונות ברוב הפרמטרים. כישלונות שאושרו על ידי גופים חיצוניים, ולא על ידי מה שמספרים לנו יועצי התקשורת של ראש העיר. אם אנו מבקשים את טובת ילדינו, אנחנו זקוקים למהפכה, לא פחות מזה.

כאשר מתמודד משקיע מיליונים שקיבל "מתרומות" לטובת מערכת בחירות אגרסיבית, מתחיל הוא את תפקודו כראש עיר עם חוב לאותם "תורמים" שמבקשים את ההחזר בצורות הטבות שונות. אדם פרטי לא תורם 5000 ₪ למועמד, אנשים פרטיים לא נותנים כאלו סכומים גם באירועי משפחה קרובים ביותר, אז כל שכן למועמד כזה או אחר. ולכן המחויבות של ראש העיר הנה למממן אשר הוא בפועל מנהל את העיר. אנחנו, התושבים  מסתפקים בחינוך לקוי, אלימות, פקקים, חוסר מעוף ועשייה וממשיכים לשתוק.

המחויבות לתורמים והחשש לפעול בניגוד לחוק, מונע מאנשים טובים ואיכותיים, אשר מבינים שידרשו לקושש תרומות בפינות חשוכות "להסדיר עניינים". לקחת חלק בניהול העיר ובשינוי איכותי לעיר. ולכן אין זה פליאה שהפוליטיקה המקומית והארצית מאופיינת בדמויות מגוחכות, חסרות יכולת לשנות מציאות, שאין בהם שום בושה להבטיח הבטחות ולשכוח אותם יום אחרי הבחירות. לכן העיר מלאה בדמויות וסיפורים על קשרי הון ושלטון והנהגה חסרת כישורים.

התנהלות ייתר חברי הקואליציה אינה שונה, ומתנהלת על פי עקרונות מגזריים בלבד, תן לי מה שאני רוצה, תיקח אתה מה שאתה רוצה. במצב דברים זה, העיר תמשיך להיות עיר בינונית מינוס שאינה ממצא את הפוטנציאל שלה.

 

אפשר להיות מנהיג שלא נסחט ונשלט. בסופו של יום, הציבור ידע לזהות מי בא לטובתו, מי בא לטובת הקבלן, ומי בא את תפיסת עולם מבוססת מזה שנים או שנכתבה לפני שבוע לקראת הבחירות. אני המועמד היחידי, כרגע, אשר הביע דעותיו בענייני העיר במשך השנים האחרונות שבוע אחר שבוע, ומכיר באמת את כל הנושאים והבעיות.

מגיע שלב בחייו של אדם, שבו אין הוא יכול להסתתר אחרי מקלדת, אלא צריך לקחת אחריות ולהיות חלק מעשייה. כמי שגדל בחטיבת הצנחנים, וניהל תפקידים פיקודיים, בתפקידי כמג"ד חי"ר נדרשתי להיות אמון על חיי אדם, הערך של אחריות אישית וציבורית נטוע בי. את האחריות הציבורית אני מקיים מזה זמן מה ולא ממתין לבחירות. מזה תקופה שאני יחד עם עורכת הדין  תמר קידר, מנסים להשיב את השכל אל הנהגת העיר אשר מתנהלת באופן פלילי לחלוטין בהגשת עתירות כנגד בזבוז כספי ציבור והתנהלות פלילית. פעלתי כנגד העירייה לטובת הנגשת החופים לבעלי צריכים מיוחדים, ולאור המאבק יש חוף מונגש אחד, צריך יותר.

בסופו של יום אתה שואל את עצמך את השאלה שכל תושב צריך לשאול את עצמו, היכן יהיו ילדיי בעוד מספר שנים אם כך תתנהל העיר. וזה מה שממריץ אותי. אני לא רוצה שילדיי הקטנים יגדלו במערכת חינוך בינונית ואלימה, בעיר ללא חינוך בלתי פורמאלי, ללא אפשרות לתעסוקה ותרבות, ובאיכות חיים שמצריכה ישיבה בפקקים, פשע והזנחה. את החזון שלי בכל תחום, אציג בפני התושב בחודשים הקרובים לפני הבחירות.

אני לא מטעם בעל ממון, לא מטעם חצר, לא מטעם רב או בובה על חוט. במשך שנים אני זועק את ענייני העיר בעוד השאר שותקים ומנותקים מענייני העיר. במשך שנים הייתי היועץ המשפטי של רשות מקומית ומכיר אני היטב את מנגנוני העיר והתנהלות העיר.  אני קורא לכל מי שהעתיד שלו ושל משפחתו חשוב, תעשו מעשה, לא משנה במי תבחרו, אבל תהיו פעילים, אפילו בלייק לפעולה או בשיתוף לרעיון, רק ככה מצליחה מהפיכה.