עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

חזון פנחס

"הייתי רוצה לראות רשימה הרבה יותר טובה, לצערם של תושבי העיר האנשים הטובים מדירים את רגליהם מהפוליטיקה ואנחנו נשארים עם אנשים פחות טובים וזה בא לידי ביטוי לאורך כל הדרך גם בכנסת וגם ברשויות"

"הבהרתי לכל שרי הליכוד וחברי הכנסת שהיות ואין לליכוד מועמד לראשות, זה לא נכון ולא יאה להתערב בבחירות. רובם קיבלו את העמדה ולא באו אבל ישראל כץ מסיבות שלו ומאינטרסים שלו החליט שהוא בא לכאן ועושה דברים שהם לא נכונים. שיבושם לו"

"כאשר אדם טועה פעם אתה מוותר, ובפעם השנייה הוא טועה אתך באותם נושאים על אותם עקרונות ובפעם השלישית הוא שוב טועה למרות שאתה הולך אתו. בפעם האחרונה מישל שבר את כל הכלים"

"אני חושב שבתקופה שבה תומר מכהן כראש עיר הוא עושה השתדלות מאוד גדולה לעשות דברים לעיר. אני חושב שלעת הזו עם הכוונה וייעוץ נכון ואנשים טובים סביבו תומר יכול להוביל את העיר למקומות טובים יותר"

בימים בהם מערכת הבחירות באשקלון מגיעה אל היישורת האחרונה שלה, פיני סבח, כבר לא יכול לשמור דברים בבטן * בריאיון מקיף ל"סטאר" הוא מדבר על החלטתו לתמוך בתומר גלאם לראשות העיר ("יכול להוביל את העיר למקומות טובים יותר") על התערבותו בהסכם שנחתם בין הליכוד ובין איתמר שמעוני ("נולד בחטא, פעלתי כדי שלא יתקיים") ועל רשימת הליכוד והעומד בראשה מישל בוסקילה ("הייתי רוצה שתהיה יותר איכותית, מישל שוב עשה טעות ופילג את הסניף") * כל הסיבות שהובילו את אחת הדמויות הבולטות במערכת הפוליטית העירונית להכריז כי לא תצביע 'מחל' למועצת העיר אשקלון

בחודש יוני השנה נראה היה כי הבלתי ייאמן עשוי להתרחש והאחדות שנעדרה מסניף הליכוד המקומי מזה עשרות שנים תשוב סוף סוף לשכון בו. הימים הם ימי בחירות ובסניף התקיימו בחירות לראשות הנהלת הסניף לצד הבחירות לרשימת הליכוד למועצת העיר. פיני סבח, אחת הדמויות הבולטות במפלגת הליכוד הארצית, יזם מהלך לפיו חבר המועצה מישל בוסקילה יתפטר מתפקיד יו"ר הנהלת הסניף לאחר שיקבל את ראשות הרשימה למועצה באופן רשמי. לטענת סבח, למרות הסכמתו של בוסקילה למהלך ולמרות שמכתב רשמי כבר הוכן, הוא חזר בו והחליט שלא לעשות זאת. הסניף שוב נקרע לגזרים וסבח לקח צעד אחורה. כעת הוא בעיקר כואב את מצבו של הסניף ומתמקד בעשייה הציבורית העניפה שלו, הרחק מאור הזרקורים.

פיני, איך היית מגדיר את עצמך?

"פיני סבח, תושב אשקלון משתדל לעזור ולסייע ככל האפשר בין לפרט ובין לפרט בעיר עושה כמיטב יכולתי ואך רק טובת העיר מעניינת אותי".

בדרך כלל אתה נשאר מאחורי הקלעים בכל הקשור לפעילות שלך ולא בקדמת הבמה, מה הסיבה לכך?

"אני בקדמת הבמה. יש כאלו שקוראים לקדמת הבמה התמודדות ולהיבחר אני לא רואה את זה כך. אני נמצא בקדמת הבמה בכל נושא העשייה שניתן לעזור לעיר. אני אומר את דעתי, אני מביע אותה ולא חושב שלהיבחר ולהיות מועמד בתפקיד כזה או אחר זה מה שעושה אותך. איפה שאני נדרש לסייע אני נמצא שם. מזה הרבה שנים הצהרתי מעל כל במה שאני לא מתמודד על כלום, טוב לי איך שאני, אני מרוצה מהדרך שלי ומהעשייה שלי. הרבה מאוד תושבים נהנים ממה שאני עושה גם מאחורי הקלעים".

טולי אה נהנה להיות סב"א פוליטי עם סמכות בלי אחריות? הרי אם אתה לא מציג את עצמך לבחירה אתה לעולם לא יכול להתאכזב

"קודם כל אני באמת נהנה מאוד להיות סבא במובן הפשוט של המילה, זו ההנאה הכי גדולה שלי בחיים. אני לא חושב שאני צריך לתת דין וחשבון למישהו קיבלתי החלטה שאני לא רוצה להתמודד, יש לי את העסקים שלי שם אני מתפרנס ומסייע ככל שידי משגת. מעבר לכך התמודדות היא לא בראש מעייניי. אני לא חושב שאני רוצה את זה".

אף פעם לא רצית להיות ראש העיר אשקלון?

"בצעירותי אולי כן הייתה לי השאיפה הזו, אבל מהר מאוד הבנתי שבעשייה שאני עושה אני מועיל יותר. יכול להיות שאני עדיין לא הבשלתי מספיק להציג את המועמדות שלי לתפקיד כזה, אולי בעתיד. אני לא מרגיש שאני מספיק בשל כרגע".

כשאתה מסתכל על רשימת המועמדים הסופית לראשות העיר אשקלון אתה חושב שלפיני סבח היה מקום שם?

"תראה, אני לא רוצה לעשות שום השוואות. אני לא משווה את עצמי לאף אחד. יש לאנשים את הראייה שלהם של הדברים, אני פיני סבח נטו לטוב ולרע וכמו לכל אדם יש לי צדדים חיוביים ושליליים. כל אחד צריך להסתכל על חלקת האלוהים הקטנה שלו, לא לעשות השוואות הן לא טובות ולא נכונות. זה לא נכון לעשות השוואות כאלו. צריך לתת כבוד לכל אדם באשר הוא אדם".

לצד פריחתה של מפלגת הליכוד ברמה הארצית הרי באשקלון היא די מדשדשת וזכתה בבחירות הקודמות שהתקיימו בשנת 2013 למנדט בודד. כאשר בסקרים שנערכים ובודקים את נכונות התושבים להצביע מחל לבחירות לכנסת העיר אשקלון מוגדרת כמעוז הליכוד הפער הזה הולך וצורם יותר ויותר.

איך אתה מסביר את הפער בין ההצלחה של הליכוד ברמה הארצית לדשדוש שלו ברמה המקומית?

"אני מזוהה עם הליכוד ועם מה שמייצגת המפלגה אני משתדל להשפיע שם ביכולות הקטנות שלי לטובת העיר התושבים והמדינה. לצערי, סניף הליכוד באשקלון מפורר. לא הצליחו להגיע להבנות מאז ומתמיד. פעם שלטו בסניף הזה בני וקנין ושבתאי צור והם שלטו בסניף ללא עוררין. לתנועת הליכוד יש חוקה לטוב ולרע ובחוקה הזו הכל ברור כיצד מתקיימים הדברים איך נבחרים ואיך בוחרים. מי שטרח בשבת אוכל בשבת. יש גם את השטיקים והקומבינות שקיימים כמו בכל פוליטיקה אחרת. הבעיה היא שהרבה פעמים האגו גובר על הרצון לאחד את השורות. אשקלון היא מעוז של הליכוד ברמה הארצית ולצערי זה לא בא לידי ביטוי בבחירות למועצת העיר".

איך אתה יכול להגדיר את רשימת הליכוד למועצת העיר אשקלון?

"הייתי רוצה לראות רשימה הרבה יותר טובה, לצערם של תושבי העיר האנשים הטובים מדירים את רגליהם מהפוליטיקה ואנחנו נשארים עם אנשים פחות טובים וזה בא לידי ביטוי לאורך כל הדרך גם בכנסת וגם ברשויות. אנחנו עם קשה עורף לא יודעים לפרגן. תמיד נחפש את הרע, איפה הוא לא טוב ולכן אנחנו נשארים עם הסיטואציה הזו. הייתי רוצה שהרשימה תהיה הרבה יותר איכותית".

מה דעתך על הכהונה של בוסקילה במועצת העיר?

"תראה אני לא באתי לחלק ציונים, אני בא מתוך דאגה לעיר ורצון שהטובים ייבחרו ויובילו את העיר הזו קדימה, כי אפשר להפוך את אשקלון לריבריירה של המזרח התיכון. מישל בוסקילה עשה איתי פעם אחר פעם מספר טעויות ואני לא אחד ששומר טינה ולכן הטעויות נמשכו. גם במערכת הבחירות הזו היה סיכום של דברים שהוא היה יוצא נשכר יותר ממנו. יכול להיות שבפעם הראשונה בהיסטוריה רוב הסניף היה הולך מאוחד סביב הרשימה הזו. הוא עשה את הטעות שלו ופילג שוב את הסניף וריסס אותו וכל אחד פנה לדרכו. אני מאחל למישל רק הצלחה".

ממה נובעת הטעות שלו לדעתך?

"לדעתי זה יותר אגו ורצון להיאחז בכל דבר כדי לקבל את התואר ותו לא. אני חושב שאם היום הוא מסתכל בדיעבד הוא מכה על חטא אבל זכותו, זו הפוליטיקה".

ראית את ההסכם שנחתם בין שמעוני ובין הליכוד מה דעתך עליו?

"אני פעלתי כדי שההסכם הזה לא יתקיים כי אני חושב שההסכם הזה נולד בחטא. לליכוד יש מוסדות ותקנון וצריך לפעול על פיו. אתה לא יכול לבוא היום כחודש לפני מערכת הבחירות ולפרסם הסכם שהליכוד תומך במועמדות של מישהו כזה או אחר. לא יכולים לבוא לאחר שהסניף התפורר וכולם כבר הלכו וקיבלו החלטות ולהגיד להם 'חברים עושים חישוב מסלול מחדש'. עם כל הכבוד זה לא היה נכון".

לא אהבת את ההתערבות של השר ישראל כץ בזירה הפוליטית באשקלון?

"אני מכיר את השר כץ הרבה מאוד שנים וביקשתי ממנו שלאור הנסיבות לא יתערב במה שקורה באשקלון, שיעשה כל מה שנדרש לטובת הרשימה שמתמודדות למועצת העיר. כך הבהרתי גם לכל שרי הליכוד וחברי הכנסת שהיות ואין לליכוד מועמד לראשות, זה לא נכון ולא יאה להתערב בבחירות. רובם קיבלו את העמדה ולא באו אבל ישראל כץ מסיבות שלו ומאינטרסים שלו החליט שהוא בא לכאן ועושה דברים שהם לא נכונים. שיבושם לו. לישראל כץ יש המון כוח בליכוד אבל מה שהוא עשה בהתערבות הבוטה הזו שלו אני חושב שלא היה ראוי ולא נכון".

תצביע מחל למועצת העיר?

"לא. אני אמרתי שהיות ונעשה דבר שלא היה אמור להיעשות ואני אמרתי את זה למישל בוסקילה חצי שעה לפני שהתחיל הליך הבחירות לרשימה שהוא עושה טעות מרה ומפלג שוב את הסניף ואת כל מתפקדי הליכוד ותומכי הליכוד בעיר. כי לכל אחד מהם יש אדם לידו, קאדר כזה או אחר של אנשים שהוא הפסיד אותם ולכן אני לא מצביע מחל".

כמבוגר האחראי בסיפור לא חשבת שאתה צריך לקחת אחריות ולנסות ללכד את השורות בכל אופן?

"זו לא טעות ראשונה של מישל איתי ואני מדבר רק ברמה הפוליטית ולא ברמה האישית. אני אחד מאלו שדחפו אותו להיכנס לפוליטיקה. לפני המון שנים דחפתי אותו לנסוע למצודה להירשם ולהתמודד למועצת העיר. כאשר אדם טועה פעם ואתה מוותר, ובפעם השנייה הוא טועה אתך באותם נושאים על אותם עקרונות ובפעם השלישית הוא שוב טועה למרות שאתה הולך אתו. בפעם האחרונה הוא שבר את כל הכלים. אין כאן עניין שאני צריך להיות כאן היום המבוגר האחראי, מי שהרס צריך לשאת באחריות. יש טעויות שלא מרגישים אותן, יש טעויות שעולות בכסף, יש טעויות שעולות בתפקידים ויש טעויות לא עלינו ולא על עם ישראל שעולות בחיים. האדם צריך ללמוד מטעויות טעית פעם אחת תתקן. כשאתה לא מתקן פעם אחר פעם יש בעיה".

הוא צריך לקחת אחריות ולהתפטר?

"לא, היום הוא ילד גדול. הוא קיבל את ההחלטה שלו, הוא עשה את המהלכים שלו אני מכבד אותם רק מה אני לא בדרך שלו. לא מפריע לא ולא מציק לו שיעשה את מה שהוא צריך לעשות".

 מדוע אצביע לתומר גלאם

בקרב על ראשות העיר אשקלון, סבח, אחד מחבריו הקרובים של נשיא המדינה רובי ריבלין ושל רבים משרי הממשלה, החליט לתמוך בראש העיר בפועל תומר גלאם למרות שבבחירות הקודמות הוא היה במחנהו של ראש העיר המושעה, איתמר שמעוני. את החלטתו הוא מסביר כך: "בחנתי את כל המועמדים לראשות העיר, יש מועמדים איכותיים שיכולים להנהיג את העיר אבל לאור הנסיבות של מה שקורה בעיר לתומר יש את הסיכויים הטובים ביותר להתמודד מול איתמר ולכן אני חושב שצריכים לאחד כוחות ולא להכניס את העיר הזו לסחרחורת. אני חושב שבתקופה שבה תומר מכהן כראש עיר הוא עושה השתדלות מאוד גדולה לעשות דברים לעיר. רק השבוע חנכו באשקלון הנחת אבן פינה למפעלי רב בריח במעמד שר האוצר ושר הכלכלה ואפשר לזקוף את זה לזכותו. אני חושב שלעת הזו עם הכוונה וייעוץ נכון ואנשים טובים סביבו תומר יכול להוביל את העיר למקומות טובים יותר".

אתה לא אומר לבחור בו כי אתה לא רוצה את איתמר אלא כי הוא מתאים

"תראה, אני בסיבוב הקודם הצבעתי איתמר, עזרתי וסייעתו לו. אני חושב שלאיתמר יש המון תכנות טובות אבל יש לו גם תכונות שליליות. מה שקרה לאיתמר זה ציער אותי ולא רק אותי אלא גם את כל התושבים בעיר. הוא נמצא בהליך משפטי שאני באמת ובתמים מתפלל לבורא עולם כל יום שהוא ייצא בו זכאי. אבל היות שכאשר אתה נכנס לבית המשפט אתה יודע איך אתה נכנס ולעולם לא איך אתה יוצא, אני בסופו של דבר גם בן אדם ומקונן בי ספק קטנטנן של 0.000001 שהוא יורשע חלילה ואז כל העיר תיכנס לסחרחורת. החומר ביותר שאת מספר שתיים שלו אני לא מכיר לא יודע מי הוא לא יודע מה היכולות שלו, ולהביא אדם שאם חלילה השעייתו של איתמר תימשך והוא יצטרך למלא את מקומו לא הייתי רוצה ראש עיר כזה באשקלון ולכן ההחלטה שלי היא תומר גלאם".

יהיו שיאמרו שלתומר אין מספיק ניסיון או השכלה אקדמאית

"אני שומע הרבה מאוד תושבים שאומרים 'תומר לא יכול לכהן כראש עיר כי אין לו תואר, הוא לא למד ואין לו ניסיון' ואני מסתכל על עצמי ועל הבריאה, אף אדם לא נולד עם ניסיון ויכולת להנהיג, הדברים האלו נלמדים. יש אינספור מקרים בארץ ובעולם של אנשים שלא למדו. אני הוצאתי תואר רק כשהייתי בן 45 וכמעט סבא, רק אז הלכתי ללמוד כך שאף פעם לא מאוחר. בנוסף אני מעדיף אנשים עם חוכמת רחוב יותר מאשר תואר לימודי כי היא מקנה יותר ניסיון ויכולת להפיק יותר מהחיים. אני חושב שהיום תומר הרבה יותר בשל לכהן כראש עיר מאשר הוא היה בעבר ולכן הוא צריך לכהן כראש עיר".

מה תאמר לתושבים ששוקלים שלא לממש את זכותם הדמוקרטית?

"זו טעות מיסודה. יש זכות יסוד לכל אזרח ותושב במדינה להצביע, את הזכות הזו צריך לממש. מתוך המועמדים והרשימות כל אדם צריך לראות עם מי הוא מזדהה יותר אבל את הזכות שניתנה לו הוא חייב לממש אותה".

הפוך חלום למציאות

הקשר בין סבח לאשקלון החל כבר בגיל חמש כאשר משפחתו עלתה ממרוקו היישר אל העיר אותה לא עזב מאז ועד עצם היום הזה. אהבתו הגדולה לעיר והשקפתו לפיה יש לחלוק את הצלחתך עם הזולת, הובילה אותו לקדם מיזמים רבים למען הציבור בתחומים שונים ומגוונים במהלך השנים. סבח רתם את קשריו הרבים למטרות נעלות כגון גיוס תקציבים ממשלתיים לבית החולים ברזילי והפיכתו למתקדם יותר עבור המטופלים שנכנסים בשעריו: "אני אוהב את העיר, אוהב את התושבים את מה שהיא נותנת, את המרחבים את מה שיש בה. כן הייתי רוצה לראות אותה משגשגת ופורחת, הייתי רוצה לראות כאן יותר תיירות מרכזי בילוי לצעירים, מפעלים והיי טק שמשאירים את הצעירים שלנו כאן. אני חושב שבני וקנין ופנחס חליווה עשו דבר עצום עם הקמת המכללה שהיא היום אחת המכללות הטובות ביותר בארץ. עם עבודה נכונה עם ראש עיר נכון יחד לשבת ולחשוב לשתף חלק מהתושבים האיכותיים והמצוינים שלנו, אפשר להקים שולחנות עגולים, זו לא בושה להסתייע לטובת העיר ולפתח אותה למקומות טובים יותר".

יש לך קשר מיוחד עם המרכז הרפואי ברזילי לו סייעת לא אחת בהשגת תקציבים חשובים

"יש לנו מנהל בית חולים ד"ר חזי לוי שהוא מלאך, בורא עולם שלח לנו אותו. הוא עושה ימים ולילות למען בית החולים. בכל פעם שאני פוגש אותו אני מאחל לו שאם יש מקום אחד בעולם אני רוצה שתהיה אבטלה זה בבית החולים שלו, ושרק במחלקת יולדות תהיה עבודה כל הזמן. אבל מה לעשות לצערנו כולנו זקוקים לטיפולים הרפואיים במצב כזה או אחר. הוא עושה הכל כדי להביא לכאן מכשור חדיש ואת הרופאים הכי טובים ורואים תוצאות, את ההבדלים בין הסטיגמה שהייתה לבית החולים לפני שנים ואת איך שהוא היום".

כאיש עסקים מצליח, אתה יכול לתת טיפ לאשקלונים צעירים שחולמים על להקים עסק משלהם?

"אני אומר חלום זה טוב, אבל צריך להפוך אותו למציאות. דבקות במטרה, יושרה ואמינות שהולכים תמיד יחד ולא לחשוש. אף אדם לא נולד עם יכולות מכאן ועוד הודעה חדשה כולנו למדנו בדרך כזו או אחרת עם כישלונות, מהמורות, הצלחות. יש בחור בשם מושיקו גיאת שרוצה להקים כאן מרכז לצעירים, אני מאוד מכבד ואוהב אותו ואני מנסה לעזור לו. יש לו תוכנית ואני מקווה שלאחר הבחירות נצליח ליישם אותה כאן למען הצעירים בעיר. הוא איש מאוד איכותי שפועל למען הציבור. להשקפתי, כל אדם שיש לו יכולת לסייע לאחר תבוא עליו הברכה".

היית רוצה לראות בנייה נוספת, שכונות חדשות?

"הרבה יגידו לך שהעיר תאבד את הציביון שלה אם היא תגדל אבל אי אפשר לעצום את העיניים ולומר אנחנו סוגרים את השערים ולא רוצים לגדול. אני מצפה שההנהגה תלמד מטעויות העבר, שתתן יותר מרחבים שתפתח יותר את השורות. לדאוג לכל השירותים שהתושב צריך לתשתיות, חניות ומוסדות ציבור".

בניגוד למה שמתרחש בשכונת בברנע?

"אמרתי לראש העיר בפועל תומר גלאם שהוא חייב היום לפתוח את הסכם הגג ויש ביכולתו לעשות זאת כי הוא מחובר לשר האוצר ויש לו אצלו אוזן קשבת, לשבת יחד עם אדריכל העיר ולהביא בעלי מקצוע עם ניסיון מתוך העיר שיביעו את דעתם כיצד צריכה להיראות השכונה הזו ומה כדאי לבנות בה ואיך לבנות בה על מנת לשפר את המצב הקיים".

אי אפשר שלא להתייחס למחירי הדיור בעיר שנסקו בשנים האחרונות

"לצערי גם אני חווה את זה בדיוק כמו שאר ההורים, את הקושי של הילדים לגייס הון כדי לרכוש בתים. ההשתוללות של מחירי הדיור היא קטסטרופלית אבל זו לא נחלתה הבלעדית של אשקלון. יש לנו שר אוצר שהצליח לבלום את התייקרות המחירים. אם תוקם פה קריית היי טק ויהיה לצעירים איך לשלם את המשכנתא זה יסייע להם. מי שינהיג את העיר צריך שיהיו לו את הקשרים והכישורים להגיע לירושלים ולהביא לכאן את השרים. כן הייתי רוצה לראות כאן אזור תעשייה שמוגדר כאזור פיתוח א'. בינתיים אני רק יכול להצטער על השתוללות המחירים".

לסיום, איזה מסר תרצה להעביר לתושבי העיר לקראת הבחירות?

"אני חושב שכל התושבים צריכים לממש את זכותם היסודית ולהצביע למי שהם מאמינים שיכול להיטיב אתם ולדאוג שכל השירותים אותם הם אמורים לקבל אכן יינתנו להם. צריך ראש עיר שיודע להוביל עם אנשים ראויים לידו שיידע להשתמש בהם ולהביא את הכישורים שלהם לידי ביטוי וכולנו נצא נשכרים".

מישל בוסקילה מסר בתגובה: "לצערי הרב, פיני סבח מתנהל בצורה הפוגעת בתנועת הליכוד ופוגעת בעיר אשקלון. יותר מכך, הוא מעולם לא תמך בתנועת הליכוד בבחירות המוניציפליות.

פעם אחר פעם ניסה פיני להשתלט על סניף הליכוד ופעם אחר פעם כשל בכך.

לראשונה מזה שנים ישנו הסכם המציב את תנועת הליכוד בעמדות מפתח, הסכם בתמיכת הממשלה אשר פותח את שערי העיר לכל הנהגת המדינה. רשימת הליכוד הציבה אנשים איכותיים אשר נבחרו בהליך דמוקרטי בסניף הליכוד ואם מישהו רוצה לשנות, שישפיע בקלפי ולא באמצעות תככים ומזימות. יותר מכך, אני הזמנתי את פיני סבח להצטרף לדרך שלנו אך הוא סירב. כל שנותר לי הוא לרחם על התנהגותו ולהמשיך כתנועת הליכוד לחזק את העיר האשקלון".

תגובתו של ראש העיר המושעה איתמר שמעוני לא התקבלה עד למועד סגירת הגיליון.