עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

חבר המועצה סהר במסר חריף

סהר לממשלה: התערבותה של שרת האנרגיה מטעם יש עתיד לטובת הגדלת דוראד היא נסיון להשפיע בניגוד לדין על מוסד תכנון והיא מבטאת זלזול בוטה בחייהם ובריאותם של תושבי אשקלון*

*שרת האנרגיה הודיעה כי לעמדתה יש לקדם את הרחבת תחנת הכח דוראד באשקלון. חבר המועצה סהר שהתנגד למהלך בעבר בפני הוועדה הגיב בחריפות ופנה לשרי הממשלה: "השרה פועלת בניגוד לדין, תושבי אשקלון והסביבה אינם מתכוונים לחלות ולמות בתהליך ייצור החשמל לתושבי המרכז והצפון"*

השבוע פורסם כי קארין אלהרר המכהנת כשרת האנרגיה מטעם יש עתיד שלחה ביום 16.11.2021 מכתב ליו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות מכתב בו כתבה כי לעמדתה יש להרחיב את פעילות תחנת הכח דוראד באשקלון.

מי שהגיב למכתב היה חבר המועצה סהר שנלחם במהלך במשך השנה האחרונה ואף הופיע בפני הוועדה לתשתיות לאומיות בשם תושבי אשקלון, בזמן שעמדת העירייה הייתה לאפשר את הגדלת התחנה – עמדה שהתהפכה בהמשך.

סהר הגיב להודעה בחריפות בעמוד הפייסבוק שלו ופנה בהמשך השבוע בכתב לשרי הממשלה ובה פירט את עמדתו, לפיה מדובר ראשית במעשה שלא כדין. סהר ציין כי רק לאחרונה מי שכיהן כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ הנחה של שרי הממשלה שלא להתערב ולא לנסות להשפיע על פעולות מוסדות התכנון, וכי התערבות כזו, במרומז או באופן ישיר היא מעשה המנוגד לדין.

מיותר לציין כי פניה ישירה של שרה אל יו"ר הוועדה היא בהחלט ניסיון להשפיע וכך, לפחות על פי ההנחיה הנ"ל – אכן מדובר במעשה מנוגד לדין. השבוע פורסם כי בעקבות הפניה וחשש להשפעה אסורה – יועמ"ש משרד האנרגיה אסר על השתתפות נציג המשרד מדיוני הוועדה בנושא – והדיון העוסק במשק החשמל התקיים ללא נציג משרד האנרגיה.

סהר ציין כי מעבר להיות התערבות השרה פעולה בניגוד לדין "מדובר גם לגופו של עניין מדובר בעמדה פסולה, הכרוכה בזילזול בוטה בערך חיי תושבי אשקלון והנוגדת את קווי המדיניות של הוועדה ואת עמדת הדרג המקצועי"

בפנייתו פירט סהר בקצרה את הנימוקים שעמדו גם בהתנגדות שהגיש בפני הוועדה, ובכלל זה כי נפת אשקלון היא 6% משטח המדינה אך מיוצרים בה 30% מסך צריכת החשמל הארצית, כי תחנות הכח רוטנברג (פחמית) ודוראד שפועלות כיום באשקלון נכללות שתיהן ברשימת עשרת פולטי המזהמים המסוכנים בישראל על פי נתוני המשרד לאיכות הסביבה וכי 85% מהחשמל המיוצר באשקלון נצרך במרכז ובצפון הארץ, בעוד תושבי אשקלון והסביבה הם הנושאים בנזקי הזיהום, התחלואה והתמותה הנובעים מייצורו.

סהר ציין כי "משמעות קבלת עמדת השרה היא הכרזה מוסדית ותכנונית שחיינו ובריאות ילדינו שווים פחות מחיי תושבי המרכז (שלא לומר משווי המקרקעין במרכז). עם הכרזה כזו לא נוכל לחיות.

תושבי אשקלון לא מתכוונים לחלות ולמות בתהליך ייצור החשמל לתושבי המרכז והצפון".

תושבים רבים הגיבו בעמוד הפייסבוק של סהר וקראו לצאת למחאה. סהר אינו פוסל את האפשרות הזו ומסר כי: "ככל שהפניה לשרי הממשלה תיענה בחסר, וככל שהקו הפסול של זלזול בחיי תושבי אשקלון והסביבה יימשך – נצא למחאה רחבה עד שהצדק יעשה. תושבי וילדי אשקלון אינם סוג ב'. הימים האלה נגמרו"