עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

זר לא יבין זאת 

צילום : דוברות הפועל אשקלון

 

 

מדוע הכדורגל והכדורסל הישראלי לא מצליחים לטפח כישרונות צעירים ומדוע כאשר הם מתגלים הם בדרך כלל לא מצליחים לצלוח את משוכת הבוגרים? מבט נוגה אל עבר הנעשה בקבוצות הכדורגל והכדורסל בעיר עם מוסר השכל לעתיד 

 

שתי הקבוצות הייצוגיות של עירנו אשקלון ישחקו בעונה הקרובה בליגה המשנה – הליגה הלאומית. אנצל את הפגרה ותחילת ההכנות לעונה שבפתח על מנת להאיר את הנושא הכל כך כאוב על שחקנים ישראלים שלא משחקים ולא מקבלים במה, בשני הענפים כדורסל וכדורגל ותחתם משחקים שחקנים זרים.

נתחיל בכדורגל – בשנים האחרונות שוק הזרים בכדורגל הישראלי מדשדש והמחירים האמירו לכן הקבוצות לא מצליחות להביא שקנים שממש תורמים. לפני שני עשורים הגיעו שחקנים ממרכז אירופה אך כעת אנחנו בתקופה אחרת. שלמה שרף הפרשן והמאמן הוותיק אמר פעם "לישראל מגיעים שחקנים שזרים לכדורגל" נכון, הוא קצת הגזים אבל אני בעד השחקן הישראלי. אני למשל הייתי אוסר על שיתוף כדורגלנים זרים בליגה הלאומית. תראו למשל את קבוצת הפועל אשקלון – בעונת אשתקד שיחקו פה שני זרים בלם וקשר שניהם לא היו כאלה משפיעים מבחינה מקצועית והיה אפשר למצוא שני ישראלים שימלאו את תפקידם בצורה טובה, זה ברור לכולם.

העונה יש בשורה בליגה הלאומית – כל קבוצה רשאית לרשום רק זר אחד וזאת כחלק מהרפורמה לקידום הכדורגל הישראלי והפיכת הליגה השנייה כחממה לליגת העל כהמשך למגמה החיובית שהחלה השנה ובה חתמו 23 שחקנים ששיחקו בעונה החולפת בלאומית, בליגת העל. דוגמא טובה לנושא מהווה קבוצת בית"ר ת"א רמלה ששימשה בשנים האחרונות ככור היתוך לצעירי מכבי ת"א. לא חסרים דוגמאות של שחקנים שצמחו בליגה השנייה ומשם "פרחו" לליגת העל ולאירופה – הבולטים שבהם הם מונאס דאבור ותומר חמד ולכן, אני בעד השחקן הישראלי. השנה הפועל אשקלון שלנו פועלת תחת מפרק והמצב הכלכלי מאלץ אותה ללכת על שחקנים ישראלים צעירים זולים מוכשרים ורעבים להצלחה. ייתכן מאוד שכל הנאמר לעיל אכן יתממש לנו מתחת לאף ופה באשקלון נראה קבוצת כחול לבן בניחוח אשקלוני, דבר שלא היה פה כבר שנים ארוכות.

 

 הקבוצות עקפו את החוק

 

נבחרת הכדורסל של ישראל עד גיל 20 היא אלופת אירופה שנה שניה ברציפות כולם ראו בשבועות האחרונים את גודל ההישג ושאלו את השאלה למה זה קורה רק בגילאים האלה? מדוע כאשר השחקנים שלנו מתבגרים נוצר פער גדול מול האירופאים למה "הקסם" נמוג ?! ובכן, הכתובת כתובה על הקיר אבל למועדונים ולמינהלת הליגה לא אכפת. זה מרגיש שהאינטרס והפוליטיקה "הורגים" את השחקן הישראלי הצעיר ולאף אחד לא אכפת. נכון, שכולם יגידו לכם שהגיוס לצה"ל פוגע בהתקדמותם של השחקנים הצעירים יש בזה משהו, אבל זו לא הסיבה העיקרית לכך שהצעירים הישראלים "נתקעים" אי שם במעלה הדרך. הסיבה העיקרית היא שבליגה הלאומית וגם בליגת העל מדינה ישראל ממשיכה לממן ספורטאים זרים על חשבון הישראלים וזה זועק לשמים. לדוגמא: שכרו של שחקן אמריקאי שיעלה 15 אלף דולר לא ישלם מס  ואילו שחקן ישראלי יעלה כמעט 40 אלף דולר עם המיסוי אז ברור שהמועדון יעדיף זרים על פני ישראלים. והיה באם אתה רושם מתאזרח אמריקאי תפסת שתי ציפורים במכה אחת – אתה יכול לא לשלם מס וגם לא להכניס אותם למכסת הזרים. 

השנה אליצור אשקלון החתימה מתאזרח אמריקאי רוברט רותבאט ופול דייליני (מתאזרח בדרך) ואני מביא זאת כמשל – זו דרכו של מועדון עם תקציב נמוך ודל לשרוד, אין מה לעשות אבל הנפגעים הישירים הם כוכבי הכדורסל הצעירים שגודלים במדינת ישראל. עד לפני שנה שמרו "על החוק הרוסי" שחייב נוכחות של שני שחקנים ישראלים בעלי תעודת זהות כחולה בכל רגע נתון על הפרקט וזה עבד בצורה זו במשך עשר שנים. אבל הקבוצות עקפו את החוק בעזרת המתאזרחים כפי שהסברתי לעיל ובכך זה לא תרם כמעט לשיפור שיתוף השחקנים הישראלים וקידומם. לי זה מרגיש שהקבוצות רוצות הצלחה כאן ועכשיו והעתיד של הכדורסל לא ממש מעניין אותן במיוחד בשתי הקבוצות הגדולות מכבי ת"א והפועל ירושלים שלהן יש מטרות אירופיות בליגות היורוליג והיורוקאפ ולכן יש ניגוד אינטרסים בולט בין המטרות שלהן ובין טובת הענף בישראל בכללותו אבל למי באמת אכפת!

 

נ.ב 

 

קבוצת הפועל אשקלון ממשיכה בהתארגנות שלה לעונה הקרובה השבוע הוחתמו מספר שחקנים צעירים בתוספת הקפטן שי חדד וזו תוספת כוח משמעותית לסגל. הקבוצה פתחה את העונה אמש מול עירוני ראשל"צ במסגרת גביע הטוטו ומעניין יהיה לראות מהו "התבשיל" אותו מכין לנו המאסטר (שף) מוטי איווניר. בהצלחה למועדון