עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

זעם באיגוד הדייגים כלפי רט"ג על תכנית שמורת טבע 'ים אבטח'

אילוסטרציה

ועדת המשנה להתנגדויות שבוועדה המחוזית לתכנון ובניה בבאר-שבע, דנה בסוף השבוע החולף בהתנגדויות שהגיש איגוד הדייגים בישראל וועדי הדייגים באשדוד ואשקלון נגד תוכנית הקמת שמורת טבע ימית ענקית בלב ים, בשם "ים אבטח", בין שתי הערים

 

על פי התוכנית המוצעת על ידי רשות הטבע והגנים, יהפכו השטחים הימיים מול חופי אשדוד ואשקלון לשמורת טבע ימית בהיקף של 70 אלף דונם. התוכנית תסגור שטחי דיג גדולים ויחידים באזור, ותפגע, באופן בוטה, במקור פרנסתם של מאות דייגים ומשפחותיהם, המסתמכות על פרנסתן ממקצוע הדיג.

 

יו"ר ועד דייגי אשדוד וחבר איגוד הדייגים, חיים חג'ג': "התוכנית המוצעת תחסל אותנו ולא תשאיר לנו שטח לדיג ולחיים בכבוד. באזור הימי בין שתי הערים קיימים כיום שטחים צבאיים, שני נמלים, נתיבי שייט, תשתית ואסדות גז, וכמובן שחל איסור דיג במקומות ובסביבת המתקנים הללו. לא זו בלבד שהשטח המותר והנגיש לדיג קטן, רשות הטבע והגנים מציעה תוכנית שתגזול מאתנו את השטח שנשאר ומגרשת אותנו מהים". חג'ג' הוסיף כי אזור זה ידוע בעושר שלו בדגה, ולכן תמוהה מאד ההחלטה שתגרום לפגיעה בפרנסה, כשברור שהדיג באזור זה ממשיך לספק לאוכלוסיה מזון מובחר מהים ופרנסה בכבוד!

 

סמי אלעלי, דובר איגוד הדייגים, הבהיר במהלך הצגת ההתנגדויות כי הים אינו בבעלות רשות הטבע והגנים או חברות הגז ואחרים, וכי יש לדייגים את מלוא הזכות להשתמש במרחב הימי לדיג כדי לחיות בכבוד. "זכות הדייגים בים לא פחותה מזכות כל גוף ממשלתי, אזרחי או פרטי, המשתמש במרחב הימי. אחרי שהסבירו לנו כמה חשובה קרקעית הים הסלעית, פתאום, ליד צינור הגז החדש, הקרקעית החולית הפכה להיות סביבה ייחודית, בעוד היא מהווה למעלה מ-70% מהסביבה הימית בישראל. בכל פעם שרשות הטבע והגנים יוזמת תוכנית או פרויקט חדש, אנו חושפים כי מטרתה העיקרית היא לחסל את המורשת העתיקה וההיסטורית ולעקור את קיום הדייגים בים ובחוף, תוך השתלטות על המרחב הימי שמטרתה להגן על האינטרסים שלה ושל חברות הגז והטייקונים, באמתלת השמירה על הסביבה הימית והחי בים", סיכם אלעלי.