עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

     התחדשות עירונית באשקלון,  מי ראש העיר בפועל?

 

מצוקת המיגון וההתחדשות באשקלון באמצעות פרויקטים של ההתחדשות העירונית, מונחת תחת ידה של מנהיגות מקומית העסוקה בכיפוף ידיים אחד לשני, בחוסר תקשורת בין האגפים הרלוונטיים ובראש עיר שלא קובע כלום, מי מחליט? הפקיד.  מתחם רחוב גבעתי כדוגמא.

 

ההתחדשות העירונית באשקלון היא דוגמא רעה לאיך לא מתנהלים, מספיק רק לראות את הערים השכנות לנו מסביב שבהם מתקיימת תנופת התחדשות עירונית, בכדי להבין כי באשקלון העסק "לא דופק".

 

זה התחיל עוד בתחילת שלטונו של שמעוני, אשר הצהיר מעל כל במה כי אשקלון תהייה חלוצת ההתחדשות העירונית. מהר מאוד הונחו שלטי "כאן יקום" בכל שכונה. זאת,  למרות שבאותה עת כלל לא הייתה לעיריית אשקלון "מסמך מדיניות" שקובע מהם המתחמים בעיר, מה ניתן יהיה לקבוע לפינוי, מה לחיזוק, ואיך בכלל מכילים את תוספת הבנייה והתושבים העתידיים במתחמי ההתחדשות.

 

בקצב מטריד החלו ביקורים תדירים ולוחצים של נציגים מחברה כזו או אחרת. הביקור היה מלווה לרוב במצג שווא כי הנם מי שיכולים להבטיח לכם חדר נוסף, עציץ בכניסה, מלונה לכלב, נוף לים ורק להם הבטחה והאישורים המתאימים מעיריית אשקלון. מתחם גבעתי הוא דוגמא להתנהלות עירונית קלוקלת חסרת מנהיגות.

 

פניות של תושבים ובא כוחם עו"ד יוסי אומיד אל המערכת, מספרים את סיפור החלמאות של עיריית אשקלון. עוד בשנת 2017 הגיעו נציגי חברת אפרידר ודמרי לדיירי מתחם גבעתי בכדי לקדם את הפרויקט. חלק מהדיירים שוכנעו וחתמו על הסכמים סופיים, מאז אבד הקשר עם החברות היזמיות מספרים הדיירים.

 

הדיירים המיואשים שהמתינו שנים, החליטו לקחת את עתידם בידיהם ושכרו לעצמם עו"ד בכדי שיקדם את עניינם אל מול יזמים. עורך הדין יוסי אומיד נבחר על ידם וערך מכרז בכדי למצוא את חברת "רדקו" כמתאימה להקמת הפרויקט. או אז החלו מלחמות היהודים ומלחמות הגרסאות בעיריית אשקלון.

 

נציגים של כלל החברות החלו רצים אצים כל יום בין דיירים להבטיח שרק הם יכולים, שרק להם שמורה זכות הראשונים. מלחמות היהודים על כרעי התרנגולת לא חסכו פרסום דברי בלע על האחרים, בניסיונות נואלים לשכנע את הדייר שהם הכי מתאימים. כנסים הופכו לזירות אלימות והפחדות שאותה העירייה מלבה בבלבול שמשדרת כלפי הדיירים.

 

ביתו של אדם מבצרו. לפעמים זה לא ברור לחלק מהיזמים שחושבים שהדיירים חייבים להם ולהוצאות ההיתכנות של הפרויקט, הדיירים חייבים רק לעצמם. לא לחינם נקבעו התקנות וחוק המאכערים שמונעות מכל יזם להחזיק בחתימה של דייר ללא כל עשייה למענו, דייר חייב למה שחתם ולא יותר מזה.

 

עיריית אשקלון אשר ההיגיון בה לא שורר והניהול לא קיים, החליטה בניגוד לתוכנית האב, וביגוד לכל הגיון והיתכנות כלכלית לכרוך את רחוב בר כוכבא וגבעתי למתחם אחד. דרישת העירייה לכרוך את בר כוכבא כתנאי לפינוי בינוי רחוב גבעתי אינו תואם לתוכנית האב העירונית ואינו מתאים לכל היתכנות כלכלית. אך זוהי ההחלטה ועל פיה צריך לנהוג כל יזם כאשר מבקש את הסכמת העירייה.

 

עו"ד אומיד הבהיר כי כאשר יצא למכרז הודיע למועמדים את מדיניות מחלקת ההנדסה של עיריית אשקלון. ולכן הזוכה, רדקו, היא היחידה שהתחייבה לקיים את מדיניות מחלקת הנדסה בעיר בניגוד לכל האחרים.

 

גם במיילים בין מחלקת ההנדסה לרדקו, מבהירה מהנדסת העיר כי לא ניתנה כל הסכמה ליזמים האחרים אשר לטענתה לא פועלים לקדם את המתחם כמתחם אחוד, ולכן נותנת היא את הסכמתה לרדקו לקידום הפרוייקט על פי המדיניות העירונית.  אם חשבתם שבא לדיירי גבעתי -בר כוכבא גואל, תחשבו שנית.

 

"בעוד אנו מתכוננים לכנס דיירים בכדי להבהיר את התקדמות הפרויקט כפי שהוסכם עם מחלקת ההנדסה, נשלחו לדיירים מכתבים מאת המנהלת להתחדשות עירונית אשר סותרים את הסכמות מחלקת הנדסה בעיר" הבהיר עו"ד אומיד.

 

 

הודעת מנהלת ההתחדשות כפי שנמסרה לדיירים קובעת, כי למעשה לעיריית אשקלון אין כל מדיניות בכלל ומדיניות בפרט למתחם גבעתי כמתחם אחוד. וכי למעשה אף יזם לא קיבל את הסכמת העירייה. ברור כי אמירה זו מנוגדת לתוכנית האב, למדיניות העירייה ולהודעות מהנדסת העיר.

 

הודעת המנהלת בטרם הכנס מביאה עמה ריח של עירוב אינטרסים, כאילו באה לסייע למאן דהוא במלחמת היזמים על קידום הפרויקט, ולא בכדי לסייע לדיירים לקדם את עתידם בעיר.

 

התנהלות העירייה ומלחמת הגרסאות פוגעת בראש ובראשונה בדיירים, אשר האמון המועט שנותר להם חוסל סופית על ידי התנהלות רשלנית מטעם אורגני העירייה.

 

התנהלות עיריית אשקלון מבהירה דבר אחד, אין מנהיג בעיר, המנהלת להתחדשות עירונית אשר אמורה להיות גורם מייעץ לדיירים הפכה עצמה למחלקת ההנדסה בפועל,  וקובעת המדיניות של עיריית אשקלון במקומו של ראש העיר, אשר למעט תמונות והבטחות ממלא פיו מים.

 

התנהלות עיריית אשקלון בכל הקשור להתחדשות עירונית היא מחדלית, למרות החלטות הממשלה הרבות שנקבעו המסדירים שטחי תמורה ליזמים, והמיליונים שהושקעו בתכנון  על ידי משרדי הממשלה השונים, אין כל התקדמות או בשורה. כל עוד ראש העיר תומר גלאם יהיה עסוק בקריאת שמות לרחובות ותחנונים להיות עיר עדיפות לאומית, התחדשות עירונית תתקיים רק מחוץ לאשקלון.

 

התחדשות עירונית הינה צורך אורבאני לאומי, שיסודו במגמה להתגבר על המחסור החמור בקרקע  ובמיגון. לצורך זאת, התקיימה וועדה שכללה את משרד השיכון ושאר גורמים רלוונטיים שהכינו תכנית אב לאשקלון. תכנית אשר בחנה את כלל האספקטים, מהם האזורים שניתן וצריך, מה הכדאיות הכלכלית ליזמים, מהן התמורות, מה הסיוע שניתן וצריך להעביר ליזמים בכדי ליצור כדאיות ועוד פרמטרים חשובים. 170 עמודי עמדה שמהווים את האורים ותומים להתחדשות העירונית באשקלון.

 

פינוי בינוי הוא אחד מהפתרונות, במישור הציבורי פינוי בינוי יוצר סביבה חדשה ואיכותית יותר, אם אי אפשר להוציא את השכונה מפלוני אז נוציא את פלוני מהשכונה. במישור הפרטי פינוי בינוי נותן לדייר דירה חדשה במקום זו הישנה והמתפוררת ומיגון פיזי לאיומי הטילים. העזרה הנה בעיקר לאוכלוסיות חלשות. לשפר את איכות חייהם ולהתגורר בדירות גדולות ונוחות יותר מהקיימות, בנויות לפי תקנים עכשוויים , מצוידות בפריטים טכניים אלמנטאריים כגון: מעלית וחניה, ומוגנות מפני רעידות אדמה.

 

דיירי כל מתחם באשקלון ובכל עיר צריכים להיות מאוגדים, מלחמות היזמים ביניהם פוגעות בראש ובראשונה בדיירים, אשר בסופו של יום יישארו רק עם רעשי המלחמה ולא עם דירה חדשה. הנהגת העיר לא תסייע לאף דייר כי היא עסוקה באינטרסים פנימיים. רק התאגדות כוללת של הדיירים תקיים את ההתכנות של הפרויקט. 

 

 

מחברת אפרידר נמסר:

 

אנחנו מקדמים את הפרויקט יחד עם דמרי, למרות שהיו שנים שלכאורה לא היינו בפעילות אל מול הדירים, היינו כל הזמן מול העירייה. אנחנו הבהרנו כי לא ניתן לבנות את מתחם גבעתי ביחד עם מתחם בר כוכבא, זה לא כלכלי. אנחנו גבשנו פרויקט רק על גבעתי בלבד, גם ככה הפרויקט הוא לא רווחי, הוא מאוד גבולי.

אנחנו בקשנו להיכנס לוועדה בעירייה בכדי להבהיר להם את עמדתנו לגבי גבעתי ולקבל הסכמה עקרונית, אבל אנחנו לא נענים ותמיד זה נדחה. בעוד אנו ממתינים נכנסים חברות אחרות שמנסים לתפוס עלינו טרמפ.

משנת 2017 לא החתמנו כי לא ידענו מהי המדיניות ולכן לא החתמנו עוד דיירים. יש לעירייה הצהרה כי המתחם הוא ביחד, אנחנו חושבים שזה טעות, אנחנו מנסים להסביר להם שאין לזה כל היתכנות.

אנחנו מתנהלים שנים על גבי שנים והעירייה לא מתקדמת לשום מקום. אם משהוא נכנס למתחם עכשיו, שייקח את בר כוכבא, אנחנו מתנהלים רק על גבעתי.

לגבי המכרז, היה משהוא על דעת עצמם, אנחנו לא יודעים מיהם, יש לנו הסכמים עם 40% מהמתחם. אנחנו ממתינים לעיריית אשקלון לוועדה בכדי לקדם את מה שאנחנו מקדמים, רק את גבעתי. אנחנו אנשי נדלן של פעם, מאמינים שאם יזם פעיל במתחם, אז אף אחד לא ייכנס.

 

מעיריית אשקלון : לא נמסר דבר.