עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

השופטת שהכריעה בתיקו של שמעוני לא תהיה מעורבת במתן גזר דינו

השופטת לימור מרגולין-יחידי

השופטת לימור מרגולין-יחידי פרשה מיד לאחר מתן הכרעת הדין ביום ב' (11.11.2019) בתיק איתמר שמעוני, ולכן לא תיתן את גזר הדין בתיקו. סנגוריו של שמעוני קיבלו את ההודעה בהפתעה. התיק יועבר לשמיעת הטיעונים לעונש ומתן גזר הדין לשופט בני שגיא. פרישתה של השופטת הייתה ידועה, עקב אי מינויה הקבוע לבית המשפט המחוזי, אולם העיתוי לא היה צפוי.

 

השופטת מרגולין-יחידי הייתה על תקן מינוי זמני בבית המשפט המחוזי בתל אביב, לאחר שכיהנה כשופטת בבית משפט השלום בתל אביב. כשופטת שלום, היא זכורה כמי שהרשיעה את הזמר קובי פרץ וגזרה עליו שנתיים מאסר. אלא שגורמים במערכת המשפטית אמרו כי הודיעו לה שהמינוי הזמני תם וכי עליה לחזור לשלום, ואילו היא מצידה החליטה לפרוש. מרגולין-יחידי גם לא הייתה השופטת הראשונה בתיק של שמעוני. קדם לה השופט מרדכי לוי שקיים מספר דיונים ואז במפתיע נודע לו כי היא תחליף אותו. בהודעה לסנגורים של הנאשמים בתיק שמעוני, כתבה השופטת: "עם סיום כהונתי המזכירות תעביר את התיק לסגן הנשיא נויטל לקביעת מותב שיגזור את הדין", נכתב. סגן הנשיא גלעד נויטל הודיע כי לאור זאת, גזר הדין יינתן על ידי השופט בני שגיא.

 

התיק הזה אינו ממש זר לשופט בני שגיא משום שהוא היה השופט ששמע את עדותו של חוסה לימברק (נהגו האישי של גבי מגנזי), אך יחד עם זאת אינו מכיר את רוב רובו של התיק. גורם שנחשף להתנהלות הזאת מתח ביקורת על השופטת: "זה לא לעניין, תאריכו לה עוד חודש חודשיים ותנו לה לגזור דין. זה לא מתקבל על הדעת שהתיק יגיע לשופט שלא מכיר את התיק. זאת חוצפה, היא גם דחתה בקשה של הסנגורים לתסקיר. השופטת הזאת הפתיעה לרעה".

 

כזכור, בכתב האישום נטען כי דוידי העניק לשמעוני שוחד במאות אלפי שקלים ובכך שהשבית את אתר האינטרנט שבבעלותו – דבר שהיטיב עם שמעוני שהעניק לטענת הפרקליטות לדוידי הטבות בעסקים בעיר. כאמור, השניים זוכו מעבירת השוחד בסעיף זה. בנוסף הורשע שמעוני בעבירות של מרמה והפרת אמונים וכן הלבנת הון .השופטת לימור מרגולין יחידי הדגישה פרק מיוחד בהכרעת הדין לנושא "ההשפעה על כלי תקשורת". לדבריה, "דומה שלא במקרה לא נכללת בחוק העונשין הגדרה של המונח 'מתת' או הגדרה של המונח 'טובת הנאה', שכן המחוקק היה ער לכך שמציאות החיים הדינמית והמשתנה תייצר היתנהלויות שונות, שלאו דווקא נצפו על ידו בשעתו, שיעלו כדי התנהגות מושחתת ונפסדת של עובד ציבור בזיקה לתפקידו הציבורי, ובהתאם לתכלית העבירה, למהותה ולערכים המוגנים שעליהם נועדה לשמור, הוא ביקש לראות באותן היתנהלויות ככאלה המבססות עבירה של לקיחת שוחד הראויה לתגובה מחמירה".

 

 

ראש העיר אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני, זוכה גם מלקיחת שוחד מאיש עסקים אחר, אך הורשע בהפרת אמונים בסעיף זה. במקביל הוא הורשע עם אחיו עופר שמעוני בעבירת הלבנת הון. משה פונטה, יד ימינו של שמעוני, הורשע בהפרת אמונים. שמעוני עצמו אמר לאחר הכרעת הדין: "נלמד את הכרעת הדין ונגיב בהמשך". ".עורכות הדין הילה

בכתב האישום שהוגש בפברואר 2017 על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה נטען כי שמעוני, אחיו עופר ואנשי העסקים דוידי, פונטה ומילר, ביצעו – כל אחד לפי חלקו – עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים וכן עבירות מס והלבנת הון. שמעוני הואשם בקבלת שוחד בסך 466 אלף שקל, וכן בהפרת אמונים בכך שקיבל סכום נוסף של 575 אלף שקל בשל היותו ראש העיר, רובו ממקורות שאינם ידועים ובדרך נסתרת מעיני הציבור, מבלי שבירר את מקור הכספים, וכן בעבירות מס.

 

לפי כתב האישום, ב- 2014, קיבל איתמר שמעוני מכתבי דרישה משתי נשים, שהעלו טענות לפגיעה מינית מצדו. לאחר מו"מ, חתם איתמר שמעוני במועדים שונים על שני הסכמי פיצוי עם אותן נשים, שבמסגרתם נדרש לשלם להן למעלה ממיליון שקלים. כדי לגייס את הכסף, נטען, התבצעה עסקת שוחד – ראש העיר פנה לאחיו עופר ולנאשם משה פונטה, שהיה יד ימינו, וביקש שיסייעו לו. השניים פעלו, בידיעתו, לגיוס הכספים ממקורות שונים, כולל מיזמים וקבלנים שונים הפועלים באשקלון, אלו נתנו את הכספים עבור איתמר שמעוני ובקשר עם תפקידו הציבורי כראש העיר. בתמורה, פעל שמעוני, לטובת קבלת החלטות המיטיבות עם אנשי העסקים דוידי וגבי מגנזי.

 

גורל האישום הראשון בפרשה עורר כאמור עניין ציבורי ארצי מעבר לתיק הספציפי משום שהוא עוסק בטענות ליחסי שוחד בין ראש העיר לאיש עסקים גם בנוגע לכלי תקשורת ואופן הסיקור בו כלפיו. נטען ליחסי שוחד כך שראש העיר קיבל טובות הנאה מאיש עסקים: כספים בסכום גדול, ובנוסף, איש העסקים, כך נטען, קנה וסגר אתר אינטרנט ביקורתי נגד ראש העיר. בנוסף, איש העסקים רכש מקומון נוסף "קול אשקלון" ודאג לסיקור תומך ואוהד לראש העיר לשעבר. עוד נטען כי שמעוני פעל בתמורה להשפעה על האופן שיקצה שטחי פרסום של העירייה במקומונים באופן שיטיב עם אותו איש העסקים, בעל מקומון, לצד דאגה לאינטרסים נוספים של איש העסקים בעיר.

 

לפי כתב האישום, איש העסקים דוידי ועופר שמעוני השתמשו בעסק התיווך שבבעלות עופר כאמצעי להעברת שוחד של-366 אלף שקל, במסווה של עמלות תיווך, והכל בידיעתו של ראש העיר. מתוך סכום זה, 177 אלף שקל העביר עופר שמעוני לאחיו לשם מימון הסכמי הפיצוי לנשים. כאמור בתמורה לכספים, במסגרת יחסי התן וקח, בידיעתו של איתמר, רכש דוידי את הבעלות באתר האינטרנט "אשקלון 10", אשר ביקר בצורה נוקבת את פעילותם של איתמר שמעוני והעירייה, בידיעה שלא מדובר בעסקה כלכלית רווחית עבורו .מיד עם הרכישה, השבית דוידי את פעילות האתר, וזאת בידיעתו של שמעוני. בתמורה לפעולותיו של דוידי פעל איתמר שמעוני, בעצמו ובאמצעות אחרים, לקידום האינטרסים של דוידי בעיר אשקלון ובין היתר סייע לו לקבל היתרי בנייה לפרויקטים שונים בתחום הנדל"ן בעיר, אישורים שונים לעסקיו ועוד, וכן פעל להשפיע על אופן הקצאת שטחי הפרסום של העירייה במקומונים בעיר, באופן שייטיב עם דוידי, שהיה בעל מקומון. האחים שמעוני נאשמים בקבלת שוחד והלבנת הון ואילו דוידי נאשם במתן שוחד והלבנת הון.

 

 

 

 

התיק נוהל על ידי עורכי הדין ירון גולומב, קרן צבירן-לצטר, הילה גבאי ואורי פרייסמן מפרקליטות מחוז מיסוי וכלכלה. את שמעוני ייצג עו"ד מנחם רובינשטיין. מיד לאחר הקראת פסק הדין במשפטו, יצא איתמר שמעוני מאולם הדיונים בפנים חתומות והסכים להתייחס בקצרה לדבריה של השופטת לימור מרגולין יחידי: ״אלמד את הכרעת הדין ואגיב בהתאם, יש לי המון מה לומר״. עו״ד הילה גבאי, מפרקליטות מחוז תל אביב מיסוי וכלכלה התייחסה לפסק הדין שהתקבל בפרשת שמעוני, מיד ביציאתה מבית המשפט המחוזי:״בית המשפט הרשיע היום את איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון לשעבר בעבירות של שוחד, מרמה הפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. בית המשפט העביר מסר חד וברור לפיו גם נבחר ציבור לוקח שוחד בצורה מתוחכמת ולא בכסף מזומן אזי מדובר בשחיתות חמורה שיש לתת עליה את הדין". בית המשפט קבע כי: "עובד ציבור שלקח כספים מבלי שידע את מקורם, בדרך נסתרת מהציבור וכל אף שידע כי בעתיד יידרש לתת החלטות בעניינם של נותני הכספים עלול להעמיד את עצמו בבוא העת בניגוד עניינים. בכך נבחר הציבור מנצל את מעמדו הרם ומפר את אמון הציבור. המשטרה והפרקליטות רואות חשיבות עליונה במאבק חסר פשרות בשחיתות הציבורית שיש להוקיע אותה מקרבנו״.