עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

הרב יעקב אביטן- רב העיר או ראש העיר?

הרב יעקוב אביטן

העיר אשקלון מתנהלת כבר 6 שנים ללא רב עיר ממונה. ניסיונות העירייה להעדיף מקורבים טרפדה כל ניסיון לקדם רב לאשקלון. תוצאות הבחירות האחרונות, חוזקה של ש"ס ושל השר לענייני דתות לשעבר הרב יעקב אביטן, תקבע אחת מהשניים, או רב העיר, או ראש העיר.

כנס ההודאה של תנועת ש"ס שהתקיים השבוע על ההצלחה המרשימה בבחירות, היה מפגן של כח. גם של תנועת ש"ס בעיר וגם של יו"ר הסניף המקומי, שר הדתות לשעבר, הרב יעקב אביטן. לקומה הרביעית נראה המפגן, אירוע בחירות, מפגן כח והתנעת תהליך לבחירות בעוד שנה. 9000 תומכים לש"ס, למרות בן גביר, מהווים מספרים גבוהים של פוטנציאל מנדטים עירוני, וכאב ראש לא קטן לתומר גלאם שחולם על קדנציה נוספת. 

אם היה לתומר או אחרים מחשבה אחרת כי הרב לא יהיה חלק מהפוליטיקה המקומית, מספיק היה לשמוע את הרב יעקב אביטן שהצהיר "בבחירות הקרובות לעיריית אשקלון הוא ותנועת ש״ס יהיו חזקים יותר".

תוצאות הבחירות לממשלה הביאו את תנועת ש"ס להיות גורם משפיע, גם בכוחה האלקטוראלי וגם בהשפעה אצל ראש הממשלה. ההבטחה של ביבי כי לש"ס כרטיס חופשי לבחור משרד, יביא אותם ככל הנראה אל עבר משרד הפנים, ומשרד כלכלי אחר כולל דתות. מה שיביא לש"ס ולרב אביטן מספיק כח לקבוע עובדות בשטח, על אפו וחמתו של ראש העיר.

את הכאב ראש הזה, הביא תומר על עצמו במשך שנים. רצונו של תומר גלאם למנות את פטרונו, הרב ברדא לרב העיר, מנע למעשה מינוי רב לאשקלון. תומר לגאם לא הפסיק לקחת החלטות שגויות, וגם בבחירות לכנסת, בחר פטרונו במכתב פתוח לבחור בבן גביר. ככל הנראה בשנה הקרובה, יצטרכו בעיריית אשקלון לקבל סיוע מש"ס בדחילו ורחימו.

רב העיר

רבים מתושבי העיר, כולל כותב שורות אלו, היו שמחים לראות את הרב אביטן בתפקיד רב העיר. לא כי הוא אינו מתאים לראשות העיר או לשר, אלא כי במשך שנים התנהל על פי המהות של רב עיר, רועה רוחני לדתי ולחלוני.

רבנות היא אחת המלאכות הכי קשות ולא מתגמלות שיש, ועם זאת, רבים מבקשים. כגודל התפקיד כך גם גודל האחריות, ולא אחת רבנים נתקלים בשאלות קשות הנוגעות גם לדיני נפשות, לצד שאלות סבוכות בהלכה ומקרים שונים ומגוונים, גם בשעות הקטנות של הלילה.

 רוב רובם של התושבים אינם מגדירים את עצמם דתיים,  החלוקה לדתיים וחילוניים בעייתית בעיני, כולנו נולדנו יהודים ויש כאלו שמקיימים את כל תרי”ג מצוות וכאלו שפחות. בסוף אנו קהילה אחת ולכולם יש את הזכות להביע את דעתם ורצונם מי יהיה רב העיר. בכל רשות יש אופי שונה ואחר וקהילות עם צרכים שונים. אישיותו והכרתו של רב העיר עם תושבי העיר הם המפתח להצלחתו.

רב העיר הוא רועה רוחני . הוא אמור לשמש כמנהיג רוחני לכלל בני עירו, כלל העדות וכלל הזרמים, קרובים ורחוקים כאחד לדת. בין שלל תפקידיו מופקד על מתן שירותי הדת בשמחות, בימי אבל ובשגרה לכל מי שמעוניין.

 

הרב אביטן במשך שנים עונה בדיוק על הגדרות רועה רוחני, במשך שנים מתרוצץ בין קבלת התורה לילדי בית הספר היסודי, שמחות ,חתונות ואבל. בכל מקום היה הרב פעיל ועשה יותר מכל אחד אחר למען עירו.

 

הרב יעקב אביטן במשך שנים היה חלק מההנהגה העירונית ופעל רבות למען המוכש"ר, מכיר ומודע לכל הדרישות העירוניות, קטנות כגדולות, את הזרמים הדתיים בעיר ואת המנהיגים הרוחניים. גם תפקידו כשר הממונה לענייני דת, מביא אתו הכרה הבנה וקשרים לטובת ענייני העיר.

דעתי כדעת רבים אשר מנותקים מקשרים פוליטיים, כי הרב מתאים לרוח העירונית, מינוי נקי מכל אינטרס פוליטי של ראש עיר כזה או אחר.

הרב אביטן, צעיר עדין בגילו, יכול לפעול בתפקידו במשך שנים, ולהיות דמות קבועה בעיר שמכירה את נימי הנפשות העירוניות, גילו הוא יתרון.

רב העיר צריך להיות בעל יכולות מסוימות. נשיאת נאומים, חיבור של הקהילה ברשות שלו.
להיות גם דרשן ונואם מעולה, בעל כושר הסברה, סבלנות רבה וידע נרחב ויחד עם זאת בעל כושר ארגון, אין היום מועמד אחר המתאים יותר מהרב יעקב אביטן.

רב בעיר, תפקידו חשוב ומכובד, ממלכתי ומאחד תפקיד שחשוב בעירנו הקטנטונת. הרי לא חסר לנו מלחמות ומאבקים, פילוגים, שסעים ומלחמות מבפנים ומבחוץ.

 ראשות העיר

 תומר גלאם ככל הנראה לא ייתן יד למיניו של הרב יעקב אביטן לרב העיר, לא כי אינו מתאים. מחלוקות העבר והניסיון למנות את פטרונו שלא צלח לרב העיר, מונע למעשה כל סיכוי כי ראש העיר יקדם את מינויו של הרב אביטן לרב העיר.

במצב דברים זה, יקבל תומר את הרב אביטן כמועמד לראשות העיר, אשר בנקל יביא קץ על חלומו של תומר לכהונה נוספת. לרב תדמית חיובית יותר מאשר לתומר גלאם, עשייתו וניסיונו עשיר יותר, הוא מחובר לקהלים רבים יותר ויכול לאחד את הכנף הדתית שעליה בונה תומר בבחירות הקרובות.

גם את הכנף השנייה, של דוברי הרוסית יכול הרב אביטן לחבר, למרות המלחמות בין ש"ס לישראל ביתנו במערך הארצי, במקומי יכולים קושניר ואביטן לשלב ידיים ולהביא את שני המגזרים לריצה משותפת.

גם במגזר הכללי, הרב אביטן זוכה להערכה רבה יותר מאשר לתומר גלאם, ולכן הסחף יהיה כללי. תומר אינו יכול לפנות לציבור החילוני בכדי למנוע סחף , כי הוא עצמו מיניו של פטרון רוחני.

כאב הראש לתומר וחבורתו הוא רב, אם חפץ כהונה נוספת או את טובת העיר, יעשה טוב ומהר, וידאג למינויו של כב' הרב לרב העיר, והכל בתנאי שזה רצונו של הרב יעקב אביטן.