עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

הפרויקט של בנק הפועלים הגיע לאשקלון

מורן אטיאס, תומר גלאם, שני ביטון ודב קוטלר מנכל בנק הפועלים - צילום יח"צ, אביב גוטליב

במסגרת פרויקט "קונים מקומי" שיזם בנק הפועלים בשיתוף עם חברות כמו easy, Wix, גוגל ו-Gett Delivery, אירחה בסוף השבוע האחרון העיר אשקלון והעומד בראשה את הנהלת הבנק לסיור במספר עסקים קטנים בעיר, אליו הצטרפה גם מורן אטיאס, וחזתה, כמו עוד רבים אחרים, בפמליה שמסתובבת בין חנויות ללא מסכות ומתקהלת בכמות שאינה תואמת את הנחיות משרד הבריאות

 

 

ביום שישי שעבר לבשו מספר עסקים מקומיים חג לקראת ביקור פמליית בכירי בנק הפועלים במסגרת פרויקט "קונים מקומי" שיזם הבנק בשיתוף מספר חברות ישראליות ובין-לאומיות גדולות. את הביקור אירח ראש העיר, תומר גלאם. העסקים בהם ביקרה הפמליה התקשטו כראוי עם בלונים בצבע אדום לבן שנשלחו מהבנק, העובדים בעסקים התייצבו לצילומי היום החגיגי, בין אם כדי להצטלם עם מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, או עם הדוגמנית שחקנית מורן אטיאס שהצטרפה אף היא לביקור.

 

ביקור מנוגד להוראות ב'לה-קלר'

התחנה הראשונה הייתה קונדיטוריית לה-קלר במרכז אפרידר. עסק שבעבר נשרף, שוקם, ושוב נפגע בגלל הקורונה. הפמליה שהגיעה לביקור כללה את הדמות הבכירה ביותר – מנכ"ל בנק הפועל דב קוטלר, אליו הצטרפו אמנון קלי – מנהל אזור הנגב בבנק, אופיר אוחנה – מנהל אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים, עו"ד רועי כהן – נשיא ארגון ל.ה.ב, לשכת ארגוני העצמאיים ואנשי שיווק ותקשורת של הבנק. את ההתרגשות של המארחת, ענת הלפרין – הבעלים של 'לה-קלר' היה קשה להסתיר. מחוץ לקונדיטוריה הקטנה הוצאו שני שולחנות שהועמסו בכוסות קפה ודברי מאפה לתפארת הקונדיטוריה. בנקודה זו, עם כל הפרגון ליוזמה הברוכה של הבנק ולביקור החשוב באשקלון, אי אפשר שלא להתייחס להפרות הבוטות של הוראות משרד הבריאות בכל הקשור לריחוק חברתי ולעטיית מסכות. נראה שהפמליה ומארחיה שכחו מעט שמטרת הביקור הייתה חיזוק העסקים הקטנים בתקופת הקורונה. דווקא מדמויות מפתח במשק היינו מצפים שיהוו דוגמה. אף אחד לא עד למתרחש בפגישות סגורות, אולם במפגשים כמו אלו שהיו ביום שישי באשקלון, פתוחים לציבור ומסוקרים תקשורתית, ניתן לצפות ממנהלים בכירים במשק ומדמויות מפתח להוות דוגמה לציבור בהתנהגותם ובשמירה אחר הנחיות משרד הבריאות, דבר שכל קשר בינו ובין המציאות בביקור הזה היה מקרי במקרה הטוב וחסר אחריות מינימלית במקרה הפחות טוב. סביב השולחנות הקטנים התקבצו למעלה מעשה אנשים שלא עטו מסכות וישבו צמודים אחד לשני, ללא שום שמירה על ריחוק חברתי (כפי שניתן להתרשם בתמונה). מעת לעת, סימנה אשת התקשורת בידה למנכ"ל הבנק לעטות את המסכה, במיוחד לאור העובדה שהוא ופמלייתו צולמו ללא הרף.

 

נכון שלכולנו קשה לשמור באופן בלתי מתפשר על המסכה על הפנים, במיוחד בעת שמדברים, וכמובן כששותים או אוכלים, המסכה לא צריכה להיות על הפנים, אבל נראה לעיתים שכולנו חוטאים בזה שכאשר המסכה יורדת מאפינו ופינו מסיבה מוצדקת, הנוחות כופה על המסכה להישאר במקום המחבוא שלה. כך בדיוק זה נראה באירוע הזה, אלא שפה היה תירוץ טוב של פה עסוק ללא הרף, או בדיבור או בשתייה ואכילה. מנגד, נראה היה שלכולם היה נוח יותר בלי המסכה גם בזמן שזו הייתה צריכה לחזור למקומה. עיניה המרצדות וסימני הידיים של אשת השיווק של הבנק לעבר המנכ"ל שלה, אמרו הכל.

 

לקראת סיום הביקור ב'לה-קלר' הגיעה מורן אטיאס באיחור אופנתי קל, וכך, קבוצה של למעלה מ-20 איש נכנסה למאפייה הקטנה, חלקם עטו מסכות וחלקם לא, לצילום משותף, מנוגד לכמות האנשים שרשאים להתקבץ במקום סגור, במיוחד אם הוא קטן כמו החלל במאפיית 'לה-קלר'. אטיאס שנראתה מעט מופתעת בעצמה מכמות האנשים שנכנסה לקונדיטוריה, ציינה מאוחר יותר: "התמיכה בעסקים הקטנים היא למעשה החזרת הסולידריות והערבות ההדדית כדי להדגיש שכולנו ביחד במערכה הזו".

הפמליה בתחנתה הראשונה בביקר (קונדיטוריית 'לה-קלר', ללא ריחוק חברתי וללא מסכות

 

מטרת הבנק הנה חיזוק ותמיכה בעסקים הקטנים

לאחר מכן המשיכה הפמליה לשלושה עסקים מקומיים נוספים – מעיין כלי כתיבה של חיים מסיק, רוזס פרחים ושוקולדים של שמרית נפש ו'עמית כלים חד פעמיים' של שני ביטון, שלושתם במרכז החנויות ברח' אלי כהן. הפמליה לא רק ביקרה, אלא גם שימשה דוגמה ורכשה דברים בעסקים בהם ביקרה. יצוין כי מנכ"ל הבנק, דב קוטלר, בחר למעט ולדבר בביקור, גם עם התקשורת וגם במהלך הביקור בעסקים. הוא שפע חיוכים ואפילו ביצע פעולות שנראו, למראית עין לפחות, כמשחק למצלמות (כמו פינוי השולחנות ב'לה-קלר'. ממתי לעזאזל לקוח מפנה שולחנות בבית קפה?), אבל את הדיבורים הוא השאיר הפעם לאנשי המקצוע שליוו אותו.

 

עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון ל.ה.ב – לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים והבינוניים בישראל: "חשוב מאוד לחזק את העסקים המקומיים ולקנות מהם על מנת שביום שאחרי הם יוכלו לחזור ולצמוח. העסקים הללו מעסיקים את תושבי המקום. ברגע שהעסקים הללו שורדים, הם מעניקים גם פרנסה לתושבי המקום".

 

תומר גאלם, ראש עיריית אשקלון, ידוע בפועלו למען העסקים באשקלון. מאז גל ההתפרצות הראשון של הקורונה, גלאם עומד בחזית המאבק להצלתם של העסקים הקטנים. "אני עם העסקים הקטנים ביחד במאבק. אפשרנו להם לפרוס את המרכול שלהם מחוץ לעסק על מנת להגביל אותם כמה שפחות. אנחנו לא מפריעים להם ונותנים להם את מלוא מרחב הפעולה. זו חובתנו כרשות מקומית".

 

חיים מסיק, הבעלים של 'מעין כלי כתיבה' סיפר כי במהלך החודשים אפריל – מאי החנות נסגרה למספר ימים וזה בא לידי ביטוי בירידת הכנסות של כחצי מיליון שקלים. "לא פגענו באף עובד", סיפר חיים והוסיף, "החזרנו את כולם מחל"ת ואפילו תגברנו ב-12 עובדים נוספים". שני ביטון מ'עמית כלים חד פעמיים' סיפרה: "מחזור הקניות ירד משמעותית. אנשים נמצאים בתקופה של אי ודאות כלכלית. המשמעות היא שהם פחות יוצאים מהבית, פחות קונים, כך שלעסק יש הרבה פחות הכנסות, ומנגד, ההוצאות זהות".

 

אופיר אוחנה, מנהל אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים: "העסקים הקטנים הם הליבה של המשק הישראלי. הם מעסיקים לא מעט עובדים ומחזיקים נפח משמעותי בכלכלה. מנגד, רמת הפגיעות שלהם גבוהה מאוד, ולכן אנחנו צריכים לתמוך בהם כדי שיעברו את תקופת המשבר הזו בצורה הטובה ביותר. חייבים להגיע לתושבי המקום ולהסביר מדוע הכי נכון לקנות מהעסקים הקטנים המקומיים". לגבי השינויים והסיוע המיוחד שמעניק הבנק לעסקים, ציין אוחנה: "הבנו מהר באיזה סוג של אירוע מדובר ושעלינו להיערך בהתאם. יצרנו סל של מוצרים ופתרונות פיננסיים לצרכי הלקוחות, מאד מותאמים לתקופה. במקביל, פתחנו מגוון אפשרויות ליצירת קשר עם הבנק".

קוטלר, אוחנה, גלאם, מסיק, אטיאס וכהן במעין כלי כתיבה (צילום יח"צ)

 

פרויקט 'קונים מקומי'

"קונים מקומי" הוא פרויקט מבורך של בנק הפועלים שחבר למספר חברות גדולות במשק ביוזמה לעידוד רכישות בעסקים מקומיים שנפגעו ממשבר הקורונה. הבנק הכריז על שיתוף פעולה עם חברות כגון easy, Wix, גוגל ו-Gett Delivery, שמטרתו יצירת מעטפת של ליווי וייעוץ לעסקים קטנים ולעצמאים, וקידום פעילות שתקנה לאותם עסקים פרסום באמצעי מדיה שונים. כך לדוגמה, חברת Wix תעניק לעסק הנחה בשיעור של 50% לבנייה ותחזוקת אתר למשך שנה, מתוך מספר מסלולי פרימיום; Easy, פלטפורמה ישראלית לקידום עסקים מקומיים, תעניק שירותי פרסום וקידום לעסק באתר ובאפליקציה; גוגל מציעה את שירות Google Ads לקידום העסק בגוגל, בצורה של תשלום 100 שקל וקבלה של 300 שקל נוספים; Gett Delivery תעניק 40 שקל מתנה למשלוח הראשון ומחירון שליחויות מוזל במיוחד ללקוחות בנק הפועלים, שיוכלו להתחיל לשלוח מוצרים באפליקציה או באתר; Fiverr תעניק הנחה של 10% ברכישה ראשונה של שירותים המוצעים על-ידי נותני השירותים בפלטפורמה, גישה לקורס מקוון בחינם למטרות העשרה, וכן שיפור ההתמקצעות והדירוג באתר עבור בעלי עסקים. בנוסף יוענקו שירותי ליווי בהנחה של צוות אלון גל, בסדרת מפגשים קבוצתיים בזום ופגישות אישיות.

מנכל בנק הפועלים דב קוטלר, שמרית נפש בעלת רוזס פרחים ומורן אטיאס (צילום: יח"צ)

 

אסף אזולאי, מנהל מטה שיווק בנק הפועלים: "במיוחד בימים אלו, ליווי נכון והכוונה יכולים לסייע בהחזרת העסק לצמיחה. לכן גיבשנו, ביחד עם הצוותים המקצועיים הבכירים של החברות, הטבות ופתרונות מיוחדים שיבליטו את העסקים. המהלך הזה הוא אחד מבין שורה של מהלכים שאנו עושים עבור העסקים הקטנים בתקופה של שגרת קורונה כדי ללוות אותם ולהביא להם חשיפה מקומית".