עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

הסכם red med לפני ביטול

 

 

 בדיון השני של וועדת הפנים והגנת הסביבה שהתקיים שבוע שעבר, "הובהר כי אין מקום להסכם שמאיים באופן חריף על משאבי הטבע שלנו ועל הסביבה שלנו". גם ביקורו של בנט הבהיר כי אין לאמירויות כל התנגדות לביטול ההסכם * הישג לארגוני הסביבה וכשלון להתנהלות עיריית אשקלון הרפויה.

 

ועדת הפנים והגנת הסביבה קוראת לממשלה לשים בראש סדר העדיפות את ההיבטים הסביבתיים בבואה לבחון את הסכם קצא"א-רד מד". בדיון שהתקיים ביום שני (7.12.21) על ההשפעות הסביבתיות של הסכם קצא"א רד מד נקבע.  "אין מקום להסכם שמאיים באופן חריף על משאבי הטבע שלנו, על הסביבה שלנו, על הביטחון הלאומי. הממשלה קיבלה החלטה נכונה לבחון מחדש את ההסכם. הוועדה קוראת לממשלה להשלים בהקדם את עבודת המטה של כלל משרדי הממשלה.

 

".סיגל גבאי ממשרד התיירות אמרה כי "משרד התיירות משקיע משאבים רבים בפיתוח אילת שמשמשת השער הדרומי באוויר, בים וביבשה. התיירות באילת חשובה לכלכלת העיר. רוב העיר נסמכת על תיירות. במקרה של דליפת נפט ברור שיהיה נזק למשאבים תיירותיים. משרד התיירות עוסק גם במשיכת משקיעים לעיר. הם צריכים ודאות. פוטנציאל לאירוע גורם נזק ודאי. שר התיירות מתנגד להרחבת הסכם קצא"א".

רועי דביר, מנהל מחלקת המפרץ, משרד החוץ: " ביטול אפשרי של העסקה יגרום פגיעה מסוימת, פגיעה שניתנת להכלה".

מאיה יעקובס, עמותת צלול: "קצא"א נהנתה במשך שנות קיומה מחיסיון שהכניס אותה לשאננות ותחושת היבריס. כשקצא"א דיווחו על דליפה קטנה, המשרד להגנת הסביבה גילה 3 דונם קרקע מזוהמת בשל דלק שדלף מצינור קצא"א ליד אשקלון, והמשטרה הירוקה פתחה בחקירה פלילית. פוטנציאל הנזק הוא למתקני התפלת המים, לסחר הימי, כשאוניות משא אינן יכולות לעבור אם תהיה דליפה. גם תחנות הכוח ייפגעו".

מנכ"ל החברה להגנת הטבע, איריס האן: "הבעיה העיקרית עם ההסכם היא שהוא נחתם, מתנהל ומתקדם, תחת מעטה של חיסיון, הכל סודי, איש לא יכול לספר לציבור במה מדובר. בדיוק ההפך משקיפות והבאת הנושא לדיון פומבי וציבורי. העולם מתמודד היום עם שני משברים מרכזיים ומהותיים: משבר האקלים ומשבר המערכות האקולוגיות – הגענו למצב בו אי-אפשר להמשיך בעסקים כרגיל. צריך לשנות כיוון, לשנות גישה. את הסכם קצא"א יש לבטל וכמה שיותר מהר".

מיטל אמיתי, מנכ"ל איגוד ערים לאיכות סביבה נפת אשקלון: "הדיון הקודם התמקד באילת אבל אני רוצה להזכיר ברשותכם את ההשפעות ההרסניות על תושבי אשקלון והסביבה. אנחנו כאן כדי להשמיע את קולם. תחנת הכוח הפחמית רוטנגרג, הפעילות של קצאא פוגשת את האיגוד בכך שהיא מפעילה מתחם במרחק 500 מטרים בלבד משכונת מגורים באשקלון. 32 מכלים וביקשו להוסיף עכשיו עוד 9 מכלים ולהגדיל בארבעים אחוז את הפעילות שלהם. האיגוד מפעיל מערך לאירועי סביבה. ולצערנו קצא"א אחראית בשנה האחרונה למטרדי ריח חמורים באשקלון ובסביבה. לפני יומיים היה אירוע של מטרדי ריח. בריכת תשפיכים עם ריח של גופרית".