עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

      הסכם גג שלישי לקריית גת וההשפעה על אשקלון

הסכם גג שלישי נחתם בין עיריית קרית גת לממשלה ורמ"י, במסגרתו יוקמו 10,000 יח"ד על למעלה מ-3,000 דונם ממערב לכביש 40, איך זה ישפיע על מחירי הדירות באשקלון?

שבוע שעבר נחתם הסכם גג שלישי, לאחר ששניים קודמים הסתיימו בהצלחה. קריית גת שהייתה בעבר הלא רחוק, עיירה מנומנמת, הפכו בשנם האחרונות למטרופולין על כביש 4, כם מרכזי הייטק של החברות המובילות במשק, ועם שכונה חדשה/ כרמי גת, כל זה מעבר להתחדשות העירונית הנבנית ברחבי העיר.  

 

במסגרת ההסכם יבנו בקרית גת עוד 10,000 יחידות דיור בכרמי גת מערב, ויתפרסו על פני למעלה מ-3000 דונמים ממערב לכביש 40. נוסף למגורים יוקצו מאות אלפי מ"ר לשטחי מסחר, משרדים ותעסוקה לצד מוסדות חינוך וציבור.
אלפי דונמים יוקצו לפיתוח עירוני, מתקני ספורט, משחק, פנאי ונופש וישתלבו בתוואי יער פלוגות מצפון  ופארק יובל נחל לכיש ממערב – המקיפים את השכונה המערבית.

זו פעם ראשונה שעיר בישראל חותמת על הסכם גג שלישי. ההסכם הזה יוסיף 10,000 יחידות דיור לקרית גת, שמתווספים ל-14,000 יחידות משני ההסכמים הקודמים.
קרית גת היא חלוצה בתחום הדיור בעשור האחרון במדינת ישראל, והיא תהפוך למטרופולין משמעותי לכל האזור.
ואיך כל זה משפיע על הנדל"ן באשקלון? נתוני משרד השיכון מגלים את מה שכבר ברור, רוב זוכי מחיר למשתכן ושאר ההגרלות, לא באמת מתכוונים לעזוב את עיר מגוריהם המקורית, ולעבור לעיר אחרת, בה אין להם כל בסיס, במיוחד תעסוקה. לכן רובם רואים בזכייה כמקור להשקעה עתידית.

לכן רוב הזכאים מבקשים לזכות בערים שבהם יכולים לממש את ההשקעה, אם בשכירות ואם במכירה עתידית.

בעוד אשקלון מתהדרת באחוז אבטלה ואחוז משתכרים בשכר מינימום בשיעור הגבוהה משיעור הממוצע הארצי, וללא אזורי תעשייה משמעותיים, הרי כל מתמודד במכרזי המדינה מבקש דיור במקום עם עוגן תעסוקתי.

קריית גת בשנים האחרונות עברה פיתוח תעסוקתי ופיזי משמעותי, שני הסכמים גג מוצלחים הביאו את העיר לשינוי, אשר נראה לא רק בכרמי גת, אלא במתחמי פינוי ובינוי במרכז העיר, מה שאשקלון לא הצליחה לעשות במשך כל השנים האחרונות.

מרכז התעסוקה של קריית גת, על ציר כביש 4, הביא לביקוש משמעותי בנדל"ן בעיר,כזה שלאורו נחתם הסכם הגג השלישי, פשוט לעמוד בביקוש. ביקוש אשר מתחרה עם העיר אשקלון, אשר למעט משאב הטבע המדהים – רצועת חוף הים, אין לעיר כל עוגן ומקור משיכה לתושבי חוץ.

עם עד לא מזמן, מחירי הדיור הנמוכים באשקלון הביאו רוכשים רבים לעיר, הרי כיום, עת מחירי הנדל"ן גם באשקלון הפכו גבוהים, קריית גת הופכת לאטרקציה ממשית לרוכשים ומשקיעים פוטנציאליים. במצב דברים זה, הנפגע העיקרי יהיה שוק הנדל"ן באשקלון והרוכשים אשר יצטרכו לשלם מחיר חודשי גבוה על מחיר דירה במחיר מופחת.

יתרה מזאת, 58% מאותם רוכשים שהצהירו כי לא יתגוררו בעיר, ככל הנראה יבקשו למכור את דירתם, מה שיוביל לירידה נוספת במחירי הדיור.

עירית אשקלון לא השכילה לקיים את הקבוע בהסכם הגג המקורי, כיום היו אמורים לקום מרכזי הייטק ותעשייה והפיתוח היה צריך להיות מתקדם יותר, אך זה בכתבה מורחבת אחרת. מצב הדברים כיום, שהביצוע הלקוי של ראש העיר, הביא את קריית גת להיות אטרקטיבית יותר מאשקלון.