עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

"הסיפוק הגדול שלי מגיע מהתושבים"

תומר גלאם

 

 

מאז נבחר תומר גלאם לראשות עיריית אשקלון, הוא נחוש יותר ויותר להפוך את אשקלון לעיר איכותית ומשגשגת והוא בהחלט בכיוון הנכון * בימים אלו בין פתיחת שנת הלימודים 

לראש השנה על רקע המצב הביטחוני הנפיץ הוא ממשיך לעבוד במרץ ולהדביק את כולם בקסם שלו * בריאיון ל"סטאר" הוא אומר: "אני מרגיש שמוטלת עליי אחריות גדולה ואבצע  את השליחות שלי באהבה גדולה ולשביעות רצון התושבים" 

 

 

 

מי שמגיע בימים אלו לעיר אשקלון חושב שמדובר בשנת בחירות. לא פחות. כבישים חדשים נסללים, מרחבים ירוקים, פינות חמד ועוד. אם להודות על האמת העשייה הזאת אינה מובנת מאליה. מראה שכזה רואים בדרך כלל חצי שנה לפני בחירות. כשהסבנו את תשומת ליבו של גלאם לכך הוא אפילו לא התרגש: "על זה נאמר 'יגעת ומצאת-תאמין'-אני רץ מפרויקט לפרויקט סביב השעון. בעיות אינן מפחידות אותי. ההפך – הן מאתגרות אותי ואני כבר חושב על המיזם הבא" אומר גלאם שנראה בטוח בעצמו, משופשף ומכיר את המערכת על בוריה.

היום אצלו מתחיל מוקדם בבוקר. בשעה 5 הוא מתעורר ויוצא להליכה בעיר. המסלול אף פעם לא קבוע. הוא עובר בין השבילים, בודק, שומע, רואה, דבר לא נסתר מעיניו. נראה כי לגלאם אין זמן לעצירות הוא משתדל שלא לתת לרעשים להפריע לו וממשיך הלאה – לפרויקט הבא.

 

לחצים על משרדי הממשלה 

 

אין זה סוד כי גלאם קיבל ירושה קשה מאוד. אם לא די בכך שקופת  העירייה הייתה ריקה, נלקחו הלוואות גדולות בצורה לא אחראית בעליל. גלאם ניצל את קשריו בממשלה, התדפק על דלתות שרים וחברי כנסת והצליח להביא מיליוני שקלים לפיתוחה של העיר. כך למשל הצליח לגייס 21 מיליון ₪ ממשרד השיכון לפיתוחן של השכונות הוותיקות, ממשרד התחבורה הצליח לגייס תקציב נכבד לתשתיות  בין היתר לסלילת השביל החדש מרחוב 'בן צבי', בקטע משדרות 'בן גוריון' ועד לכיכר צפניה בצד המזרחי לאורך כ-1.2 ק"מ. עם השלמתן התושבים ייהנו משביל מטופח ומואר. במסגרת הפרויקט יבוצעו שבילי אופניים סמוך למוסדות חינוך: מקיפים א' ו-ב', הנרי רונסון ומכללת אשקלון. כמו כן יוחלף הריצוף במדרכות הסמוכות לשבילי אופניים, תותקן תאורה, יבוצע קרצוף וריבוד בכביש במסלול המזרחי ויבוצעו עבודות גינון והשקיה. בנוסף סכום לא מבוטל של למעלה מ-120 מיליון שקלים יושקעו בשכונת אגמים בפארק האקו-ספורט, אחת מאטרקציות התיירות היפות בישראל. הפארק יכלול גם את האגם המדובר שיסייע בפתרון בעיית הניקוז בשכונה. העבודות צפויות להימשך 36 חודשים והן יכללו מעבר להקמת האגם גם אצטדיון אתלטיקה קלה, בתי קפה ומסעדות, מתקני סירות ושייט ועוד מגוון אטרקציות תיירותיות שישימו את אשקלון על מפת התיירות הארצית.

 

כששואלים את גלאם עד כמה היה קשה להשיג את התקציבים הוא אומר: "לא היה פשוט להשיג את הכסף לטובת הפרויקט הזה שעלותו למעלה מ-120 מיליון שקלים, אבל בסופו של תהליך, הסכים משרד הבינוי והשיכון להעביר את סכום הכסף הנדרש לתחילת העבודות והשלמתו, וגם רשות מקרקעי ישראל תעביר את החלק שעליו התחייבה כחלק מפיתוח שכונת 'אגמים' מזרח".

גלאם היה צריך להתמודד עם בעיות תקציב קשות בחינוך. שכן הרשות הקודמות העבירה כספים רבים  שהיו מיועדים לחינוך לעמותות שונות ולכדורגל. בדרך של כמעט 'נס' הצליח גלאם לגייס כספים ומשאבים למערך החינוך ולהשלים את הפערים שנוצרו בשל ההתנהלות  הלוקה בחוסר של קודמו בתפקיד "תודה לאל בעזרת עבודה סיזיפית שלי ושל מנהלי המחלקות הצלחתי לרתום מכל מיני גופים חיצוניים תקציבים גם לתחום החינוך. למשל ממפעל הפיס הצלחנו לגייס כחצי מיליון ₪ למלגות לסטודנטים, מקרן המתקנים גייסנו 600 אלף ₪ בעבור מגרש 'סחבק'. כספים נוספים הגיעו  לנושא תרבות, קידום הצעירים וחיזוק העצמה הקהילתית ובעיקר חינוך שזה נושא שקרוב לליבי ועליו אני שם דגש רב".

רה"ע תומר גלאם כמעט שנה בתפקיד. אם לדייק שנה פחות 55 ימים אבל מי סופר? גלאם, כמו גלאם- בולדוזר. איש עשייה בכל רמ"ח אבריו. הוא רץ מפרויקט לפרויקט ופועל לקידומה של העיר. הוא עושה זאת בדרכו שלו: בשקט ללא פוזות, בצניעות וללא רעש תקשורתי. מה סוד ההצלחה? בסביבתו מציינים כי גלאם לומד מהר מאוד. בכיר בעירייה אמר השבוע: "עבדתי מול הרבה ראשי ערים. תומר הוא משהו יוצא דופן. קצב הלמידה שלו מדהים, אני יכול לומר שמדובר בגאון. תוסיף לזה שיש לו פנים של בייבי פייס וקסם אישי שמסייע לו לפעול מול התושבים ומול גופי ממשלה ולגייס כספים. זה דבר מבורך. אני לא בטוח שראש עירייה אחר יכול היה להתמודד עם המצב הזה. כולנו יודעים באיזה מצב קטסטרופאלי גלאם קיבל את הרשות ואיך העיר נראית היום. זה קסם".

 

עבודה סביב השעון

 

הלו"ז של גלאם צפוף. רק ביום שלישי השבוע סייר עם שר החינוך בבתי ספר, אחר כך נפגש עם ראש הממשלה, קיים פגישות עבודה ותוך כדי יצא לבדוק מה קורה בתוך השכונות.

הוא לבוש עם חולצה לבנה מכופתרת של נאוטיקה ונעליים אופנתיות שרכש בחו"ל. כשאני מחמיא לו על הנעליים הוא מחייך. "זה היה ב 'sale' הן הזכירו לי את נעלי העור שקנו לנו פעם בחג בילדות אז קניתי אותן. אגב הן נוחות מאוד…". האמת, נראות נוחות  עד כדי כך

ראש העיר תומר גלאם

שאין לו זמן להוריד את הרגל מהגז. מבחינתו 'באתי לעבוד' זאת לא סיסמא, תומר גלאם עובד והוא עושה זאת סביב השעון. ללא ספק גלאם יודע היטב שההיסטוריה נתנה לו הזדמנות לחולל שינוי והוא אינו מתכוון לפספס את ההזדמנות הזו. ההפך. הוא עובד  שעות נוספות ומכוון לקדנציה נוספת.

גלאם יושב בלשכתו שבקומה הרביעית. הוא אמנם נראה בטוח ונינוח אבל לא נותן לעובדות לבלבל אותו. גלאם קשוב לסביבה, מקבל עצות מהסובבים אותו אולם  ברגע האמת הוא סוליסט. הוא מקשיב בעיקר לאינטואיציות שלו שלרוב אינן מטעות אותו. בסביבתו מציינים כי הכי קשה לו להחליט שלא להחליט וזה לא קורה הרבה גם במחיר שהתוצאה איננה לשביעות רצונו.

אפשר להגיד על תומר גלאם הרבה דברים. עובדי העירייה  יכולים להלין שקיצץ בשעות, שצמצם תקנים וכו'. אולם מי שמצוי בעניין מבין כי ראש עירייה אחר היה  נאלץ לחתוך במצבת כוח האדם בצורה כואבת ובוטה יותר. עובד עירייה ותיק הגדיר זאת השבוע בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים. "אני אומר לך בצורה הכי ישירה ושמשקפת את המציאות כמות שהיא: ראש עירייה אחר מזמן היה עורף מזמן ראשים. אבל למזלם של העובדים התברכנו בראש עירייה בעל לב זהב שהעדיף בשלב הזה לעשות קיצוצים רוחביים בלבד. ההחלטות שקיבל הן רק בגלל טוב הלב שלו ואת זה העובדים ילמדו להעריך".

ההספק של גלאם בפחות משנה בתפקיד הוא מרשים. מרשים מאוד: "מה שאנחנו עשינו בתקופה הזאת, ללא ספק אחרים היו עושים בקדנציה שלמה. אבל כזה אני, כשאני נכנס ללופ של העשייה אף אחד לא יכול לעצור אותי. ברוך השם אני מקבל סיוע מהממשלה וכל הדלתות פתוחות בפניי. זה ללא ספק נותן רוח גבית. אני יכול לומר בגאווה שהיו כאן הופעות שלא היו במשך שנים בסקטור הדתי ובמגזר העולים. הבאנו תרבות לצעירים, למשפחות, לדתיים ולעולים מחבר העמים בתקציב של פסטיבל אחד ועל זה אני אומר 'דיינו'. פסטיבל החול זכה להצלחה של ממש וקיבלנו מחמאות מעולם כולו. יהיו עוד הרבה מיזמים של תרבות איכותית בעיר".

 

 שנה חדשה, משימות חדשות 

 

אין ספק שראש העיר תומר גלאם, יכול לסמן לעצמו את חותמת העבר בהצלחה בתחומים רבים. כך למשל בתחום התיירות, הצליח להחזיר את הפארק הלאומי לתושבים. "אפילו מנהל רשות הטבע והגנים אמר שרק ראש עיר אמיץ עושה מהלך שכזה, שתפנו פעולה ,ניצור אירועים, נביא תלמידים ללמידה, נשפץ את האמפי, את האתרים הארכיאולוגיים. כולם דיברו על מפעלים גדולים, קוקה-קולה וכו' אבל יש דרך, והדרך שלי היא יותר מעשים ופחות דיבורים וברוך השם  מפעל 'אלקטרה' בדרך אלינו. בימים אלה משרד הכלכלה יפרסם קול קורא להקמת 6 מפעלים חדשים וזאת בזכות שיתוף הפעולה בין עיריית אשקלון ומשרד הכלכלה שוב נושא פרי לטובת תושבי אשקלון: לאחר עבודה משותפת, סיכמו משרד הכלכלה והתעשייה ומנהל מקרקעי ישראל על פרסום 100 דונם נוספים בפטור ממכרז באזור התעשייה הדרומי בעיר. השטח כולל 8 מגרשים וצפוי להכיל כ-6 מפעלים חדשים בעיר, ומשרד הכלכלה יפרסם קול קורא עבורם. בין המפעלים שצפויים להגיש בקשה לקבלת קרקע בפטור ממכרז, נמצאת ענקית מוצרי הצריכה 'אלקטרה'. באם חברת אלקטרה תקבל את הקרקע, מדובר במפעל ענק שיביא לאזור למעלה מ-250 מקומות עבודה חדשים, כאשר 50 מתוכם משרות איכותיות עבור מהנדסים. אני יכול לומר שלאחר עבודה מאומצת אני שמח לבשר כי חברת הענק 'אלקטרה' צפויה להעתיק את פעילותה לעיר במסגרת שיווק 100 דונם של קרקע בפטור ממכרז באזור התעשייה הדרומי בעיר. הצטרפותה למשפחת תעשייני אשקלון תציע לתושבים 250 מקומות עבודה חדשים, 50 מהם עבור מהנדסים. וזה לא הכל, חברת 'אלקטרה' היא רק אחת מתוך שישה מפעלים שיוקמו במסגרת השיווק החדש. אני רוצה להודות לידידי, שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, שמסייע בידי להגשים את החזון הכלכלי והתעסוקתי שלי למען העיר אשקלון ותושביה".

 

אנו בפתחה של שנה חדשה. מה התכניות לשנת 2020?

"בתחום החינוך – אנו עושים כיום מהפכה שתשנה ללא היכר את מערכת החינוך בעיר. מערכת החינוך באשקלון תהיה מהמובילות בארץ. התחלנו עם לימודי אנגלית מגני הילדים  שזאת בשורה של ממש להרבה הורים. הרחבנו את פעילות הצהרונים, שיפצנו ואנו משפצים עשרות מוסדות חינוך ברחבי העיר, בנינו עשרות גני ילדים חדשים ובתי ספר, וגם בשנים הקרובות נמשיך לשים את נושא החינוך בראש סדר העדיפויות שלנו.

בתחום התעסוקה – נמשיך להיאבק על מנת ליצור אלפי מקומות עבודה חדשים בעיר, להוריד את אחוז האבטלה אל מתחת לממוצע הארצי, נקים פארק תעשייה ופארק היי-טק במסגרת 'הסכם הגג', ניתן תמריצים למפעלים חדשים ונחזק את הקיימים.

בתחום התחבורה: הכנו  תוכנית מקיפה לטיפול בעומסי התנועה בעיר, בעיקר בשעות השיא. מצאנו ועוד נמצא פתרונות להקל על מצוקת החנייה בעיר ונמשיך במגמת שיפור מערך התחבורה הציבורית.

בנושא השכונות: אנו משקיעים משאבים בשכונות הוותיקות, ונאיץ את הפיתוח בשכונות החדשות. נעודד פרויקטים של התחדשות עירונית – תמ"א 30 ופינוי בינוי. ניתן דגש מיוחד על חזות השכונות וטיפוח סביבת המגורים של התושב.

בתחום התיירות, נופש ופנאי, נעלה את אשקלון על מפת התיירות הבינלאומית. נפתח את רצועת החוף ונעודד יזמים להקים בתי מלון חדשים לאורכה של  רצועת החוף. הפארק הלאומי יהפוך לאטרקציה תיירותית בקנה, ננצל את המשאבים הארכיאולוגיים שלנו ונמנף אותם לתחום שימור התיירות והמורשת כי אין עתיד בלי עבר".