עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

המפקח

כשהוא מחופש לחרדי או למנקה רחובות י' מאשקלון דואג שעברייני מין משוחררים לא ישובו לסורם * בתפקידו כקצין מעקב ופיקוח ביחידת "צור" של השב"ס הוא כבר התרגל ללכת על החוט הדק שבין שמירה על פרטיות המפוקחים שכבר שילמו את חובם לחברה ובין שמירה על החברה מפניהם * בריאיון ל"סטאר" הוא חושף כיצד מתנהלת עבודתו השוטפת, מספר על האתגרים עמם הוא וחבריו מתמודדים ומבטיח: "אנחנו עושים את כל מה שאפשר כדי למנוע את התקיפה המינית הבאה"

כלאי י' מאשקלון משרת כקצין מעקב ופיקוח על עברייני מין ביחידת צור של שירות בתי הסוהר. רובכם לא שמעתם עליו וייתכן כי כאשר פגשתם בו באקראי כלל לא שיערתם שהוא

בעיצומה של פעילות חשובה האמורה למנוע מעברייני מין מפוקחים לשוב ולתקוף עם שחרורם ממאסר. לאחרונה הוא קיבל את אות מצטיין הנשיא לאנשי המשרד לביטחון פנים בשל פעילותו לאורך השנים. רק לפני מספר חודשים הוא הצליח למנוע עבירת מין בשעה שהתחפש למנקה רחובות והבחין במפוקח מין המתקרב לגן ילדים באזור: בעת פעילות מעקב אחר מפוקח בעל רמת מסוכנות גבוהה בעיר אשדוד, נצפה המפוקח מגיע סמוך לגן ילדים ונעמד בסמוך לגדר כשפניו פונות אל הגן והחל לגעת באיבר מינו מעל בגדיו. הקצין הבחין במעשיו של המפוקח, הפסיק את מעשיו והרחיקו מהמקום ובכך הצליח למנוע עבירת מין וודאית מצד המפוקח. בחיפוש שנערך בחפציו של המפוקח נמצא דובי שבעזרתו קיווה המפוקח לשדל ילדים ולבצע עבירת מין קשה. בשב"ס מציינים כי בשנה החולפת ביצע הקצין מספר פעולות נוספות אשר במהלכן הפגין יוזמה שבאה לידי ביטוי בחיפושים, אחריות על משימותיו תוך חתירה בלתי מתפשרת לגילוי וחשיפת עבירות פליליות שאותן התכוונו לבצע המפוקחים שבתחום אחריותו. בפעולות אלו מימש הקצין את אחריות הארגון לשמור על ביטחונו של הציבור בכלל ושל הקטינים בפרט. בריאיון ל"סטאר" הוא מספר כיצד מתבצעת עבודתו השוטפת ומשתף את הקוראים באתגרים הלא פשוטים הכרוכים בה.

"מטרת היחידה היא למנוע מעברייני מין לבצע עבירת מין חוזרת. עבריין מין שביצע עבירה ושילם את חובו לחברה יוצא החוצה ואנחנו מבינים שהמסוכנות שלו לא הסתיימה והוא עדיין יכול לבצע עבירות מין בחוץ"

"כל מפוקח הוא פצצה מתקתקת"

יחידת "צור" של השב"ס הוקמה בשנת 2006 כאשר על אנשיה מוטלת המשימה לפקח על עברייני מין שהשתחררו מעונש מאסר. י' מספר: "אנחנו מקבלים את הדיווח לפני שחרור העבריין מהכלא, בערך שלושה חודשים קודם לכן. הוא מופנה לקבלת חוות דעת של מרכז בריאות הנפש בשב"ס שם נקבעת הערכת המסוכנות שלו ומוגדרת מנמוכה עד גבוהה ואז מוגשת בקשה לקביעת תנאי הפיקוח שלו והוא למעשה עובר לאחריותנו. עברייני מין שרמת המסוכנות שלהם היא מתחת לנמוכה בכלל לא מגיעים לפיקוח מלכתחילה".

מה זה בעצם אומר 'תנאי פיקוח?'

"התנאים נקבעים על פי סוג העבירה בה הורשע העבריין. למשל, מי שהורשע בעבירות מין בקטינים תנאי ההרחקה שלו יהיו הרחקה ממקומות בהם נמצאים קטינים כמו גנים ציבוריים ומוסדות חינוך, או במקרה של עבריין מין שביצע עברות מין דרך אינטרנט ייאסר עליו השימוש בטלפון חכם ומחשב. מטרת היחידה היא למנוע מעברייני מין לבצע עבירת מין חוזרת. עבריין מין שביצע עבירה ושילם את חובו לחברה יוצא החוצה ואנחנו מבינים שהמסוכנות שלו לא הסתיימה והוא עדיין יכול לבצע עבירות מין בחוץ. למעשה הייעוד של היחידה שלנו הוא להציל ילד, ילדה או אשה שמישהו יאנוס אותה או יפגע בילדיה. הציבור יכול להיות משוכנע שיש אנשים שנמצאים במעקב אחרי עברייני מין 24 שעות כדי לעצור את הדבר הזה".

עד כמה חשובה פעילות היחידה?

"חלק מהמשפחות מקבלות בהבנה ונתרמות לעזרה וחלק רואות את זה כמעמסה אבל המטרה היא משותפת – לא להחזיר את הילד או הבעל אחורה לבית הסוהר אלא לשקם אותו, אנחנו יודעים שיש לו משפחה ורוצים להדריך אותו"

"היחידה הצליחה למנוע עבירות של תקיפה מינית בדקה התשעים. כל מפוקח הוא פצצה מתקתקת מספיקות כמה שניות ללא פיקוח כדי שיבצע את העבירה כשהוא לא יכול להתגבר על הדחף המיני שלו, שום דבר לא ירתיע אותו גם לא המאסר שביצע והתנאי שהוטל עליו. אנחנו עושים את כל מה שאפשר כדי למנוע את התקיפה המינית הבאה. הצלחנו למנוע מאות מקרים של תקיפה מינית במהלך הפעילות שלנו".

יש פרופיל מסוים לעברייני מין?

"לעברייני מין אין מכנה משותף – יכול להיות אדם בעל השכלה גבוהה או ללא השכל בכלל ממעמד סוציו אקונומי נמוך או סוציו אקונומי גבוה.

איך מגיבים המפוקחים כשאתם פונים אליהם?

"המטרה שלנו היא להביא את המפוקח לרמה שהוא ישתף אתך פעולה, להסביר לו את המהות שלו, להכיר לו את התנאים שלו, אנחנו מכווינים אותו למסגרות ולטיפולים. אנחנו יושבים עם קרובי המשפחה הבגירים שלו שמודעים לעבירה ומנסים לרתום אותם לטיול ולשמירה על עבריין המין עצמו. אלו שלא מבינים את המקום שבו הם נמצאים, טוענים שזה יצר הרע גרם להם לעשות את זה, אנחנו מנסים להסביר להם, להכווין אותם ואם הם לא מצליחים להתיישר בכוחות עצמם אנחנו מנסים לעזור להם או במידת הצורך להחזיר את אותם עבריינים בחזרה לבית הסוהר כדי שהחברה לא תיפגע".

"הרבה מהם יוצרים קשר עם קציני היחידה ומבקשים סיוע כי יש להם דחף מיני גבוה מאוד. הם מבקשים שנעזור להם, שנדבר אתם. לרוב הקשר הוא מצוין. קצין הפיקוח הוא האדם היחיד שמוכן להקשיב לעבריין המין"

איך גורמים למפוקח לשתף פעולה?

"אנשי היחידה מקצועיים מאוד בתחום העיקוב והתצפיות ומצד שני בעלי יכולת תשאול ושיח עם מפוקח המין על מנת לקלוט ממנו מידע בצורה הטובה ביותר. אנחנו מנסים להבין כל הזמן מה הם עושים, מה הם חושבים, מה הכוונות שלהם, עם מי הם נפגשים. אתה כל הזמן נמצא עם אדרנלין גבוה מאוד. מחליף חזויות משנה עמדות מנהל מעקבים רגליים וממונעים".

איזה יחס אתם מקבלים מהמשפחות?

"יש משפחות שלא מקבלות את זה, קשה להם שאתה יכול להגיע באמצעות צו בכל שעה במהלך 24 שעות ביממה, מתי שאנחנו רוצים לפי שיקול הדעת שלנו. אנחנו מכירים את סדר היום של המפוקח. חלק מהמשפחות מקבלות בהבנה ונתרמות לעזרה וחלק רואות את זה כמעמסה אבל המטרה היא משותפת – לא להחזיר את הילד או הבעל אחורה לבית הסוהר אלא לשקם אותו, אנחנו יודעים שיש לו משפחה ורוצים להדריך אותו".

"באשקלון יש לא מעט מפוקחים במסוכנות גבוהה. יש גם כאלו שלא מתגוררים בעיר אלא מגיעים לפה בסופי שבוע למשפחות שלהם או למישהי שהם הכירו. לא תמיד בנות הזוג יודעות שמדובר בעבריין מין"

למעשה בינכם ובין המפוקחים יש יחסי אהבה – שנאה?

"הרבה מהם יוצרים קשר עם קציני היחידה ומבקשים סיוע כי יש להם דחף מיני גבוה מאוד. הם מבקשים שנעזור להם, שנדבר אתם. לרוב הקשר הוא מצוין. קצין הפיקוח הוא האדם היחיד שמוכן להקשיב לעבריין המין. היה מפוקח שניסה להתאבד והוא התקשר לקצין הפיקוח כי הוא האדם היחיד שיש לו בעולם".

להתחפש למנקה רחובות

חלק לא מבוטל מהפעילות של י' ושל חבריו ליחידה מתבצעים כאמור כאשר הם מסווים את עצמם, מאמצים עיסוקים וזהויות שונות על מנת שלא לעורר את חשדם של עברייני המין המפוקחים אחריהם. אנשי היחידה כמעט ואינם מתניידים במדים ייצוגיים הן לצורך הסוואה והן בשל הרצון לצמצם את חוסר הנוחות העשויה להיגרם למפוקח כאשר הסביבה הקרובה שלו תיחשף לנוכחותם: "אנחנו יוצאים הרבה לפעילויות סמויות, עורכים תצפיות אחרי המפוקחים על מנת שלא יחזרו לסורם. הכל לפי אורך התקופה שקבע בית המשפט. החוק קובע כי תקופת הפיקוח עשויה להימשך עד 20 שנה אבל בית המשפט עשוי לקבוע שזה יהיה רק שלוש שנים בשלב ההתחלתי. כך שאם למשל בית המשפט קבע למפוקח מסוכנות בינונית ופיקוח לשלוש שנים, אם במהלך הזמן הזה הוא עשה שינוי בחייו, עשה טיפול, שיתף פעולה, הקים משפחה, הראה נכונות להשתקם ולחזור לחיים הנורמטיביים, בסוף התקופה הוא עובר שוב הערכת מסוכנות ואנחנו מעבירים את ההערכה לבית המשפט יחד עם ההמלצה שלנו כדי שתתקבל החלטה".

למעשה אתם אנשי שב"ס שעובדים ללא מדים, יש לכם אפשרות לעצור מפוקח?

"אנחנו עובדים על אזרחי, ונעזרים בהסוואות כאלו ואחרות על מנת שלא לחשוף את המפוקח, מתצפתים עליו באופן גלוי ולעיתים סמוי כדי שלא יזהה אותנו. אם המפוקח מפר צו נותנים לו אזהרה אבל אם מדובר בהפרה בוטה כמו למשל הגעה שלו לגן ציבורי בניגוד לתנאים, העבריין נעצר על ידי היחידה ויכול לקבל עד שנתיים מאסר בפנים. היחידה קיבלה זכות מעצר ואם יש הפרה בוטה, מזמינים ניידת המפוקח נלקח לתחנת המשטרה על ידי היחידה ומשם להמשך טיפול של משטרת ישראל והעמדה לדין. אנחנו מתאימים את עצמנו לסביבה בה אנחנו נמצאים. התחפשתי לחרדי ולפועל ניקיון בחלק מהפעמים בגלל זה תפסתי את המפוקח כשהייתי בסיפור כיסוי של מנקה רחובות ושם הצלחתי למנוע עבירת מין חוזרת".

יצא לך לעקוב אחרי עברייניות מין? נשים שפגעו בקטינים למשל?

"יש לנו ביחידה נשים שפגעו בקטינים, מקרים כאלו הם יותר רגישים כי מדובר באשה, במקרה כזה אנחנו מגיעים עם קצינת פיקוח מהיחידה ועבריינית המין יותר פתוחה אתה  ומדברת אתה על הכל. באופן כללי העבודה על נשים מפוקחות נעשית בצורה רגישה יותר".

מה לגבי עברייני מין קשישים?

"יש לנו מפוקחים קשישים, חלקם עברו את גיל שמונים, אנחנו מבצעים את עבודת הפיקוח עליהם ועם כל הכבוד לגיל, לאותו עבריין יש עדיין את המסוכנות שלו. אנחנו עדיין עוקבים אחריו בהתאם למגבלות שקבע לו בית המשפט".

קיימת תשומת לב מיוחדת לעבריינות מין דרך האינטרנט בשנים האחרונות?

"היום יש את יחידת 105 שהוקמה בשיתוף פעולה שלנו בגלל ההתגברות של מקרים כאלו בשנים האחרונות. לעברייני מין שפוגעים דרך האינטרנט יש ככל הנראה פחד לגשת לאשה ויותר קל להם מול מחשב. הם מרגישים יותר בטוחים כי העבירות האלו מתבצעות בתוך מקום סגור שהם מרגישים בו בטוחים אבל גם בזה אנחנו מטפלים".

מפוקחי מין באשקלון

י', אשקלוני גאה, נפרד בכל בוקר מאשתו ומילדיו בידיעה שהוא עוסק בעבודה חשובה מאין כמוה המגנה על החברה. כאמור, לאחרונה זכה לקבל הכרה מנשיא המדינה והמשרד לביטחון פנים על מסירותו: "קיבלתי את מצטיין הנשיא ואני גאה כתושב העיר במעמד השר לביטחון פנים. הצלחנו למנוע תקיפות, מדובר בפצצות מתקתקות. אנחנו עוצרים את הבן אדם לפני שזה קורה, ממש לפני שהספיק לבצע את זממו. אנחנו יוצאים לפעילויות סמויות לוודא שלא חוזרים לסורם, ךובש חזות שונה כדי להתאים את עצמנו למעקב אחריו, גם באופן מלאכותי, מקבלים מידע מודיעיני ממשפחות שמשתפות איתנו פעולה והמשימה המרכזית שלא יחזור לבצע עבירת מין חוזרת. הרב עבירות בקטינים קורבנות מזדמנים או בני משפחה ואנחנו מנסים לגייס את משפחת המפוקח כי המטרה משותפת".

כמה מפוקחי מין יש באשקלון?

"באשקלון יש לא מעט מפוקחים במסוכנות גבוהה. יש גם כאלו שלא מתגוררים בעיר אלא מגיעים לפה בסופי שבוע למשפחות שלהם או למישהי שהם הכירו. לא תמיד בנות הזוג יודעות שמדובר בעבריין מין. במקרים כאלו אנחנו שואלים אותו 'איפה אתה נמצא בסוף השבוע?' ואז אנחנו מגיעים ובודקים לראות אם יש שם ילדים, מעבירים תשאול מקצועי ועוקבים אחריהם כדי לוודא שהם לא מפרים את צו הפיקוח".

איך מסבירים לאשה שבעלה עשוי לפגוע בילדים המשותפים שלהם?

"אתה מציג את עצמך בפני בת הזוג, מסביר שהוא נמצא בפיקוח אנחנו מנסים לעזור להם לשקם את החיים יחד. זה הכל ברצונה כמובן. יש נשים שלא מוכנות, שקשה להן לקבל את זה והן לא משתפות פעולה. באמצעות הלמידה וההכשרות שעשית אתה פועל כדי לגרום להן בכל זאת לשתף פעולה כי המטרה היא שהם יחזרו לחיים הנורמטיביים".

מה חושבת המשפחה על העבודה שלך?

"אני אבא לילדים אני קם בכל בוקר עם תחושת שליחות מוטיבציה כדי לשמור על הילדים בחוץ. אני עושה את זה בגאווה. חשוב לי באמת לשמור על החברה ובכל יום שאני חוזר והצלחתי למנוע עבירה ועצרתי מפוקח זה נותן לי להרגיש הכי מאושר שהיום הצלתי ילד.

אני מרגיש שאני מבצע את המשימה שלי על הצד הטוב ביותר כדי למנוע את עבירת המין הבאה, יש לי סיפוק מאוד גבוה בעבודה שלי. למרות שמדובר במפוקחים ששילמו את חובם לחברה, אני אעשה הכל כדי להחזיר אותם לדרך הישר".