עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

המנתח

 

טוראי נ' בן ה-19 מאשקלון יהפוך להיות אחד ממנתחי המידע הראשונים של צה"ל לאחר שסיים בהצלחה קורס "אנליסט מידע" ראשון מסוגו * במסגרת השירות המשמעותי הוא ינתח נתונים שישפרו את יכולות הצבא ובין היתר יסייעו להתמודדות עם איום הרקטות מרצועת עזה אותו חווה עם משפחתו במשך שנים ארוכות * כל הדרך מישיבת "צביה" ועד לשירות משמעותי מציל חיים

 

בעוד תחום ניתוח המידע הולך ומתרחב בעולם, והשימוש בכלים לניתוח נתונים וסטטיסטיקות חוצה פלטפורמות בחברה האזרחית, נכנס לצה"ל באחרונה קורס "אנליסט מידע" הראשון מסוגו, שיכשיר חיילים לנתח נתונים, מידע וסטטיסטיקות ולהפוך אותם למסקנות מבצעיות שיאפשרו לייעל תהליכים בזמן אמת. בין המסיימים, טוראי נ', תושב אשקלון שסיים לאחרונה את הקורס וצפוי להתחיל בשירות מאתגר במיוחד. מאחר והתפקיד מוגדר כמסווג אין לנו אפשרות להציג את שמו המלא ואת תמונתו.

לימודי מחשבים לצד לימודי גמרא

נ' למד בישיבה התיכונית "צביה" והרחיב את לימודי הפיסיקה והמחשבים לצד לימודי הגמרא. הוא מגיע מבית דתי ואח לארבעה. עם סיום הלימודים, רבים מחבריו המשיכו לישיבות קבועות ומכינות קדם צבאיות והוא החליט שלא לדחות את הגיוס ולעלות על מדים, זאת מתוך אהבה לתחום הטכנולוגי והחדשנות שמקורה בבית, אביו ואחיו עוסקים במקצועם בהיי- טק. הוא מספר, "המשפחה מאוד שמחה ותמכה בי ללכת למקצוע הזה. נולדתי באשקלון בשכונת אפרידר למדתי בישיבת צביה, נמשכתי לנושא של מחשבים אותו ממש אהבתי, גם בבית שלנו אבא שלי ואחי עוסקים במחשבים".
הוא שאף לעשות שירות משפיע בעולם אליו התחבר, ומספר כי הוא מאמין שתושבי אשקלון מחפשים לעשות שירות משמעותי. "אני רואה את האנשים סביבי והחברים שלי שגם הם חיפשו לעשות שירות מעניין ומשמעותי".

איך הגעת בסופו של דבר לקורס ניתוח מערכות המידע?
"הייתי בתכנית 'מגשימים' – תכנית מצויינות במחשבים שמלמדת נושאים שיעזרו לנו בעתיד. אחרי התוכנית הלכתי למיונים בחיל המודיעין ולא עברתי את המיונים. בשלב הזה התקשרו אליי מחיל התקשוב ואמרו לי שהתקבלתי אליהם ואני נורא שמחתי".

במרץ 2019 נ' התגייס, עשה טירונות בבה"ד 7- בית הספר הארצי לקשר, תקשוב וסייבר ואת ההכשרה לתפקיד שהסתיימה בשבוע שעבר הוא עשה בבית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר (בסמ"ח). הקורס, מתקיים כרגע כפיילוט והחיילים הלוקחים בו חלק רכשו יכולות של ניתוח ועיבוד מידע, תוך התחשבות בצרכים ובנסיבות. כך, ידע אנליסט המידע העתידי, שישב עם המפקדים הרלוונטיים, לייעץ להם על סמך אותם הנתונים ולסייע להם בקבלת ההחלטות.

 

כאמור נ' הגיע לקורס לאחר מיונים קודמים לתפקידים שונים באגף המודיעין. לתפקיד אותר, וקיבל שיחת טלפון שבישרה לו על התפקיד החדש בצה"ל. עם המון סקרנות ומעט ידע לאן פניו מועדות התגייס ולמד תכנות בשפת "פייתון", שימוש בכלים לניתוח נתונים וסטטיסטיקה ברמה אקדמית. חלק נוסף בהכשרה שעוברים האנליסטים, הוא "Story Telling" כלומר איך לעמוד מול קהל, להסביר במלל גרפים ומצגים. על הקורס הוא מספר, "הוא טוב מאוד ונותן תשוקה אמתית להמשך השירות. הוא משלב הרבה תחומי עניין, אינטנסיבי ומאתגר".

האנליסטים אמורים לסייע למפקדים בשטח לנצל את כל המידע שברשותם לתועלת מבצעית בפרק זמן קצר. המטרה היא להביא נתונים, סטטיסטיקות ומידע בצורה ברורה ופשוטה, ולהמליץ לדוגמה כיצד להפעיל תמרון במלחמה ובאיזה חימוש לתקוף. באותה מידה, בימי שגרה וביטחון שוטף, יוכל האנליסט להמליץ כיצד לבצע תגבורי כוחות באוגדה מרחבית, בימים של מתיחות ביטחונית או של הסלמה מתפרצת, למשל אילו גדודים זמינים ביותר לקפוץ מאימונים ומהכשרות ובאילו מוקדי חיכוך הכי חכם ויעיל לפרוס אותם בשעות ספורות, תוך התחשבות בהיסטוריה גזרתית. על כך אומר נ': "אני בטוח שהשירות יהיה משמעותי ונוכל לעזור בקבלת החלטות. אני חושב שהקורס חשוב לצה"ל ולכן הוא ייסד אותו. זה משהו שיעזור מאוד למפקדים, יסייע לייעל את המערכת, לבצע דברים מהר יותר ובקלות רבה יותר. אני באמת מאמין שהתפקיד משמעותי וחשוב".

זיכרונות מאזעקות באפרידר

הלימודים המאתגרים שילבו חומרים בשפה האנגלית ושעות רבות של למידה עצמית. כיום מתבססים בבסמ"ח על למידה מותאמת אישית- עצמאית, צוותית או בקבוצות קטנות – בהתאם ליכולות ולרצונות החייל. הרעיון המוביל את סגל הפיקוד הוא עידוד יכולת הלמידה העצמית, החקירה והסקרנות- יכולות הנדרשות בעולם הטכנולוגי שהולך ומתפתח באופן מתמיד. בבסמ"ח מאמינים כי הלימוד צריך להיות חוויה, על כן מתנסים בפרויקטים, מעודדים למידה מטעויות, מכינים את החניכים לעבודה בצוות ולהובלת תהליכים באמצעות יוזמה, יצירתיות, פתרון בעיות וחשיבה ביקורתית. כחלק מההתנסות בפרויקטים, נ' וחבריו עמלו על פרויקט שמטרתו היה לדמות את העבודה המציאותית של החיילים.

אתה יכול לספר לי על חוויה משמעותית שעברת במהלך ההכשרה?
"אם שואלים אותי על חוויה משמעותית שהייתה לי בהכשרה זה בהחלט שלב הצגת הפרויקטים. הצגנו למפקדים את התוצרים והיה מאוד מלהיב, שם הבנו למה צריכים אותנו. עבדנו על הפרויקטים חצי מתוך זמן הקורס ועשינו את מה שנדרש לעשות ביום- יום. זו התנסות חשובה. יחד עם העשייה המשמעותית וההכשרה הקריטית, היו מספר אתגרים. השעות הקשות, לימודי הסטטיסטיקה ברמה האקדמית ועבודה רציפה ורבה".

אז איך מתמודדים עם כל זה?
"אווירה מצוינת. כל חברי הקורס מגובשים מאוד. החברים היו הדבר הראשון שתרם, אחר כך המפקדים עצמם שתמכו, הבינו את הלחצים והאתגרים שלנו והיו שם בשבילנו. אנחנו החברים בקורס מכירים אחד את השני עוד מהטירונות וזה לגמרי עזר, הגענו להכשרה מוקפים באנשים שאנחנו מכירים".

ככל שאתה יכול לפרט – מה תעשה במסגרת השירות השוטף?
"נקבל סוג של דאטא טבלאות עם הרבה נתונים ונצטרך להוציא מהנתונים האלו תובנות ומתוכם ליצור פעולות שיעזרו לשיפור היכולות של צה"ל".

 

 

עד כמה המצב הביטחוני הרגיש באזור אשקלון גרם לך לרצות ליטול חלק בקורס?
"אני יכול להגיד לך שזה בהחלט השפיע עליי כי כשאתה חי את המלחמות ואת האזעקות, זה נותן תוספת משמעותית לרצון לעשות שירות משמעותי ואני תורם לצבא בצורה טובה. אני זוכר אזעקות לפני שהתגייסתי, אתה רוצה לעשות שירות משמעותי ואתה מבין מה המטרה ולמה צריך את זה. זה בהחלט דחף אותי לשפר את המצב עד כמה שאפשר".

הרגשת את המתח שבחיים תחת איום הרקטות?
"הייתה נפילה במהלך מבצע 'עופרת יצוקה' ממש קרוב לבית שלנו. כל החלונות התנפצו והמון רסיסים עפו. מערכת כיפת ברזל נותנת לך תחושת ביטחון אבל לא במאה אחוז. הניתוחים שלנו יכולים לעזור להתמודדות עם יירוטים ואיומים של האויב. אני שמח מאוד שהגעתי לכאן. הקורס הפך אותי ליותר מקצועי והעניק לי ידע. הוא שילב תחומי עניין רבים, היה מרתק ונתן תשוקה להמשך. אני בטוח שנוכל לעזור בקבלת ההחלטות. על התפקיד הייתי ממליץ על התפקיד לכל מי שהיה שואל אותי, הוא מעניין וחשוב להתקדמות של צה"ל בעולם הטכנולוגי".