עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

המועדון שהפך לבית של הגמלאים

 

במועדון של הסתדרות הגמלאים באשקלון ציינו לאחרונה 9 שנות פעילות * לרגל המאורע אל"מ במיל' שלמה ארבלי מספר בהתרגשות כיצד הפך המועדון לבית עבור גמלאים רבים באשקלון וכיצד קשיש שמעולם לא חגגו לו יום הולדת בוכה מאושר כאשר החברים למועדון שרים לו ומאחלים מכל הלב 'עד 120 שנה' * סיפור הצד היפה של בני הגיל השלישי

אל"מ במיל' שלמה ארבלי

בימים אלה מציינים במועדון של הסתדרות הגמלאים באשקלון תשע שנים להקמתו. המועדון אותו הקים ומנהל אל"מ במיל' שלמה ארבלי הפך עם השנים לדגם ומודל חיקוי למועדוני גמלאים מכל הארץ. מנהלי ומפעילי מועדונים מגיעים לאשקלון ולומדים איך מפעילים מועדון שהוא למעשה בית של ממש עבור מאות גמלאים תושבי העיר וסביבתה, הנהנים משלל פעילויות הכוללות הרצאות, חוגים, נופשונים, טיולים בארץ ובחו"ל, והעיקר מפגש חברתי על בסיס יום יומי באווירה חמה ואוהבת של היו"ר וצוות המתנדבים המנהל את המועדון.
בין כלל הפועלים לטובת הנושא החשוב ניתן לציין את סגניתו של ארבלי רחל ינוב, מנהלת המכללה אילנה סביר, מזכיר המועדון יאיר ספרדי, היועץ המשפטי עו"ד אליהו רפאלי, גזברית המועדון תקווה מסיקה, יו"ר ועדת הביקורת איציק הוט והרוח החיה בפעילות החברתית הם חוה ופנחס מזור. במועדון מספרים בכאב כי בחודש האחרון נפטר הרמן בן יוסף שריכז במשך תשע שנים את מועדון הברידג' להנאתם של כלל החברים והחברות.


המועדון ששופץ לאחרונה ע"י ההסתדרות ביוזמתו של יו"ר המרחב רמי גואטה הוא כאמור בית שני ולעיתים בית ראשון עבור הגמלאים המגיעים למקום, רבים מהם בודדים וקשי יום שבערוב ימיהם כמהים לחברה ולפעילויות פנאי המחיות אותן פשוטו כמשמעו.
ארבלי סיפר השבוע ל"סטאר": "אנו רואים אותם ברחובות אך לא מעלים על דעתנו מה עובר עליהם באמת, מהי זיקנה בצל מחסור ובדידות ולעיתים ניתוק מהמשפחה וניתוק מחברים שהלכו לעולמם. במועדון הזה הם מוצאים את החום, המילה הטובה, חברים חדשים וסיוע בכל תחום, המועדון מחזיר להם את העניין בחיים ותורם להם איכות חיים כמוה לא הייתה להם. חשוב לציין כי זהו מועדון הגמלאים היחיד בעיר הפתוח לחברים יום יום ופעל גם בימי מלחמה. כאשר אזעקות נשמעו ברחבי העיר האזור העדיפו הגמלאים להתקבץ יחדיו והחברותא סיעה להם להקטין את החרדות מהטילים שנפלו על עירנו".

ארבלי:"אנו עשירים במעשים טובים יום יום, המוטו שלנו הוא – העיקר שניפגש. המטרה שלנו היא להוציא מקסימום קשישים מביתם ולהביאם למועדון שבו ימצא כל אחד את המסגרת המתאימה לו. אנו מפעילים מדי יום שני מכללה בה מתקיימים אירועים והרצאות של שרים וחברי כנסת, רופאים, כלכלנים ומומחים מתחומי הביטחון, החברה והחינוך. חשוב לי לציין כי כל המרצים הינם מצמרת המומחים ומגיעים למכללה שלנו בהתנדבות מתוך הוקרה למקום. כמו כן אנו מפעילים חוגים שונים כמו ברידג', משחקי קלפים שונים, ציור, חוג למחשבים, שירה בציבור ועוד. כמובן שאנו מציינים וחוגגים את כל חגי ישראל ומקיימים טקסים בימי הזכרון לשואה ולגבורה ולאירועים ממלכתיים. אך החשובה מכל, היא תשומת הלב האישית לכל גמלאי בכל זמן. אנו סועדים ומבקרים גמלאים חולים, משתתפים בשמחותיהם ובאבלם. חוגגים להם ימי הולדת במועדון, ורבים מהם בוכים מאושר ומספרים כי מעולם לא חגגו קודם לכן יום הולדת. האווירה במקום קסומה ונוצרו חברויות הנמשכות גם מעבר לשעות הפעילות במועדון. נוצרו חבורות שמבלות ביחד גם בשבתות וחגים והשיא, אלמן הכיר במועדון אלמנה והשניים נישאו לפני כשנה. אורחי הכבוד בחתונה היו כמובן חבריהם מהמועדון".

"התלהבות ויכולת נתינה"

לאחרונה בחרה ההסתדרות במועדון זה כמועדון ארצי מצטיין מבין עשרות מועדונים ברחבי הארץ. המועדון האשקלוני מיוחד גם באופן שבו הוא משרת את הקהילה. מהמועדון יוצאים מתנדבים פעילים לבית החולים, לבית האבות הלפרין, לביטוח הלאומי, למתן סיוע משפטי והעיקר, ביקורי בית, תמיכה וסיוע לקשישים המרותקים לביתם ואין מי שיעזור להם.
בשנה שעברה התגייסו כחמישים מתנדבים מהמועדון וביחד עם ה'קרן לידידות' יזמו מבצע חורף לחימום בתיהם של קשישים עריריים. הם עברו בין בתי הקשישים וחילקו המחאות לרכישת תנורי חימום. 'הקרן לידידות' העריכה מאוד את שיתוף הפעולה וגמלה למועדון בכך שתרמה ריהוט יפהפה למועדון.
על כך אומר ארבלי: "אני מבקש לציין כי ללא ההתלהבות ויכולת הנתינה של הנהלת המועדון לא היינו מצליחים להגיע להישגים כה רבים. כל אחד מאתנו פועל ועושה הכל למען האחרים ולא לטובתו האישית. כאשר אנו מוציאים טיול בארץ או בחו"ל ומקבלים כרטיס חינם לראשי הקבוצה, אנו מחלקים הנחה זו לכלל המשתתפים וכך מוזילים את עלות הטיול. איש מאיתנו לא נוטל דבר לעצמו. ההפך הוא הנכון. בימים קשים של היעדר תקציבים לפעילות, חברי ההנהלה תרמו כספים מכיסם ובלבד שהמועדון ימשיך לשרת את הקהילה. כעת, המועדון זוכה סוף סוף לתמיכה עירונית המאפשרת ארגון אירועים נוספים של תרבות נופש ופנאי".


ואכן נראה כי הפעילות של המקום בהחלט תורמת לשיפור הרגשתם של חבריו. אחת מבאי המועדון אמרה בהתרגשות: "אנחנו כל כך שמחים שיש לנו מסגרת כזו שמאפשרת לנו להיפגש, להחליף חוויות להעביר שעות של איכות ופנאי ולשכוח מטרדות היום יום. שלמה ארבלי ראוי לכל המחמאות על מה שהוא עושה למעננו ועל מה שעוד ימשיך לעשות. יישר כוח".
ארבלי ממשיך ואומר כי בהזדמנות זו הוא רוצה להודות ליו"ר ההסתדרות היוצא אבי ניסקורן וליו"ר המרחב רמי גואטה על שהעניקו לגמלאים מועדון משופץ לתפארת: "כדי להמשיך ולהפעיל את המועדון ולהעניק משורתיו לכל גמלאי שימצא במקום בית חם ואהבה".