עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

הכל עניין של חינוך 

 

 

בעיריית אשקלון נערכים לבוגרי מערכת החינוך לשנת 2030 – תלמידי כיתה א' כיום ומכינים תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח להצלחתם בעתיד * את התוכנית תלווה מנכ"לית משרד החינוך לשעבר, האסטרטגית דלית שטראובר * ראש העיר תומר גלאם: "אנחנו קובעים כיצד ייראו תלמידי המחר באשקלון ואנחנו נעשה הכל כדי לוודא שהם יהיו הטובים ביותר"

 

במסגרת ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים וכחלק ממהלך אסטרטגי רחב יותר וארוך טווח שנועד להבטיח לתלמידי העיר את הצלחתם העתידית, נועד ראש העיר, תומר גלאם עם היועצת האסטרטגית, דלית שטראובר, לשעבר מנכ"לית משרד החינוך, כדי לגבש תוכנית פעולה בתחום. 

במפגש נכחו גם מנכ"לית העירייה, אירית נתן וראש מנהל חינוך, יובל זוזט. הליווי המוצע לעיר ותכניות ההתערבות, יגובשו בשיתוף פעולה עם הנהלת העיר, עם הגורמים המקצועיים של אגף החינוך ומשרד החינוך, עם צוותי החינוך של מוסדות החינוך בעיר, עם מנהיגות ההורים ומנהיגות התלמידים ועם קבוצות תושבים שירצו להיות חלק מהמהלך. 

בין התפיסות המנחות את המהלך, עומד מסמך המיומנויות הנדרשות לבוגר מערכת החינוך לשנת 2030 שפרסם ארגון ה-OECD. המסמך מצביע על האתגרים העצומים העומדים בפני מערכות החינוך והשינויים הנדרשים כדי לספק חינוך רלוונטי לצרכי האדם החי בעידן של שינויים ואי ודאות במאה ה-21. החיים בעידן זה מציבים אתגרים חינוכיים חסרי תקדים, הנובעים מההתפתחויות המהירות בעולם הטכנולוגי, מגידול עצום בידע, מתהליכים גלובליים ובכלל זה תחרות על הון אנושי. כל זאת, בנוסף למחויבות של הרשות לחנך דור של צעירים בעלי ערכים של מנהיגות, אהבת הארץ והמדינה, אהבת אדם, צדק וערבות הדדית, המחויב להצלחתה ולשגשוגה של מדינת ישראל ולאיכות החברה בישראל. 

המסוגלות לחיים של משמעות והצלחה בעולם המאופיין באי ודאות ובשינויים מהירים, תהיה מנת חלקם של מי שיהיו מצוידים, בנוסף לעולמות של ידע, גם בסט של ערכי מוסר ואתיקה, במיומנויות של חדשנות, חשיבה יצירתית, גמישות מחשבתית והסתגלות מהירה, בכלים וביכולות של ראייה מערכתית, חשיבת עתיד, ביכולת לזהות ולפרש תהליכים, ביכולת לבנות יחסי גומלין ובמיומנויות של לומד עצמאי שיאפשרו ללמוד לאורך כל החיים. כל זאת לצד מיומנויות אישיות של אמפטיה ,תקשורת בין אישית, יכולת עבודה בצוות, אומץ, חוסן אישי ורגישות חברתית. 

ראש העיר, תומר גלאם: "בוגרי מערכת החינוך בשנת 2030 יהיו התלמידים המאיישים את ספסלי כתה א' השנה ולכן אנחנו נערכים כבר כעת כדי להבטיח את מצוינותם של ילדינו בהיבטים חינוכיים שיש בהם כדי להשפיע על המסוגלות של דור העתיד להצליח בכל תחומי החיים, להסתגל לשינויים, להעצים עצמם בידע, ללמד אותם לחשוב מחוץ לקופסא, ליזום, להכשיר אותם לקבל החלטות, לבנות תהליכים, לתקשר בצורה מיטבית ולהיות מנהיגים. היום, אנחנו קובעים כיצד ייראו תלמידי המחר באשקלון ואנחנו נעשה הכל כדי לוודא שהם יהיו הטובים ביותר". 

דלית שטראובר: "לאשקלון מוסדות חינוך איכותיים ומגוונים ומטרת ראש העיר שהתהליך יוביל את העיר למימוש מצוינות לימודית ערכית וחברתית, שתאופיין בדרכי פעולה חדשניות בהלימה לאתגרים העדכניים ביותר של התקופה, לשיטות ולכלים המותאמים למערכות חינוך מתקדמות במאה ה21 המובילות את בוגריהם למימוש הצלחות ברמה האישית, המקומית והלאומית. התכניות ישקפו את הערכים והשאיפות של הנהגת העיר והעומד בראשה ושל הצוותים החינוכיים וייתנו מענה רעיוני וערכי לתכנון ולקבלת החלטות מערכתיות". 

 

 החשיבות בפיתוח תלמידים ערכיים

 

לתוכנית שותפה כאמור גם חברת המועצה הממונה על החינוך, עדנה שחר ולנשטיין, המנהלת המיתולוגית של מקיף א' בעיר לשעבר. כאשר הצטרפה לחיים הפוליטיים היא הסבירה כך את תפישת עולמה החינוכית: "חינוך זהו תחום רחב כל כך ומלא בחידושים. בשנה האחרונה יצאו לדרך תכניות פדגוגיות רבות על מנת לשפר את ההישגים הלימודיים של תלמידי העיר אשקלון. היינו עדים לכך שבזכות עבודה מאומצת והקצאת משאבים עלו אחוזי הזכאים לתעודת בגרות וזה בהחלט הישג אדיר. עלינו להשקיע את מירב המאמצים על מנת להגיע לכל ילד במערכת החינוך, שכל ילד ימצא את מקומו ויוכל ללמוד במסגרות המתאימות לו. חשוב לי מאוד העניין לתת דגש לעניין הערכי בבתי הספר. השנה אשקלון מובילה במקום הראשון בתעודת בגרות חברתית וזה הישג שיש לשמר. חשוב מאוד להטמיע בקרב הילדים כבר בבית הספר היסודי את החשיבות בגיוס לצה"ל, את מתן העזרה לאנשים בעלי קשיים בכל מיני תחומים, את חשיבות התרומה החברתית, את הכרת הארץ ואת המסע לפולין. אני רוצה להחזיר עטרה ליושנה ובה תלמידי בתי הספר היסודיים ישובו לבקר בספרייה העירונית. תומר גלאם חולל מהפך בתחום תנועות הנוער וזהו דבר שאני בהחלט מברכת עליו. יש לי המון תכניות לעתיד ואני משוכנעת שיחד עם תומר גלאם נוציא אותן אל הפועל ולטובת קידום ילדי אשקלון". 

על התוכנית האסטרטגית היא אמרה: "חינוך הוא לב ליבה של העיר ושל המערכת העירונית וככזה אנחנו נדרשים לקדם, לפתח, להעצים אותו יד ביד עם ההתקדמות של האנושות במגוון התחומים. אני מברכת על החשיבה האסטרטגית שאנחנו עומדים בפתחה ועל הנכונות של ראש העיר והגורמים המקצועיים מתוך המערכת ומחוצה לה למען עתידם החינוכי של ילדי אשקלון". 

ראש מינהל חינוך, יובל זוזט, הוסיף: "מינהל חינוך ותנו"ס שוקד לילות כימים על מנת להעניק לכל תלמיד ותלמידה חינוך ערכי, איכותי, מוביל ומתקדם שייתן מענה לצרכיהם תוך התייחסות  להתפתחויות שאנו עדים להן בעולם הגלובלי. לצד זה, אנו רואים חשיבות בפיתוח תלמידים ערכיים, אנושיים, מתנדבים ובעלי זיקה עמוקה לחברה ולקהילה. בטוחני, כי התוכנית תספק מענה לכל האספקטים הנוגעים לחינוך ילדינו".