עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

הכל למען הילדים?

 

מה שקורה כבר עשור באמריקה, הגיע לאחרונה גם למדינתנו הקטנה – הסכם גירושים מסוג חדש "הסכם קינון" (nesting) הקובע כי הילדים ממשיכים לגור בבית, ומי שמתחלקים בין הבית לבין דירתם הנוספת אלו דווקא ההורים * כיצד בדיוק עובדת השיטה, מה חושבים עליה הגרושים באשקלון והסביבה ומה אומרים עורכי הדין המומחים לענייני משפחה?

החשש הגדול ביותר של הורים ברגע הגירושים, הוא כמובן הפגיעה בילדים. אחרי הכל, במקרה של גירושים, בין אם הסתיימו בצורה מכובדת ובין אם נגררו למלחמות מכוערות בבתי משפט, או בין עורכי הדין של הצדדים, אינטרס אחד עומד מקודש מעל הכל – טובת הילדים. מומחים רבים חשבו במהלך השנים, עד כמה ניתן לצמצם את הפגיעה בילדים, שללא ספק עלולים להיפגע רגשית במידה זו או אחרת כתוצאה מגירושים. בניסיון לפגיעה מינימאלית בילדים, נוצר מה שנקרה "הסכם קינון", או nesting בלעז. מה שעומד מאחורי המילים היא מציאות, בה למעשה הבית בו מתגוררים בני הזוג עם הילדים נשאר על כנו בעוד שהמערכת הזוגית בין ההורים הסתיימה לה. אז איך זה קורה? ראשית, מה שעומד מאחורי השיטה- שנדמה כי הופכת ללהיט החדש בתחום הגירושין – היא למעשה הקביעה וההבנה כי הילדים הם העוגן, כלומר אם אנחנו מכירים את הגירושין כך שהבית מתפרק והילדים מבלים את הזמן כל פעם אצל הורה אחר, הרי מדובר במציאות הפוכה לחלוטין, הילדים נותרים בבית וכל פעם הורה אחר מגיע להיות איתם בבית. אם תרצו, כמו הורים במשמורת משותפת, רק במתכונת שונה. מצדדי השיטה טוענים כי בדרך זו מי שנפגע הכי פחות אלו הילדים. "היתרון הגדול בשיטת הנסטינג הוא ההתמקדות בצרכי הילד", סיפר לעיתון 'לאישה', ד"ר אילן טבק-אבירם פסיכולוגי קליני לילדים. "במקרי פרידה וגירושים , הילד עובר זעזוע רגשי, התא המשפחתי מקבל צורה חדשה באופן שמאיים על התבנית המוכרת, מערער את בטחונו וגם מעלה אצלו שאלות כגון 'האם הם מתגרשים בגללי? האם מה שהיה עד היום היה הצגה או שקר?', עולות גם שאלות שקשורות בעתיד – 'איך החיים שלי יראו מעתה ואילך? איך יהיה הקשר שלי עם שני ההורים?' כשכורכים את השינוי הדרמטי בתא המשפחתי עם שינוי במגורים זה יוצר סיכונים גדולים יותר למשבר רגשי".
אם כן ניתן להבין מדבריו של ד"ר טבק – אבירם כי השיטה החדשה מטיבה עם הילדים, והוא גם אומר זאת מפורשות: "נוכחתי לדעת שילדים החיים בשיטת הנסטינג מרוצים מהשיטה". יחד עם זאת גם הוא יודע ומפרט את הבעיות והמורכבות באותה שיטה, ראשית בנושא זוגיות חדשה. "גרושים לא פעם מעוניינים לפתח זוגיות חדשה, דבר בעייתי בשיטת הנסטינג, כשבימים מסוימים אין לאחד מבני הזוג טריטוריה פרטית משלו". ד"ר טבק-אבירם, גם טוען כי הנסטינג טוב לילדים צעירים יותר, והוא גם מתייחס לכך שבכדי שההליך יצליח הגירושים חייבים להיות בצורה חברית וטובה. לצד הבעיות הוא מסכם כי. "שיטת הנסטינג טובה בעיניי לתקופה מוגבלת של שנה-שלוש לאחר הפרידה, מחקרים שבדקו נסטינג לתקופות קצרות העלו ממצאים חיוביים. נסטינג לטווח ארוך טרם נחקר".

"העניין לא מתאים לכל אחד"

מי שמכירה היטב את הנושא היא עורכת הדין טלי ורד-קינן, מומחית לדיני משפחה ובעלת ניסיון עשיר בתחום: "הנושא הזה קיים בעולם הגירושין בשנים האחרונות", מבארת עורכת הדין ורד-קינן, שממהרת לצנן מעט את ההתלהבות ממה שנשמע בהתחלה כמו פתרון מושלם עבור הילדים. "העניין הזה לא מתאים לכל אחד, זה מתאים לבני זוג שהם משכמם ומעלה בכל הקטע של ההבנה אחד עם השנייה והגירושין ברוח טובה. כלומר בני זוג שסוחבים עימם משקעים על הפרידה, כנראה לא יוכלו להתגרש בדרך זו. בעניין הזה מוכרח להיות שיתוף פעולה מאוד טוב בין שני ההורים. כמו כן מדובר על חסכון כספי משמעותי. כולם גרים באותו בית, יש מקרר אחד ואין צורך להשקיע בבית אחר. יחד עם זאת אחרי תקופה הם עשויים להבין שזו בעיה, וזה לא ממש מוצלח כפי שציפו, ואז יש צורך לחזור להסכם הגירושין הרגיל של חלקות רכוש. במידה שמישהו אומר שהוא לא רוצה יותר". ורד –קינן יודעת היטב על מה היא מדברת, לאחרונה ניסחה הסכם קינון כזה בין בני זוג. כמי שמבינה את הקשיים שעלולים לצוץ, מיהרה לעגן זאת גם בהסכם. "כמובן שאנחנו מקווים שהכל יהיה נפלא, אבל בהסכם ישנם סעיפים שקובעים במפורש מה קורה אם העסק מתפרק והדברים לא מתרחשים כפי שהצדדים התכוונו. ברגע שהכל מעוגן בהסכם מה קורה אם ההסכם לא הולך, זה הופך את הדברים למסודרים ופשוטים יותר".

כמו שניתן להבין מדבריה של עורכת הדין, לא הכל ורוד בשיטה החדשה, והבעיות לא מסתיימות ביחסים בין בני הזוג, אלא גולשות גם לעולם המשפטי בכל הקשור לדיני משפחה "ישנה בעיה מאוד קשה עם בית הדין הרבני בכל הקשור לנושא הזה. ישנו חשש ששני בני הזוג יישנו יחד ויגיעו למצב של "יחוד" שאסור כמובן על פי ההלכה. למשל בתיק נוסף בו אני מטפלת, בו היה חשש שהצדדים יחיו יחד בדרך זו או אחרת, קבע בית הדין שהתרשם כי הבעל אינו מוכן לגמרי ליציאה מהבית, כי למען הגט, הבעל יחתום על התחייבות שבו על כל לילה שבו הוא ישן בבית הוא ישלם 1,000 שקלים".

אז את ממליצה או לא לזוגות שמתגרשים לחתום על הסכם כזה?
"אני מסתכלת במקצועיות ומביטה למציאות בעיניים לפני שאני מציעה על הסכם כזה. לדוגמא השבוע חתמתי על הסכם בין בני זוג מאזור אשקלון. לשניים שלושה ילדים והם נשואים כ-20 שנה והחליטו להיפרד בהליך גישור אצלי. היחסים ביניהם טובים ומכבדים, והם ביקשו לערוך הסכם קינון. במקרה הזה, לאחר ששקלנו בכובד ראש את כל החלופות האחרות, בהליך גישור ממושך ומעמיק, הגענו למסקנה שזו הדרך הטובה ביותר עבור הזוג הזה לפחות לפרק הזמן של השנה –שנתיים הקרובות. חשוב לציין כי בהסכם מוזכרת האופציה מה קורה כאשר, מי מהצדדים מתחרט, ורוצה לחלק את הרכוש באופן שווה, כמו בהליך גירושין סטנדרטי".

בית אחד הופך לשלושה בתים

גם עורך הדין נתנאל מויאל מאשקלון נשמע השבוע מסויג מאוד מהשיטה החדשה: "ראשית, מבחינה כלכלית, אני חושב שזה לא נכון כי למעשה יש בית שהוא 'של הילדים' כאשר בנוסף יש בית לכל אחד מההורים בנפרד. אם פעם המשפחה התגוררה בבית אחד, ב'הסכם קינון זה הופך למעשה לשלושה בתים, מה שמטבע הדברים גורר הוצאות רבות יותר וזאת לפני שמתחילים בכלל לדבר על מי קונה מה ומתי…", טוען עורך הדין מויאל. "שנית, מבחינת ההורים, איזו פרטיות יש לך אם אתה חולק חדר או גר בחדר של הגרוש/ה שלך חצי מהשבוע? גם אם זה לא באותו זמן, עדיין אתה חולק את המרחב שאתה חי בו חצי מהחיים שלך, עם מישהו/י שהוא לא בן/בת הזוג שלך- ההורה הנוסף, שכנראה אתם לא ממש מסתדרים יחד אם החלטתם להתגרש. בעיניי זה לא מצב בריא". עו"ד מויאל מוסיף ומתייחס גם לטענה שהסכם הקינון למעשה מטיב עם הילדים, שכן הם נשארים במקומם וממשיכים בחייהם כרגיל ומתוך כך הפגיעה בהם מינימאלית. "אני ממש לא בטוח שזה לטובת הילדים. אמנם הם חוזרים הביתה לאותו בית, יחד עם זאת הם עשויים להתבלבל: ללכת לאבא או לאמא היום. במסגרת הסכם גירושין רגיל זה בדיוק כמו שהילד שואל את עצמו, 'רגע? מי מגיע היום הביתה אבא או אמא?'. לכן בעיניי דווקא עדיפים שני בתים, כך ישנה הפרדה מוחלטת הילדים יודעים שהיום הם עם אמא ומחר עם אבא. בנוסף – כאשר יש שני בתים הילדים מרוויחים מכך שיש להם יותר משחקים וספרים ממה שיש להם בבית אחד. מה עוד שבהסכם קינון, הילדים עשויים לחשוב שכיוון שהבית נשאר על כנו, אולי ההורים עשויים לחזור ולחיו יחד, וזה עלול לבלבל אותם רגשית".

למי זה טוב בכל זאת?
"מעט מאוד אנשים במציאות של החיים שלנו, רק זוגות שנפרדו בהסכמה הדדית ובלי משקעים, נשארו ביחסים טוב, מצבם הכלכלי טוב, והם גם באותה גישה של ניהול משק הבית של הילדים- כי למעשה זה הופך להיות הבית של הילדים ששני ההורים 'מתארחים' שם לסירוגים".