עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

הכינו גופכם לחורף!

 

כתבה מיוחדת לקראת החורף: עם רדת הגשמים הראשונים בעיר, אפשר כבר להבין שהחורף מתקרב. כיצד להימנע ממחלות ולהישאר בריאים? קראו על הטיפים הבריאותיים

שמירה על בריאות הגוף בחורף היא עניין של גישה. עם השנים אנו עדים לפריחה של תוספי תזונה ותכשירים רפואיים מיוחדים לחורף, והכל כדי לשמור על בריאותנו. בחורף עלינו לדאוג לחזק את המערכת החיסונית שלנו, וזאת ניתן לעשות על ידי לקיחת ויטמינים ותכשירים אחרים. להלן כמה מהמלצות הרופאים והרוקחים לקראת העונה המאתגרת:

 צריכת נוזלים חמים –

צריכת מאכלים מחממים ונוזלים חמימים משפרים את זרימת הדם ומחזקים את מערכת ההגנה של הגוף. דוגמה טובה לתבלין מחמם הוא הקינמון, שצריכתו תכין את הגוף לקראת מזג האוויר הקריר ותגן עליו מפני זיהומים. ההמלצה היא לשתות אותו בתה ולתבל אתו מאכלים שונים. אגב הקינמון גם יכול לקצר את זמן המחלה, כך שאם אתם חלשים ומעוכים, הרבו בצריכתו. בנוסף, ברשימת התבלינים המחממים נמצאים הזנגוויל, הכמון, הפלפל השחור והפפריקה. בקטגורית הירקות המחממים נמצאים הירקות הכתומים והאדומים כמו גזר ודלעת, ובשדה הפירות מככבים תפוחי עץ ירוקים, תפוזים ואשכוליות. 

אכילת מאכלים ירוקים –

  באופן כללי ההמלצה היא להרבות באכילת עלים ירוקים כמו חסה, סלרי, כוסברה, כרוב – מאחר שכל החברה האלה יכולים לעזור למערכת החיסון שלנו. מומלץ במיוחד לאכול גמבה, שבאופן מפתיע מכילה יותר ויטמין סי מתפוז. כדאי לקחת בחשבון, שהבקטריות הלא ידידותיות אוהבות קפה, סוכרים ומוצרי קמח ולכן עדיף להפחית בצריכת מזונות אלו, שמחלישים את מערכת החיסון. המטרה היא להקפיד על תזונה נכונה ולעזור לבקטריות הטובות להיות מאוזנות בגוף שלנו. כמו כן, מומלץ מאוד לאכול פירות. עם זאת שימו לב: עדיף לשים אותם במערבל מזון ולא לסחוט – ברגע שאנחנו סוחטים את הפרי הוא מאבד את הסיבית החיונית ומשאיר לנו נוזל בעל רמת סוכר גבוהה ולא מזינה. כדאי גם לא להתעצל ולהשקיע בפעילות גופנית שתורמת לחיזוק מערכת החיסון.

לצרוך מזונות המכילים ואכיניציאה – 

האבץ הוא חיוני לייצור חלבונים וחומצות גרעין (החומר הגנטי בתאים), דרוש לריפוי פצעים וכוויות. תורם לחיזוק העצמות. משפיע על המערכת החיסונית. השפעת האבץ קשורה לדעת החוקרים, בעיכוב התרבותם של הווירוסים האחראיים להצטננות, או במניעה של חדירת הווירוס אל תאי הגוף. כן נמצא שמחסור באבץ בבני אדם, גורם לירידה במספר ובכמות תאים וחומרים הקשורים למערכת החיסון. מקורות המזון לאבץ  באים מהצומח (קטניות, אגוזים, שמרים, דגנים מלאים ונבטי חיטה ומהחי – (בשר בקר- עדיף לבחור בחלקים רזים, עוף, דגים, ביצים, חלב ומוצריו.) ספיגת האבץ מהחי הינה טובה יותר. אכיניציאה הינה אחד מצמחי המרפא הנמכרים ביותר כיום בארצות הברית. התכשירים מופקים ממיצוי שורש הצמח. אף מחקר אינו מציג הוכחות, לגבי יעילותה של האכיניציאה במניעת הדבקות ההצטננות. חשוב לדעת שאין מחקרים הנוגעים לנושא כמות המותרת לצריכה, ובנוסף אנשים הנוטלים תרופות באופן קבוע (בפרט תרופות להורדת לחץ דם)- צריכים להיוועץ עם רופא לפני נטילת אכיניצאה, זאת בשל אפשרות לתגובות בין תרופתיות.​

לאכול שום – 

שום ושום. האנטיביוטיקה הטבעית. אצל אנשים מסוימים, השום מוריד לחץ דם גבוה וכולסטרול, מדלל דם, מקל על כאבי פרקים, מחסל תולעים, מחזק את מערכת החיסון ומסייע בהתמודדות עם וירוסים. אפשר לשלב את השום באוכל- כך תיהנו מטעם עשיר וגם מיתרונותיו התזונתיים. לדואגים מהריח בפה – לעסו עלי פטרוזיליה לאחר אכילת השום.​

לישון טוב – 

מסתבר ששינה טובה היא פתרון מעולה להרבה בעיות גופניות. שינה טובה לא רק עוזרת לזיכרון שלכם, אלא גם מחזקת את המערכת החיסונית. הזזת השעון אחורה יכולה להיות התחלה טובה לשינה מוקדמת יותר שתעניק לגוף שלכם כוחות להילחם במחלות החורף.

שמירה על ניקיון אישי –

גם אם המערכת החיסונית שלכם חזקה, אתם עלולים להידבק מאדם אחר או סתם משימוש בשירותים ציבוריים. כדאי להקפיד לשטוף ידיים היטב (עם סבון) אחרי שהייה במקומות ציבוריים מלוכלכים על מנת למנוע הידבקות. לא תמיד מדובר במקומות שהיינו מצפים, מחקרים מראים שהמקלדות במקומות העבודה מזוהמות בחיידקים בכמות העולה בהרבה על אסלה ציבורית. מומלץ לנקות את המקלדת אחת לכמה חודשים או לפחות לשטוף ידיים לאחר השימוש בה.

שמירה על מקורות אוורור – 

 הסיבה העיקרית בגללה אנשים יותר נדבקים במחלות בחורף ולא בקיץ היא חוסר האוורור בחדרים. כשהרוחות שורקות בחוץ, אנשים מעדיפים באופן טבעי להסתגר בבתים ולסגור חלונות- דבר שעוזר למחלות לעבור דרך האוויר. הקפידו להשאיר פתח קטן לאוורור לטהר את האוויר מכל החיידקים שבסביבה.

התעמלות – 

הדבר האחרון שרוצים לעשות במזג האוויר הגשום והחורפי הוא לצאת לריצה קלה, ועדיין זה מאוד מומלץ. פעילות גופנית ממריצה את מחזור הדם ומחזקת את המערכת החיסונית. בנוסף, מחקרים מראים שפעילות גופנית יכולה לשפר את מצב הרוח פלאים- דבר שלא יכול להזיק בחודשי החורף העגמומיים.

תרופות סבתא – 

לטיפול בשפעת והתקררות – יש לחמם כף גדולה של דבש ואלכוהול ביחס של 1 על 1 ולעסות את החזה. לשמור על החום באמצעות מגבת. 

לטיפול בנזלת ואף סתום – להרתיח בסיר מים ולהוסיף 3 כפות ערק, ולשאוף את האדים.

לכאבי גרון וצרידות – לבשל שום ובצל במים עד להתרככות ולאכול אותם או לשתות את המים בהם בושלו, כל כמה שעות. אפשרות אחרת היא לגרד את הבצל ולהוסיף למיץ שהתקבל כף דבש, חצי לימון סחוט וכף קוניאק. לצרוך כף אחת, ארבע פעמים ביום.

לכאבי אוזניים – לטגן בצל עד שהוא משחים לחלוטין, לסנן את השמן לקרר אותו ולטפטף טיפה לכל אוזן.

לשיעול – לשרוף בתנור פרוסות לחם לא טרי. כשהתנור חם, לפתוח את הדלת ולשאוף את האדים. דרך נוספת היא לקלף שלוש שיני שום, לחתוך לחצי ולטגן עד הזהבה. לקרר, ללעוס ולבלוע בבוקר, 15 דקות לפני הארוחה ובלילה, לפני השינה.

לסיכום, יחד עם הרפואה המסורתית והרפואה הקונבנציונלית, תוכלו לשמור על בריאות תקינה גם בעונת החורף. השילוב של מאכלים בריאים יחד עם תוספי מזון נכונים יחזרו לכם את האיזון שהגוף צריך על מנת להמשיך להתנהל באופן תקין. במידה ואינכם אוהבים לצרוך תרופות בצורת כדורים, תמיד יש את השיטות המקומיות (תרופות סבתא) שעלולות לסייע מעט למצב אך בכל זאת חשוב להיוועץ עם רופא בעניינים שכאלו ולא לוותר בשום פנים ואופן על מתן טיפול תרופתי מתאים בהתאם להנחיית הרופא!. אנו מאחלים לכל קוראינו עונת חורף בריאה ומאוזנת.