עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

הכוכבת הבאה לאירוויזיון? – ראיון מיוחד עם דנה לפידות

דנה לפידות

הזמרת דנה לפידות, שביצעה את השיר 'מנגינה' אותו כתבה והלחינה לעדן בן זקן, גרמה לקרן פלס ולרותם סלע לבכות וגם להיכנס באופן אוטומטי לנבחרת, עצרה השבוע באשקלון והעניקה לנו ראיון מיוחד ומופרט על ההשפעות המוזיקליות, המשבר שחוותה ועל מקורות ההשראה שלה, ובסיום מסר לאומנים מתחילים  

מתי התחלת לעסוק במוזיקה?

התחלתי בתעשייה המוזיקה לפני חמישה עשר שנים. אני שרה כותבת ומלחינה. הרבה מהשירים שלי ם להיטים ידועים ברחבי הארץ כי כתבתי גם לאומנים ישראלים מוכרים כגון שלומי שבת, למשה פרץ, ליאור נרקיס ואחרים. אני מלחינה מוזיקה ים תיכונית בשילוב עם סגנונות אחרים.

באיזה סגנון את שרה?

אני שרה בעיקר SOUL, מוזיקת נשמה. כל המוזיקה שלי היא בעקרון משולבת – היא מורכבת מרוק, מפולק, בלוז ואחרים. במוזיקה שלי תמיד יש כלים חמים שמשלבים הרבה עולמות.

אילו אומנים השפיעו עלייך?

המון אומנים השפיעו עליי. גדלתי בבית שבו אמא שלי בעיקר השמיעה בלוז ורוק ואבא שלי השמיע באוזני מוזיקה ערבית (אבי הוא ממוצא עיראקי) ומוזיקה קלאסית – אני החלאה של שניהם. לקחתי את כל ההשפעות האלו והכנסתי אותן למוזיקה שלי.

בכל זאת, לאיזה צד את יותר מתחברת?

את האמת, אין שום צד שאני מתחברת אליו. אני באמת לקחתי משני ההורים שלי את כל התערובת הזאת. יש לי המון רגש והמון חום ויש לי המון פשטות. מצד שני יש לי "טוויסט בעלילה" מה שנקרא, אני גם מורכבת ומפולפלת. לקחתי הכל.

האם אי פעם למדת מוזיקה באופן מקצועי?

למדתי פיתוח קול אצל מורה קלאסית. לעומת זאת הכתיבה וההלחנה מגיעים לגמרי מבפנים. אומנים גדולים פונים אליי, שולחים לי טקסטים כתובים להלחין, לדוגמה ריטה. אצלי זה מששהו מאוד אינטואיטיבי, זה בא מהרגש.

איך הגעת ל"כוכב הבא לאירוויזיון"?

הרבה שנים פונים אליי לעשות ריאליטי וסירבתי כל הזמן כי פחדתי מהמצלמות ומהחשיפה הזאתי – זה היה נראה לי אגרסיבי, לא בשבילי. אני אף פעם לא צפיתי בריאליטי. עם השנים הדור השתנה ואני לקחתי מעט צעדים אחורה. אחרי האלבום הראשון שלי אני בעצם חוויתי משבר מאוד קשה והמשבר הזה היה ארוך. בתקופה הזו כתבתי שירים לאומנים אחרים. החלטתי שאני לא רוצה את המצלמה סביבי, אך המשכתי להופיע כל הזמן.

מה שמו של האלבום הראשון שלך?

האלבום הראשון שלי נקרא "דנה לפידות". האלבום הראשון חייב להיות סוג של תעודת זהות. אין צורך לקרוא לאלבום הראשון בשמות אחרים. האלבום יצא לאור בשנת 2008 והוא כולל שתיים עשר רצועות.

מה הרצועה האהובה עלייך באלבום?

קשה לי לבחור. זה כמו להגיד לאמא: "תבחרי בין הילדים איזה את הכי אוהבת".

מה קרה אחרי המשבר שחווית?

השירים שכתבתי לאומנים אחרים בתקופה הזו עלו בצורה מטורפת. זאת אומרת שהשירים שכתבתי לאומנים אחרים היוו לאבני דרך בקריירות של אומנים.

אילו שירים כתבת, למשל?

למשל השיר של שלומי "יש לך עיניים שרואות את הכל {…}" זה היה שיר השנה שלו ואחד הלהיטים הגדולים ביותר בקריירה שלו, כולל אחד משירי העשור של המדינה. השירים שלי נסקו בצורה יוצאת דופן. ואז קיבלתי סוג של רצון לעשות את זה עוד פעם. יש לי עדיין פחד בימתי. החלטתי להתגרש ולעשות סוג של  שינוי וזה קרה בשנתיים האחרונות ואז אמרתי לעצמי: "דנה, אל תפחדי. מה אכפת לך? חיים פעם אחת. עברת כל כך הרבה בחיים" ובאמת שעברתי המון. "תזרקי את עצמך על זה" אמרתי. "כוכב הבא אז כוכב הבא".

איך התמיינת לתכנית?

האמת היא שהתכנית יודעת מי אני. הם מכירים אותי שנים. הם רצו שאני אלך על זה אבל אני הייתי זו שלא רציתי. הייתי עונה להם: "נראה לכם שאני אבוא? מה פתאום, אין מצב שאני עומדת בזה!". שנים ביקשו ממני לכתוב שירים לתכנית. באיזשהו מקום אמרתי לעצמי: "יאללה השנה אני אלך" כי עבדתי על עצמי ממש חזק. רציתי לראות מה זה ה"שד" הזה שנקרא המסך והביקורות ופשוט קפצתי למים.

את מתחרה עם אנשים אנונימיים יחסית בעולם הזה?

הגעתי לנקודה כזאתי שאני שרה בתוך ומתוך הלב. אין לי אגו. יש לי רצון ללמוד כל הזמן. כשהגעתי לשם, הגעתי מנקודת מבט שאני כמוהם. באתי פשוט נקייה.

את מופיעה בתכנית עם השירים שאת כתבת?

בטח. יש לי הופעה שכל הזמן מתחדשת אבל אני ממלא זאפות (Zappa) אולם הפועות) כבר שנים עם קהל מהמם. לתכניות מהסוג הזה ("כוכב הבא") יש כוח. מה שהכי כיף לי זה שאני באה לשם ושרה את השירים שלי. חוויה מאוד קסומה – סוג של לעשות סגירת מעגל עם עצמך. אני בעיקר באה לשם כחוויה מתקנת.

מי את חושבת בעיקר צופה בך?

אני חושבת שאת התכנית "כוכב הבא" רואים דיי כולם. רואים משפחות, ילדים ונוער. זה פורמט נגיש לכולם. בעיקר בגלל האירוויזיון שזכינו בו לפני כשנתיים עם השיר TOY" " של נטע ברזילי. זה הביא לעלייה בפופולאריות של התכנית והתחרות. אני דרך אגב, הרבה שנים לא צפיתי באירוויזיון. זה לא משהו שעניין אותי כל כך.

איך מרגישים את אהבת הקהל דרך המסך?

ברשתות החברתיות בעיקר.  בעידן של היום שהמוזיקה השתנתה ונולד פה דור חדש שלא לגמרי מכיר את המוזיקה של פעם, פחות מכיר את הקלאסיקות. כאילו יש פה תרבות אחרת לחלוטין, קצב אחר שהדור הזה מכתיב. היום הכל נמצא ברשת. היום אנשים לא קונים דיסקים, הם מחפשים הכל בדיגיטל. בגלל שאני גם כותבת וגם מלחינה אז יש אצלי אמירה מאוד גדולה.

רוב המוזיקה שלך עברו דיגיטציה? (כלומר אפשר למצוא אותה בשירותי מוזיקה כמו Youtube,  Spotify  ואחרים)

כן בהחלט. האלבום השני שלי כולו נמצא בספוטיפיי והוא נמצא גם ב-i-tunes.

תספרי על האלבום השני שלך?

הלאבום השני שלי יצא ב-2015. אני חתומה ב"ארומה מיוזיק" שזה לייבל תקליטים שייך לחברת ארומה ודרכם בעצם הוצאתי את האלבום השני. שם גם הכרתי את עדן בן-זקן, וכתבתי לה את שיר הפריצה שלה, השיר הראשון ואת המנגינה: "בוכה לי בלילות {…}". זה סיפור חיי שנתתי לה.

מה את חושבת על השיר האחרון של נטע ועומר אדם (BEG)?

שיר מדליק. זה לא שיר שאני אישית אשמע באוטו אבל האינדיקציה היא קהל המאזינים. מה אומרים על השיר ברחוב?. אני חושבת שהדור הצעיר מגניב לגמרי.

 

עם איזה אמון היית רוצה לשתף פעולה?

יש הרבה אומנים שהייתי רוצה לשתף איתם פעולה. בארץ ספציפית – הייתי רוצה לשתף פעולה עם אמיר בניון, ישי ריבו ועוד.

ועם אלו אומנים מחו"ל?

ליידי גאגא מגניבה אותי לגמרי. היא מזכירה לי את עצמי. אני למדתי בחיים כי "נסתרות דרכי האל". אני מקבלת פתאום הפתעות מבלי שאני מתכננת – הייתי במצב לא הכי טוב בחיים שלי ופתאום השיר שלי שכתבתי לשלומי יצא ונהיה מטאור והוכרז כשיר השנה. זה משהו שלא תכננתי שיקרה. השבוע קיבלתי טלפון מזמרת מפורסמת מבולגריה שביקשה לקנות ממני מנגינה. לפני שנתיים למשל קיבלתי טלפון מ   .Lara Fabian זמרת צרפתייה, אחת האהובות עליי, בעקבות מנגינה שרצתה שאכתוב לה שיר. אף פעם אתה לא יכול לדעת מה? איך? כמה? ולמה?

האם אי פעם התפרנסת מכתיבה?

מעולם לא עסקתי מכתיבה כדיי להתפרנס. אף פעם לא עבדתי בזה בוא נגיד. כתבתי מתוך הנשמה שלי.

מי היית רוצה שיכתוב לך את השיר לאורוויזיון, במידה ותזכי לייצג אותנו?

ברור שאני. לא אכפת לי גם לכתוב את שיר למי שיזכה ב"כוכב הבא" באהבה גדולה.

איך את מרגישה מאז שנכנסת לנבחרת?

מרגישה הרבה יותר טוב.

ידעת שתיכנסי לנבחרת?

אני אף פעם לא יודעת מה הולך להיות. אני לא רוצה לשמוע שום רעשי רקע, אני לא רוצה לדעת מה הולך ברשתות החברתיות. חברים שלי יודעים שלא שולחים לי כתבות. אני פשוט לא מתעסקת בזה. רק בעבודה שלי. אני כבר מוכנה עם סינגלים, אני מפיקה למשך היום. אין לי את הזמן להתעסק בדברים שמסביב.

למה באת לשתות קפה כאן באשקלון?

זרמתי עם הסיטואציה. באתי לכאן עם חברים. אנשים מזהים אותי ורוצים להצטלם, להכיר ולדבר קצת. היינו על הדרך, היינו חזר מנתיבות, שם נפגשתי עם הרב שלי.  אבא שלי עבר לאחרונה אירוע מוחי ולבבי והלכתי לקבוע לו מסיבת הודיה כי הוא ניצל בנס. ואריה, החבר שבאתי אתו, אמר לי: "בואי נעבור באשקלון" ובכלל לא ידעתי שאני אפגוש אותך ונדבר. זה הכל כתוצאה של זרימה שלי. ראינו פ0ה מקום מקסים ונחמד, אנשים שאריה מכיר והנה אנחנו פה.

מוצאת חן בעינייך העיר אשקלון?

בטח, אני מהדרום במקור.

מה דעתך על מצב המוזיקה לשנת 2019?  

אני חושבת שהמוזיקה בשנים האחרונות עברה מהפכה מאוד גדולה. יש פה דור חדש שמכתיב קצב אחר, הרבה יותר מהיר. פעם היינו עושים אלבומים, היינו מגבשים אסטרטגיות מכירה יחד עם חברות התקליטים ואילו היום הכל מהיר – אומנים יוצאים היום עם סינגלים, שירים בודדים. פעם זה לא עבד ככה. עומר אדם למשל הוציא חמישה סינגלים ביום.

האם היית רוצה נניח את ההצלחה בקנה מידה של עומר אדם?

אני לא מתנגדת. אני מוכנה לחיי הזוהר. לפני שנתיים לא, היום כן. כשהוצאתי את האלבום הראשון שלי – הייתי מסומנת כדבר הבא במדינת ישראל. אך אני לא רציתי את זה.

האם הקול שלך משתבח עם הזמן?

כן. כי הוא עבר הרבה. זאת אומרת הנשמה שלי בעיקר עברה הרבה. ואם השנים אתה גם מתבגר ומשתנה ועובר דברם. יש משהו מקסים כשאתה מוציא משהו ראשוני. אני לא יכולה להישמע היום כפי שנשמעתי באלבום הראשון שלי. אבל יש גם את ה-מה שאני היום.

את חושבת שהאלבום השני שלך טוב יותר מהאלבום הראשון?

הוא שונה. אי אפשר למדוד את זה לפי "טוב או לא טוב". הוא פשוט שונה.

האם את מרגישה בפריחה עכשיו?

אני פורחת כי החלטתי לפרוח, אחרי הרבה שנים שלא. עשיתי עם עצמי עבודה מאוד חזקה כי החשיפה בגיל צעיר הייתה לי מאוד קשה ואגרסיבית.

עד כמה הרגש משפיע על המוזיקה?

במקרה שלי מדובר ב-100%. מבחינת יכולת ווקאלית אני יכולה להתחרות במשבצות הכי גבוהות שיש. אפשר לדבר על היכולות הטכניות אך אותי זה פחות מעניין, לי הכי חשובה הנשמה שלי בשירה.

לפעמים קורה שהמנגינה לא מתלבשת על השיר וההיפך?

בטח. הרבה פעמים אתה יכול לכתוב שיר טוב אך הזמר המבצע לא תואם את השיר. לכן הרבה פעמים השיר יכול להתפספס.

מישהו אי פעם כתב לך שיר?

כן אבל הוא עוד לא יצא. חבר מאוד טוב שלי כתב לי שיר ואני מבינה שהוא עתיד לצאת.

לדעתך, שירי אהבה הם שירים קלישאתיים?

אני חושבת ששירי אהבה הם נצחיים. זה נושא שמחבר כל אדם בעולם, גם שירי געגוע, פרידה ושכול – אלו נושאים שפונים אל כולם. כל דבר שיש בו רגש מחבר אנשים.

האם כל מצב נפשי ראוי לשיר?

בטח. על צחוק, על שמחה ועל עצב. מוזיקה משמחת הרבה אנשים.

יהיה זה נכון לומר שכאב זה כוח הרבה יותר חזק משמחה ואהבה?

לא בעיניי. אני חושבת ששנאה וכאב הם שני כוחות שונים, חזקים ונפרדים.

מה את מביאה מעצמך מעבר למוזיקה?

נשמה. זה המקום הכי חזק אצלי.

מה היא אותה ה"נשמה" שאת מדברת עליה?

הרבה לב.

מוזיקה – זה לחשוב עם המוח ולהרגיש עם הלב או לחשוב עם הלב ולהרגיש עם המוח?

לחשוב עם המוח ולהרגיש עם הלב. בשבילי זה ככה.

על איזה כלי את מלחינה את המוזיקה שלך?

אני מלחינה בעיקר על קלידים, אבל אני תמיד רואה את התמונה אחר כך – אילו כלים ישתלבו עם השיר בסוף מבחינת מקצבים. אני יודעת מה אני רוצה.

לאיזה שלב של התחרות את נכנסת עכשיו?

שלב הדו-קרבים. זה הולך להיות קשה.

מה זה דרוש מימך?

בעיקר כוח. מבחינתי זה שעמדתי מול המצלמה אחרי כל מה שעברתי בחיים –ניצחתי. כל מה שיהיה מעבר זה בונוס.

כיצד משפיעה האמונה שלך על המוזיקה שלך?

היום – היא הכל. לולא האמונה שלי, לא הייתי מצליחה לעשות את זה היום. אם אנחנו לא עוברים את המסע אז אנחנו לא מתפתחים. המסע אצלי היה כואב מאוד, אבל היום אני לא כואבת יותר. כתבתי שיר "בוכה לי בליליות". היום אני במקום אחר ובגלל זה אני מרשה לעצמי לעמוד מול המצלמות והמסך.

מה המסר שלך לקהל?

לא לוותר על לעצמך אף פעם. הכל תלוי בנו. אני אומרת את זה מניסיון אישי. הכל תלוי בבן אדם – באופן כללי לחיים, לא רק למוזיקה. האדם הוא המנוע של עצמו.