עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

"הטבות מס לשכונת שמשון"- ד"ר שלמה סויסה

בין טיל לטיל, ובין משבר למשבר, עולה ויורדת ההבטחה כי אשקלון תיכף תזכה בתואר אזור עדיפות א שיביא עמו הטבות. אני הייתי בין היחידים שטען שאשקלון לא תקבל, גם כיום אני מחזיק באותה דעה. אך לאור "תיקון עכו" יהיה ניתן לקדם הטבות לשכונת שמשון ממספר שיקולים וליצור עיר אחת, לא הראשונה והשנייה.

"תיקון עכו":

על רקע סיום הוראת השעה שהאריכה את הטבות המס שמקבלים תושביהם של 80 ישובים בצפון ובדרום מעבר למה שהחוק הקובע, דנה וועדת הכספים בהצעת חוק פרטית של חברת הכנסת מיכל שיר מהליכוד שנועדה להגדיל נקודתית את הטבות המס שמקבלים תושבי עכו. כאמור עכו אינה הרשות היחידה שנפגעה אולם בכל זאת משרד ראש הממשלה וחברי הכנסת מהליכוד מתמקדים בעיקר בעיר זו, שם נהנה הליכוד משיעור הצבעה של כ-40%.

העובדה כי עכו הנה עיר קטנה, אשר לא יוצרת דרישה לשוויון מערים אחרות, הצליחה לקדם הטבות מס, מה שאף עיר לא הצליחה. כיום לאור תקדים עכו, ניתן יהיה לקדם הטבות לאזור קטן בעיר, כמו אזורי תעשיה. קביעת הטבות לשכונת שמשון, תשנה את פני "אשקלון השנייה" ותחבר אותה לעיר.

במהלך דיון בכנסת, הציגו ראשי רשויות שונות מורכביות רבות, המצריכות לעמדתם עדכון הטבות מס לישובים.

שמעון לנקרי, ראש עיריית עכו: "חוק עכו נכתב בהרבה דמעות, ראשי רשויות שיודעים מה זה הטבות מס, יודעים שזה ייהרג ובל יעבור, יש הטבת מס הישוב חזק, אין – הישוב הולך ומדרדר. עכו קרסה שנתנו לישוב שמרחוק ממנה 8 קילומטר הטבות מס, אנחנו יודעים מה המשמעות של זה, 20 אלף תושבים חזקים של עכו עזבו אותו לעיר הסמוכה בין שנת 80 ל-2000. זה היה השיקול של אנשים מבוססים לבוא ולגור בעיר. אתם צריכים לראות את צרכי התושבים בעיר, בלי זה זו עיר אחרת".

ראשי ערים במשך שנים עבדו על פי ההגדרה "הכל או כלום" או כל העיר או כלום. דרך שלא קידמה את הטבת המס. פוליטיקאים, נבחרי ציבור צריכים להיות אמיצים ולא לשקר, אני לא רואה דרך להטבת מס לכל העיר, המציאות עד כה הוכיחה בדיוק את זה.

הטבת מס לשכונת שמשון/ עתיקות

אשקלון עם מדרג סוציואקונומי 5 כממוצע עירוני, המדרג הסוציואקונומי של שכונת שמשון הוא 2- מדרג סף לקבלת סיוע מס בישובים אחרים.

שכונת שמשון בה מתגוררים כ 45,000 תושבים, מתאימה בגודלה לעכו. מבחינת המדינה אין חשש לטענות של שיוויון מערים אחרות ועל אובדן הכנסות ממס במיילארדים.

תושבי שכונת שמשון משתכרים שכר מינימום ואולי קצת יותר משכר המינימום, כך שאובדן ההכנסות למדינה לא יהיה גדול. הטבת המס תסייע למשפחה הבודדת במאות שקלים בחודש, אך תסייע בתחומים רבים, הרבה יותר.

הטבות המס לנהריה, גרמה לתושבים רבים מעכו, תושבים בעלי הכנסה גבוה לעבור להתגורר בנהריה. כמו שאשקלונים רבים עוברים לשדרות.

תארו מה יקרה לשכונת שמשון עת תקבל הטבת מס, השלב הראשון יהיה שכר נטו פנוי יותר, עליה בשווי הנכסים בהם הם מחזיקים, ולאחר מכן,  תושבים רבים המתגוררים באשקלון הראשונה, ירצו להתגורר בשכונה פטורה ממס, ובכל להחיות את השכונה.

גֶ'נְטְרִיפִיקַצְיָה

היא תהליך עירוני-חברתי  של מעבר אוכלוסייה מהמעמד הבינוני והגבוה לשכונות חלשות – לרוב במרכזי ערים, תוך שינוי מתמשך של אופי השכונה. פעמים רבות מלווה בתהליך של התחדשות עירונית שתפטור חלק מהותי מבעיית המיגון בשכונות הוותיקות, שיפוץ בתים ותחלופה של העסקים באזור. הטבת מס לשכונה תביא עמה אוכלוסייה בינונית שתחזק את השכונה.  זוג צעיר באשקלון יעדיף לרכוש דירה חדשה בשכונה מתחדשת במחיר נמוך יותר עם הטבת מס.

 

אשקלון נחלקת לשניים, בדיוק באמצע באמצעות שד בן גוריון, בעוד מצפון לכביש מתחדשת העיר, מדרום לכביש נשמרים השכונות הוותיקות ללא כל שינוי, ושביל אופניים זה לא שינוי.

השכונות בעיר יוצרים לצערי איפיון של תושבים ומעצבים זהויות, לכאורה תושב מברנע "נחשב" יותר מעמד בינוני ומשכיל, בעוד תושב עולי הגרדום "נחשד" כבעל הכנסה נמוכה, השכלה נמוכה ואפילו נחשד בהתנהגות עבריינית.

שכונות אם נרצה או לא, מייצרים זהויות מעמדיות ודפוסים מעמדיים, ועל הנהגת העיר וראש העיר לשנות את התפיסה באמצעות שינוי "הזהויות" המבניות. הטבת מס תעשה את  זה בדיוק.

המעמד הבינוני החדש, מתייחס בעיקר למי שמועסק במקצועות בעלי הכנסה שמייצרת איכות חיים טובה. בעלי השכלה גבוהה והון תרבותי. ומבחינת סגנון החיים שלהם אחד הדברים הדומיננטיים זה העדפה למגורים בעיר, במרכזי חדשים או מחודשים.

החשיבה המקובלת היא שזהות קודמת למקום, כלומר שאנשים בוחרים איפה לגור לפי ההעדפות והזהות שלהם. והוא אחד הגורמים המרכזיים בעיצוב הזהות האישית. רוב האנשים יגידו "אני לא יגור במילרוד, אבל כן בברנע" כי אינם רוצים ליצור זהות שבאה עם כל אחת מהשכונות. את זה ההנהגה צריכה לשנות.

קבלת הטבת מס תתכנן העיר את השכונות הישנות בכדי ליצור זהות של שכונה אחרת מאשר היא כיום, תחילתו של שינוי יהיה בתשתיות שבה, כי תושבים רבים יבואו להתגורר בשכונות הדרומיות, מה שיחייב את העירייה לטפל בתשתיות. שינוי מהותי ומסיבי, אם באמצעות כספי העירייה או באמצעות פרויקטים של התחדשות, רק אז יהיה אפשר להביא תושב ממעמד הביניים לשכונות הוותיקות בכדי שיתחזקו בגורם אנושי חזק יותר.

הנהגת העיר היא אולי הגורם החשוב ביותר לקידום התחדשות של שכונה, שכונות וותיקות רבות ברחבי הארץ עוברות תהליכים של התחדשות, האוכלוסייה משתנה, מרקם הבינוי משתנה ואיתם גם המעמד הסוציו-אקונומי של התושבים.

ג'נטריפיקציה תכנוניתנגרמת בשל פעולות תכנון של השלטון המקומי. אך היא יכולה להתחיל באופן מהיר אם הגדרת שכונת שמשון כשכונה זכאית להטבות מס.

שינויים דמוגרפיים הם תהליך בלתי נמנע. תנועת אוכלוסייה היא דבר חיוני, והיא מקבלת רוח גבית חזקה.  תזוזת אוכלוסייה היא דבר בריא, היא מאפשרת מוביליות ומונעת סטגנציה, יוצרת מקומות עבודה, מעודדת שיפור עצמי ושאיפה למצוינות, והופכת את המרחב הפיזי-חברתי, לאינטנסיבי ומגוון יותר.

אשקלון אינה עומדת בתנאים, שעיקרה, קביעת אשקלון באשכול חברתי כלכלי נכשל. יישובי המדינה מוגדרים על פי רמת חוזק כלכלי / חברתי, בעקרון ישנו מבחן של מורכבות האוכלוסייה וחוסנה הכלכלי. המדרג הנו בין 1-10. אשקלון נמצאת במדרג הלא מחמיא של 5. בכדי לעודד שינוי מצב חברתי/כלכלי בישובים חלשים ( 1-3) ובעלי שיעור אבטלה גבוה. נקבע חוק לעידוד השקעות, אשר נותן הנחות מיסוי והחזר השקעה למעסיק והנחות למיסוי למועסק. תחת הכותרת "אזור עדיפות לאומית א'" שכונת שמשון היא במדרג 2 .

ראש עיר חייב להיות יצירתי, יוזם, בעל השפעה שלא מסתכמת בכדור פלאפל. מנהיגות כמו עכו היא מנהיגות שעסוקה בטובת העיר ולא טובת החבר.

לפני כחמש שנים אישרה ועדת הכספים מתווה הטבות מס המבוסס על שלושה קריטריונים: מדד סוציו-אקונומי, מרחק מהגבול ופריפריאליות. בדיוק שכונת שמשון, כמו שאזור התעשייה הדרומי קיבל, אותם תנאים גם לשכונת שמשון.

ראש העיר מפחד מביבי ומפחד מתושבי אשקלון הראשונה שמהווים את הבייס שלו, חבל שזה השיקול העיקרי, אני מצהיר, כי אפעל לקידום הטבות על פי "תיקון עכו" לטובת "אשקלון השניה, הגיע הזמן שנהיה עיר אחת.