עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

הגברת הראשונה של אשקלון


אירית נתן שנבחרה השבוע לתפקיד מנכ"לית עיריית אשקלון בגיל 68 כבר רגילה לנפץ תקרות זכוכית * האשה שגדלה בשכונת גבעת ציון ופרשה מצה"ל בדרגת סא"ל הספיקה לכהן כמנכ"לית של מספר רשויות בטרם היא סוגרת מעגל במינוי היסטורי * ראשי עיר לשעבר משבחים את ההחלטה ונשים מובילות בעיר משוכנעות כי היא האשה הנכונה בזמן הנכון

היסטוריה בעיריית אשקלון: לראשונה בתולדות העיר אשה תנהל את המערכת העירונית. ביום שלישי השבוע בחרה הוועדה למינוי עובדים בכירים באירית נתן לתפקיד מנכ"לית עיריית אשקלון. נתן תחל את תפקידה בתחילת חודש פברואר הקרוב. ראש העיר, תומר גלאם, הוא ראש העיר הראשון שממנה אשה לתפקיד הבכיר ביותר בשדרה הניהולית של העירייה, כאשר כל ראשי הערים הקודמים עבדו עם מנכ"לים גברים. נתן, סא"ל בדימוס תושבת ראש העין, שימשה בתפקידיה האחרונים כמנכ"לית מועצת גני תקווה, מנכ"לית מועצת באר יעקב ומנכ"לית עיריית ראש העין במשך עשר שנים. היא בעלת תואר ראשון בפקולטה למדעי החברה ובוגרת קורס מנהלים באוניברסיטת 'בר אילן' וקורס דירקטורים במכללה למינהל.

"אני שמחה על הבעת האמון ועל ההזדמנות שקיבלתי מראש העיר ומהנהלת העירייה. אני מודעת וערוכה לאתגרים הרבים שלפנינו, ובטוחה כי יחד עם הניסיון שצברתי בתפקידיי הקודמים ובעבודה משותפת נצליח להוביל את אשקלון קדימה בכל התחומים"

ראש העיר, תומר גלאם: "משימות רבות לפנינו ולשם כך אנחנו צריכים את האנשים המקצועיים והאיכותיים ביותר. אירית מביאה עמה ניסיון ניהולי וכלכלי משמעותי ואין לי ספק שהיא הבחירה הראויה והנכונה ביותר לתפקיד. יחד נוכל להוציא אל הפועל פרויקטים ותוכניות רבות אשר יקדמו אותנו לעבר יישום החזון שלי לעיר מובילה, איכותית ואטרקטיבית".

אירית נתן: "ראשית, אני שמחה על הבעת האמון ועל ההזדמנות שקיבלתי מראש העיר ומהנהלת העירייה. אני מודעת וערוכה לאתגרים הרבים שלפנינו, ובטוחה כי יחד עם הניסיון שצברתי בתפקידיי הקודמים ובעבודה משותפת נצליח להוביל את אשקלון קדימה בכל התחומים".

גם סגנית ראש העיר, מיריי אלטיט בירכה על הבחירה ההיסטורית ומסרה: "קיבלנו השבוע תוספת משמעותית לכוח הנשי שהולך ותופס תאוצה בעירייה, הן במועצת העיר והן בשדרת הניהול המורכבת מנשים רבות שעושות את עבודתן במסירות ומקצועיות. אני גאה בבחירה באישה לתפקיד מנכ"ל העירייה, לראשונה בתולדות העיר, יש פה אמירה חשובה ונכונה בדרך לשיוויון מיגדרי. אני מאחלת לגב׳ אירית נתן ולכולנו הצלחה רבה בדרכנו המשותפת לקידום ויישום חזון ראש העיר לעיר מובילה, אטרקטיבית ומתקדמת".

בני וקנין מעלה זיכרונות ילדות

"קיבלנו השבוע תוספת משמעותית לכוח הנשי שהולך ותופס תאוצה בעירייה, אני גאה בבחירה באישה לתפקיד מנכ"ל העירייה, לראשונה בתולדות העיר, יש פה אמירה חשובה ונכונה בדרך לשיוויון מיגדרי"

עם כניסתה לתפקיד נתן סוגרת מעגל כאשר היא שבה לעיר בה נולדה וגדלה. ראש העיר לשעבר, בני וקנין, נזכר השבוע בימים שבהם חלק אתה את ספסל הלימודים ואמר ל"סטאר": "אני זוכר שבתיכון קראנו לה איריס גלאם. היא בת מחזור שלי ושל שלמה כהן היא הייתה איתי בשכבה בתיכון הדתי באפרידר מכיתה ט' עד יב'. היא בחורה מצויינת ואני חושב שזו בחירה מעולה. אני אספר לך אנקדוטה קטנה – אחרי התיכון לא ראיתי אותה הרבה זמן ואני זוכר שהייתי בגולני ויצאתי לחופשה אחרי שנה וחצי בצבא ופתאום פגשתי אותה במגדל כשהיא בדרגת סגן והייתי כל כך מאושר ומרוצה. לימים היא חתמה קבע והגיעה עד לדרגת סגן אלוף. אני רוצה לומר כל הכבוד לתומר גלאם זו בחירה מצויינת. אירית היא אשת מקצוע בעלת ניסיון ניהולי מצוין ואני בטוח שהיא תעשה עבודה טובה. הגיע הזמן שיהיה שקט בעירייה שהיא תתחיל לעבוד בניחותא".

איך אתה מסביר את העובדה שמעולם לא נבחרה אשה לתפקיד מנכ"ל העירייה?

"ראיתי מה אומרים על הגיל שלה – זו פשוט בדיחה. נשיא ארה"ב בן 74 וראש ממשלה בן 70 . גם אני היום בקריירה חדשה, לומד. הכל במוח. העירייה תיהנה, העיר תיהנה, היא אשה ברמה עם ראש על הכתפיים וניסיון וכתושב העיר אני חושב שזו בחירה מצויינת"

"לנו היה מנכ"ל הרבה שנים שפשוט המשכתי אתו כל הזמן. אברהם בן דוד הניח יסודות לתפקוד העירייה, אני לא אחליף אותו רק בשביל לשים אשה (צוחק) לעומת זאת בתקופתי היו הרבה נשים שהיו בכירות כמו מנהלת אגף הרווחה שולה מימון אדריכלית ומנהלת האגף לתעשייה. תמיד עודדתי נשים אני זוכר שיצאתי למכרז לתפקיד מנהל אגף שפ"ע תברואה ופיקוח וניגשו למכרז 70 מועמדים גברים. לא הייתה מועמדת אחת. אמרתי להם – 'תצאו שוב למכרז, שתבוא מועמדת' לא תמיד נשים ניגשות ומנהלת המוקד העירוני. העירייה תמיד הייתה פתוחה ומעודדת לקידום נשים כמה שיותר. שרה זכריה הייתה אצלי מנהלת אגף לאחזקת מוסדות חינוך היא חלשה על עשרות עובדים ומהנדסים והתקדמה מתפקיד מזכירת בית ספר. תמיד היו לי סגניות ראש עיר.

אגב, ראיתי מה אומרים על הגיל שלה – זו פשוט בדיחה. נשיא ארה"ב בן 74 וראש ממשלה בן 70 . גם אני היום בקריירה חדשה, לומד. הכל במוח. העירייה תיהנה, העיר תיהנה, היא אשה ברמה עם ראש על הכתפיים וניסיון וכתושב העיר אני חושב שזו בחירה מצויינת".

ראש עיר נוסף לשעבר, אלי דיין, מצטרף לדעתו של וקנין ומברך על הבחירה שנתן לתפקיד החשוב. ל"סטאר" הוא אמר השבוע: "מדובר במינוי מתאים וראוי, היא אשה מוכשרת מאוד ואני מברך על כך, שתצליח. היא גדלה איתנו באשקלון היא הייתה גרה בגבעת ציון ולמדה בתיכון הדתי באשקלון בזמנו ולפי מה ששמעתי היא התקדמה מאוד בצבא הייתה מנכ"לית בראש העין ובגני תקווה ואנחנו שמחים שהיא נבחרה לתפקיד מנכ"לית העירייה בעלת כישורים מתאימים ונאחל לה הרבה בהצלחה".

"שמעתי שהיא אחת שיודעת לעמוד על שלה, לקבוע יעדים ולהוביל אליהם בלי הרבה רעשי רקע. אני אומר שזו ההזדמנות להנהלת העיר הזו שלא משופעת באנשים מקצועיים ואני שמח על המינוי הזה"

בתקופתך מועמדות של אשה לתפקיד הזה נחשבה כלא מקובלת?

"יכול להיות שלא היו מועמדות טובות אף פעם לא פסלנו אשה בגלל שהיא אשה. היא אשה בעלת כישורים ויכולת הייתה מנכ"לית ברשות אחרת. תמיד ראינו נשים כבעלות זכויות שוות שיכולות למלא כל תפקיד גם בשירות הציבורי. היו לנו הרבה נשים בגזברות מנהלות מחלקה כמו שרה זכריה שהתקדמה ועשתה עבודה גדולה מאוד תמיד ראינו נשים מוכשרות ומתאימות שיכולות למלא תפקידים חשובים מאוד לעיר. היותה אשה לא היה השיקול. באשקלון זו בשורה טובה לעיר אני מאוד תומך בנשים שימלאו תפקידים כך היה כשהייתי סגן שר החוץ מיניתי הרבה נשים לתפקידים בכירים גם בהנהלת משרד החוץ".

מה דעתך על הטענות שגילה המתקדם עשוי לעמוד לה לרועץ?

"היום בכלל כל נושא הגיל הוא מלאכותי צריך לראות מה האיש או האשה ראויים ומתאימים ויש להם את הכוחות למלא את התפקיד. ברוך השם תוחלת החיים היום ארוכה ואם בעל התפקיד בריא ראוי ומתאים אין להתייחס לנושא הגיל, כמו שאין להתייחס לנושא המין".

"אשה דעתנית ומנוסה"

גם ממלא מקום ראש העיר לשעבר והאיש שכיהן כרוח החיה של האופוזיציה בקדנציה הקודמת, שלמה כהן משוכנע כי מדובר בבחירה נכונה: "כשאני קורא את הרקורד שלה אני חושב שאם יש סיכוי לעירייה הזו, אז דווקא מינוי כזה יכול לסייע לכך. לפי מה שהספקתי לברר עליה, אני חושב שהיא אשה דעתנית, מנוסה בתפקידים האלו, עשתה כמה מהם. יודעת שהיא נכנסת בעיניים פקוחות למצב שהיא מכירה אותו היטב ואני חושב שזה הסיכוי הטוב לעירייה הנוכחית לטפל בהרבה חולאים שהוזנחו מתקופת איתמר שמעוני ולצערי נמשכים גם היום. בתנאי כמובן שישתפו אתה פעולה, שלא ייאשו אותה כמו שייאשו בעבר מינויים טובים כמו הגזברית נעמי אנוך שהייתה מינוי מצוין אבל מהר מאוד הבינה שהיא לא יכולה לעבוד 'בתרבות ארגונית כזו ולכן זה לא מתאים לה', כך לדבריה. אם כל זה לא יקרה אני חושב שזה מינוי טוב. אתה מדבר עם אדם שלא חושב שצריך להיות הבדל בין גבר לאשה הרבה פעמים נשים עושות תפקדים מסוימים לא פחות טוב ואולי טוב יותר מגברים. אני מתייחס לניסיון שהיה לה והיא צברה אותו ואני הבנתי שהיא יודעת להוביל ותעמוד על שלה. בעירייה שבה יש הרבה אינטרנסטים שמושכים מאחורי הקלעים צריכה להיות מישה שתאזן. העירייה ספגה מהלומות בשנים האחרונות שקשה מאוד לרפא אותן צריך הרבה מנהיגות מקצועיות ושכל ישר כדי לתקן את מה שקרה בשנים האחרונות".

מדוע עד היום לא מונתה אשה לתפקיד?

"היו מנכ"לים שכיהנו תקופות מאוד ארוכות ולא התחלפו חדשות לבקרים. לא יכולת להגיד שבצורה סיסטמטית לא בחרו אשה. אני גם לא זוכר שהתמודדו נשים לתפקיד כזה. אני מתייחס לגופו של אדם – שמעתי שהיא אחת שיודעת לעמוד על שלה, לקבוע יעדים ולהוביל אליהם בלי הרבה רעשי רקע. אני אומר שזו ההזדמנות להנהלת העיר הזו שלא משופעת באנשים מקצועיים ואני שמח על המינוי הזה".

ישנם הטוענים כי גילה המתקדם עשוי להוות קושי מסוים בתפקוד השוטף

"כל מי שמתייחס לגיל לא מבין מה שהוא עושה. אנשים בגילה עושים תפקידים מאוד חשובים בעולם ובמדינה. היא לא בגיל 30 שמטופלת בזאטוטים, הילדים שלה כבר גדולים. ביררתי עליה – היא השקיעה הרבה שעות עבודה במקומות העבודה הקודמים שלה וצריך לתפקיד הזה מישהו פנוי שהוא מתפנה רק לתפקיד הזה ונראה לי שהתנאים האובייקטיביים מאפשרים לה להשקיע ימים ולילות. זה מתאים מאוד לעיריית אשקלון. עניין הגיל לא משמעותי, תלוי כמה יש לאדם אנרגיות, רצון ויכולות".

חברת המועצה לשעבר ד"ר ריקי שי סבורה כי מדובר במינוי מבורך: "ראשית, אני מברכת את כניסתה של הגב' אירית נתן לתפקידה כמנכ"לית עיריית אשקלון, כולי תקווה שתצליח בתפקידה במיוחד לאור העובדה שהושארה לה זירה מלאת בעיות, בעיות שצריך לפתור ולגשר בתחומים רבים: ניהול עובדים וזכויותיהם, תיקון ושדרוג מחלקות בעירייה, גירעונות ,גיבוש עובדים והעלאת המוטיבציה מבחינה ערכית וחברתית והכי חשוב נגישות ומידע לתושב. אין ספק, שהיותה אישה מוסיפה לה יותר יתרונות בניהול, סדר, מקצועניות יושרה ורגישות חברתית. הגיע הזמן לעשות סוף לבחירת מקורבים שאינם מקצועיים לתפקיד כה חשוב. אני תקווה שבסיוע עם האנשים המקצועיים סביבה והתושבים נוכל לעלות את העיר על דרך ישרה ואשקלון תהיה אחת מהערים המובילות והמפותחות באזור".

"מצטרפת לשורה של נשים מוכשרות"

בחירתה של נתן זכתה לברכות גם מנשים משפיעות נוספות בעיר שרואות בבחירה צעד חשוב בקידום מעמדה של האשה במערכת העירונית. יועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה ויו"ר פורום נשים עירוני עו"ד תמר יוספי מסרה: "במסגרת תפקידי אחד היעדים הינו להגדיל את מספר הנשים שבדרג הניהולי, ואת מספרן סביב שולחן קבלת ההחלטות. זוהי הפעם הראשונה שבה נבחרה אישה, כדי לכהן בתפקיד מנכ"לית עיריית אשקלון. אירית נתן שנבחרה היא בעלת ניסיון מקצועי, אישי וכלכלי עשיר ומשמעותי. נתן מצטרפת לשורה של נשים מוכשרות ביותר- המכהנות בתפקידים בכירים אצלנו בעירייה. החל ממהנדסת העירייה, סגנית גזברית, יועצת משפטית, עוזרת ראש העיר ועד מנהלות  אגפים רבים ומחלקות. בנוסף, השנה מספר הנשים בתוך מועצת העיר גדל והן 7 חברות כשמתוכן אחת מ"מ ראש העיר, והשנייה סגנית רה"ע.

אני גאה בכך! ראש העיר והנהלת העירייה מאמינים בכישורים של נשים, בעוצמתן וביכולות שלהן. נשים מביאות גישה אחרת אל התפקיד הניהולי. הן ניחנו ביצירתיות, מסירות, חריצות ובאינטואיציה מפותחת. המנכ"לית נתן  הינה מוכשרת, מקצועית ובעלת ניסיון משמעותי- כל זאת יתרום רבות למינופה של העירייה, לפיתוח ולשגשוג של העיר שלנו. אני מאחלת לה הצלחה רבה, אני מאמינה שהיא תעשה חיל גם בתפקידה החדש, ותקצור הצלחות לטובת העיר שלנו, עובדי העירייה וכלל תושבי העיר".

יו"ר פורום ההורים העירוני, סופי חוטובלי פנחס, אמרה ל"סטאר": "מחקרים רבים מוכיחים כי לשילוב נשים בתפקידים בכירים יש תרומה אדירה להישגי הארגון. בארגונים בהם נשים מכהנות בתפקידי ניהול בכירים ובמועצות המנהלים יש שיפור ניכר ביעילות התפעולית ובשורת הרווח. הימצאותן של נשים במוקדי קבלת ההחלטות מאפשרת מימוש אמיתי של משאבי כוח העבודה תוך מימוש שיוויון ההזדמנויות. פורום ההורים העירוני, הנהנה מייצוג מגדרי שיויוני, מברך את האישה הראשונה בתפקיד מנכ"לית העירייה, ומאחל לה הצלחה רבה. הצלחתה היא הצלחתנו".