עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

האם מעברי החציה באשקלון ובקריית גת מסוכנים?

 

לאור ההיפגעות הגבוהה של הולכי הרגל יצאו לאחרונה חברי 'קבוצות הנוער של אור ירוק לכבוד שניאור חשין' לבדוק האם מעברי החציה ביישובים תקינים ובטוחים והאם הולכי הרגל חוצים באופן בטוח וכחוק. בין המקומות אליהם הגיעו המתנדבים גם אשקלון וקריית גת.

 

הולכי הרגל בישראל הם אוכלוסייה המצויה בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים, מבט על נתוני מדינות ה-OECD חושף כי ישראל נמצאת במקום השלישי הגרוע בשיעור חלקם של הולכי הרגל ההרוגים מכלל ההרוגים בתאונות דרכים. בשנת 2018 נהרגו 97 הולכי רגל בתאונות דרכים, כשליש מכלל ההרוגים בתאונות בשנה זו. לאור ההיפגעות הגבוהה יצאו לאחרונה חברי 'קבוצות הנוער של אור ירוק לכבוד שניאור חשין' לבדוק האם מעברי החציה ביישובים תקינים ובטוחים והאם הולכי הרגל חוצים באופן בטוח וכחוק. המתנדבים צפו במעברי חציה בכ-30 רשויות ברחבי הארץ, במהלך התצפית נדגמו כ-233 מעברי חציה ונצפו למעלה מ-1,800 בני אדם בעת שהם חוצים את הכביש. במהלך הבדיקות בחנו המתנדבים מספר פרמטרים של בטיחות: תקינות מעברי החציה (דהויים / מחוקים / צבועים היטב), האם קיימת הנמכת מדרכה לקראת מעבר החציה, הימצאות פס האטה לפני מעבר החציה, האם המעבר מרומזר, הימצאות תמרור המסמן מעבר חציה במקום, תאורה סמוך למעבר החציה בשעות החשיכה, הם ישנו פס האטה לפני המעבר. בנוסף בדקו המתנדבים כמה מהולכי הרגל עברו כנדרש במעבר החציה וכמה מהם הסתכנו וחצו במקום בו אין מעבר חציה או באור אדום ברמזור. בין המקומות אליהם הגיעו המתנדבים גם אשקלון וקריית גת:

באשקלון נבדקו 13 מעברי חציה, מהם שמונה מעברים אינם מרומזרים, בחמישה מן המעברים שנבדקו לא קיימת הנמכה של המדרכה במפגש עם הכביש, סמוך לארבעה מן המעברים אין תמרור או שהתמרור במקום אינו תקין, סמוך לתשעה ממעברי החציה שנצפו לא קיים פס האטה, בשלושה מבין המעברים שנצפו אין תאורה 34% מהולכי הרגל שנצפו בעיר חצו שלא כחוק (35 מתוך 104).

ומה באשר לקריית גת? בקריית גת נבדקו ארבעה מעברי חציה, מהם שלושה מעברים אינם מרומזרים. שלושה מן המעברים שנבדקו נמצאו דהויים ומחוקים. באחד מן המעברים שנבדקו לא קיימת הנמכה של המדרכה במפגש עם הכביש, סמוך לשלושה מן המעברים אין תמרור או שהתמרור במקום אינו תקין, סמוך לשלושה ממעברי החציה שנצפו לא קיים פס האטה, בשניים מבין המעברים שנצפו אין תאורה 50% מהולכי הרגל שנצפו בעיר חצו שלא כחוק (16 מתוך 32).

מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה מסר: "הולכי הרגל ממשיכים להיפגע במספרים מדאיגים, הם אוכלוסיה פגיעה, חסרי הגנה וכל מפגש בין הולך רגל לכלי רכב תמיד יגמר בפגיעה להולך הרגל, בכאב גדול לו ולאוהביו. הפיתרון להצלת הולכי הרגל הוא פשוט לביצוע, זול ובאמת מונע תאונות. ברשויות המקומיות חייבים להתחשב בהולכי הרגל, לוודא תקינות מעברי החציה ולהציב פסי האטה במעברי החציה האדומים ובעיקר בסביבה בה קיים ריכוז גבוה של קשישים וילדים כמו מרפאות, בתי ספר, פארקים ובתי אבות. מעברי חציה תקינים, מוארים, מרומזרים או עם פסי האטה יכולים להיות עבור הולכי הרגל ההבדל שבין חיים למוות".