עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

האם יש לנו סיבה לחגוג את יום המשפחה?

בשבוע הבא נחגוג את יום המשפחה, הבוגרים מבנינו עוד זוכרים שיום המשפחה נקרא פעם יום האם, שמו שונה כדי שגם האבא לא ירגיש מקופח ויהיה שותף לחגיגה ולאחריות. ואיך חוגגים כשיש אבא ואבא או אמא ואמא?

 

החגיגות למען האימהות החלו עוד ביוון העתיקה, שהעלו על נס את קרנן של האלות המיתולוגיות. הנצרות המציאה את "חג אם הכנסייה", ובשנת 1600 נפוץ בבריטניה "יום ראשון של האימהות" בו קיבלו המשרתות יום חופש ואפו לכבודן את עוגת האם. באמצע המאה ה-19 נוסד בארה"ב יום האם הרשמי שנקבע ל-11 במאי, ולסמל היום נבחר פרח הציפורן המסמל את הטוהר וכוח הסבל של האם. בישראל נקבע יום האם לל' בשבט, יום הולדתה של הנרייטה סאלד, שהייתה אם לרבבות ילדים שעלו לארץ במסגרת עליית הנוער, אותה ייסדה. סאלד, שלא היו לה ילדים משלה, ייסדה ב-1912 גם את ארגון הנשים הציוניות "הדסה" שבצביונה הפך היום גם לנושא מסר פמיניסטי.

 

העובדה ששמו של יום האם השתנה ליום המשפחה היא תוצאה של הנחייה של משרד החינוך.

בעקבות המהפכה בפמיניסטית שלא רצו לקבע את מקומה של האם רק בבית. וכאשר נתבקש  שיוויון בין המינים, אז עלו קולות מתרעמים שגם האבא במשפחה עובד קשה ומשקיע בגידול הילדים ולכן גם לו מגיע יום אהבה הערכה ופינוק.

מהלך זה הפך את היום היחיד של אימא ליום המשפחה, בפועל נותר יום המשפחה למי שאינו חוגג בגן, ליום האם.  בפועל מדובר באחיזת עיניים, כי המציאות החברתית עדיין שונה לגמרי, ולא משנה אם נקרא לה בשם א' או ב'. הנשים הן אלה שעובדות במשרות חלקיות ואלה שמרוויחות פחות, אבל עדיין אחראיות על הילדים ברוב המקרים. במילים אחרות, המציאות היא זו שמדברת ומשקפת את מה שקורה בפועל ולא השמות היפים שנותנים ליום הזה.

 

משפחה בשנת 2021 היא מושג רחב יותר ממה שהינו מורגלים במשך שנים, היום המשמעות של מושג המשפחה היא משהו הרבה יותר רחב וגמיש, וכך צריך להתייחס אליו. גם במשרד החינוך הבינו את זה, והוציאו הנחיות מסודרות לגננות ולמורות לגבי המודלים החדשים של משפחות חד-הוריות, חד-מיניות, ילדים שהסבא ו/או סבתא מגדלים אותם, ילדים מאומצים ועוד שילובים.

במוסדות החינוך כבר אי אפשר לחגוג את היום הזה כמו פעם. אי אפשר לבקש מהילדים להביא תמונת חתונה של ההורים, או להביא את אבא ואמא ביום המשפחה לגן. כל אחד מהילדים יזהה בחגיגה את התא המשפחתי שלו. הזמן הוא לדעת לקבל ולהתייחס לכל משפחה כמעגל התמיכה של הילד. מטרת יום המשפחה לבסס את היכולת של הילדים להכיר בשונות ולדעת שיש סוגי משפחה שונים ולכבד כל אחד את התא המשפחתי בו הוא חי.