עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

האח עם האקדח 

האח עם האקדח 

 

כשבלשי ימ"ר לכיש עצרו לבדיקה רכב סמוך לצומת הודיה הם גילו בתא הכפפות שלו אקדח ומחסנית כשהם עטופים בתוך גרב * מאוחר יותר כאשר התגלתה זהותו של נהג הרכב התברר כי מדובר באחיו של דמות ציבורית מוכרת מאוד באשקלון שכיהנה ומכהנת בתפקידים בכירים בעיר ומחוצה לה * החקירה הובילה להגשת כתב אישום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, המשפט יתנהל בחודשים הקרובים * כל מה שרציתם לדעת על הפרשה שתסעיר את העיר

 

 כתב רונן דמארי 

 

אחיו של דמות ציבורית מוכרת מאוד מאשקלון מואשם באחזקת נשק: על פי כתב האישום שהוגש השבוע לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, לפני כשלושה שבועות  

בשעה 19:20 או בסמוך לכך, נהג הנאשם ברכבו בכביש 3 ממזרח למערב לכיוון צומת הודיה.

במקום ובמועד הנ"ל הנאשם נשא והוביל שלא כדין ברכב נשק ותחמושת, אקדח חצי אוטומטי גז/הזנקה  ATAK מודל – UK4918 Stalker קליבר 9 מ"מ (P.A) שהוסרה חסימה חלקית מהקנה כך שניתן לירות באמצעותו תחמושת קליעית ולכן הוא יורה ובכוחו להמית אדם. כמו כן החזיק הנאשם מחסנית תואמת לאקדח וארבעה כדורים 9 מ"מ המתאימים לאקדח.

בהמשך למתואר לעיל, במסגרת פעילות משטרתית, עקבו השוטרים אחר הרכב ובשלב מסוים, סמוך לצומת הודיה סימנו לו לעצור. הנאשם עצר את הרכב ובחיפוש בתא הכפפות ברכב, נתפסו האקדח, המחסנית והכדורים כשהם עטופים בתוך גרב. הנאשם, במעשיו כמתואר בעובדות לעיל, נשא והוביל נשק ואביזר של נשק בלא רשות על פי דין. 

העבירה המיוחסת לו בכתב האישום היא עבירות בנשק (נשיאה והובלה).

עם הגשת כתב האישום הגישה הפרקליטות בקשה להארכת מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים נגדו. בבקשה נאמר בין היתר: "נגד הנאשם הוגש כתב אישום המייחס לו ביצוע עבירה של נשיאה והובלה של נשק. הנאשם נעצר בתאריך 27.6.2019 ומעצרו הוארך בפקודת בית המשפט עד לתאריך 9.7.2019 בשעה 12:30. בית המשפט הנכבד מתבקש בזאת להורות על מעצר הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. ואלה נימוקי הבקשה: קיימות ראיות לכאורה להוכחת העבירות המיוחסות לנאשם בכתב האישום.

הראיות בתמצית הן: דוחות פעולה של שוטרים המבחינים ברכבו נוסע בכביש 3 לכיוון צומת הודיה ולאחר מעצר הרכב, נתפס בו הנאשם כשבתוך הרכב נתפס אקדח גז/הזנקה שהוסב להיות אקדח המסוגל לירות תחמושת קליעית ובתוכה מחסנית תואמת עם 4 כדורים, הנשק נתפס בתא הכפפות ברכב כשהוא מוסלק בתוך גרב, חוו"ד מעבדת נשק לפיה האקדח הגז/הזנקה הוסב להיות נשק תקין שיורה ובכוחו להרוג אדם ושהמחסנית והכדורים הם אביזר של נשק. הנאשם הכחיש שהנשק שלו וטען בתחילה כי השוטרים השתילו את הנשק. כן מסר  הנאשם מספר גרסאות סותרות לגביו מעשיו באותו יום, לאן נסע ומה עשה, ומרבית דבריו הופרכו".

עוד טענה הפרקליטות בבקשה: "נגד הנאשם קמה עילת מעצר מכוח סעיף 21(א)(1)(ב) לחוק, שכן קיים יסוד סביר לחשש שיסכן את בטחון הציבור, חשש זה נלמד מהתנהגות הנאשם אשר נהג בכבישי ישראל כשברשותו אקדח עם מחסנית וכדורים בתוכו, שהוסב להיות אקדח שיורה בכוחו להמית אדם, מוסלק בתוך גרב בתא כפפות. התנהגות זו מלמדת על נסיעה לא תמימה ונראה כי מעצרו מנע את המשך הפעילות העבריינית שתכנן הנאשם לבצע. לנאשם עבר פלילי שהתיישן בעבירות של הסעת שבח"ים, איומים והעלבת עובד ציבור. מכל האמור לעיל עולה כי לא ניתן להסתפק במקרה זה בחלופת מעצר, שלא ניתן לתת במשיב אמון בסיסי שיקיים תנאיה של חלופת מעצר כלשהי ועל כן יש להורות על מעצר הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. אשר על כן מתבקש בזאת בית המשפט הנכבד להורות על מעצר הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים נגדו".

 

"עברו הפלילי אינו קשור"

 

בשבוע שעבר התקיים דיון בבקשת הפרקליטות להארכת מעצרו של הנאשם. בא כוחה של הפרקליטות אמר בדיון: "חוזרים על בקשתנו, קראנו את התסקיר ונבקש להורות על מעצרו. המשיב נסע במונית ונשא נשק שהיה מוסלק בתוך תא כפפות. למשיב עבר פלילי שהתיישן אך אין בכך כדי להורות על שחרורו נוכח סוג העבירות. בית המשפט אינו מחויב להמלצת שירות המבחן ובשים לב לעבירות מסוג זה. התסקיר אינו בדיוק חיובי וממליץ הם מעריכים שיש חשש להישנות עבירות נשק. הוא מבקש לצאת למעצר בית עם מי שגר אתם טרם המקרה. אשתו לא ידעה כלל על עברו מדובר בבני משפחה שמתארים אותו כאדם חיובי אך אנו מטילים ספק ביכולתם לשמש לו כערבים. נבקש לדחות את המלצת שירות המבחן ולהורות על מעצרו".

מנגד, סניגורו של הנאשם אמר: "עברו הפלילי התיישן והוא אינו קשור. אנו הסכמנו לראיות לכאורה מכיוון שהראיות הנסיבתיות בקטע הלכאורי לעניין הלכת זאדה מספיקות. לא נמצאו טביעות אצבע ואין ד.נ.א ברכב. מדובר במונית. בתיק זה רב הנסתר על הגלוי. ידיעה מודיעינית של אדם שיכול שהיה נוסע במונית זו. במונית נוסעים הרבה אנשים. 

מדובר באדם שהעבר הפלילי שלו דל במיוחד עד כדי נעדר. משנת 1973 הוא עובד ומעולם לא התפתה לדבר וחצי דבר. האיש לחם במלחמת יום הכיפורים ואיבד חברים ונפצע וניהל אורח חיים נורמטיבי. העבירה לא בוצעה בעיר מגוריו. בעבירות אלמ"ב טוב שהחלופה מרוחקת או בעבירות שיש חברה שולית טוב שיש הרחקה. אך הוא אומר שבעבודתו הכיר את מה שלא צריך היה להכיר. מדובר במשפחה מאוד חזקה. הוא אב מבוגר יש את הכלה, הבת שלו ואשתו שיפקחו שלא יצא מהבית ולא ייצור קשר".

 

לאחר ששמע את טענות הצדדים החליט השופט דניאל בן טולילה להורות על שחרורו של הנאשם בערבות. את החלטתו הוא נימק כך: "נגד הנאשם הוגש כתב אישום המייחס לו ביצוע עבירה של נסיעה והובלת נשק. בתמצית, כמפורט בכתב האישום, ביום 27.6.19 נהג הנאשם ברכבו, כשברכב אקדח חצי אוטומטי גז/הזנקה שהוסב כך שניתן לירות באמצעותו תחמושת קליעית ומחסנית תואמת ובתוכה 4 קליעים. אין מחלוקת בדבר קיומן של ראיות לכאורה חרף הסתייגויות כאלה ואחרות אותן שומרת ההגנה לתיק העיקרי ומשכך קמה עילת מעצר סטטוטורית. בהינתן האמור, ובטרם תוכרע הבקשה המשיב נשלח לקבלת תסקיר מאת שירות המבחן למבוגרים. תסקיר שכזה הוגש לבית משפט ובסופו, המלצה להורות על שחרורו למעצר בית מלא בביתו באשקלון בפיקוח אשתו ובני משפחתו. ב"כ המבקשת מתנגדת לשחרורו של המשיב הן בשים לב להלכות הנוגעות לעבירות נשק ולפיהן על דרך הכלל יש להורות על מעצר, והן, בשים לב לטיב החלופה אשר מורכבת מבני משפחתו שלא היו ערים עובר למעצרו להתנהגותו הלכאורית. נטען כי גם אם שירות המבחן ממליץ בסוף תסקירו על שחרור, לא ניתן לומר כי מדובר בתסקיר חיובי במהותו. ב"כ הנאשם מנגד סבור כי יש לאמץ את המלצות שירות המבחן אשר כולל בתוכו את כל הנסיבות והמאפיינים המצדיקים שחרור הגם שמדובר בעבירה של החזקת נשק".

 

 "חווית המעצר קשה ומרתיעה"

 

עוד קבע השופט בהחלטתו: "לאחר ששמעתי טיעוני הצדדים, נדרשתי לחומר החקירה, לתסקיר וכן ליתר הנתונים הצריכים לעניין, הגעתי לכלל מסקנה כי יש מקום לאמץ את המלצות שירות המבחן ולהורות על שחרורו של הנאשם. בפתח הדברים, שומה לשוב ולציין כי אין חולק בדבר המסוכנות הנשקפת ממי שלכאורה חטא בעבירה של נשיאת נשק, עבירות נשק מוגדרות כעבירות ביטחון ונוכח המסוכנות הגלומה בהן, דינם של מי אשר לכאורה חטאו בעבירות מסוג שכזה להיעצר. לצד האמור, אין פירוש הדבר שבכל עבירת נשק יש להורות על מעצר ללא שיקול דעת והלכה למעשה, בתי משפט מורים על שחרור בהתקיים נסיבות המצדיקות זאת, כאשר החלופה המוצעת נותנת מענה למסוכנות הנתונה. 

בענייננו, מדובר בנאשם מבוגר, שהלכה למעשה למעט עבירות ישנות ומינוריות שהתיישנו כבר, ניתן לראותו כאדם נורמטיבי, יצרני, שהסתבכותו הלכאורית אינה מאפיינת את אורחותיו. בהקשר לכך יצוין כי מדובר במי ששירת שירות צבאי מלא, נלחם במלחמת יום כיפור ונפצע במהלכה. המדובר במי שאינו נמצא בקו הבריאות, מוכר על ידי ביטוח לאומי כנכה מאה אחוז לאחר שעבר מספר אירועים מוחיים שאינו נמצא בקו הבריאות, סובל מסוכרת ויתר לחץ דם.  

התרשמות שירות המבחן כי לאורך השנים תפקד באופן תקין ובעל מערכת ערכים נורמטיבית בכללותה. עוד מצוין כי חווית המעצר היא קשה ומרתיעה עבור הנאשם ואין התרשמות מדפוסים אלימים באישיותו". 

בהחלטה נאמר עוד: "המפקחים עצמם מגויסים לסייע לנאשם בפרט הדברים אמורים ביחס לבתו שנמצאה כבעלת יכולת הצבת גבלות וסמכותית עבורו וכך גם כלתו. מצאתי מבין שלושת המפקחות לאשר את בתו ואת כלתו ולא את אשתו של הנאשם נוכח האמור בתסקיר שמעמיד בספק רב את יכולתה לשמש מפקחת סמכותית מציבת גבולות עבורו. אכן, שירות המבחן חרף המלצתו החיובית הביע לבטיו נוכח השבתו של המשיב לסביבתו ובצדק. יחד עם זאת, במכלול השיקולים, כאשר המשיב יהיה בפיקוח תמידי לצד ערבויות כספיות גבוהות, סבורני כי החלופה המוצעת נותנת מענה למסוכנות האמורה, שאף שירות המבחן לא מצא להגדירה כגבוהה אלא כקיימת". 

 

סוף דבר, השופט הורה על שחרורו של הנאשם למעצר בית מלא בביתו באשקלון כאשר הוא יהיה בפיקוח מלא ותמידי של שני המפקחים ששמותיהם הוצגו לבית המשפט, הנאשם יפקיד סכום של 15,000 שקלים, בנוסף הוא יחתום ערבות עצמית וערבות צד ג' שכל אחת בגובה 20,000 ₪. משפטו יוסיף להתנהל במהלך החודשים הקרובים.