עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

דיירי זבוטינסקי 12 – חצי בניין מפוצל

השריפה שפרצה לפני שבועיים בדירה מפוצלת ברחוב שפינוזה באשקלון. מצטרפת לשריפות נוספות בשנה האחרונה. דיירי בניין ז'בוטינסקי "חצי בניין מפוצל והעירייה יודעת ולא עושה כלום"

 

תושבות הבניין מבהירות למערכת, כי העירייה לא רוצה להילחם בתופעה שלא רק שהיא  מסוכנת, אלא היא גם יוצרת שכונות של עוני. "אנחנו לא יכולים לדבר עם הדיירים על דמי וועד, חלק סודנים, חלק סינים וכל מיני שלא יודעים לדבר עברית, הם מעשנים סמים בחצר מאחור, ואנחנו מפחדים, רובינו קשישים".

זה רק חלק מהטענות שהבהירו שתי תושבות הבניין שמתגוררות בבניין מאז הקמתו. לטענתן רכשה עמותה מאשדוד כמעט חצי מהבניין ופצלה את הדירות. הדירות מושכרות בשכירות לכל מיני עובדים זרים ופליטים שלא מעניין אותם ניקיון השכונה או האור במדרגות. נציגי הבניין שמגיעים לדירות, מדווחים על ליקויים בטיחותיים שמסכנים את כל דיירי הבניין.

תופעת הבתים המפוצלים היא לא חדשה בעיר וגם לא הסכנות שעולות מהן, רק במרץ שנה שעברה נשפרה דירה מפוצלת. גם אז ידעה העירייה על הבעיה אך לא עשתה דבר .

לדברי נציגות השכונה, הם פנו עשרות פעמים לעירייה בבקשה לטיפול במפגעים רבים אך תמיד זוכות לתשובה כי השטח הוא פרטי ולעירייה אין מה לעשות.

בעיית הדירות המפוצלות הנה בעיה ידועה בכל הארץ, בעוד בערים מתוקנות, העיריות נלחמות בתופעה באמצעות קנסות וכתבי אישום, בעיריית אשקלון הודיעה על הקמת צוות היגוי. נראה כי עיריית אשקלון לא רוצה להילחם בתופעה ומבקשת רק להשקיט את הזעקה הציבורית.

נושא פיצול דירות לצד הסכנות הרבות הנו רב שנים ומהווה מחדל עירוני מתמשך. מאות  בעלי נכסים הסבו , דירות, מקלטים, בתים ישנים במגדל, שטחי מסחר לדירות מפוצלות. בין השאר, כדי לתת מענה לאלפי פועלים. בתחילה לעובדי בניין מרומניה, בהמשך לפועלים מהשטחים הפלסטינאים וכעת לשוהים מניגריה, סודאן ועוד.

בעיריית תל אביב ומערכת המשפט הציבו למטרה להילחם בתופעה. אשר יוצרות העמסה על תשתיות קיימות. חלוקת דירות ללא היתר בניה הינה עבירה על חוק התכנון והבניה והעירייה לא מסכימה למצב זה, לא בשתיקה ולא בפומבי. פיצול הדירות גורם למטרדים רבים ומשפיע בצורה שלילית ביותר על התכנון העירוני. במסגרת אכיפת חוק התכנון והבניה מפעילה העירייה את האמצעים החוקיים העומדים לרשותה למיגור התופעה, כולל הגשת תביעות משפטיות, צווי הפסקת עבודה, ופניה לחברת החשמל בבקשה להפסיק אספקת חשמל לבניינים מחולקים תחילה ובעתיד גם לדירות מחולקות.

 

בפתח תקווה, מתוך מטרה לשמור על הסדר, הובילה העירייה, באמצעות הפיקוח על הבנייה והמחלקה המשפטית, להגשת כתבי אישום נגד מפצלי דירות. בית המשפט אף החמיר בעונשם, שעה שגזר עליהם קנסות כספיים גבוהים הנאמדים בעשרות אלפי שקלים, חתימה על התחייבות שלא לבצע עבירות בחוק התכנון והבנייה למשך שלוש שנים וכן השבת המצב לקדמותו.

"אנו עושים כל שניתן כדי לשמור על הסדר הציבורי ולמנוע מקרים שבהם אנשים עוברים על החוק ועושים דין לעצמם. במקרים שבהם בעלי דירות בבניינים ישנים מפצלים את הדירות, הם מכבידים על תשתיות הביוב והמים של הבניין, על התנועה והחניה באזור, ובנוסף – פוגעים בשוכרים ובשכנים. לא נאפשר זאת, נגביר את האכיפה ונעודד ענישה מחמירה.