עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

דוברות העיר נמה

סבב הלחימה האחרון הדגיש את העובדה כי אין לאשקלון באמת דוברות. ראש העיר קיפץ בין זירה לזירה ולא היה מי שידברר את מצוקות העיר בעברית ובאנגלית. הודעות מטעם הדוברות לא יצאו במהלך המבצע, ולא היה מי שינסח לציבור ולתקשורת מסרים ברורים וקצרים על ענייני העיר. כך נותרו עם תדמית של ראש עיר מתבלבל, ומשה ניסמפור שהפך לדובר העיר בפועל.

 

דוברות העירייה אינה מחלקה קטנה, למרות שהדוברת הרשמית באתר העירייה הנה אושרה צרויה, היא מזמן הועברה לנהל אגף אחר. את הדוברות מאיישים עובדים אחרים בשכר, כאלה בהסכם חיצוני וגם כאלה "שמייעצים מבחוץ". חברים של חברים.

 

לאשקלון משברים רבים במשך השנים האחרונות, אם זו תדמית העיר שבה מתחוללים מאבקים מדממים בין ארגוני פשע על שליטה בעיר, אם זה משברים ביטחוניים בדמות סבבים חוזרים ונשנים שמצריכים דוברות שתסייע לראש העיר, אשר מבלי לפגוע, אינו הדובר הכי רהוט, ומשברים כלכליים כדמות המאבק על הטבות העיר. אך כאשר אין דוברות מקצועית, נותר ראש העיר לבדו לצווח על חברי וועדת הכספים.

 

רבים מפעילות הדוברות בעיר, אינה בענייני העיר בכלל, אלא בעניינו של ראש העיר בפרט. דוברות העיר מקדישה את רוב זמנה  לפעילות יחצנית אישית עבור ראש העיר, על חשבון הציבור. לא תהיה הודעה לעיתונות  ללא תמונת ראש העיר, גם אם מדובר בעשייה ברוכה של אגף או עובד עירייה.

דוברות העיר שתפקידה הוא ניהול הקשר השוטף עם התקשורת, ייזום פעולות הסברה ומסירת מידע חיוני שוטף לתושבי העיר. עושה זאת רק בהתייחס לראש העיר ולא עניני העיר. כך לדוגמא, בוחרת דוברות העיר לא לענות על שאילתות בנושאים בעיתיים הקשורים לעיר מחשש לפגיעה בתדמית ראש העיר, גם אם זה בעניינים מהותיים לכלל העיר.

 

דוברות העירייה מונה כ- 3 עובדים, עוד נוספים למגזר הרוסי, עוד אחד בשכר שמייעץ לדוברת  ועוד אחד שמייעץ בינתיים בחינם, ויועץ אסטרטגי שהצטרף לא מזמן, עסוק בקידום ראש העיר במדייה הארצית וחיסולה של המקומית, במקום לעסוק באסטרטגייה עירונית, אשקלון מכאן לאן?

 

דוברות העיר כיום כל כולה בפייס ומנוהלת ע"י אחד, כזה שמקבל שכר שנתי של כ 240,000 ₪ על פי הצהרת העירייה. שאר הידיעות מועברות בהודעות וואטסאפ ומיילים מלאים שגיאות כתיב וניסוח. למרות האמור, תקציב הדוברות של ראש העיר יקר.

 

דוברות העירייה הנה בראש ובראשונה דוברות העירייה, ניהולה וכלל אגפיה, אך בפועל דוברות העירייה נאלצת להיות דוברות ראש העיר. וזה לא משנה שבמסגרת תפקיד הדוברות נאלצת הדוברות מצד אחד להיות נאמן לעירייה ולשרת את העומד בראשה, ומצד שני חייב לנהוג ביושרה ובאמינות כלפי ציבור התושבים ולפעול למען רווחתם, לרוב הדברים לא עולים בקנה אחד.

 

כך לדוגמה, דו"ח מבקר העירייה שמגלה ליקויים בתפקוד העירייה או העומד בראשה, לא יזכה לפרסום או להבלטה של הליקויים כפי שהיה מתבקש. בסבב האחרון עלו שאלות של מיגון חסר בעיר, מיגוניות שמועברות למקורבים ולא למרחבים ציבוריים. טענות אלו לא נבחנו ולא דובררו על ידי הדוברות בכדי למנוע ביזיון ראש העיר על חשבון טובת הציבור.

 

כל תנהג הדוברות גם כאשר יידרש ראיון עם ראש העיר, באם יהיה חשש שיעלו שאלות קשות, לטובת כלל הציבור, אך כאלה שיפגמו שתדמית ראש העיר, אזי ראיון כזה לא יתקיים, אלא  תבחר פלטפורמה כזו שתפרגן לראש העיר, ומה עם חובת הציבור לדעת?

 

ראש עיר לוחץ על הדוברות לפרסם בעיתונות כתבות תדמית חיוביות המפארות אותו, על חשבון תקציב הדוברות המיועד לפרסום מידע חשוב לתושבים. כיצד על דובר רשות מקומית האחראי לדוברות לנהוג במקרה זה? האם עליה להיענות לראש העיר או לשמור על האינטרסים של התושבים? במקרים כאלו באשקלון, התשובה ברורה.

למרבה הצער, דוברות העירייה בוחרת להיות נאמנה יותר לראש העיר מאשר לתושבים, רוב זמנם מוקדש לפעילות יחצנית אישית עבור ראש העיר על חשבון הציבור. פעילות יחצנית זו במקרים רבים מתנגשת עם האינטרסים של תושבי הרשות המקומית, שהם מי שמממנים בכספם את תשלום משכורתו של צוות הדוברות.

 

בלא מעט פעמים הדוברות נמנעה מלמסור מידע, כולל מידע חשוב וחיוני לתושבים, אם הוא עלול לפגוע בתדמית ראש העיר או העירייה, תוך פגיעה בזכות התושבים למידע ושקיפות. דוברות העיר תפטם את התקשורת במידע חיובי על ראש העיר והישגיו, ותייבש בתשובות תקשורת שאינה קנויה.

הדוברות באשקלון נוטה להעדיף את נאמנותה לראש העיר על נאמנותם לתושבים. אחרי הכל, ראש הרשות הוא מי שמינה אותם ומי שיכול גם לפטרם. לא רבים מהדוברים יעמידו בסכנה את משרתם, שבצדה משכורת מכובדת ועמדת השפעה, כשמגיעה שעת מבחן. דוברים שאינם מיישרים קו עם ראש העירייה ועם הנהלתה אלא מגלים עצמאות ואחריות ליידע את הציבור במידע חשוב וחיוני שפוגע בתדמית ראש העיר והעירייה – צפויים לפיטורים.

 

כדי למנוע מצב זה, יש לחזק את מעמדו של דובר הרשות, כך שיוכל למלא תפקידו ללא תלות בלחצים, וקודם כל למען האינטרסים של הציבור. הנה כמה צעדים שניתן לנקוט למטרה זו: על דובר הרשות להיות ממונה על-ידי ועדה חיצונית לעירייה, ורק היא זו שתוכל לפטרו ולא ראש העיר; הדובר יהיה מחויב בחוק לדווח לתושבים על כל מידע חשוב, שיוגדר בצורה מפורטת.

 

כאשר דוברות העירייה מתעלמת ממתן תשובות לאמצעי התקשורת על שאלות קשות, וממודרת מכל פעילות בעת לחימה ומצבי חירום, אין פלא שלוואקום נכנסים אנשים פרטיים אשר ממלאים את חובות דוברות העירייה. וכאשר זה קורה, מתמלא ראש העיר זעם כי אחרים זוכים בתהילה והוא בדגים המסריחים.