עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

גירושין נוסח אשקלון

בת הדין הרבני

הנהלת בתי הדין הרבניים פרסמה השבוע את הסיכום השנתי של פעילות בתי הדין הרבניים בשנת 2018 ואפשרו לנו לקבל הצצה על המתרחש באשקלון: מהנתונים עולה כי בשנת 2018 הסתמנה עליה במספר הזוגות שהתגרשו בישראל באמצעות בתי הדין הרבניים. 11,145 זוגות התגרשו לעומת 10,661 זוגות שהתגרשו בשנת 2017, כלומר עליה של 5% במספר הזוגות שהתגרשו בישראל.

בשנת 2018 נפתחו בבתי הדין הרבניים 95,825 וזאת לעומת 95 אלף בשנה שקדמה לה. בשנת 2018 נסגרו בבתי הדין הרבניים לא פחות מ-101,075 תיקים לעומת כ-95 אלף תיקים שנסגרו בשנה שלפניה. סיכום הנתונים מעלה שבשנת 2018 נפתחו 4,102 תיקים לתביעות גירושין ו 8,626 תיקים לבקשות משותפות לאישור הסכמי גירושין. נפתחו 7,857 בקשות ליישוב סכסוך בין בני זוג. בקרוב ל-3,000 תיקים הוגשו תביעות מזונות, כ-1500 לחלוקת רכוש וקרוב ל-2000 בנושא אחזקה ומשמורת ילדים. כ-1000 תיקים עסקו בנושא הכרת אבהות. כמו כן נפתחו בבתי הדין הרבניים 3,127 תיקים לירושה וכן בקשות לקיום צוואה. כ-3,500 תיקים הוגשו בנושא ברור יהדות.

מפילוח מקומי עולה כי באשקלון התגרשו 215 זוגות, ויש בכך ירידה של 6% לעומת השנה שעברה בה התגרשו 229 זוגות. אלא שלמרות הירידה השנה, אשקלון ממוקמת בראש הטבלה במקום ה-12 מתוך 80 ערים ויישובים שנתוניהם מוצגים. מספר מקרה גירושין הנמוך ביותר נרשם באבן יהודה, בה התגרשו 18 זוגות בלבד, כאשר המספר הגבוה ביותר נרשם בתל אביב בה התגרשו 750 זוגות.

מספר העליות הגדולות ביותר באחוזי הגירושין בין השנים 2017 ל-2018 נרשמו ביישובים: גדרה בה חלה עלייה של לא פחות מ -86 אחוזים, נס ציונה בה נרשמה עלייה של 54 אחוזים, ראש העין ראש העין (43%), מעלה אדומים (+34%) ובית שאן (+34%).

 

 סרבנים, עגונות וצווי הגנה

 

בנוסף, ישנה מגמה מתמשכת לצמצום מספר העגונות: היחידה המיוחדת של הנהלת בתי הדין הרבניים בנושא התרת עגונות, הצליחה להשיג גט ל-149 נשים שבעליהן נעלמו בארץ ובחו"ל. נציין כי צמצום תופעת העגינות מתבטא בירידה של 25% במספר הפניות לאגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים. בשנת 2018 השקיע אגף העגונות מאמצים בלתי נלאים לצמצום התופעה והסתייעו בשלוש חברות חקירה פרטיות לאיתור סרבני גט בארץ ובחו"ל.

עוד נמסר כי בשנת 2018 בתי הדין פעלו בנחישות כדי להתמודד בתופעת סרבנות גט. בשנה זו נתנו 156 החלטות לצווי הגבלה הכוללים צו עיכוב יציאה מהארץ, מניעת ניהול חשבון בנק, מניעת רישיון נהיגה, מניעת מינוי למשרה ציבורית ועוד. נציין כי הוטלו 117 צווי הגבלה כנגד 26 גברים סרבני גט, וכן 39 צווי הגבלה נגד 8 סרבניות גט. ב-2018 ניתנו שלושה צווי מאסר לסרבני גט. בשנה זו הוגשו 56 עתירות לבג"ץ נגד החלטות בתי הדין הרבניים, כל העתירות נדחו ואף עתירה לא התקבלה.

בשנה החולפת הוגשו 56 עתירות לבג"ץ נגד החלטות בתי הדין הרבניים, כל העתירות נדחו ואף עתירה לא התקבלה. מפילוח מקומי עולה כי בירושלים התגרשו 733 זוגות, ויש בכך ירידה של 7% לעומת השנה שעברה. לעומת זאת, ניכרת עליה של 16% במספר זוגות המתגרשים בתל אביב בשנת 2018 בה התגרשו 750 זוגות למרות שאוכלוסיית תל אביב קטנה משמעותית מזו הירושלמית. מספר מקרי גירושין הנמוך ביותר נרשם באבן יהודה, בה התגרשו 18 זוגות בלבד, באלפי מנשה 20, ובמעלות 19.

עוד עולה מהנתונים שנחשפו כי בשנת 2018 ניתנו 217 צווי הגנה – רובם ככולם נגד גברים (186) לעומת 31 צווי הגנה בלבד שניתנו נגד נשים.

קושי כלכלי  ובגידה

מי שמכיר מקרוב את בתי הדין הרבניים הוא המומחה לדיני משפחה, עו"ד נתנאל מויאל שמסר השבוע ל"סטאר": "העלייה באחוזי הגירושין נובעת לטעמי ממספר סיבות. הראשונה היא השינויים באורח החיים ובתפיסת המחויבות האישית למסגרת הזוגית-משפחתית המסורתית, הקלות בה היום אנשים מוותרים על מוסד הנישואים. אם בעבר בני זוג היו נלחמים בכדי להציל את הספינה הטובעת, מנסים לסתום חורים, לתקן, להוציא מים, לרוקן את מה שמכביד על הספינה-  היום אני רואה שזה קורה פחות ופחות. היום אנשים רבים מסתכלים סביב וחושבים על השלב הבא כמשהו קליל וטוב יותר, דבר אשר לעיתים רבות מתגלה כלא נכון (נישואים בפעם השנייה מתפרקים יותר מהר מהנישואים הראשונים, גם בגלל האכזבה שלא הכל ורוד גם שם…). נראה כי בעבר אחוזי הגירושים היו נמוכים יותר כי אנשים עשו הכל בכדי לא לפרק את המשפחה ואת הזוגיות. הם שרדו מריבות, קשיים כלכליים, חוסר נוחות לעיתים והכל בכדי לשמור על המטרה העליונה שהיא שמירת התא הביתי והמשפחתי שנחשב כערך עליון. כיום המציאות שונה, מגיעים אליי לקוחות וכשאני מדבר איתם אני מבין שלא נעשתה כאן מלחמה אמיתית בכדי להציל את חיי הנישואים. מרגישים קצת לא בנוח, קצת רבים ולא מרוצים האופציה של הפירוק נראית קורצת.  אילו היו משקיעים בזוגיות כמו שמשקיעים בדברים אחרים המצב היה יותר טוב".

עוד מוסיף עו"ד מויאל שליווה מקרוב זוגות רבים במהלך תהליך הפרידה הכואב: "לדעתי אחד הגורמים לגירושין הוא הקשיים הכלכליים.  הקושי הכלכלי גורם למתח בין בני הזוג ולפירוד –אבל לא תמיד מבינים מראש כי הפירוד יגרום לנזק כלכלי כבד יותר ולקשיים קיומיים יותר- ברגע ששני ההורים חיים במאמץ משותף לכלכלת בית מגורים אחד עם ילדיהם וקשה להם, הרי כאשר ייפרדו, הם ייאלצו לממן שני בתי מגורים ואם הכנסת ההורים לא הספיקה לבית אחד וודאי לא תספיק לשני בתים.

גורם נוסף הינו בגידה , למרות שאין הגדרה חד משמעית לבגידה. בגידה היא בעצם חציה של גבול המוסכם בין שני הצדדים במערכת יחסים. לרוב מדובר בקשר עם אדם מחוץ למערכת הזוגית, בדרך כלל מיני, אך עשוי להיות גם קשר רגשי המאיים על הזוגיות.  חוסר נאמנות הוא בדרך כלל גבול שאנשים רבים לא מוכנים לסבול. נראה כי בשנים האחרונה נוצרה "פתיחות" גם בעניין זה- ואחד הצדדים מתנהל בדרך אשר אינה מקובלת בעיני הצד האחר-וגורם לבן/בת הזוג להתגרש. פעם היו מתקנים כסא שנשברה לו רגל, משייפים, צובעים, מחדשים. היום, אם הכסא נשרט רצים לקנות חדש באיקאה.

אני מאחל לכולם זוגיות טובה, המשפיעה לטובה על הילדים החיים בסביבה טובה ונעימה, ותורם לצמיחתם ולהעצמתם. לדעתי ברור כי כאשר מצליחים לתת דוגמא אישית בעניין זה לילדים – הסיכוי שלהם להתגרש יהיה נמוך מילדים אשר גדלו להורים גרושים.  במקביל אני אומר – אם כבר ניסיתם הכל ואין סיכוי לזוגיות – תתגרשו עם הסכם גירושין ותישארו ביחסים תקינים. אל תשכחו שאתם תמיד תהיו זוג. זוג הורים".