עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

בשנת 2019 מספר רוכבי האופניים ההרוגים הגבוה ביותר בעשור

צילום: אור ירוק

מצורפים טיפים לרכיבה בטוחה

באשקלון אושפזו 59 בני אדם בשנת 2019 בעקבות תאונות אופניים וקורקינטים חשמליים, מדובר בעליה של 18% בהשוואה לכמות המאושפזים בשנת 2018 שבמהלכה אושפזו בעיר 50 בני אדם, בשנת 2017 אושפזו בעיר 26 בני אדם ובשנת 2016 אושפזו 12. 1004 בני אדם אושפזו בבתי החולים בשנת 2019 לאחר שהיו מעורבים בתאונת אופניים או קורקינטים חשמליים, זאת לעומת 935 מאושפזים בשנת 2018, כך עולה מדוח של מכון גרטנר שהגיע לידי עמותת אור ירוק. מהדוח עולה תמונה עגומה לפיה בכל שנה חל גידול משמעותי במספר המאושפזים בבתי החולים עקב תאונת אופניים וקורקינטים חשמליים. מהדוח שהוכן על ידי מכון גרטנר עולה כי מבין הנפגעים בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2019: 697 נפצעו כרוכבי אופניים חשמליים, 60 נפגעו כהולכי רגל ו-247 נפגעו כרוכבי קורקינטים ממונעים. מניתוח של אור ירוק לנתוני מכון גרטנר עולה כי במהלך שנת 2019 חל זינוק של  230%  במספר המאושפזים עקב תאונות עם קורקינטים חשמליים. בשנת 2019 אושפזו בבתי החולים 133 ילדים מתחת לגיל 16 בתאונות דרכים לאחר שהיו מעורבים בתאונת אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים. משנת 2016 אושפזו בבתי החולים 687 ילדים מתחת לגיל 16 כתוצאה מתאונה עם אופניים או קורקינטים חשמליים.

 

שנת 2019 הייתה קטלנית לרוכבי האופניים (הרגילים) שנהרגו בתאונות דרכים: 17 רוכבי אופניים נהרגו בשנה זו לעומת 16 בשנה שקדמה לה, למעשה זהו מספר רוכבי האופניים ההרוגים הגבוה ביותר בעשור החולף (2010-2019). ההערכה היא שיש כמיליון רוכבי אופניים בישראל הנמצאים בסכנה יומיומית בכבישים בישראל. התשתית במקומות רבים אינה מותאמת ומונגשת לרוכבי האופניים והם נאלצים לסכן את עצמם בדרך לעבודה, לסידורים, לפעילות ספורטיבית ולבתי הספר.

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, בשנת 2019 נפגעו בתאונות דרכים 183 רוכבי אופניים, 59 מהם נפצעו באורח קשה. רובם הגדול של הרוכבים שנפגעו בשנה זו, 150 מתוכם, נפגעו בתאונות בתחום העירוני, בתוך הערים והישובים. רוב הרוכבים ההרוגים, תשעה מתוך 17, בשנה זו נהרגו בכבישי הערים והישובים, שישה מהם נהרגו בתל אביב – מספר הרוכבים ההרוגים הגבוה בעיר בעשור החולף.

 

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "רוכב האופניים אינו יכול להתגונן מפני פגיעת רכב, בוודאי כשהרכב מגיע במהירות גבוהה, ובשל כך במקרים רבים נפגעים הרוכבים באופן קשה וקטלני. חייבים להגן על רוכבי האופניים ולאפשר להם לרכוב בבטחה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לדאוג לתשתיות מתאימות ובטוחות לרכיבה, לסלילת שבילי רכיבה יעודים כפי שקורה בערים ובמדינות רבות בעולם. כאשר רוכב האופניים נמצא על הכביש בין משאיות, כלי רכב ואוטובוסים הוא מצוי בסכנה של ממש ועל כן חייבים לדאוג להפרדה של הרוכבים מכלי הרכב שבכביש עוד היום לפני שיפגע הרוכב הבא".

 

טיפים לרכיבה בטוחה:

 

שיתוף הפעולה בין עמותת 'אור ירוק' וקהילת 'שים לב לרוכב' נרקם תודות לקרן השקעות האימפקט 2B Community ומשפחת חשין, אשר בטיחות רוכבי אופניים הוא נושא היקר לליבה. במסגרת מגוון הפעילויות, נערכות גם הדרכות בבתי ספר, בהן מתנדבי 'אור ירוק' משוחחים עם בני הנוער על החשיבות בציוד מגן – קסדה, מגנים, בגדים זוהרים, רכיבה ע"פ החוק ובמקומות הבטוחים וכמובן על הסכנות שברכיבה על אופניים חשמליים. בנוסף מבצעים המתנדבים הסברה גם לציבור הנהגים כיצד להתייחס לרוכבים, לחפש אותם ולהיות ערניים אליהם.