עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

בשנת הלימודים תש"פ נפצעו 24 תלמידים מתאונות דרכים באשקלון

אילוסטרציה

אשקלון מדורגת במקום ה-15 בכמות התלמידים (כיתות א'-י"ב) שנפגעו בתאונות דרכים • ירושלים "מובילה" בענק עם כמות כפולה של נפגעים מתל-אביב המדורגת שנייה • "חיוני לצבוע כיתות לימוד, אבל חשוב הרבה יותר לצבוע את מעברי החציה ליד בית הספר ולהתקין פסי האטה כדי לצמצם את הסכנה של ילדים להיפגע בתאונות דרכים"

 

אחת הדאגות הגדולות ביותר של הורים ששולחים את ילדיהם לבית ספר, היא הדרך אותה עושה הילד מהבית לבית הספר וחזרה, בה הוא נאלץ לחצות כביש והוא תלוי גם בסביבה ובנהגים על הכביש. כעת, כשהחופש הגדול לקראת סופו ושנת הלימודים בפתח, ראוי שנבדוק מה ניתן לעשות על מנת לצמצם את מפגע התאונות, במיוחד אלו המתרחשות בסביבת בית הספר.

 

בעידן של קורונה ילדים ובני נוער רבים יפתחו את שנת הלימודים תשפ"א בלימודים מהבית או יגיעו לבית הספר באופן קפסולתי (חלקי), אך במקביל, תלמידי הכיתות הנמוכות אמורים לשוב ב-1 בספטמבר אל ספסל הלימודים, ועמם הסכנה של היפגעות בתאונות דרכים.

 

מנתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלמ"ס, עולה כי בשנת הלימודים שחלפה (חודשים ספטמבר 2019 – יוני 2020) נפגעו 2488 ילדים ובני נוער בגילאי 5-19 בתאונות דרכים ו-37 נהרגו.

 

מפילוח הנתונים לפי ערים וישובים, בשנת הלימודים הקודמת (תש"פ) עולה כי 1629 ילדים ובני נוער נפגעו בתאונות דרכים בערים ובישובים בישראל, מהם 21 נהרגו ו-176 נפצעו קשה. עוד עולה מהנתונים כי בירושלים נפגעו הכי הרבה ילדים ובני נוער בתאונות דרכים בשנת הלימודים תש"פ, כמעט פי שניים יותר מאשר בתל-אביב – יפו. אשקלון מדורגת במקום ה-15 עם 24 נפגעים, כולם באורח קל. ביישובי המועצה האזורית חוף אשקלון נרשמו 0 נפגעים בשנה החולפת.

 

 

עשרת הערים המובילות בהיפגעות ילדים ובני נוער (גילאי 5-19) במהלך שנת הלימודים תש"פ

ירושלים               נפגעו 233, מהם 4 נהרגו ו-20 נפצעו קשה

תל-אביב – יפו      נפגעו 121, מהם 3 נהרגו ו-7 נפצעו קשה

חיפה                   נפגעו 91, מהם 4 נפצעו קשה

בני ברק                נפגעו 56, מהם 3 נפצעו קשה

פתח-תקוה            נפגעו 54, מהם 4 נפצעו קשה

אשדוד                  נפגעו 53, בהם הרוג אחד ו-4 נפצעו קשה

חולון                    נפגעו 52, בהם 1 נפצע קשה

נתניה                    נפגעו 48, בהם 3 נפצעו קשה

באר שבע               נפגעו 47, בהם 3 נפצעו קשה

ראשון לציון             נפגעו 44, מהם 5 נפצעו קשה

אשקלון                  נפגעו 24, כולם באורח קל

 

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לקראת שנת הלימודים שנמצאת כבר ממש בפתח, חשוב מאוד שהרשויות המקומיות יסיימו את שיפורי הבטיחות בסביבת בתי הספר. חיוני לצבוע כיתות לימוד, אבל חשוב הרבה יותר לצבוע את מעברי החציה ליד בית הספר, ולהתקין פסי האטה כדי לצמצם את הסכנה של ילדים להיפגע בתאונות דרכים. הרשויות המקומיות חייבות לוודא כי הדרך אל בית הספר בטוחה עבור הילדים וסביבת בית הספר מהווה עבורם אזור סטרילי, כך שגם אם ילד יתפרץ לכביש, מהירות נסיעת כלי הרכב תאפשר לנהג לעצור בזמן למנוע פגיעה בילד. צביעת מעברי החציה, התקנת פסי האטה, יצירת מפרץ הורדה בטוח וסילוק מפגעי בטיחות מהדרך הן פעולות פשוטות וזולות שיכולות להציל חיים של ילדים ובני נוער רבים".

 

 

להלן מספר הצעות שעשויות לסייע באופן הגעתם הבטוחה של ילדים לבית הספר וחזרה הביתה

ילד שהולך לבד לבית הספר: חשוב לתרגל אתו הליכה במסלול הבטוח ביותר, ולנסות לצמצם חציית כבישים ככל האפשר.

ילד עד גיל 9 לא חוצה כביש לבד: חשוב לזכור כי לילדים אין את היכולת לקלוט את המתרחש בכביש ולאמוד נכון את המרחק מכלי הרכב שנעים בכביש. לילדים קשה לקשר את רעש המכונית עם הימצאותה בקרבתם.

ללמד חציה נכונה: חשוב להדריך את הילד לחצות רק כשהאור ברמזור ירוק, וכן, לא לחצות בין כלי רכב חונים, שכן שדה הראייה במקרה זה קטן גם לילד וגם לנהג, שמתקשה להבחין בילד.

כללי רכיבה בטוחה: במידה והתלמיד מגיע לבית הספר באופניים, יש לוודא כי הוא רוכב אך ורק עם קסדה הרכוסה היטב בכדי להגן עליו מפני פגיעות ראש, במקרה של נפילה או תאונת דרכים.

בטיחות ברכב הפרטי: גם כאשר לוקחים את הילד ברכב הפרטי לבית הספר, יש לוודא כי הוא יורד מהרכב רק מהצד של המדרכה, וכמובן שהוא חגור בחגורת בטיחות במשך כל הנסיעה, אפילו אם זוהי נסיעה קצרה ביותר.

 

מרכז ההדרכה של עמותת אור ירוק

על מנת לסייע בהגברת הבטיחות בקרב הילדים ולצמצם את מספר הנפגעים הגבוה בתאונות דרכים, הקימה עמותת "אור ירוק" מרכז הדרכה דיגיטלי ובו זמינים לאנשי החינוך ולכלל הגולשים מגוון של מערכי הדרכה המותאמים לטווחי גיל שונים ולקהילות שונות.

 

במרכז ניתן למצוא הדרכות בתחומי הבטיחות בדרכים המציעות מערכי שיעור ולומדות אינטראקטיביות המסייעות הן לגורמים המחנכים והן לאדם הפרטי לרכוש ולהרחיב ידע בתחומי הבטיחות בדרכים. בין השאר מציע מרכז הידע וההדרכה של עמותת אור ירוק תכנים המלמדים ילדים בגיל הגן את כללי החציה הבטוחה והישמרות מפני סכנות הדרך, ילדים בגילאי בית ספר יסודי יוכלו ללמוד כיצד לבחור מקום למשחק בטוח ורכיבה בטוחה על אופניים וכן תכנים הרלוונטיים לנהגים צעירים, לחיילים, לאזרחים ותיקים ולאוכלוסיות נוספות. מרכז ההדרכה חינמי וזמין לכל משתמש.

קישור למרכז ההדרכה: https://www.oryarok.org.il/trainingcenter