עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

בשורה משר הפנים: אשקלון תיכלל במפת ההטבות ליישובי עוטף עזה. האמנם?

האם הפעם זה באמת יקרה ואשקלון תוכר כחלק מאזור עוטף עזה ותזכה להטבות מס? שר הפנים שהגיע השבוע (12.11.2019) לעיר אשקלון לפגישה עם ראש העיר, תומר גלאם, בישר לו על החלטתו להכליל את אשקלון באזור הזכאות להטבות מס עקב הסבל המתמשך של תושבי העיר מירי הרקטות מרצועת עזה. האם מהלך זה אפשרי?

"הגעתי עם ראשי שני המשרדים שלי לאשקלון, כי אשקלון לא נכללת באזור עוטף עזה ולא זוכה להטבות למרות שהיא סובלת מירי בכל סבב ביטחוני", אמר השר דרעי. עוד נאמר מפיו: "אני רוצה לבשר לכם כי החלטנו לתקן את החוק כדי להכניס את אשקלון לחוק הרשות לפיתוח הנגב וזה אומר שהמדינה מגדירה אותה כחלק מהעוטף ואשקלון תזכה בכל ההטבות שזוכים יישובים. יוקם מרכז חוסן באשקלון כמו בכל יישובי העוטף", סיכם השר בדבריו.

שר הפנים וחבר הקבינט אריה דרעי, הגיע לפגישה יחד עם סגן שר האוצר תושב אשקלון, איציק כהן, מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן ומנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל וראשי משרדיהם. בישיבת העבודה בעקבות ההסלמה הביטחונית, נפגשו עם ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם בחפ"ק העירוני באשקלון וכן עם סגן ראש העיר הרב יעקב אביטן, המשתייך למפלגת ש"ס ומקורב לדרעי.

כזכור, אינספור פעמים עלתה הדרישה לדיון ובכל פעם נדחתה הבקשה מסיבות כאלה ואחרות. גם חבר הכנסת החדש תושב העיר, אלכס קושניר, העלה לאחרונה הצעת חוק בנושא. כעת נותר להמשיך לעקוב ולקוות שאכן תושבי אשקלון יזכו להטבות המגיעות להם.  יש לציין כי המהלך, שידרוש תקציב מיוחד, יכול לצאת לפועל רק במצב של ממשלה מתפקדת, אך דרעי הודיע כי הוא ביקר בעיר עם ראשי משרדי הפנים ופיתוח הנגב והגליל בגלל שאשקלון לא נכללת בחוק המיוחד. דרעי אמנם לא ציין האם תושבי העיר אשקלון יוכלו לתבוע את ההטבות רטרואקטיבית.

 

בהחלטת הממשלה על הענקת ההטבות בשנה שעברה נכתב כי "יישובי עוטף רצועת עזה סובלים מזה שנים רבות מירי מתמשך של רקטות ומפעולות איבה שונות. שגרת החירום מצריכה מתן מענה ייחודי ושונה לתושבים ולרשויות באזור, השונה מזה שניתן באזורים אחרים במדינת ישראל. עד כה, היישובים שנחשבו לחלק מעוטף עזה מבחינת החוק הם שדרות ויישובי המועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב, שבתיהם נמצאים בטווח של עד שבעה ק"מ מגדר הגבול עם הרצועה. התושבים בעוטף זכאים בין היתר לזיכוי בשיעור של 20% בתשלומי מס הכנסה, פטור מתשלום דמי חכירה לרשות מקרקעי ישראל, הנחה בשיעור של 45% בארנונה למגורים ו-39% לעסקים, וסבסוד למעונות היום.

 

בנוסף זוכים התושבים לתעדוף במכרזים ממשלתיים למוצרים שהופקו או יוצרו בעוטף עזה במכרזים ממשלתיים, ייעוץ והכוונה למיזמים ולעסקים קטנים ובינוניים, הסבות מקצועיות לאקדמאים, שוברים לקורסים מקצועיים, החזר כספי על

הקמה והרחבה של יחידות אירוח בעסקי תיירות וסבסוד הוצאות פיתוח עבור אזורי תעשייה ומרכזים מסחריים. כמו כן, הרשויות בעוטף עזה זוכות למענקים מיוחדים למימון ההוצאות הנובעות מהמצב הביטחוני והשלכותיו. חלוקת התקציב מתבצעת בהתאם לקריטריונים המשקללים את גודל האוכלוסייה ואת המצב הסוציו-אקונומי של הרשות. בנוסף, משרד הפנים מעניק לרשויות בעוטף עזה מענקי פיתוח ותקציבים לפיתוח המוכנות לחירום.

.

בהחלט מדובר בהחלטה מבורכת, אך אולי מבשרי הבשורה שכחו את הגירעון הנוכחי ואולי גם את העלייה הצפויה בנפח שלו, אשר צפויה לקרות עקב סבב הלחימה הנוכחי?. יש להזכיר כי בקופת המדינה נפער השבוע בור תקציבי של 30 מיליארד שקלים, פער משמעותי מהערכות שנעו סביב ה-22 מיליארד שקלים. על כל זה יש להוסיף את ההסכמים הקואליציוניים שטרם נחתמו, שכל מפלגה תדרוש תקציבים עבור ציבור המצביעים שלה. ראוי לציין גם כי גם למערכת הביטחון דרישות תקציביות לא מבוטלות, שמגיעות תמיד בכפולות של מיליארדי שקלים. לפיכך, כשבוחנים את מה שיהיה על השולחן עת גיבוש תקציב המדינה ל־2020, המספר 30 לא נראה מוגזם.

 

הרב יעקב אביטן, סגן ראש העיר, על מנת לקבל מסר את תגובתו בעניין: "כשתומר נבחר לראשות העיר הפגשתי אותו עם אריה דרעי. ביקשנו את הדברים הללו ממנו, ואכן השר רצה להכניס אותנו למפת ההטבות (תיקון חוק הכנסת) ואז נפלה הממשלה. אני לא הבנתי את דברי השר ולכן אינני ערב להם. אם נקבל את ההטבות, אז מצבנו טוב. לא הבנתי ממנו בבירור כי אכן נקבל אותן". עוד הוסיף לדבריו: "אני אדם זהיר. מילה שלי לא תהיה סתם מילה ולכן אינני ערב להבטחות פוליטיות. אני מאמין כי יצרפו עוד יישובים במסגרת התקציב הקיים של פיתוח הנגב והגליל, ולא יקצו תקציב מיוחד עבור זה. אני רואה איך אנשים כבר רואים את המשכורות עולות ואת ההנחות בארנונה". חתם סגן ראש העיר את דבריו.

ניתן להעלות על הדעת את השאלה הבאה– מהיכן יבוא הכסף? תשובי העיר סקפטיים לגבי ההיתכנות של המהלך ורואים בכך לא מעבר מאשר מלים. רק המעשים יוכיחו לתושבי העיר כי חלה התקדמות בנושא. לאור הגירעון, ביקורי השרים והמצב המלחמתי – שאלת הכסף היא עניינית וקריטית אף יותר.