עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

בעזרת אלקטרה ובּוֹש חלומות מתגשמים

הדמיה של הפארק העתידי (באדיבות אלקטרה)

חברות אלקטרה ובּוֹש (Bosch) תקמנה באשקלון, במשותף, פארק טכנולוגי למערכות אקלים בהשקעה של 100 מיליון שקל. במרכזו של הפארק, שצפוי להיחנך במהלך 2022, יוקם מפעל חדש למערכות אקלים שישתרע על פני 32 דונם ויועסקו בו 300 עובדים ועובדות • עד 2027 צופה 'אלקטרה מוצרי צריכה' ליצוא שנתי של מערכות אקלים בהיקף של 600 מיליון ש"ח

 

 

השבוע נחתם הסכם שעתיד להעצים את הבשורה הטכנולוגית שתצא מהעיר אשקלוטן. הסכם השותפות נחתם בין 'אלקטרה מוצרי צריכה', מקבוצת אלקו בע"מ לבין בוש טכנולוגיות (Bosch Termotechnology), חברת בת של קונצרן בוש (Bosch) הגרמני, וספקית מובילה בתעשיית משאבות החום הפועלת ב-120 מדינות ברחבי העולם. במסגרת ההסכם תשקיע בוש 35 מיליון שקל בהון המניות של 'אלקטרה תעשיות בע"מ', המחזיקה במפעל ייצור המזגנים של אלקטרה, וזאת בתמורה להקצאה של 40% ממניותיה. החברה תהיה שותפה מלאה בפיתוח, ייצור ושיווק כלל מערכות הקירור והחימום במפעל אלקטרה, תוך התמקדות במשאבות חום מבוססות אינוורטר (מערכת אינוורטר יודעת להתאים באופן אוטומטי את התפוקה של המערכת לעומס החום המשתנה בחדר( שייוצרו בישראל ויופצו ברחבי העולם תחת המותג Bosch ומותגי OEM אחרים.

 

בעקבות הסכם השותפות, החברות צופות להגיע תוך 4 שנים לכ-10% מנתח השוק באירופה בתחום משאבות החום, ותוך 7 שנים לייצר צבר הכנסות שנתי של 600 מיליון שקל מיצוא בלבד. לדברי צביקה שווימר, מנכ"ל 'אלקטרה מוצרי צריכה': "השינויים ברגולציה ובתקינה האירופאית מחייבת את היצרניות לעבור לשימוש בכל מבנה שמוקם במערכות חימום שמבוססות על טכנולוגיה ירוקה, כדוגמת טכנולוגיית האינוורטר, תחום שבו לאלקטרה יש ניסיון מוכח רב שנים, לא רק בזירה המקומית, אלא בזירה הבינלאומית. תחום מערכות החימום הוגדר כמנוע הצמיחה המרכזי של החברה בשנים הקרובות ואנו מעריכים כי תוך חמש שנים היקף המכירות שלו בחברה יהיה זהה להיקף המכירות של תחום המזגנים כיום". עוד מציין שווימר: "מעבר למשאבות החום, ההסכם עם Bosch יאפשר לנו להנגיש את מערכות מיזוג האוויר המתקדמות שלנו ל-12 שווקים חדשים, לרבות איחוד האמירויות, ספרד, איטליה ופורטוגל. שילוב הדברים יאפשר לנו לממש, באופן מלא, את פוטנציאל הייצור של המפעל".

בוש השם המלא הוא רוברט בוש GmbH (בגרמנית: Robert Bosch GmbH), ובקיצור 'בוש', תאגיד טכנולוגיה גרמני רב תחומי אשר עוסק בייצור מערכות וחלקים לתעשיית הרכב, ציוד תעשייתי, ציוד לבנייה, כלי עבודה ומכשירי חשמל ביתיים. הוא נוסד בשנת 1886 ע"י המהנדס והממציא הגרמני רוברט בוש בעיר שטוטגרט. חברת בוש היא ספקית החלקים והרכיבים לתעשיית הרכב הגדולה בעולם, אשר בין היתר מייצרת מערכות היגוי, מערכות דלק, מערכות בלימה, מערכות ABS, מערכות בקרת יציבות, מערכות בקרת משיכה ומתנעים למנוע. בנוסף מייצרת החברה מצתים, רכיבים אלקטרוניים וחיישנים רבים למרכב המכונית, למערכת קירור המנוע, למגבים, למושבים, לדלתות ולחלונות. חברת בוש מייצרת בנוסף מחוללים, משאבות חום למבנים, מערכות חשמליות, הידראוליות ופנאומטיות לשימוש תעשייתי ורכיבים לתאים סולריים ולטורבינות רוח. בנוסף, מייצרת החברה כלי עבודה לבנייה, נגרות וגינון, ומכשירי חשמל ביתיים כגון מכונות כביסה, מקררים, תנורים וכדומה. בשנות ה-80 החברה פיתחה CAN-bus שמהווה עתה תקן חובה בתעשיית הרכב. כיום מעסיקה החברה כ-350,000 עובדים ופועלת ב-300 מיקומים שונים ב-60 מדינות שונות ברחבי העולם. מטה החברה שוכן בעיר גרלינגן בגרמניה. סך ההכנסות של החברה מוערך ב-50 מיליארד אירו, הרווח התפעולי (נכון ל-2018) הנו קרוב ל-80 מיליארד אירו.

 

עשרות מהנדסי Bosch יעשו רילוקיישן לישראל

בכוונת שתי החברות להקים באשקלון, עד שנת 2022, פארק טכנולוגי למערכות אקלים בהשקעה כוללת של 100 מיליון שקל. לפי התכניות, הפארק צפוי להשתרע על פני 32 דונם, ויועסקו בו כ-300 עובדי ועובדות יצור ומהנדסים,  בהם עשרות מהנדסי Bosch שיעשו רילוקיישן לישראל, ויעבדו בצמוד למהנדסי אלקטרה. כמו כן, הפארק יציע מאות משרות איכותיות לתושבי אשקלון והסביבה.

 

במרכזו של הפארק יוקם מפעל פיתוח וייצור משאבות חום מבוססות טכנולוגיית אינוורטר ומערכות מיזוג וטיהור אוויר מתקדמות וידידותיות לסביבה. המפעל עתיד להיות הגדול והמתקדם מסוגו במזרח התיכון, ועם השלמת בנייתו, הוא יחליף את מפעל אלקטרה תעשיות בע"מ, הפועל כיום באזור התעשיה בראשון לציון.

 

תהליך ההקמה של המפעל ילווה על ידי נציגי Bosch, אשר יהיו שותפים בארגון והטמעת שיטות עבודה מתקדמות במפעל ובפיתוח ה-R&D. המפעל ייבנה על פי הסטנדרטים הגבוהים ביותר בכל אחד ממחלקותיו: מחקר ופיתוח, רכש, ייצור ולוגיסטיקה ומערך אבטחת האיכות. כמו כן, עם השלמת בנייתו, יעמוד המפעל בתקני האיכות המחמירים ביותר הנהוגים בארץ ובעולם בתחום מערכות האקלים ומשאבות החום.

מימין, יוני צברי צביקה שווימר ויגאל גרוייסר (צילום: דורון ברסקי)

 

חממה טכנולוגית לסטארטאפים ולמהנדסי אקלים

מעבר למפעל, תוקם בפארק חממה טכנולוגית שתשמש חברות הזנק (סטארטאפ) ישראליות, העוסקות בפיתוח מערכות, רכיבים ושירותים שיש להם נגיעה לתחום האקלים. הסטארטאפיסטים יוכלו לקבל סיוע צמוד מצוות המומחים של אלקטרה ו-Bosch, ותהיה להם גישה למעבדות המחקר, הפיתוח ובקרת האיכות שיוקמו במקום.

 

הפארק אף נועד לשמש סטודנטים מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שיוכלו לעבור את  ההתמחות המעשית לצדם של מומחים עולמיים בתחום. זאת, כחלק מתוכנית שיתוף הפעולה של האוניברסיטה עם חברת אלקטרה. בכוונת האוניברסיטה להיעזר במתקני המפעל ובמומחי החברות על מנת לפתוח תחום התמחות חדש בישראל: הנדסת אקלים.

 

לדברי שווימר, "לאחרונה חתמנו על הסכם ארוך טווח עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, להכשרת כח אדם איכותי שיוביל ויקדם את הענף, ובכוונתנו להקים במקום חממה טכנולוגית שתסייע לסטארטאפים הפועלים בתחום האקלים. אין לי ספק שפארק החדשנות יהפוך בעתיד לחממה בינלאומית לרעיונות, מחקר וניסוי, ויהיה, הלכה למעשה, מגדלור שיוביל את תעשיית הטכנולגיה העולמית בתחום מערכות האקלים".

 

 

"משאבות חום – מנוע הצמיחה המרכזי של אלקטרה"

יגאל גרוייסר, מנכ"ל 'אלקטרה תעשיות בע"מ': "לפני כעשור 'אלקטרה תעשיות' קיבלה החלטה אסטרטגית להיכנס לשוק משאבות החום הצומח באירופה, ולהגדיר אותו כמנוע צמיחה מרכזי לצד המשך ההובלה בשוק מיזוג האוויר הישראלי. לאור זאת, השקענו רבות בפיתוח מוצרים פורצי דרך, בייעול מערכות תפעוליות ובהכשרת מהנדסים, מנהלים ועובדי ייצור, והצלחנו לייצר יתרון תחרותי מובהק בתעשייה הבינלאומית ולהפוך לשחקן איכותי ומוביל.

כעת ההשקעה נושאת פרי כשקונצרן הענק Bosch בחר בנו כשותף מרכזי לפיתוח ולייצור משאבות חום מבוססות אנרגיה מתחדשת שיופצו על ידו בכל רחבי העולם. אין לי כל ספק כי הסכם השותפות עם Bosch, לצד הסכמים נוספים שחתמנו עם חברות אירופאיות מהשורה הראשונה, יבססו את מעמדה של 'אלקטרה תעשיות' בין החברות המובילות בתחום בעולם".

 

פינקה תומס, סמנכ"ל Bosch Thermotechnology: "אנו שמחים שהצלחנו להפוך את אלקטרה לשותפה שלנו. אנו סומכים על ניסיונה רב השנים בפיתוח ובייצור מערכות קירור וחימום פורצות דרך ברמה הטכנולוגית, אשר עומדות בסטנדרטים הגבוהים ביותר של איכות ושמירה על הסביבה. אין לי כל ספק כי שילוב הכוחות בין החברות יאפשר לנו להגיע ליעדים הגבוהים שהצבנו לעצמנו, תוך מתן מענה מיטבי לצורכי הלקוחות והסביבה".

 

תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון: ״שיתוף הפעולה העסקי שנרקם בימים האחרונים בין קונצרן Bosch העולמי לחברת 'אלקטרה' מביא בשורה משמעותית לאשקלון. במסגרת ההסכם יוקם באשקלון פארק טרמו-טכנולוגי הגדול מסוגו במזרח התיכון למערכות אקלים בהשקעה של 100 מיליון שקל. הוא ישתרע על שטח של 32 דונם ויועסקו בו החל משנת 2022 כ-300 עובדי ייצור ומהנדסים, מהם עשרות מהנדסי Bosch שיעשו רילוקיישן לישראל ויעבדו בצמוד למהנדסי אלקטרה. בזכות המיזמים החדשים תצא מאשקלון בשורה כלל עולמית לטכנולוגיות חדשות בתחום האקלים, ויווצרו מאות מקומות עבודה חדשים ואיכותיים לתושבי העיר".

המפעל הגדול הראשון של אלקטרה שהוקם ב-1973 (צילום מתוך אתר החברה)

 

אלקטרה מוצרי צריכה חברת 'אלקטרה מוצרי צריכה בע"מ', מקבוצת אלקו, היא חברה ציבורית ישראלית שניירות הערך שלה נסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב. החברה החלה את דרכה לפני מעל 70 שנה כחנות קטנה למוצרי חשמל, צמחה והפכה עם השנים לאחת החברות המובילות בתעשייה הישראלית ובתחום מוצרי החשמל הביתיים, המיזוג והתקשורת. החברה עוסקת בייצור, ייבוא, ייצוא, מכירה, הפצה, שיווק ומתן שירותים למגוון רחב של מוצרי צריכה חשמליים. מחזור המכירות השנתי של החברה עומד על כ-2.49 מיליארד ש"ח, והיא מעסיקה כ-1600 עובדים. בבעלות החברה שתי רשתות מתמחות בישראל למכירת מוצרי חשמל: 'שקם אלקטריק' ו'מחסני חשמל'. המהנדס יוליוס יהודה גזונדהייט ייסד בשנת 1951 את חברת אלקטרה – חנות קטנה לתיקון מוצרי חשמל בבית הדר בתל אביב. הוא רתם מספר שותפים: ד"ר שאול ליפשיץ ו-א.ז. כהן, ויחד הם יצאו לדרך חדשה. אלקטרה הפכה לסוכנות הבלעדית של ווסטינגהאוס בישראל, והחלה לייבא מוצרי חשמל לבית. בשנת 1954 החברה קיבלה רישיון יבוא רשמי, והיא החלה לייבא לישראל מכשירי חשמל למיניהם, ובעקבות הקשר שיצר גזונדהייט עם חברת אמרסון האמריקנית, היא ייבאה דרכם ארצה את המזגן הראשון. בשלהי שנות החמישים הושק פרויקט המיזוג המרכזי הראשון בישראל ב'מכון ויצמן למדע' ברחובות. אלקטרה הבינה שהפוטנציאל לצמיחה טמון בהתקנת מערכות מרכזיות. היא גייסה מהנדסי מיזוג אוויר והחלה להתקין מערכות קירור בבסיסי צבא, בשדות תעופה, בבתי חולים, בבתי מלון ובבנייני משרדים. ההבנה שמערכת מיזוג מרכזית אינה מותרות, החלה לחלחל לתודעת הציבור. רשימת ההזמנות התארכה ואלקטרה פתחה חמישה סניפים מעבר לים, בספרד, אוסטרליה ובדרום אפריקה. גם בארץ גבר החום והביקוש למזגנים גדל, וכשהוצעו למנהלי החברה 12 דונם בחולות ראשון לציון, איש לא יכול היה לסרב, ובשנת 1973 הושלמה בניית מפעל התעשייה הגדול בישראל ובו הועסקו 400 עובדים. בשנת 1991 רכשה חברת "אלקו", שבבעלות משפחת זלקינד, את השליטה באלקטרה, ושנה לאחר מכן השיקו יחד החברות את המזגן העילי הראשון בארץ ובאירופה. המזגן הותקן קרוב לתקרה והופעל בשלט רחוק, ומשום כך היה מהפכני לתקופתו. מיזוג החברות היה להצלחה והזניק את אלקטרה צעד גדול קדימה. בשנת 2007 רכשה חברת 'אלקטרה מוצרי צריכה' את הרשת 'מחסני חשמל'. בדצמבר 2010 החברה הונפקה בבורסה לניירות ערך בתל אביב והפכה לחברה ציבורית. בינואר 2017 רכשה החברה כ-70% ממניות חברת 'אלפא' אשר עסקה בייבוא טלפונים סלולרים מתוצרת 'וואווי' הסינית. במרץ 2017 מכרה החברה את פעילותה בתחום ייצור ברי מים. באפריל 2017 רכשה החברה את מפעילת הסלולר 'גולן טלקום' תמורת 350 מיליון ש"ח, ובפברואר 2020 חתמה על מזכר הבנות למכירת 'גולן טלקום' ל'סלקום', והעסקה הושלמה בחודש שעבר. כיום, מנכ"ל החברה הוא צביקה שווימר ויושב ראש דירקטוריון החברה הוא איש העסקים דניאל זלקינד. משרדי החברה שוכנים בראשון לציון. עפ"י דיווחי הבורסה לניירות ערך בתל-אביב, בשנת 2019 עמדו נתוני חברת 'אלקטרה מוצרי צריכה' על הכנסות של 2.74 מיליארד ש"ח, הרווח התפעולי של החברה הסתכם ב-263 מיליון ש"ח, הרווח הנקי הוא 184 מיליון ש"ח, ההון העצמי עומד על 704 מיליון ש"ח וסך המאזן הוא 2.76 מיליארד ש"ח.