עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

"בנושא בריאות הציבור אין ולא יהיו פשרות"

ראש העיר תומר גלאם

 

בעקבות עלייה של פי 30 בהיקף פליטות חומרים החשודים כמסרטנים מאסדת "תמר"

יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון וראש העיר אשקלון תומר גלאם דורש סמכויות פיקוח ואכיפה על פעילות אסדת "תמר" הפועלת מול חופי העיר * במכתב שהעביר לשרי הפנים, הגנת הסביבה והאנרגיה הוא מבקש להרחיב את תחום השיפוט לצורך כך

יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון וראש עיריית אשקלון תומר גלאם פנה השבוע לשרי הפנים, הגנת הסביבה והאנרגיה כי יפעילו את סמכותם החוקית למתן סמכויות פיקוח לאיגוד כל אחד בתחומו על אסדת הגז "תמר" הפועלת מול חופי אשקלון.

בפנייתו מציין תומר גלאם כי יש להשלים בהקדם את הליכי הנפקת ההיתרים והרישיונות הסביבתיים הנדרשים לפעילות האסדה, לאור העובדה כי הפעלת האסדה כיום ללא היתרים ורישיונות סביבתיים הנדרשים הינה בניגוד לחוק, מהווה פגיעה בשלטון החוק ועלולה לסכן את בריאות הציבור בשטח נפת אשקלון המונה כ 350,000 תושבים.

אסדת ההפקה של מאגר הגז "תמר" ממוקמת במרחק של כ-25 ק"מ מערבית לחופי אשקלון, האסדה החלה בפעילותה לפני כ 7 שנים, בשנת 2012. במהלך החודשים האחרונים חלה עליה משמעותית במספר תלונות הציבור המתקבלות באיגוד בגין מפגעי זיהום אוויר של אדי דלק בכלל, וחשש מפעילותה של אסדת "תמר" בפרט.

תחום השיפוט של האיגוד בים התיכון (המבוסס על תחום השיפוט של עיריית אשקלון) משתרע מקו החוף של אשקלון עד למרחק של כ-500 מטרים לכיוון מערב. לפיכך, האזורים הימיים המשתרעים ממערב לתחומי השיפוט של האיגוד, בהם ממוקמת אסדת ההפקה וחלק מתשתיותיה, הינם שטחים חסרי מעמד מוניציפאלי.

לאור זאת, האיגוד נעדר היום סמכות להפעלת הכלים לפיקוח רגולטורי שברשותו על אסדת "תמר" (דוגמת: תנאי רישיון עסק, היתר פליטה, היתר רעלים, היתר הזרמה לים וכיו"ב), משמעות הדבר היא שאין ביכולת האיגוד לתת מענה לפניות הציבור לגבי מטרדים שמקורם באסדת "תמר" הסמוכה לחוף אשקלון.  

במכתב שהעביר לשר הפנים, אריה דרעי, הוא ציין בין היתר: "כל הנימוקים מצדיקים ביתר שאת את הרחבת תחום השיפוט של עיריית אשקלון לשטחי פעילות האסדה ומתן מענה מוניציפאלי לחששות מפני חשיפה לסיכונים סביבתיים ולפגיעה בבריאות הציבור. אנו מבקשים כי תפעיל את סמכויותיך על פי פקודת העיריות ותרחיב את תחום השיפוט של עיריית אשקלון גם על שטחה של אסדת "תמר" לצורך קיומו של פיקוח סביבתי של איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון על פעילות האסדה. כל זאת על מנת שיינתן מענה לאינטרס הציבורי בהגנה על הסביבה ובריאות תושבי נפת אשקלון". 

גלאם הדגיש השבוע: "בנושא בריאות הציבור אין ולא יהיו פשרות. אין בכוונתי להרפות מהנושא עד לקבלת סמכויות מלאות לפיקוח ואכיפה. נדהמתי למצוא כי בשנים האחרונות יש מגמה של עליה בהיקף פליטת החומרים המזהמים מהאסדה וכי בקשות היתר הפליטה שהגישה חברת נובל אנרג'י לא אושרו עד היום על ידי המשרד להגנת הסביבה"

 כמויות גבוהות של חומרים חשודים

יצוין כי בחודש ספטמבר 2017, כ-5 שנים לאחר תחילת פעילות אסדת תמר, פורסמו על ידי המשרד להגנת הסביבה נתוני מרשם הפליטות של המפעלים בישראל (מפל"ס) לשנת 2016, מהנתונים עולה שנמצא לגבי אסדת "תמר" כי כמויות הפליטה המעודכנות של חומרים אורגניים נדיפים, לרבות חומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים, גבוהות פי 30 מהכמויות שדווחו בשנים קודמות. בנוסף, לפי המשרד להגנת הסביבה בשנת 2017 חלה עלייה נוספת בפליטת חומרים אורגניים נדיפים מאסדת "תמר".

יו"ר האיגוד גלאם מסר כי חברת נובל אנרג'י המפעילה את אסדת "תמר", מחזיקה כיום רק בהיתר הזרמה לים ובהיתר רעלים לצורך פעילותה. משמעות הדבר היא שהאסדה פועלת בהעדר היתר פליטה לאוויר ובהעדר תנאים סביבתיים ברישיון עסק, דבר המהווה כשל חמור בכל הקשור לאכיפת הוראות הדין וההנחיות המחייבות בנושאי הגנת הסביבה המקובלים לגבי מתקנים תעשייתיים בעלי פוטנציאל סיכון סביבתי בהיקף דומה.

מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון מיטל אמיתי מסרה כי במצב הסטטוטורי הנוכחי, איגוד הערים ו/או עירית אשקלון לא היו שותפים להליכי רישוי כלשהם בנוגע לאסדת "תמר", כמקובל בהליכי רישוי סביבתיים למתקני תשתיות ותעשייה דומים. וכי לאור המצב הנוכחי אין באפשרות האיגוד לנקוט

מיטל אמיתי

בפעולות פיקוח סביבתי כמצופה ממנו מציבור המונה כ 350,000 תושבים המתגוררים בשטח הנפה, וזאת, בזמן שאסדת "תמר" ממשיכה לפעול כסדרה.

לדבריה: "במצב הנוכחי כ 350,000 תושבי נפת אשקלון עלולים להימצא בחשיפה פוטנציאלית למזהמי אוויר מסרטנים ללא שום יכולת פיקוח ואכיפה מטעם האיגוד כנגד הגורם החשוד כמזהם. זהו מצב אבסורדי שעל מדינת ישראל להפסיק באופן מיידי"

מיטל אמיתי הוסיפה כי נוכח העובדה, כי תשתיות המחוברות לאסדת "תמר" ממוקמים בתוך השטחים המוניציפאליים שבתחום השיפוט של עיריית אשקלון ושל איגוד הערים, ולנוכח חשיפתם הרבה של תושבי נפת אשקלון להשפעות הבריאותיות והסביבתיות, הנובעות מהפעילות באסדת "תמר", יש להסדיר את מעמדם של איגוד הערים והעירייה לכך שמעמדן יוכר לשל "רשות מוסמכת" שמשמעותו כי בעל החזקה (קרי אסדת "תמר") יהיה מחויב לפעול לפי הוראותיהם.