עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

בוקר של שוד: חנות תכשיטים במגדל נשדדה ובעליה הותקף

שוד חנות תכשיטים שהתרחש לפני שנתיים

בבוקר של יום ראשון התרחש שוד אלים בחנות תכשיטים ברחוב הרצל שבשכונת מגדל, סמוך ל'פלאפל בוארון'. מספר חשודים רעולי פנים תקפו את בעל העסק, תושב העיר בן 78. הם שדדו אותו ונמלטו מהזירה. למקום הוזעקו מיד כוחות של מגן דוד אדום ומשטרה שערכו סריקות ואיסוף ממצאים בזירה.

כתבינו יצא למגדל (רחוב הרצל) על מנת לשאול את דעתם של בעלי חנויות הזהב אודות אירועי השוד האחרונים וזו הייתה תגובתם:

קובי בזז, בעל החנות 'לב הזהב' – אני לא חושב שזו בעיה נקודתית של העיר אשקלון, בכל הארץ יש את התופעה, ולמען האמת זו תופעה שהמשטרה לא אחראית עליה. זה יותר עניין של מערכת אכיפת החוק. המשטרה עושה את כל המאמצים לתפוס את השודדים, וכאשר מביאם אותם בפני שופט – הם פשוט משוחררים מבלי לקבל את העונשים המגיעים להם. אותם אנשים יוצאים ולוחצים יד לשוטר אחרי שהיו בבית הסוהר, במידה ונכנסו לשם בכלל, ואז מתחיל מחדש המשחק של החתול והעכבר. כאמור, המשטרה פה לא אשמה בכלל. יש לנו בלשים ושוטרים מצוינים אך הם לבד במערכה הזו, הם לא יכולים לעשות דבר מבלי שמערכת המשפט תהיה מאחוריהם. לדעתי מערכת המשפט היא זו שתורמת לתופעת השודים, כי מאז ומתמיד לא היו נותנים עונשים כבדים על מעשי ביזה. אני בעצמי עברתי שוד מזוין עם נשק ויריות. לבסוף אני יודע שתפסו אותם – מדובר בכנופיה מהעיר לוד.

מה היא השיטה בה פועלים השודדים? – הם עושים הכנות לפני המעשה, מסתובבים, נכנסים לחנות, מתצפתים {…} עושים שיעורי בית. אנחנו יודעים לזהות אותם. צריך להיות ערניים. בדרך כלל השודדים מבצעים את השוד בשעות הערב, בסגירה – בין 19- 20. אצלי בחנות יש אמצעי הגנה מעבר למצלמות – אמצעים סמויים שאינני יכול לפרט עליהם.

השודדים בפעולה

מה בנוגע לפיצוי? –  זה תלוי איזה ביטוח יש לך – עד איזו רזולוציה מגיעה הפוליסה שלך. התפקיד של חברות הביטוח הוא למצוא חורים ופרצות על מנת לשלם לך פיצוי נמוך ככל האפשר.

מה הוא הנזק הכלכלי שנגרם כתוצאה משוד? לידיעתי, הנזק המינימלי שנגרם כתוצאה ממעשה שוד הוא חצי מיליון שקלים.

כיצד לדעתך ניתן למנוע את השודים? – אפשר למנוע את זה על ידי פטרולים מוגברים של שוטרים – ברגע שהם יידעו שיש פטרולים ומשטרה בסביבה אז זה ירתיע אותם. שנית, במגדל (רחוב הרצל והעבודה) ישנה בעיה של תאורה – המקום מחשיך ב-19 בערב וזה משחק להם (לשודדים) לידיים. בשעות הערב אזור זה גם לא תוסס ולכן קל יותר לבצע את השוד כשאין הרבה קהל מסביב.

קובי בזז, מבעלי החנות 'לב הזהב'

קובי, בעל החנות 'גלאור' מספר – אנחנו נמצאים בלחץ מאוד גדול מהעניין הזה, בשנה האחרונה. מדובר במצב שהוא בלתי נסבל. עברנו פה שלושה שודים מזויינים (חמושים) בתקופה האחרונה. במיוחד ברחוב כל כך קטן כמו הרצל – זה משהו שהוא בלתי נסבל. חוץ מהשודים האלה שדווחו, חווינו פה גם פריצות. בשבת חתן שעשיתי לביתי הבחורה, בזמן שהייתי מחוץ לאשקלון, פרצו לחנות שלי. אני אדם שומר שבת לכן כל שבת אני מוטרד, אני לא יכול להיות שקט. יש לציין שפניתי למפקד תחנת משטרת אשקלון והוא נפגש אתנו. הצגתי בפניו את כל התלונות והבעיות והוא מצדו אמר שהוא יתגבר את השמירה על האזור. זה נכון שיש פה יותר ניידות, אך  לסירוגין. כלומר בשעות הערב יש פה ניידות מפטרלות אך זה נעשה בצורה אקראית ולא על בסיס יומיומי ומסודר. היו ערבים שבהם ראינו ניידת באזור ובפעם אחרת לא ראינו שהייתה. יאמר לזכות המשטרה כי ישנם יותר פטרולים ונוכחות מצדם. ברור לי שמעורב פה גם עניין תקציבי, לכן צריך לדעת איפה לתת את התקציב, בהתאם לסדר העדיפויות. יש פה עניין של פיקוח נפש – אנשים יכולים להיפגע או למות. היו פה כבר שודים עם אקדחים. השוד לפני האחרון כלל יריות ודם. גם השוד האחרון מהשבוע היה מזויין (חמושים). עובדה שאדם בון 78 נפגע והובל לבית החולים. לדעתי חובה לתת דגש לאזור הזה ולהקצות את התקציבים הדרושים על מנת שבעלי העסקים ירגישו בטוחים. צריך למגר את התופעה הזו לחלוטין, שלא יהיו כאן אפילו ניסיונות הכי קטנים של פריצה או שוד. מהיכרותי עם שאר בעלי החנויות באזור – הם חיים בתחושה של חוסר ביטחון וחוסר אונים.

מה אתה יודע על שיטת העבודה שלהם? – אנחנו יודעים שהגנב חייב לעשות שיעורי בית לפני ביצוע המעשה. הם (השודדים) נמצאים בבתי הקפה ליד ועושים תצפיות. זה לוקח להם ימים ואפילו שבועות  לזהות את הטרף הקל והחלש ועליו לבצע את השוד. למשל בשוד האחרון, הם זיהו מתי הוא פותח וסוגר את העסק. הם ביצעו את השוד הזה כי אין באזור משטרה באופן קבוע. זה ברור שהשודדים מפחדים מהמשטרה. בוודאות אפשר להגיד שאף שוד לא יוצא אל הפועל אלא אם כן עשו שיעורי בית לפני. חלק מהשודדים אף נכנסים בעצמם לחנויות, מצלמים את התכולה ומסתכלים איך החנות נראית על מנת להתכונן היטב למעשה.

לגבי עניין השיטור – אין פה מספיק שוטרים לדעתי. צריך לתת תגבור על מנת למגר את זה לחלוטין. כל כמה חדשים יש כאן פריצה. אזור ידע שלושה מעשי שוד ב-10 החודשים האחרונים. ברחוב הרצל יש 15 חנויות זהב, מה שהופך את המקום להכי מסוכן בעיר מבחינת הפריצות והשודים. לכן צריך לתת שם את הדגש. זה שאני שם מגנים פסיביים.

תגובתך לגבי השוד האחרון שקרה השבוע – נצבט הלב. פגעו בבן אדם בן 78 ובפן האישי אתה עוד פעם חושש לחיים שלך. אסור שזה יקרה, עוד פעם שוד מזויין עם נשק.

מה מלמד מעשה השוד מאתמול? מדובר בפעולה בקצוות – או מוקדם בבוקר או מאוחר בערב. הקצוות מאוד מסוכנים, זמני הפתיחה והסגירה של החנויות. בשעות הערב אין מספיק תאורה, מה שמסייע לעבריינים.

מהו השוד הקלאסי?  שוד עם רכב מילוט. מדובר בצוות של ארבעה שודדים שפועלים בדרכים מתוחכמות שמצבעים את השוד בצורה מאוד יעילה ומקצועית. כמסתכלים על סרטוני מלמות האבטחה רואים שהשוד היה מתוכנן מראש. הם יודעים לאן ללכת בתוך החנות, איך למשוך את התריסים וכו'. לפני כמה שנים חוויתי פריצה והנזק שנגרם לי היה בסכום של מיליון וחצי שקלים. הנזק הוא תמיד גדול מכיוון שהתכשיטים והשעונים הם יקרים. אני 26 שנים בעסקי התכשיטים וידענו הרבה דברים במהלך ההיסטוריה.

מה ההבדל בין שוד לפריצה? שוד זה כאשר השודד נכנס בעצמו עם נשק ופריצה זה כאשר השודד פורץ לחנות באישון לילה.

עד כמה אפקטיביים האמצעים הפסיביים שאתה התקנת בחנות? זה עובד. עובדה שזה הציל אותי בשבת חתן.

לסיום, אנחנו מצפים מכוח השיטור המקומי לסייע לנו. בעבודה שלנו מדובר בפיקוח נפש – אנחנו חשופים למוות. מישהו יכול לירות בנו. זה עניין אך ורק משטרתי. השודדים פורצים לחנויות שלנו וגונבים לנו את הפרנסה. מדובר פגיעה טוטאלית בפרנסה וביכולת שלנו להאכיל את המשפחות שלנו. איך בעל חנות יכול להמשיך את החיים יום למחרת?. אנחנו חייבים לקבל גיבוי מהרשויות כדיי שנוכל לעבוד פה. מעולם לא היה רצף מאסיבי כזה של שודים ופריצות. שלושה שודים בשנה אחת. זה משהו שגובר ומתגבר. זה קורה כי יש אפשרות והזדמנות לשודדים לבצע את זממם. אף אחד לא עוצר אותם. אף אחד לא מונע. לא מדובר באירוע שקורה לעיתים נדירות. כשזה קרה פעם ב…אנחנו שתקנו. אבל עכשיו מדובר במשהו חריג מאוד.